5. dec 2008 Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
Krav til købere - {{forumTopicSubject}}
der er mange tråde omkring hvilke krav man kan stille til opdrættere, men ikke så mange den anden vej rundt.
Og det savner jeg nok lidt eller også ved jeg bare ikke så meget om, hvilke krav I med hvalpe/hunde til salg sætter.
Mange hunde søger nye hjem - det kan der være mange gode grunde til og det finder jeg også helt i orden, men kan der iblandt dem være nogle opdrættere/ejere, der ikke har gjort deres hjemmearbejde godt nok?
Hvis f.eks en ny familie vælger at sælge deres 12 uger gammel hvalp, kunne det så have været forudset?
Jeg har købt hund hvor vi skulle komme X-antal gange (hvilket vi bestemt også havde lyst til:-))) og blev bl.a spurgt ind til hvor længe vovse skulle være alene i hverdagen, da opdrætter ikke syntes at hendes hunde skulle være mere en 6 timer alene.
Jeg har så også kendt en opdrætter, der solgte og sendte hvalp til Bornholm uden at have set familien overhovedet:-(
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Jeg spurgte ind til om de havde haft hund før og evt hvilke hunde, om de havde planer for at gå til træning med den, hvor længe den sku være alene, hvor de boede i landet, og hvad de sådan ellers kunne tilbyde hvalpen. og jeg fandt da nogen gode hjem til dem alle, de 2 af dem kendte jeg så i forvejen, den ene var min mors veninde og den anden var Anne-Louise herinde fra. Jeg gik også op i alderen på køberne og om de havde børn og evt alder på de børn, det giver nemlig også et ret godt billede af hvor meget tid de evt vil have til hunden i længden.
Men nu 3½ år efter er alle 4 stadig i samme hjem og vi holder træf med dem 1-2 gange om året og de har det super godt, så jeg valgte vist rigtigt i sin tid, men jeg afviste også nogen stykker.
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
Og det må da også være dejligt for dig at vide, at dine hvalpe har fået gode og stabile hjem.
Jeg skal ALDRIG have hvalpe (nu er der så heller ingen chance for at JEG får hvalpe:-) men tror ikke at jeg kunne finde hjem, der kunne passe så godt på dem som jeg selv synes jeg kan:-)
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Jeg vil også gerne se folk først. Har dog også solgt hvalpe til f.eks Norge ,hvor jeg så har snakket i tlf med dem, ikke set dem. MEn de er så selv kommet her og har hentet hvalpen, så det er ok, synes jeg.
Dertil vil jeg ikke sælge til folk der har børn de ikke kan styre, altså i svære tilfælde, hvor børnene ikke er søde ved hvalpene/hundene, og forældrene ikke kan trænge igennem. For hvordan bliver det så ikke når de får hunden hjem, stakkels hvalp...
og nu har den franske jo ingen restriktioner, men jeg vil have at hvalpekøberne tjekker deres hund for patella luxation og hårsækmider og registrerer resultatet i DKK; så jeg kan følge lidt med i hvad der kommer herfra.
dec 2008
jeg er sikker på, at dine hvalpekøbere skal være glade for at du overhovedet har sagt JA til at de må købe en af dine hvalpe:-)
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
dec 2008
forståeligt nok, at du syntes det er dejligt at købere spørg, men hvilke krav sætter du selv til købere?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 1.102
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 95
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
Hemingways opdrætter stillede ikke de store krav til os. Han spurgte lidt ind til hvilken erfaring vi havde, men gav ikke på noget tid udtryk for, at det var afgørende overhovedet. Han gjorde dog meget ud af, at fortælle, at vi skulle dominere - først ud, spise først og den slags *G*
Lulus stillede nogle flere spørgsmål (erfaring med racen, om familien kunne lide racen og den slags) men jeg havde heller ikke på noget tidspunkt følelsen af, at spørgsmålene var afgørende, for om hvorvidt vi kunne købe.
Næste gang køber vi i udlandet, og jeg er spændt på, at finde ud af, hvilke krav der bliver stillet når den tid kommer - især på grund af afstanden.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 127
Nogle af de opdrættere jeg kom i kontakt med, syntes jeg havde rigtig mange krav, og godt nok for det, men jeg kan ikke se meningen i at nogle har større krav, end de selv kan indfri. Bla talte vi med, en der selv har 5 hunde, fuldtidsjob og små børn. De ville ikke sælge til mig pga, at jeg har 2 hunde i forvejen, så de mente ikke jeg havde nok tid til en ny hund. Jeg er hjemmegående, bor på stor ejendom, mine børn er fløjet fra rede og jeg har 30 års erfaring med hundetræning, og mine hunde betyder alt for mig. Kan huske jeg syntes det var noget underligt.
Hvis jeg havde hvalpe skulle de også have gode hjem, men jeg vil da være så realistisk, ikke at forlange mere, end jeg selv kan tilbyde,
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 241 Svar: 5.959
På Hazel har vi en alen lang kontrakt (endog på tysk......), bla må vi ikke anvende hende til avl udenfor FCI og bøden er det dobbelte af hendes købesum
Men derudover har jeg ikke oplevet at opdrætterne har snakket krav - de har vidst hvorfor jeg kiggede på netop deres race, deres kuld og hvd hunden skulle bruges ti, så vi har blot haft samtaler med vidensdeling
Selv ville jeg kigge meget på om vedkommende har sat sig ind i racen, hvorfor netop denne er valgt og hvad hunden skal bruges til. Tidigere erfaring med hunde. Boligsituation og familiesituation. Og så ville der være forbud mod avl udenfor FCI, jeg ville have forkøbsret og muligvis krav om sundhedsundersøgelser.
dec 2008
Krav til købere -