{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Avl med tavle... {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd. smiley

Jeg har op til flere gange hørt at det er okay at avle på sin tavle hund, hvis hunden har noget godt at tilbude racen.

Hvad skal den evt. kunne tilbyde, udover at den selvfølgelig skal være sød.

Hvorfor avler du på DIN tavlehund, og hvad kan den tilbyde til racen, som en anden ikke kan ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl med tavle...
  • #1   30. jun 2010 Det man mener er at man jo helst skal avle med det formål at kunne forbedre racen.. Dvs at hunden skal være racetypisk og alt indenfor sundhed skal være i orden samt temperament.

    Jeg avler ikke endnu men får en ny tæve om 4 uger og hun skal hvis hun bliver egnet indgå i avlen, men først skal hun jo sundheds tjekkes samt udstilles og så må vi se hvordan hun udvikler sig, men mit mål ville være at kunne lave et kuld hvalpe der er bedre end deres forældre, og derfor er det jo så også vigtigt at finde en hanhund der ikke har samme fejl som tæven og omvendt, så man forhåbentlig kan undgå samme fejl igen, der er jo ingen hund der er perfekt..


  • #2   30. jun 2010 Min tæve, der ligger med hvalpe nu, er eksteriørmæssigt virkelig god og sundhedsmæssigt også rigtig god - det kan hun bidrage med.
    Min tæve og den hanhund jeg har valgt, er begge i den bedre ende (eksteriørmæssigt og sundhedsmæssigt) og sammen er de et super match. Jeg tror på, at de hvalpe jeg har i kurven, er betydeligt bedre end den gennemsnitlige cavalier.


  • #3   30. jun 2010 nadja - Ja, men hvorfor er det lige præcis at man mener at ens hund er med til at forbedre racen , så man er "nød" til at avle på den - i forhold til en anden ??

  • #4   30. jun 2010 1: den skal være racetypisk
    2: Den skal være sund og rask
    3: Den skal være tjekket for alle de arvelige sygdomme den pågældende race kan have.
    4: Derudover skal hunden have et racetypisk sind
    5: Den skal være avlskåret, så man ved man holder sig inden for standarden.
    6: Først her skal man begynde at overveje avl, og hvad ens hund kan tilbyde, samt hvilken tæve/han hund den skal parres med, for det match er også vigtigt.


  • #5   30. jun 2010 Om hunden ligefrem skal kunne tilbyde noget som ingen anden kan, er jeg ikke sikker på jeg er enig i. For de små racers vedkommende, kunne det give en del problemer i hvert fald.

    Men Reiki har lavet et enkelt kuld. Han har været udstillet, er testet fri for HD og med et super index, er øjenlyst og mentaltestet.
    Han har altså et racetypisk udseende, et godt temperament og sundheden i orden.

    At avle bare fordi man kan, synes jeg er trist.


  • #6   30. jun 2010 Tonny og maja - så det ens hund skal kunne tilbyde er 1-2-3-4 og 5 og intet andet ?

  • #7   30. jun 2010 Michelle - Jamen er det ikke det du har gjort med Reiki da
    Eller hvad var meningen med at avle på ham ? smiley

    Alle avler vel i princippet fordi de kan.


  • #8   30. jun 2010 Jeg kan give et eksempel på min miniature bullterrier, som har et super sind og en perfekt lille buller. Han har dog det minus, at han har fået konstateret dårlige hofter. HD hos miniature bullterriers er ekstrem sjældent, og selvom jeg bruger ham til avl, så er det ikke sikkert at hvalpe efter ham vil få problemer med det.
    Jeg vil dog ikke tage nogen chancer, så han skal ikke bruges til avl.
    Jeg vil ikke være med til at forringe den race jeg holder så meget af.


  • #9   30. jun 2010 Nej 1-5 er obligatoriske før man begynder at tænke på, om ens hund har noget at tilbyde til racen.....

  • #10   30. jun 2010 CKH -nu er det jo reikis opdrætter der har planlagt de hvalpe Reiki har lavet (reiki er udstationeret)

    Men nej, det er ikke et kuld "bare fordi man kan". Tæven er ikke bare en tilfældig hund man er stødt på, men derimod en som både tæveejer og Reikis opdrætter mener matcher Reiki (og indtil videre ser hvalpene i hvert fald ud til at bevise at det var et godt match)
    Reiki's sundhed er bedre en gennemsnittet for racen (HD A og et højt index), temperamentet er super osv.
    Tæven opfylder ligeledes en række krav (osse udover hvad DKK forlanger), og de to hundes gode og dårlige sider matcher hinanden, så man forhåbentligt laver hvalpe der er bedre end forældrene.

    Og netop det at næste generation gerne skal være bedre end den nuværende, er efter min mening målet for god avl. Self går tingene ikke altid som planlagt. Men man må stræbe efter at hvalpene er bere end frældrene.
    -og det mener jeg ikke er at avle "bare fordi man kan"


  • #11   30. jun 2010 Jeg har lavet et kuld, fordi jeg brænder for "min" race og bestemt ikke "bare fordi jeg kan". Jeg er vild med min tæve og med hannen jeg har brugt og beholder selv en tævehvalp, som jeg kan arbejde videre med.

    Hundene er min store passion og jeg tror, at jeg kan føre racen videre på den mest optimale måde. En race skal opretholdes af folk med passion for og forstand på racen - så får man det bedste resultat.


  • #12   30. jun 2010 Tja -ville jeg avle "bare fordi jeg kan" kunne jeg jo smide en annonce op herinde og lade ham springe på hvad som helst af tæver der byder sig.

    Og Gaia havde jo så osse haft hvalpe for længst.

    I øvrigt havde man jo så næppe besværet sig med at få tjekket hunden i alle ender og kanter, for at vide hvad det er man avler på


  • #13   30. jun 2010 Hvis jeg avlede "bare fordi jeg kunne", ville jeg
    - ikke have udstillet og sundhedsundersøgt mine hunde
    - ikke have hentet alle mine hunde i udlandet
    - ikke have været kørt til Tyskland for at parre.
    - have brugt med hanhund mere end tilfældet er
    - ikke vente 2 år efter det kuld jeg har nu, før jeg parrer min tæve igen.


  • #14   30. jun 2010 Jeg avler på mine hunde fordi de har et meget smukt udseende, de er danske champions og den yngste også svensk, norsk, nordisk og international champion. De har begge A hofter og testet fri for cystenurie og thrombopatia som kan være arveligt betinget. De har et fantastisk sind, er kærlige og harmoniske og elsker at lave noget sammen med mig. Jeg brænder for racen og synes den burde være mere udbredt da det også er en sund race med en høj levealder. sidst så har jeg hele tiden flere familier skrevet op end vi avler hvalpe til så jeg er 100% sikker på der er gode familier til hvalpene.

  • #15   30. jun 2010 Jeg overvejer et kuld på Emma næste år.
    Grunden: Hun har gode linier, dejligt sind, flot hel-farve, race-typisk og har indtil nu, ikke vist nogle skjulte sygdomme. Hanhunden jeg har fundet, har samme farvegener. Han har gode linier og heller ej vist nogle skjulte sygdomme. Begge har gode luftveje, og utrolige dygtige i deres træning, og nemme at samarbejde med. Han har også et blødt sind, og aldrig vist aggression ligesom Emma. Begge hunde skal igennem HD/AD i februar. Så dette er et afgørende faktor. Men går de begge igennem, ja så vælger jeg at lave et kuld næste år smiley


  • #16   30. jun 2010 Jeg har endnu ikke fattet hvad ens hund skal kunne tilbyde, udover det logiske som sundhed og god personlighed.

    Maj-britt H - Jeg mener stadig man avler bare fordi man kan, at man så gør det med det formål at det skal blive nogle gode hvalpe er jo så det.
    Men jeg ser ikke nogle andre grunde til hvorfor at ens egen hund lige præcis skal have hvalpe smiley

    Sorry, men jeg fatter det ikke ...
    Hvis jeg en dag skulle have hvalpe så ville det være på det grundlag at min hund + hannen var sunde og raske og havde et godt sind, og jeg havde tid og lyst til et kuld hvalpe smiley
    Det ville være det vigtigste for mig.


  • #17   30. jun 2010 Og så vil jeg lige nævne at det ikke er for at være negativ, men jeg fatter det bare ikke smiley

  • #18   30. jun 2010 C K H > Med Bullerbassen & Bøllen. : Jeg tror ikke rigtig nogen kan forklare det bedre, end det allerede er gjort af flere i tråden.

    Jeg synes, at man skal lade dem om at lave hunde/føre racer videre, som brænder for det og som kan holde en race optimal og evt. gøre den lidt bedre.

    Alternativet er folk, der ikke har indblik i den race de har, dens eksteriør og evt. sygdomme, der laver et kuld "bare fordi de kan" uden tanke på resultatets kvalitet.

    Selvfølgelig laver man hvalpe "fordi man kan" - kunne man ikke, gjorde man det jo heller ikke. Hvis det er ordkløveri vi er ude i, tror jeg ikke jeg gider spilde mere tid i denne tråd.


  • #19   30. jun 2010 CKH -forskellen er (for mig altså), om man avler bare fordi man har en hund der opfylder mindstekravene (som jo uden tavle osv er = ingenting), eller om man avler med det formål at hvalpene bliver bedre end forældrene.
    Altså en forbedring i hver generation (naturligvis hvis alt går vel -det er jo ikke altid til at forudse hvordan udfaldet bliver)


  • #20   30. jun 2010 Maj-britt H - Det handler ikke om ordkløveri, men om at forklare det så jeg forstår det 100%

    Og jo det kan sagtens forklares bedre, det skal bare forklares på en anden måde smiley


    Michelle - Jeg kan godt se at de skal være bedre end forældrene, men hvordan kan man vide om de bliver det ?


  • #21   30. jun 2010 CKH -det kan man heller ikke med sikkerhed;o)

    Men de opdrættere der faktisk har gidet at bruge masser af tid på at sætte sig ind i racen, kan jo ofte få et rimeligt godt billede af hvordan hvalpene vil falde ud, ved at se på forældrene og linierne bag dem + evt tidl hvalpe osv.



  • #22   30. jun 2010 Ja man avler fordi man kan smiley fordi man nemlig har tæven til det. Tæven der har sindet, helbredet, farven og standarden. Havde man haft en anden tæve uden de egenskaber, kan man ikke avle. Så ved ikke om det direkte er, fordi man kan, men måske mere fordi, man har været så heldig at få fat i en "lækker" tæve så man tillade sig det over´for racen.

  • #23   30. jun 2010 Ina - så handler det vel i princippet heller ikke om hvad hunden har at tilbyde til racen, men bare om at den skal være "fejlfri" ?

    Jeg troede at hunden skulle kunne tilbyde noget ekstra smiley


  • #24   30. jun 2010 Jo det handler om den skal være fejlfri, derved bidrager den også til en videre sund og stabil standard. Hvis jeg havde en hund med c-hofter og der samtidig var aggresiv af sind. Ville jeg jo kun bidrage med afvigelser til racestandarden. Ved tavle-hunde er der jo en standard, og får jeg en tæve der ikke lever op til disse, må jeg bare lade mine hvalp.lyster ligge. Så der avler man jo ikke kun, fordi man kan?

    Så ved ikke om den skulle kunne tilbyde noget ekstra til racen. Men den skal kunne tilbyde standarden og helbredet, og sådan en hvalp, kan jo være svær nok at få fat i..


  • #25   30. jun 2010 Nu er det sådan som opdrætter at man ikke kan forvente at i et kuld med f.eks. 6 hvalpe, så bliver alle tophunde. Der bliver måske et par stykker, men så er det også fint. Der skal jo også være noget for enhver smag. Dvs. familiehunde til dem der gerne vil have hund men hverken udstille eller avle, og udstillings-/avlshunde til de der gerne vil det.

    Det er da absolut ikke en falliterklæring kun at avle familiehunde. Snarere tværtimod, en udstillings-/avlshund er jo familiehund resten af den tid man har den.

    Det handler om at finde balancegangen, og hvis man tror alle i et kuld er tophunde, så vil jeg vove den påstand at sådan ser verdenen ikke ud.


  • #26   30. jun 2010 Okay, så forstår jeg ikke når folk spørger hvad ens hund kan tilbyde, når det er en blanding ? smiley
    Altså udover at man selvfølgelig får den undersøgt for diverse sygsomme. smiley


  • #27   30. jun 2010 C K H > Med Bullerbassen & Bøllen. .: Tror mest det er for at provokere/sætte tanker i gang, når folk skriver den slagt, når der er tale om blandinger :o)

  • #28   30. jun 2010 heheh nej det spørgsmål har jeg også undret mig over, når jeg har læst salgannoncer med blandings-hvalpe smiley

  • #29   30. jun 2010 Umuli A

    Hvorfor er det i øvrigt ikke legitimt at brænde for at skabe den perfekte hund til et bestemt formål - f.eks. redningshund, servicehund, sportshund - eller bare familiehund?

    ^ Hvad?


  • #30   30. jun 2010 Umuli A- Du forstår ikke hvad ordet "hvad" betyder?

    - Det bestyder at jeg ikke forstår hvorfor du skriver det jeg har kopieret.


  • #31   30. jun 2010 Umuli A - Okay, på den måde. smiley

  • #32   30. jun 2010 Umuli -er det da ikke det?

    Jeg er absolut tilhænger af stamtavle. Men hvis folk ønsker at lave en hund til et givent formål, og mener at de ved målrettet avl på en given blanding vil få en bedre hund til netop det formål, så fint med mig.
    -der er jo så en baggrund for at parre netop DE to hunde, og altså ligger der (forhåbentligt) mere bag end "det kunne bare være SÅ sjovt at få hvalpe"

    Der hvor jeg slår bak, er når folk blander på kryds og tværs uden at have noget som helst begreb om hvad de laver, og uden at have så meget som en lille formodning om hvad der vil komme ud af en given parring (og det gælder i øvrigt uanset om det er blandinger eller racerene hunde)

    Jeg er ikke sikker på hvad dit link skal demonstrere?

    En dommer laver en fejl (overser et parpir) og dermed bliver en hund kåret som ikke skulle have været det. Herefter ønsker man at trække kåringen tilbage da man opdager fejlen.
    Hvad har det i lige med raceavl som helhed at gøre?

    Jeg forstår ikke hvad det link har med denne tråd at gøre overhovedet?


  • #33   30. jun 2010 Umuli -helt enig i at det bestemt ikke er derfor vedkommende vil avle. Men derfra og til at skrive at det beskriver hele raceavlen?

    Langt de fleste opdrættere er da HELDIGVIS mere samvitighedsfulde end det!

    Synes det er ærgerligt at disse debatter ALTID skal ledes ud på sådan noget med "al racehundeavl er osse bare indavl og avl på syge dyr"...
    Jeg finder det ganske interessant at se hvorfor andre vælger at avle, og hvad de mener god avl er, og det kvæler da enhver god debat at slynge den slags ud som gældende for hele racehundeavlen


  • #34   1. jul 2010 En, to mange. Når en er uansvarlig så er alle det. Det er vel sådanne påstande vi dagligt kæmper imod.

  • #35   1. jul 2010 Racehundavlen har et systm, der kan omgås, hvis man virkelig vil --> avl uden tavle er bedre... er det det, vi er ude i? Mener du seriøst, at hvis lovgivning/regler kan overtrædes, så kan vi lige så godt lade være med at have dem?

    Lad os tage eks. med fartgrænser - ja, nogle overskrider dem, men hvis vi ikke havde dem, ville den gennemsnitlige hastighed sikkert være højere nd nu, hvor vi har grænser.

    Umuli A: Jeg syns, dit eksempel er aldeles underordnet i denne debat. Hvor tror du der foregår mest seriøs avl/opdræt - blandt opdrættere af hunde med tavle eller blandt opdrættere af alt muligt andet?

    Og jo... hvis man målrettet avler en given ting i en blanding, er det da fint, men det er jo ekstremt sjældent tilfældet!! Man skal kende baggrunden for de hunde man parrer meget grundigt, før man kan sige noget om, hvad resultatet af en parring bliver. Det er ikke nok, at man parrer to hunde, der har nogle egenskaber, man synes om - det giver absolut ingen garanti for, at man får det ønskede fra de to hunde.

    Og ønsker man at avle efter en bestemt egenskab, skulle det da undre mig, om der blandt alle de hunderacer, der findes, ikke findes en, der indeholder det, man ønsker.


  • #36   1. jul 2010 Umuli -nu er der jo absolut flest købere til "familiehunde", osse blandt tavle-folket.
    Altså laver de fleste opdrættere "familiehunde". Og for brugsracer osse brugshunde.

    Men det er faktisk begrænset hvor mange kuld der laves med det formål at vinde udstillinger. Tror da de fleste opdrættere gerne ser at deres hunde er racetypiske, men avl udelukkende for at vinde udstillinger, ser jeg ikke meget af.
    Så nej, seriøst opdræt er ikke (nødvendigvis) ensbetydende med at opdrætteren avler med det formål at hundene kan vinde udstillinger.



Kommentér på:
Avl med tavle...

Annonce