{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.116 visninger | Oprettet:

Hvis hunden bliver stukket i mund/hals {{forumTopicSubject}}

Samson synes så åbenbart, at det er sjovt at jagte brumbasser, bier etc i år. Han har ikke gjort det andre år men her i forgårs havde han desværre held til at nå at hapse, hvad der lignede en bi.

Han hævede heldigvis ikke op, så han har 7-9-13 ikke blevet stukket i mund/hals.

HVIS nu uheldet er ude og han bliver stukket i hals/mund (jeg træner selvfølgelig "ikke-spise-dyr-der-stikker" med ham og holder øje) hvad så? min dyrlæge mener ikke, at det er lovligt at have noget liggende, der kan tage hævelsen, men kan man overhovedet nå til dyrlæge, hvis det først begynder at hæve op?

Hvad gør I andre? har I erfaringer?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis hunden bliver stukket i mund/hals
  • #1   20. apr 2011 Jeg følger med - fordi Leopold gør det samme.. smiley Snapper efter brumbasser, hvepse, bier, whatever der lige kommer forbi..

Hvad med den træning du snakker om - hvordan gør du det? smiley

• #2   20. apr 2011 Min hvalp gør det også, så jeg er også med på en lytter smiley

• #3   20. apr 2011 Jeg holder øje og kan jeg se, at han begynder at følge/virke interesseret i en bi/brumbasse så afleder jeg ham med en godbid.

• #4   20. apr 2011 Jeg vil nu nok mene at man kan nå at suse til vagtdyrlægen, så mit råd er at du altid har en lille smule styr over hvad for et dyrehospital der har vagten i f.eks weekender og sådan, så du hurtigt og nemt kan kontakte dem hvis uheldet er ude.

Vores hvalp gør det desværre også, så vi er også meget på vagt med hende når hun suser rundt.. smiley

• #5   20. apr 2011 jaa lady jagter dem osse.så følger lige med osse.

• #6   20. apr 2011 Jeg har både Falck kæledyrsabonnement og styr på vagtdyrlæge - men tænker bare, at man skal jo først opdage hævelsen og SÅ afsted. Der kan ikke være lang tid at løbe på.

• #7   20. apr 2011 Jeg havde en snak med min dyrlæge den anden dag vedr. dette. Mine har også en forkærlighed mht brumbasserne ( de er godt nok mega store i år )
    Min dyrlæge bor ca 1 times kørsel fra mig.

Jeg får ( det kommer med posten ) nogle piller, så har jeg dem i tilfælde af, at det skulle gå galt.

Jeg kan ikke forstå din dyrlæge mener det er ulovligt ? I Norge og Sverige er det meget almindeligt, at jægere har medicin med, når de er på jagt.

• #8   20. apr 2011 Anette L: Min dyrlæge mente at det var ulovligt at udskrive receptpligtigt medicin til "at have liggende".

Hvilke præparat får du?

• #9   20. apr 2011 Samsonitten M
    Det skal jeg fortælle dig, når det kommer. Jeg spurgte om man kunne give dem ( i tilfælde af, det gik galt ) en allergipille.............det virker ikke, det skal være binyrebark.

• #10   20. apr 2011 Jeg har for år siden stået med en af mine hunde, der fik en allergisk reaktion, efter jeg havde givet ham skaldyr. Med ham gik det så hurtigt med at hæve op.
    En af mine venner har lige solgt en hvalp, den fik en allergisk reaktion efter den 2 vaccine................den overlevede desv. ikke :o(

• #11   20. apr 2011 Jeg har godt nok ikke nogle piller mod bistik og lignende, men jeg har receptpligtig medicin liggende hjemme til Kaoz..

Det er så smertestillende, men dem kan man jo heller ikke få i håndkøb =)

• #12   20. apr 2011 Jeg har altid haft antihistamin liggende, min gamle dyrlæge gav mig dem (de er sikkert for gamle), og de reddede en af mine hundes liv engang. Han havde spist en blomme med en hveps i og var blevet stukket på indersiden af halsen, han havde været død inden vi kom til dyrlægen hvis jeg ikke havde haft dem.

• #13   20. apr 2011 Jeg har lige haft ringet til min dyrlæge, og de vil heller ikke udskrive noget, da det er på recept, og der skulle skaden være sket! smiley Så jeg skulle bare holde øje med ham, også komme hvis det gik galt. Ja ja tak for det, håber jeg da så jeg kan nå!

• #14   20. apr 2011 Jeg har både antihistamin og binyrebarkhormon liggende samt smertestillende etc.. Selvf. er det lovligt :o)

Da Kia sidste år blev stukket i munden smed jeg binyrebarkhormon i hende med det samme for en sikkerheds skyld (hun er i forvejen allergiker så tager ingen risici).

• #15   20. apr 2011 Og antihistamin er så ikke på recept. Så må i have dem hjemme :o)

• #16   20. apr 2011 Sanne M - hvilke antihistamin har du liggende? Er det nogle, dyrlægen har anbefalet?

• #17   20. apr 2011
    Samsonitten M
    Så har jeg fået pillerne og det er Medrol. Jeg håber aldrig jeg får brug for dem, men nu har jeg dem i tilfælde af, at uheldet skulle være ude.

• #18   20. apr 2011 jeg har benadryl hvis der skulle komme en allergisk reaktion - kan købes på apoteket

• #19   20. apr 2011 Det er ikke så meget den allergiske reaktion - hævelsen kommer vel uanset hvad? Det er noget, der skal tage hævelsen. Gør Benadryl det?

• #20   20. apr 2011 Altså Benadryl tager hævelsen hos mennesker - men ved ikke med hunde - og om det er den samme slags Benadryl!?

Bruger selv Benadryl - og det virker mod hævelsen på mig..

• #21   20. apr 2011 Samson: Jeg bruger Clarityn ...

Her er hvad Bille Ruwald (dyrlæge) har skrevet om antihistamin. Antihistamin http://www.pointerklub.dk/Hvad_fejler_min_hund.htm

Modgift til histamin som kroppen producerer, når den udvikler en allergisk eller såkaldt anafylaktisk reaktion.
    Histaminet bevirker, at "porerne" i blodkarene udvider sig og lukker blodserum ud i det omkringliggende væv.
    Dette giver hævelse og kløe.
    Dette giver så alle de velkendte symptomer på allergi og overfølsomheds reaktioner.
    Alle antihistaminer til mennesker kan også bruges til hunde.
    Tacryl® tabletter på 8 mg er et ganske udmærket "first choice". Start med 1 til 3 tabletter dagligt. Tacryl® hører til den slags antihistaminer, som foruden at have en antihistamin effekt også har en beskeden sløvende effekt.
    Et antihistamin som har udpræget og kraftig sløvende effekt, men ringe antihistamin effekt er for eksempel Vallergan® tabletter 10 mg.
    Dosis er 3 tabl. dagligt, hvis man ønsker at sløve en hund eller fjerne en evt. søsyge eller anden transportsyge.
    Andre tabletter med samme virkning som Vallergan® er for eksempel Anautin® tabletter 100 mg. Dosis er 2 tabletter 2 timer før virkning ønskes ved transportsyge eller søsyge.
    Antihistaminer med udpræget antihistamin effekt og ingen eller meget ringe sløvende effekt er for eksempel Semprex® kapsler 8 mg. Dosis er 3 kapsler dagligt.
    Hismanal® tabletter 10 mg. Dosis 1 tablet dagligt og Teldanex tabletter 120 mg, dosis 1 tablet dagligt er ligeledes stærkt antihistamint virkende, men kun meget ringe sløvende.

Husk at antihistaminer skal gives FØR symptomerne optræder. Det vil sige at de virker forebyggende, men ikke helbredende!

Til lokale allergiske reaktioner, som insektstik og bistik, skoldninger eller andre lokale kløende steder kan der for eksempel anvendes Locoid® creme 0,1%. Den kløestillende virkning ved denne creme er sekundær. Ønsker man en direkte virkende kløestillende og bedøvende lokalbehandling, kan man anvende Lidokain® salve 5% eller Lidokain® liniment 5%. Se under lokalbedøvelse.

Anette: Medrol er binyrebarkhormon. Det er også det jeg har til Kia.

• #22   20. apr 2011 Om ikke andet kan et antihistamin give en den nødvendige tid til at nå til dyrlæge såfremt dette bliver nødvendigt.

Antihistaminet skal gives med det samme bistikket opdages. Ikke først når man opdager ubehag/hævelse etc.

• #23   20. apr 2011 Det er det nemlig Susanne. Det var det min dyrlæge mente jeg skulle have hjemme i tilfælde af et uheld.
    Hun forklarede, at antihestaminer ikke virkede, hvis de først var hævet.

• #24   20. apr 2011 Det er også helt rigtigt.

Antihistamin forhindrer symptomer i at opstå men kræver man handler hurtigt og binyrebarkhormon stopper symptomer og anfald der er godt i gang ...

Antihistamin bruger jeg til at give hvis hun stikkes af et insekt for at undgå en reaktion og binyrebarkhormonet når hun har allergiudbrud (allergiudbruddet kan først stoppes når der allerede er symptomer da dette er det eneste der fortæller mig at hun har et udbrud. Det kan ikke forudses)

Antihistaminet gives så snart jeg ser/hører hun er blevet stukket.

Binyrebarkhormon giver jeg når hun viser 1. symptom på et allergiudbrud.

• #25   20. apr 2011 Hmm, godt emne.. jeg har faktisk aldrig tænkt over det før!..

I starten af sidste sommer, havde jeg fat i vagtlægen da vi var i sommerhus. Basse ville pludselig ikke halse på kommando for sin aftensmad, og hun synes ellers normalt at halsgivning er det sjoveste i hele verden. hun fik maden efter en anden kommando, men ville ikke rigtig spise. Tog en smule, og gik så fra maden..
    Jeg ventede en time, og gentog igen, men det samme skete.
    Jeg undersøgte svælget på hende, men kunne hverken se irritation eller sår, eller andet i den stil.. Hun virkede heller ikke til at have det dårligt, men var dog lidt træt i det.
    Sent på aftenen lå hun og sov, og drømte rigtig meget, hvor hun pev en hel del. Hun drømmer altid heftigt, hvis det har været en begivenhedsrig dag. Hun vågnede, og rykkede sig lidt, og jeg bemærkede at der hvor hun havde ligget, havde hun savlet lidt, og der var altså blod i savlet..
    Vi havde fat i vagtdyrlægen, og blev enige om at hun nok var blevet bidt af et dyr. Jeg kunne stadig intet se på hende, og hun ville godt drikke væske, så vi blev enige om at se tiden an og snakke sammen senere..

Men før da har jeg egentlig aldrig tænkt over hunde og insektbid.. Tak for den lille reminder!.. Hun reagerer helt vildt på myggestik, så mon ikke også det gør sig gældende for andre slags bid?..

Jeg vil straks sørge for at have antihistaminer liggende til hende også (som jeg har til mig selv)..

• #26   21. apr 2011 benadryl virker på mine basenji, pharaoh hound og italienske mynder - efter 1 times tid var hævelsen sådan ved at forsvinde - kommer jo an på hvor og af hvad hunden reagerer mod - 2 hunde er jo ikke ens og reagerer derfor ikke ens på forskellige medikamenter - men som sagt har jeg altid benadry tabletter med når vi skal et eller andet sted sommer eller vinter - naturligvis er det best at nå til læge hvis tungen begynder af hæve hvilket man hurtigt bemærker ......... Så Benadryl er et udmærket medikament til hunde

Kommentér på:
Hvis hunden bliver stukket i mund/hals

Annonce