Hunden bliver "hidsig" {{forumTopicSubject}}
Vi har en lille hund (blanding mellem puddel og shih tzu) på to år, og han har det med at blive MEGET hidsig, hvis vi komme til at røre ved ham, når han sover, eller når han har lagt sig til rette i sofaen eller fodenden af sengen. Han reagerer på den måde, at han farer op, knurrer og viser tænder; ja, han er klar til angreb og gør også udfald imod os. Det har han gjort siden, han var helt lille, og vi har forsøgt rigtigt meget, for at få ham til at holde op, men indtil nu er det ikke lykkedes.
Han bliver lige så hidsig, når jeg er ved at fylde opvaskemaskinen, og han hopper op på lågen, og begynder at slikke på bestik og tallerkener. Det vil jeg ikke have, så jeg beder ham straks hoppe ned, men det resulterer i samme reaktion; snerren, blotning af tænder og udfald mod mig. Han mener helt klart, at det er hans mad!
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre andet end at stå fast, men jeg har jo heller ikke lyst til at blive bidt, hvilket er sket er par gange
Det skal siges, at han i "den anden grøft" kan være ekstremt kærlig og en kæmpe "nussegøj".
Er der nogen, der har været ude for noget lignende? Og hvad har i gjort?
Mine forældre mener, at han skal kastreres, men det er vi ikke så meget for, da vi har læst, at han kan blive "en helt anden hund", og det har vi ikke lyst til. Desuden har vi også læst, at pelsen bliver anderledes, og de blive tykke.
Jeg håber, at nogen kan komme med gode råd.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
Et stort rungende nej og måske en time out i kurv eller andet rum. Til at starte med lød det til at han kunne blive forskrækket hvis det var nå han sov. Men når han gør det i vågen tilstand, så er det et andet problem.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
I andre situationer havde jeg altså nok ikke været ret pædagogisk, en i røven og ud af køkkenet pronto!! Fanme nej, om jeg ville gide den opførsel!
(Nej, jeg opfordre ikke til at banke hunden, men den skal dælme lære at den slags ikke er iorden!)
sep 2007
Og ang kastration vil jeg bestemt ikke anbefale det, hunde med problemadfærd kan risikere at blive værre
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.849
En sovende hund skal man lade være i fred. Få den lige tjekket for smerter ved dyrlæge og fx kiropraktor eller osteopat også.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 29
Det er bestemt ikke med vilje, at vi rører Bruno, når han sover, men det kan jo ske, når han sover i fodenden af sengen.
Hvis han sover i sin kurv, på gulvet eller i sofaen rører vi ham selvfølgelig ikke! Men hvis han blot har lagt sig i sofaen og er vågen, bliver han også stiktosset, hvis vi blot kommer til at "snitte" hans halehår. Og det samme sker, når vi spiser. Han vil gerne ligge under bordet, og det er helt i orden for os, men hvis en af os flytter en fod, er det samme reaktion.
Jeg tror også, at det er en afprøvning af grænser, for han er en lille hund med et meget stor ego, og han er "fremme i skoene" Ondskabsfuld er han bestemt ikke.
Jeg vil forsøge med en timeout, så kan han lære, at det bare ikke er i orden.
mar 2013
Og Malene, jo han er skam både opdraget og trænet fra han var hvalp. Jeg gik til hvalpetræning med ham, da han var hvalp, og senere har jeg gået til unghundetræning med ham. Han er meget lydig med hensyn til at lystre i andre sammenhænge, så det er ikke træning, der mangler.
sep 2007
Nej jeg mener ikke hvad der får ham til det, men hvordan I reagerer NÅR han knurre, bider ud, vider tænder, bliver hidsig?
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 923
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.986
Og så måtte den for eftertiden blive på gulvet ....og i dens kurv.
Sengen og sofaen er MIN ... og der bestemmer JEG ......og hvis " Fido " ikke kan opføre sig pænt.... skal den ikke være der .
mar 2013
Malene og C.E., han har ikke ondt. Det har vi fået checket hos dyrlægen, for det troede jeg nemlig også først.
Det skal også lige siges, at en hundetræner og en hundeadfærdsterapeut uafhængigt af hinanden begge har sagt, de aldrig har oplevet så stædig en hund, og "at den hund kun gør, hvad den selv vil". Når jeg så også er stædig, så er det klart, at vi får "sammenstød".
mar 2013
sep 2007
Evt som maj-britt beskriver
Men jeg ville også arbejde på tillidsøvelser, for umiddlebart er det manglende tillid til jer jeg tænker
Og ikke en magtkamp "hvem vinder"
mar 2013
Ditte, hvordan arbejder man med tillidsøvelser?
sep 2014
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 579
Jeg havde ALDRIG fundet i mig i den adfærd - OVERHOVEDET! Uanset hvor søde blå øjne hunden så på mig med før og efter!
Han må lære, at det ikke kan betale sig at opføre sig sådan - jeg tænker at han måske har oplevet/oplever at I giver efter ind i mellem, når han stiller sig an på den måde? Men det ved jeg jo ikke
Herhjemme havde vi en KAMP uden lige, med at lære Bodil, at man ikke må grave og bide i sofaen. Når vi nærmede os hende for at smide hende ned, hvis hun begyndte på det, begyndte hun også at bide i/efter os. OG DER GÅR MIN GRÆNSE! Jeg tog fat i dyret og bar hende ned, blev hun ved med at hoppe op/bide/te sig røg hun bag et barnegitter til hun var faldet ned.
Bodil gør det ikke mere - det tog vel en lille måneds tid at indlære 100% at det IKKE kan betale sig at opføre sig sådan... og i den periode gav vi ALDRIG op, uanset hvor meget hun bed/forsøgte at blive i sofaen.
Jeg går ikke ind for at vold, slet ikke, og jeg siger ikke at man skal tæve dem, men at tage fat i dem på en måde hvor de ved man mener det, når de selv er i færd med at bide en, DET kan jeg simpelthen ikke se det forkerte i!
Men det handler om holdning til hundeopdragelse samt hvilken race (dens psyke) man har med at gøre, tror jeg. Der er jo også nogen, som mener at ALT skal og bør indlæres positivt/ved ignorering og at man nærmest ikke må hæve stemmen overfor en hund... Det giver en FB sgu ikke meget for, når den først er komme i gear, så kan jeg kalde nok så meget med godbidder og aktiveringsspil... hun ville give mig fingeren og gnave videre i sofaen
mar 2013
Selv om jeg vil forsøger alle nævnte "positiv træningstiltag" tror jeg desværre ikke, at de hjælper, for hvis Bruno først har sat sig noget for, så giver han sig kun, hvis jeg giver ham ost, men det gør jeg ikke, hvis han først har bidt ud efter mig, for så virker det jo nærmest som en belønning for ham.
Jeg har også forsøgt at gøre mig "ekstra stor" overfor ham ved at "puste mig op" og lave store øjne. Det har "nul og en hat" virkning - øv.
sep 2014
Jeg kender SLET Ikke til psyken på din hund, da jeg ikke kender til racerne, så jeg skal passe på med at fortælle dig at du trygt kan gøre som os. FB'ere har en mega robust psyke...
MEN: jeg synes måske også, mht, det med opvaskemaskinen, at I skal starte med at fjerne muligheden for, at han kan være i nærheden af den mens den bliver tømt... Gør det nemt for jer selv - og efter noget tid kan I se om han stadig har samme idé... sådan gjorde vi med Bodils idé om at gnave i vores udstoppede pingvin - efter døren indtil pågældende værelse simpelthen havde været lukket i en uge, havde hun glemt at den var spændende og lod den bare selv være efter to-tre NEJ'er... uden kamp
Man kan også fjerne interessen på andre måder, hvis det ikke virker, og der er nogle af de andres råd ret gode: hvis en af jer er ved at tømme/fylde opvaskemaskinen, så kan den anden lege noget med ham ved siden af - legen skal self. starte INDEN i åbner opvaskemaskinen, så han først ser legen og så vælger den til over opvaskemaskinen, når han ser den bliver åbnet. Det er vigtigt at han her får set, at I åbner opvaskemaskinen, men så snart han har set det, skal han ikke gå hen til den, men belønnes for at blive hos den der leger med ham.
Bider han ville jeg gøre, som jeg har nævnt. VÆK med ham. Det skal I simpelthen bare gøre HELT klart at I IKKE vil acceptere! Sæt ham evt. bag et børnegitter - det virker SÅ super! De kan se at man er der og forstå, at de er 'ekskluderet' - for en FB er det nærmest den største 'straf' man kan give. Hvis de så efter noget tid opdager, at når de bider ryger de der ud, ja så er de ikke mere indviklet skruet sammen oppe i hovedet end at de vil kæde de to ting sammen (handling/konsekvens-opdragelse, hvis du kender det fra psykologien og børneopdragelse!) og (med stor sandsynlighed) stoppe, fordi konsekvensen ved at bide ikke er rar.
Lave store øjne og puste sig op ville jeg ALDRIG gøre - det er jo truende signaler - og du risikerer bare at han kvitterer med truende signaler... dårlig spiral!
Du ønsker ikke at true og kue ham, du ønsker at irettesætte, men jo ikke at han bliver bange for dig.
sep 2014
Det der med at han en gang i mellem godt lige kan slikke leverpostegen af en kniv, for der er jo ikke så meget, og så næste gang ikke må slikke på kniven for denne her gang var der lidt for meget... DET kan i GODT GLEMME at lære ham... det fatter han ikke... enten må man, eller også må man ikke!
sep 2014
sep 2014
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 440
Han må på intet tidspunkt kunne mærke frygt ved dig, for hvis du er bange for ham, så stoler du ikke på ham, og hvorfor skulle han så stole på dig?
sep 2014
mar 2013
Jeg forsøgte faktisk i går at få Bruno til at hoppe ned fra opvaskemaskinen, når jeg fyldte den - og sørme så, om det ikke lykkedes med godbidder Han hoppede straks op igen, men jeg blev ved og efter en del godbidder - og en MEGET langsommelig fyldning af opvaskemaskinen - lykkedes det faktisk at få ham til at blive nede. Jeg glæder mig til at se i aften, om han kan huske det. Og tænk, jeg troede, at han overhovedet ikke ville værdige godbidderne et blik, men der tog jeg fejl.
Nu kan jeg så begynde at arbejde på at få ham væk fra under spisebordet, når vi spiser, så han ikke "farer på vores ben", når vi bevæger os
Det var faktisk en hundetræner, som sagde til mig, at jeg skulle "puste mig op og lave store øjne", og det har jeg så gjort, men nu kan jeg forstå på jer erfarne hundemennesker, at det er helt forkert Jeg kan sørme godt forstå, at Bruno har reageret som han har, når jeg har pustet mig
Endnu engang tusind tak, det er helt uvurdeligt, at I har tid og lyst til at give videre af jeres viden.
mar 2013
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
mar 2013
sep 2014
mar 2013
Jeg kom til at tænke på, hvad er en tillidsøvelse? Der var flere her i tråden, som nævnte, at jeg skulle lave tillidsøvelser med Bruno.
sep 2014
Vi var kanon heldige med Bodil. Hun fattede det bare intuitivt da jeg viste hende et stopsignal med hånden mens hun sad i sin kurv og så sagde jeg "blive".
På det tidspunkt havde hun lært "NEJ"-kommandoen, så da hun prøvede at gå ud, sagde jeg bare "NEJ" og så gik hun tilbage og det fik hun self. en masse ros for, en ny "bliv" med håndtegn.
Men vi var også VILDT heldige.. har ALDRIG trænet det med godbidder eller noget som helst og hun forstod bare præcis hvad jeg mente aller første gang jeg bad hende om det. Siden da har vi bare en gang i mellem givet hende en godbid når vi har bedt hende om at blive og nu bliver hun siddende indtil hun får kommandoen "fri"... den har hun til gengæld lidt svært ved at fange...
Maj-Britt: har du nogle idéer til hvordan man kan træne "fri"-kommandoen? Hun sidder sommetider og ligner en der gerne vil ud og piber lidt.... så venter vi til hun er rolig og ikke piber og giver hende da "fri"... men hun sidder sommetider bare og glor på os, i kurven, som om hun ikke forstår, at hun gerne må gå ud.
Vi har indtil nu trænet den ved at kaste en godbid væk fra os og hende, og så sige fri i det vi kaster. Det var det vi fik at vide til hvalpetræning.
jun 2011
sep 2014
jun 2011
Lige med at blive eller ej i kurven kan I jo med tiden også sætte lidt flere kommandoer på. Coco har fx "tæppe" (som betyder flyt måsen hen på det jeg peger på og bliv der), "kurv" (gå i kurven nu men du behøver ik blive hængende), "fri" (gør hvad du nu har lyst til), "væk" (få måsen væk fra der hvor den nu engang opholder sig) og så self div "kom" kommandoer, nogle er bare sådan "følg med"-agtige, andre er kom herhen til mig nu og sådan De kan lære så meget, når man giver sig tid til det, og Bodil er vidst ikke så gammel, som jeg lige husker?
(Og sorry for det lange svar-indlæg )
sep 2014
Men god idé, med de mange kommandoer. Lige nu træner vi 'ned' af sofaen bl.a.... det er hun - sjovt nok - ikke helt god til ;)
Og jo, hun er kun 7,5 måned, så det skal NOK komme. Hun er en dejlig og lærevillig hund
jun 2011
sep 2014
mar 2013
sep 2014
mar 2013
Hunden bliver "hidsig"