At stille krav til køber {{forumTopicSubject}}
Jeg sad og snakkede med en veninde om avl af hunde. Og da rottweileren er på observationslisten er det ikke sikkert jeg får lov til at lave et kuld hvalpe på hende. Det er nu heller ikke så meget det, det handler om. Men rent hyppotetisk har Punto fået et kuld hvalpe. Kan jeg så som avler kræve hvalpekøbere i at tage mindst et lydighedskursus og skal se et evt diplom, ellers tages hunden retur. Dette ville jeg selvfølgelig informere købere om inden de afhenter hvalpen. Og for mig vil det være lige meget om jeg skulle lave hvalpe på en chi eller GD så vil jeg opstille dette krav også selvom køber har haft hund de sidste 30 år.
Hvad mener i om dette. Ville i købe hvalp af mig med det krav?
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 208
I princippet kan du som sælger kræve hvad som helst, hvis blot det står skrevet i kontrakten.
Det der er problemet er jo det rent praktiske med at føre dine konsekvenser ud i livet.
Hvornår skal de have gennemgået kurset, hvad hvis de ikke gør det, skal du så selv køre tværs igennem landet måske og betale den fulde pris tilbage, Og hvad hvis de nægter at udlevere deres hund igen, hvordan vil du tackle det ?
Mvh Gitte
mar 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 223
jul 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Hunde: 4 Emner: 166 Svar: 1.244
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.866
Selv ville jeg muligvis gå med til det, hvis det var den helt rigtige hvalp. :o) Men synes aftaler om hvalpetræning og den slags er super.
jul 2011
Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
hvis du vil stille som krav de SKULLE deltage i diverse kurser for at kunne beholde hvalpen/hunden bør opdrætter selv betale for det..
men en god ting er da at fortælle at træning er en meget god ide
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Evt burde du tage lidt mere for hvalpene og smide en sæson træning hos en klub med i købet (gavekort?). Gulerødsmetoden tror jeg virker noget bedre.
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.112
Ifølge min advokat er kontrakter, der er lavet på hunde, ikke gyldige i og med at de strider imod den fastsatte lovgivning.
MEDMINDRE at det er en kontrakt på at hunden kun er til låns og ikke solgt..
Har folk sat sig helt ind i det her med kontrakter, eller er det bare noget de laver fordi de tror at det er gældende ?
Da jeg viderformidlede hunde, havde jeg en advokat indenover det her med kontrakter og hun sagde at kontrakterne ikke er gyldige. Hunden er ifølge lovgivningen en ting, og når en ting er solgt har man ikke mere at skulle have sagt over den..
Jeg lavede selvfølgelig kontrakten alligevel, med henblik på at hunden måtte tilbage til mig , hvis det skulle ske at de nye ejere måtte af med vovse.. Velvidende om at den ikke er gyldig...
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Der har været sager hvor sælger har både fået bod betalt og hunden retur via retten, hvor den er brugt i avl på trods af en kontrakt, hvor dette ikke var tilladt.
Men på den anden side skal det være rimeligt i kontrakten.
At hente en hund retur hvis den ikke bliver trænet, vil være for voldsom en reaktion, og formentlig blive afvist.
Men mange andre ting kan fint skrives, og husk at bruge "bod" og ikke "erstatning".
feb 2010
Købeloven gælder. Dog med forskel på privat og "professionelt" køb.
Og der skal være rimelige ting i kontrakten som du skriver.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
feb 2010
Så er købeloven anderledes. Di skal som køber hele vejen bevise at hvalpen har en mangel - formodningsreglen gælder ikke her.
mar 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 223
Laika r: jeg har en ide om at jeg på et tidspunkt skal tage nogle forskellige kurser i DKK med henblik på avl blandt andet jura og kennel mærke. Men jeg vælger og se tiden an og se hvad politikerne har tænkt sig at gøre ved rotten da jeg er faldet pladask for denne race
Igen skal min have hvalpe i fremtiden har jeg personligt selv nogle krav til hende. og ikke kun fordi hun er en fantastisk hund
jun 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 89 Svar: 1.112
Man må ikke stille nogen ringere end loven siger, og så er det fløjtende ligemeget om begge parter har skrevet under på et stykke papir. Det er netop derfor vi har en lovgivning..
Jeg ved at lovgivningen er anderledes med salg og køb af fx huse, biler og andre store ting, og jeg ved at der ikke er noget der hedder købt som beset..
Jeg synes alligevel at det der med at avler har "første ret" til tilbage køb af hunde er en Super ide. Jeg ved fra mine købere, at de har været glade for det, og kun en gang har jeg fået en hund igen
At stille krav til køber