{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.419 visninger | Oprettet:

At stille krav til køber {{forumTopicSubject}}

Jeg sad og snakkede med en veninde om avl af hunde. Og da rottweileren er på observationslisten er det ikke sikkert jeg får lov til at lave et kuld hvalpe på hende. Det er nu heller ikke så meget det, det handler om. Men rent hyppotetisk har Punto fået et kuld hvalpe. Kan jeg så som avler kræve hvalpekøbere i at tage mindst et lydighedskursus og skal se et evt diplom, ellers tages hunden retur. Dette ville jeg selvfølgelig informere købere om inden de afhenter hvalpen. Og for mig vil det være lige meget om jeg skulle lave hvalpe på en chi eller GD så vil jeg opstille dette krav også selvom køber har haft hund de sidste 30 år.
Hvad mener i om dette. Ville i købe hvalp af mig med det krav?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At stille krav til køber
  • #2   13. feb 2012
    I princippet kan du som sælger kræve hvad som helst, hvis blot det står skrevet i kontrakten.

    Det der er problemet er jo det rent praktiske med at føre dine konsekvenser ud i livet.

    Hvornår skal de have gennemgået kurset, hvad hvis de ikke gør det, skal du så selv køre tværs igennem landet måske og betale den fulde pris tilbage, Og hvad hvis de nægter at udlevere deres hund igen, hvordan vil du tackle det ?

    Mvh Gitte


  • #4   13. feb 2012 Ja ja ja og ja det ved jeg sgu ikke lige smiley nu tænkte jeg mere at sådan et krav kunne "skræmme" de useriøse købere væk

  • #5   13. feb 2012 jeg ville ikke købe af dig jeg har altid trænet selv og det liver jeg ved med sådan er jeg bare og jeg har en super lydig und det eneste jeg kunne finde på og gå til vat agility

  • #7   13. feb 2012 I princippet kan du kræve hvad du vil, men sørg for at få lavet en købsaftale.
    Selv ville jeg muligvis gå med til det, hvis det var den helt rigtige hvalp. :o) Men synes aftaler om hvalpetræning og den slags er super. smiley


  • Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

    Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #8   13. feb 2012 Der er jo nogle opdrætter der betaler hvalpekøberne de ting de "tvinger" dem til at skulle gøre med deres nye hvalp..

    hvis du vil stille som krav de SKULLE deltage i diverse kurser for at kunne beholde hvalpen/hunden bør opdrætter selv betale for det..

    men en god ting er da at fortælle at træning er en meget god ide


  • #9   14. feb 2012 Kan bare sige, at jeg ikke ville købe ved dig. smiley

  • #10   14. feb 2012 Tanken kommer fra et godt sted, men jeg tror at det bliver for meget for de fleste købere at det er SÅ stramt. Jeg har aldrig fået et diplom der hvor jeg har gået til hundetræning, så du ville være nødt til at tage hunden fra mig iflg kontrakten. Ellers kunne jeg lave et selv, og det giver dig et nyt problem, for min træning kan være god nok, selvom diplomet ikke er det.

    Evt burde du tage lidt mere for hvalpene og smide en sæson træning hos en klub med i købet (gavekort?). Gulerødsmetoden tror jeg virker noget bedre. smiley


  • #11   14. feb 2012 Spændende debat..

    Ifølge min advokat er kontrakter, der er lavet på hunde, ikke gyldige i og med at de strider imod den fastsatte lovgivning.
    MEDMINDRE at det er en kontrakt på at hunden kun er til låns og ikke solgt..

    Har folk sat sig helt ind i det her med kontrakter, eller er det bare noget de laver fordi de tror at det er gældende ?

    Da jeg viderformidlede hunde, havde jeg en advokat indenover det her med kontrakter og hun sagde at kontrakterne ikke er gyldige. Hunden er ifølge lovgivningen en ting, og når en ting er solgt har man ikke mere at skulle have sagt over den..

    Jeg lavede selvfølgelig kontrakten alligevel, med henblik på at hunden måtte tilbage til mig , hvis det skulle ske at de nye ejere måtte af med vovse.. Velvidende om at den ikke er gyldig...


  • #12   14. feb 2012 Mulle, du har ret. Mange skriver at hvis hunden skal sælges videre så skal avler har førsteret, eller den skal tilbage til avler, men det kan man ikke kræve, dog tror jeg at mange ville ringe til dem først da det jo er nemmest istedet for at finde en ny køber. Jeg gjorde detsamme da jeg solgte min dressur hest, velvidende at det ikke holder i juridisk

  • #13   14. feb 2012 En kontrakt er gældende. Det er ikke rigtigt som din advokat skriver - Mulle.
    Der har været sager hvor sælger har både fået bod betalt og hunden retur via retten, hvor den er brugt i avl på trods af en kontrakt, hvor dette ikke var tilladt.
    Men på den anden side skal det være rimeligt i kontrakten.
    At hente en hund retur hvis den ikke bliver trænet, vil være for voldsom en reaktion, og formentlig blive afvist.
    Men mange andre ting kan fint skrives, og husk at bruge "bod" og ikke "erstatning".


  • #15   14. feb 2012 Enig Maj-Britt.
    Købeloven gælder. Dog med forskel på privat og "professionelt" køb.
    Og der skal være rimelige ting i kontrakten som du skriver.


  • #17   14. feb 2012 alle de ting du kræver skal du fortælle hvalpe købere om og så skrive det ind i din kontrakt det lærte vi på jura kursus var en god ting .er der noget du vil vide merre om så til meld dig de kursuser DKK køre ved de er dyre du kan lære meget der ,

  • #18   14. feb 2012 Samt hvis du køber af en privat, som "bare" skulle prøve et kuld.
    Så er købeloven anderledes. Di skal som køber hele vejen bevise at hvalpen har en mangel - formodningsreglen gælder ikke her.


  • #20   14. feb 2012 Mange tak for svar. Ja kan se på nogle af jeres svar at der er meget mere og tænke over end lige og skrive det ned. Heldigvis har jeg en advokat i familien jeg kan spørge til råds udover.

    Laika r: jeg har en ide om at jeg på et tidspunkt skal tage nogle forskellige kurser i DKK med henblik på avl blandt andet jura og kennel mærke. Men jeg vælger og se tiden an og se hvad politikerne har tænkt sig at gøre ved rotten smiley da jeg er faldet pladask for denne race smiley
    Igen skal min have hvalpe i fremtiden har jeg personligt selv nogle krav til hende. og ikke kun fordi hun er en fantastisk hund smiley


  • #21   14. feb 2012 Heh.. Min veninde har købt racekatte med kontrakt på at hun ikk må kalde dem andet end det de er døbt.. Min advokat var seriøst flad af grin og ville gerne gøre opdrætter opmærksom på at kontrakten ikke holdt vand.

    Man må ikke stille nogen ringere end loven siger, og så er det fløjtende ligemeget om begge parter har skrevet under på et stykke papir. Det er netop derfor vi har en lovgivning..

    Jeg ved at lovgivningen er anderledes med salg og køb af fx huse, biler og andre store ting, og jeg ved at der ikke er noget der hedder købt som beset..

    Jeg synes alligevel at det der med at avler har "første ret" til tilbage køb af hunde er en Super ide. Jeg ved fra mine købere, at de har været glade for det, og kun en gang har jeg fået en hund igen smiley


Kommentér på:
At stille krav til køber

Annonce