{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

Kan jeg tillade mig at stille krav?? {{forumTopicSubject}}

Jeg går til lydighedstræning med Malou og er rigtig glad for stedet hvor vi træner og træneren. Men på vores nye hold er der kommet en schæfertæve som ikke er særlig social og den har overfaldet en del hunde, men der er aldrig sket noget.
Malou er den mindste hund på holdet og hun har altid været den der bare overgiver sig. I går søndag var vi til træning og da vi kom ind lagde Malou sig på maven da schæfertæven kom og gik ikke i nærheden af den overhovedet. Da vi var halvvejs igennem træningen skulle vi gå fri ved fod jeg kalder Malou hen på plads og i det hun går hen i mod mig kommer den anden tæve med fart og ligger sig henover hende. Malou gider ikke længere finde sig i det og svare igen med lyd og et lille nap. Dette med fører at den anden tæve tager rigtig ved malou og ikke vil slippe selvom hun ligger og skriger. Vi får skilt dem ad og jeg kigger Malou efter, inden bidmærker så vi slipper med skrækken. Mit spørgsmål er så hvis dette ske igen kan jeg så tillade mig at forlange at den anden tæve får mundkurv på?? Eller skal jeg virkelig skrifte hold når jeg nu har brugt så lang tid på at finde et sted som jeg kunne lide..
Håber på nogle gode svar, det skal siges at det ikke er første gang denne tæve overfalder min, men før har min forældres hund altid været der til at holde den fra Malou.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg tillade mig at stille krav??
  • #1   14. sep 2009 hvad var trænerens reaktion på hendelsen og hendes vejledning til jer begge i den sammenhæng?

  • #2   14. sep 2009 Jeg ville ikke vente til det "sker igen", når den tidligere har udvist den adfærd. Jeg ville tage en snak med træneren om, at du ikke er tryg ved situationen, og bede dem løse det. Enten må den holdes i snor hele tiden - eller også må den bære mundkurv. Må indrømme at jeg stemmer mest for, at en skal være i snor, for den kan jo sagtens være voldsom og udfarende selvom den bærer mundkurv.

  • #3   14. sep 2009 Jeg vil mene du godt kan "stille krav" - men snak da med træneren, det kan jo ikke passe du skal frygte for din hunds ve og vel når I er på en træningsplads! Ellers må den anden hund i snor efter min mening.

  • #5   14. sep 2009 Det må være naturligt, at når hunden har det sådan, at ejeren så tager sine forholdsregler.

    Enten træner på et andet tidspunkt (hvis det drejer sig om selvtræning) eller sørger for at have fat i linen hele tiden.


  • #6   14. sep 2009 Den schæfer skal da være i snor. Jeg ved ikke hvad din træner sagde til det, men de steder jeg har trænet, havde sådan en hund ikke fået lov at være fri, førend den havde lært ikke at overfalde de andre når den arbejder.

    Jeg ville bestemt ikke vente til det sker igen -en mundkurv er self en mulighed, men de hunde den overfalder, ved jo altså ikke at den ikke kan bide dem, så det vil stadig være en meget voldsom oplevelse for dem, så jeg ville absolut kræve at den holdes i snor fremover.


  • #8   14. sep 2009 Jeg har da også en historie at fortælle i den forbindelse.

    Cassius er blevet overfaldet to gange på træningspladsen af den samme hund.
    Det medførte desværre at Cassius selv blev alt for påpasselig og har faktisk været i hovedet på to unghunde.

    Det værste ved den slags er, at det smitter. De angrebne hunde bliver desværre ofte selv angribere - ganske enkelt fordi angreb er det bedste forsvar.

    Min mand har taget forholdsregler. Hunden kan godt gå fri ved fod, men han sørger for, at betingelserne er rette når det bliver gjort.


  • #9   14. sep 2009 Vil da mene du godt kan "stille krav" ..
    Det er jo hendes hund den "er galt med" .. Det er den der er til gene for dig, og din hund, og evt. også andre ??

    Den må have snor på hele tiden, eller mundkurv som du selv skriver. Syntes du skal snakke med din træner, og fortælle det som du har fortalt os..
    Håber I finder en løsning..


  • #10   14. sep 2009 Mundkurv vil jeg ikke anbefale.

    Den vil ikke gøre nogen positiv forskel. Den har jo i forvejen ikke bidt. Og en hund kan også blive mentalt medtaget af at blive overfaldet uden bid.

    Så hunden skal forhindres i at opsøge andre.

    En mundkurv vil kun øge hundens utilpashed.


  • #11   14. sep 2009 *CH* Tavlemafioso !

    Den havde jo fat i tråd starterens hund, bed bare ikke hul..
    Tråd starter skriver.. : " Malou gider ikke længere finde sig i det og svare igen med lyd og et lille nap. Dette med fører at den anden tæve tager rigtig ved malou og ikke vil slippe selvom hun ligger og skriger. "
    Det syntes jeg da lyder voldsomt, men det kan også være det bare er mig smiley


  • #12   14. sep 2009 Belinda, det er ikke voldsomt for en schæfer.

    Hvis den havde villet bide hul, så var det det, den havde gjort.

    Et overfald som dette vil betyde det samme for hunden om den havde mundkurv på eller ej.

    Derfor er det vigtige at forhindre hunden i at komme hen i første omgang - for får den først lov til at mule en anden nogle gange (også uden brug af mund), så bliver det en rigtig dårlig association for den anden.


  • #14   14. sep 2009 Krav har du ikke men jeg ville tage en snak med træneren inden næste træning. Den schæfer bør holdes i snor under og efter træning.
    Den med mundkurv hjælper ikke, den kan jo stadig overfalde andre bare ikke bide.
    Men for den /de hunde der går ud over er det næsten ligemeget.
    Hjælper en snak med træneren ikke så må du finde et andet sted, inden din hund får problemer med andre hunde.


  • #15   14. sep 2009 der hvor jeg trænede før var der mulighed for at spærre af så 2 hunde der ikke kunne sammen kunne skilles ved fx leg / pauser.

    Synes ikke det lyder godt at træneren lader det ske! Han/hun burde vel kunne læse hundene og undgå sådan en ulykke!


  • #16   14. sep 2009 Katrine, er du selv træner?

    Jeg er - og jeg vil ikke påtage mig opgaven at kunne studere samtlige hunde på træningspladsen og lave en korrekt risikovurdering. Det mener jeg er ejerens opgave.

    Jeg ser hundene 1 time om ugen... og kun i en enkel sammenhæng.

    Jeg er dog i stand til at vurdere når det først er sket en gang, om der er sandsynlighed for, at det sker igen. Men før det er det noget ejeren må forventes at have styr på. Ikke trænerne.


  • #17   14. sep 2009 Pt har jeg lydighedshold, og her er ingen hunde løse, alle er i line, når der bliver øvet i skoledressur.
    Men når vi så øver med "Fri ved fod" så sørger jeg for at alle har stor afstand til hinanden, det vil sige at holdes sprede ud på et stor arial, og at det er kun dem som har styr på hunden, som får lov til at slippe hunden.
    Dem som ikke har den fulde kontrol på hunden, får besked på at tage lang line på hunden, og så på denne måde øve "fri ved fod", langlinen slæber efter hunden langs jorden, og føreren har fat i den anden ende af denne.
    På denne måd kan alle få lov til at træne/ øve fri ved fod, og så lærer man også at bruge de hjælpemidler som man har tilrådighed, bold eller andet, så man fanger hunden opmærksomhed, og ikke mindst stemmeføreringen under hele øvelsen.

    Jeg går så fra fører til fører for at rette vedkommende, så man får det optimale ud af det, men samtidig får de også lektionen for hjemme, så hunden er i vante omgivelser, men er under kommando.

    Mange gange er det ikke hunden deer galt med, men med hundeføreren, som der skal opdrages på, det er der ikke mange derforstå, men sådan er det bare.
    Hunden den aflæser hurtigt hundeførerens kropsprog og mimik, og er dette ikke på plads, så er hunden mere interseret i hvad der forgår andre steder, end ved hundeføreren.

    Så der er lidt at tænke over, også når man går til træning, også selv om det er et kort kursus på 8-12 gange..


  • #18   14. sep 2009 Ja jeg tror jeg tager en snak med min træner. Nu er det sådan at jeg træner et sted hvor hundene holder pauser og når det sker er de løse. Derfor syntes jeg jo også at det er synd at de andre må være løse og ikke den, men jeg kan altså bare ikke bærer det hvis Malou skulle komme slemt til skade. Kan en mundkurv ikke holde den fra at bide?? Det andet er jeg ikke bange for for Malou lægger sig ned og overgiver sig hver gang. Det er bare sådan at jeg ikke stoler på den tæve og det er ikke den første schæfertæve jeg har det sådan med.. Malou er før blevet overfaldet af min kusines schæfertæve og nu er jeg holdt op med at tage malou med ud hvor jeg ved at den er, men det er jo lidt svært med træningen.

  • #19   14. sep 2009 Hov trænerne sagde at den hun ikke måtte gå fri ved fod før den blev bedre til at komme ved indkald. Men den tæves ejer er bare så nervøs over alt hvad der sker og jeg er bange for at hunden læser det bedre end han lige tror.

  • #20   14. sep 2009 Sanne -hvis den render rundt og overfalder de andre hunde, så hygger den sig altså ikke med at være løs. Og så er det da mere synd at sætte den i situationen, end at undlade at slippe den;o)

    En hund der overfalder andre, har det heller ikke godt mens det står på. Det er ikke sådan at den synes det er sjovt at angribe. Så som ejer af sådan en hund, ville jeg nu gøre alt i min magt for at den ikke igen kom i en situation hvor den syntes det var nødvendigt at reagere sådan.


  • #21   15. sep 2009 Synes det er en rigtig dårlig ide at lade en hel flok hunde løbe løse sammen på den måde. Der vil altid være nogen der dominerer og andre hunde der bliver jordet og bestemt ikke har det sjovt.

  • #22   15. sep 2009 Nu er det sådan at det kun er min hund den overfalder, de andre hunde er store hunde og noget ældre end den omtalte tæve og derfor tror jeg det er grunden til at den ikke overfalder de andre. Malou er mindst og yngst. Der er allerede blevet flyttet en hund fra holdet fordi den blev overfaldet af den omtalte tæve og den havde samme aldere som Malou men var noget størrer.
    I har nok ret, jeg tager en snak med min træner på søndag og hvis jeg ser så meget som bare en smule fra den tæve så går jeg for jeg vil ikke have at min hund skal være ked af at komme til træning det er jo ikke derfor jeg går der.


  • #24   15. sep 2009 Rigtig mange tak for alle de gode råd. Jeg har i sinde at benytte mig af dem og tage en snak med min træner.

  • #25   17. sep 2009 Lige en lille opdatering. Har talt med min træner idag og vi er kommet til enighed om at schæfertæven skal være i snor i pauserne, men jeg har også indviljet i af forlade banen i nogle af pauserne så den kan få leget med de hunde som den kan sammen med.

    Igen mange tak for rådene.


Kommentér på:
Kan jeg tillade mig at stille krav??

Annonce