{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

købskontrakter med særlige krav? {{forumTopicSubject}}

er det bare mig eller er der kommet rigtig mange nye krav fra sælger ind i købs kontrakterne når man gerne vil købe sig en lille ny hvalp/unghund?

og det ser ud fra min side af til at nye hunde købere, går med på hvad somhelst for at få lov til at købe

personligt synes jeg det er meget!!!! forkert
specielt hvis man har betalt "fuld" pris

hvad har i fx på jeres kontrakt af krav fra sælger?
og hvad synes i er iorden og " LOVLIGT " hvis man kan bruge det udtryk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  købskontrakter med særlige krav?
  • #1   25. jul 2011 ja okay malinois fan det lyder godt nok også ret funny



  • #3   25. jul 2011 anne:meget rimelige og fornuftige krav for racen smiley


  • #5   25. jul 2011 Malinois fan .:
    Jeg kan nu godt forstå, hvis folk stiller krav til fodring. Nu tænker jeg specifikt på de store racer.
    Jeg har set overfodring af både newfoudlænder og berner sennen, og det er da synd for hunden, når ejer ikke er vejledt ordentligt eller efterfølger opdrætters fodringråd.


  • #6   25. jul 2011 Palle. problemet er at det i bund og grund ikke er dig der ligge navn til, mne opdrætteren.... det er hendes navn der bliver ødelagt, hvis du ikke passer hunden ok og dermed påføre hunden HD. Så jeg kan bestemt godt forstå Lykkes krav.
    Selv har vi det ikke med i kontrakten, for det er svært at tjekke op på, mne vi har gode og laaange snakke med køber om det med foderet og mortionen... og det er vores erfaring at folk følger det.

    har det lige som Lykke, kan folk ikke leve med kravene, så er der sikker mange andre steder at købe hund. Det er bedre at få afklaret, inden salg, at man ikke ser ens på tingene.... på den måde undgår, både køber og sælger unødig bøvl og brok


  • #7   25. jul 2011 Syntes Annes kontrakt er helt fair.. Minus foder,er fuldt ud ud stand til at se på en hvalp om den vokser som den skal = en del erfaring på det punkt..

    skriver heller ikke under på avlsret.. men blir hunden så god,at jeg syntes den skal i avl,blir opdrætter den første jeg går til,for råd,hjælp og vejledning..

    Gensidig tillid og respekt,er et must når man køber en hund,i min bog smiley




  • #8   25. jul 2011 i vores købskontrakt står der at opdrætter skal have beløbet for første parring, og at hvis der skal foretages en parring, så skal den godkendes af opdrætter.
    Det sidste punkt er jeg helt indforstået med, men det første punkt kan jeg nogen gange godt syntes er lidt underligt. - Men da vi ikke har planer om at Buddy skal indgå i avlen, valgte vi at skrive under.


  • #9   25. jul 2011 Jeg har lavet tillægskontrakt som komemr til at følge de hvalpe Mynte forhåbentlig er i gang med at bage færdig smiley

    Den skriver at vi følger dansk købelov, der er 2 års reklamationsret, og 14 dages fuld returret. At jeg skal underrettes ved sygdom eller død - også efter de 2 år. Og at jeg skal underrettes inden aflivning - hvis det er veterinærfagligt forsvarligt!

    Den indeholder krav om tilbagekøbsret - med nævnt pris! Og at hunden ikke må overdrages til 3. part uden min viden.

    Den indeholder ekstra avlsrestriktioner - at hvalpen kun må bruges i DKK/FCI regi.

    Alder for avl på 22 måneder. Og at hunden skal PAtella undersøges samt Øjenlyses før alt opdræt. Uanset avlsinteresse så refundere jeg rekvisationen til regristering af disse info. (selve dyrlæge må de selv betale - men jeg oplyser om muligheder for at gøre det billigt).

    På hanhundene kan jeg tage en parring til mig selv! Prisen herfor skrives ind i kontrakten - og den er fair. Er hannen ikke af ejer avlsgodkendt, så står jeg for alle udgifter i den forbindelse. Jeg kan ikke videre sælge parringen, og ejer kan selv sætte sin pris til andre evt. interesserede.

    Der ud over står der nogle ting som jeg som sælger skal leve op til - f.eks. at jeg til en hver tid skal være behjælplig med råd og valg af avlspartner, at jeg skal refundere registrering af sundhedsundersøgelserne, returret osv.

    Tilsidst er der en bod på 25.000 og at hvalpen ved brud tilfalder mig... (Det sidste er udelukkende for at kunne hive en hund ud af en hvalpefabrik igen). PEngene skal kunne dække rettergang og så skal mine hvalpe ikke ende som avlsmaskiner...


  • #11   25. jul 2011 købeloven giver da ikke 14 dages returret....

  • #12   25. jul 2011 Jeg stoler på de købere der er blevet godkendt her i huset - ellers ville de ikke kunne købe hund...

    Men jeg ved at nogle hvalpefabrikker misbruger opdrætteres tillid og at selv dygtige og garvede opdrættere kan blive snyd i døren af disse fabriksfolk... Og skulle det ske for mig, så vil jeg for hvalpens og racens skyld kunne hive en hvalp hjem igen...


  • #13   25. jul 2011 Platugler - nej - derfor jeg har skrevet det ind..

  • #14   25. jul 2011 ginne: ok, men din måde at formulere det på, gør at jeg læste det som om det var en del af købeloven.

  • #15   25. jul 2011 Det kan jeg godt se her inde. Jeg skriver jo lidt vestjysk og som jeg lige tænker... Det står så noget mere formelt og udført i selve kontrakten smiley Jeg synes dog i skulle forskånes for en gang copy/paste smiley

  • #16   25. jul 2011 helt fjong smiley

  • #17   25. jul 2011 Hvis jeg skulle sælge ville der også være krav om forkøbsret og om at man ikke avler udenom klubben. Den med fodring ville jeg overveje, men jeg ville nok ikke begrænse det til ét mærke hvis det blev aktuelt (jeg fodrer selv med råt, men kan godt leve med en del forskellige tørfodermærker).



  • #18   25. jul 2011 I min collies købskontrakt står der, at hvis han falder for HD, så vil en del af købsprisen blive betalt tilbage, HVIS jeg har fodret med det af opdrætter anbefalede fodermærke.

  • #19   25. jul 2011 Stine: opdrætteren slipper ikke for at erstatte HD, ligemeget hvad ud fodre med... man kan ikke fraskrive sig erstatningspligten på det... men du kan evt komme af med en bod for ikke at have fodre med det aftalte foder... hvis det står i kontrakten...
    hvad gør en køber hvis ens hund ikke trives på det foder, opdrætteren ønsker man bruger ????


  • #20   25. jul 2011 platugler

    Gælder det ikke kun indenfor de første to leveår (reklamationsret)?


  • #22   25. jul 2011 Søster: jo... de første 6 mdr skal opdrætter bevise at fejl og mangler ikke kan tilbageføres til opdætter - efter de 6 mdr er det køber der har bevisbyrden. Så er der nogle ting, hvor man allerede har fastslået at det er fra opdrættet og så er der ikke så meget at rafle om.
    Det er 2 år efter købet at hunden... ikke hvornår den er født


  • #23   25. jul 2011 Malou> Jo, så længe dine krav ikke stiller køber ringere end købeloven, så er de gældende. Dvs. man kan ikke fraskrive sig reklamation på skjulte fejl. Og hvis en køber videresælger hunden til 3. part, så er det netop gennem retssystemet man går - og får sin bod og evt. hunden tilbage...

  • #24   25. jul 2011 hunden får man ikke retur, hvis den er solgt en en 3. mand, som har handlet i god tro .... det er forfor man så kan kræve sin bod

  • #26   26. jul 2011 Anne -med rotterne . - jeg har lige et spørgsmål.. hvad vil du så gøre, hvis en af hvalpene bliver solgt videre, uden at du ved noget om det og du først finder ud af det senere? smiley

  • #28   26. jul 2011 den kontrakt jeg laver, er der en bod på, på 25.000 kr, så den tager retten, hvis jeg ønsker det - det er derfor der er en bod af den størrelse på.

    hvis nogen solgte en af "mine" hvalpe/hunde så ville jeg slæbe dem i retten og få mine 25.000 kr... desværre giver det min ikke hunden igen, men det kan da i det mindste give tumpen en lærestreg


  • #29   26. jul 2011 Platugler> Jeg mener Charlotte fik hunden igen, da hun var igennem forløbet i retssystemet... Men lige nu bliver jeg i tvivl om der var en 3. person indblandet eller om det var 1. køber selv der avlede løs...

  • #31   26. jul 2011 Maj-Brit: jeg har gemt kvitteringer. Men jeg skal da lige have undersøgt reglerne omkring HD, for jeg mener at der i kontrakten (den opdrætter selv har lavet) står, at det kun gælder til han er 12 måneder.

  • #32   26. jul 2011 Ginne; retten kan ikke tvinge 3. person til at returnere en hund der er købt i god tro... det har vi lært på DKK's opdrætte kursus jura del... desværre, men man kan jo også godt forstå, for det ville jo gøre køb at hund, utroligt usikkert, med risiko for at miste sin hund igen

  • #33   26. jul 2011 Tak platugler!
    Så må det have været uden 3. persons indblanden den sag jeg husker. smiley Jeg var ærligt også i tvivl!
    Nu du siger det, så synes jeg faktisk at huske det var oppe på mit første opdrætterkursus.. (Man kan jo ikke huske alt). smiley


  • #34   26. jul 2011 Anita

    Ja. Det må man. DKK blander sig ikke i hvem du er gift med.


  • #35   26. jul 2011 Jo, det må man godt. Jeg kender til et tilfælde hvor kone opdrætter én race i DKK og manden opdrætter en anden i DRU (racerne ligner SLET ikke hinanden). Alle DRU hundene står i mandens navn, og alle DKK hundene i konens.

    Det gør DKK i hvert fald ikke noget ved.

    Så længe deres medlemmer ikke overtræder reglerne gør de ikke noget - hvad de andre i huset gør er op til dem. Det ville også være lige lovlig groft hvis DKK skulle til at bestemme over folk der ikke er medlemmer, eller diktere hvem deres medlemmer skulle gifte sig med.


Kommentér på:
købskontrakter med særlige krav?

Annonce