{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

Hvorfor stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min søster og hendes kæreste er begyndt at se efter hund. De står lige nu mellem racen Berner Sennen og Labradoren.
Så siger min søster at hun kan ikke forstå hvorfor Berner Sennen skal koste så meget mere med DKK tavle istedet for med DRU tavle.

Hun vil gerne vide hvad den store forskel kan skyldes og samtidig hvor vigtigt og hvorfor stamtavle er vigtigt?

Hilsen Louise og Line


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor stamtavle?
  • #1   3. jan 2011 Her er der en trod om det samme emne:
    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=371567




  • #2   3. jan 2011 der kan være mange grunde, men jeg kan da skrive lidt om de årsager hvorfor jeg valgte en SBT med tavle (og gode forældre)

    for det første så er der langt mere "styr" på hvem forældrene er. dvs du kan f.eks. få nogle bedre bedømte og eftertragtede forældre, som er champions i det ene eller andet.

    for det andet er der langt mere styr på avelige sygdomme og dokumentation for at både forældre, og mange grene tilbage IKKE har hofteproblemer etc.

    For mig siger det også at der er tænkt mere over tingene når hunden kommer fra en ordentlig kennel med det rigtige stamtræ og et hvalpekuld er ikke bare noget tilfældigt som "hyggekuld" og alt det som man ellers ser på markedet herinde.

    i mit tilfælde, fik vi også hund lige hvor den nye hundelov forbød en række muskel racer. Derofr er det også betryggende for mig at vide og senere kunne dokumentere hvem min hund er og hvor den kommer fra.

    skal du selv senere have et kuld, Sætter der naturligvis også større krav til dig,. hvis dine hvalpe skal have tavle... omvendt så fortæller det også lidt om "kvaliteten" (i henhold til ovenstående) og derfor er prisen som regel højere..


  • #3   3. jan 2011 Min personlige holding er at hvis ikke du skal bruge hunde til udstilling eller avl så er det lige gyldigt om den er med tavle eller ej...

    Du kan lige så godt få en rigtig syg hund hjem selvom der er tavle på og selvom forældrene er testet for diverse sygedomme..

    Sygedommene kan ingen holde for lige meget hvor meget de er testet

    Meen hvis i vil avl med hende på et tidspunkt eller udstille hende er tavlen vigtig og det er vigtig og for tjekket hunden for de rigtig avls restriktioner på racen...

    Om tavlen er DRU, DDH eller DKK er faktisk lige gyldigt, du kan avle og udstille i alle 3 klubber meen jeg ville nok anbefale DKK da man når længeste med den da den er FCI godkendt... Men DHH stambogs klub smiley

    Måske jeg lige om lidt bliver haglet ned meen tager chancen, og tager ud fra min erfaring..

    Måske det lyder som ulapyk for dig meen så må du sige til..

    Håber det hjælper dig lidt på vej


  • #4   3. jan 2011 Nåå ja glemte også og skrive at du så er sikker på hvem forældrene er hvis det er med tavle og sikker på den er ren...

  • #5   3. jan 2011 Både Labrador og Berner er racer der gennem mange år har kæmpet med HD. Der ud over skal lab. i dkk regi øjenundersøges, og både den og berneren skal også tjekkes for AD...
    Hvis du køber med DRU stamtavle så er der ikke megen mulighed for, for dig som køber at tjekke hvordan hundene ser ud rent sundhedsmæssigt. I DKK kan man via hundeweb se hvordan linier, søskende m.m. har klaret sundhedstjekene.


  • #6   3. jan 2011 Vovse vuf.. Godt skrevet smiley

  • #7   3. jan 2011 Vovse Vuf
    Jeg er ikke helt enig med dig i alle henseender, men du har dog ret i det med at man har mere styr på forældrene.
    Du har dog ikke et bedre afkom bare fordi dine hunde er dekoreret med alverdens medaljer og bedømmelser. Bare de er checket i hoved og røv, gennemlyst, mentalchecket osv. DET er det vigtigste, ikke hvor meget hunden har vundet.
    Og at hvalpene kommer fra en ordentlig kennel er et must, det er rigtigt, men der kan vel osse forekomme "hyggekuld" der??? ( ved det ikke, men kunne jeg forestille mig)
    Men du har ret, der er bedre kontrol og check på forældrene.


  • #8   3. jan 2011 http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=0450

    her er restriktionerne for BS.


    http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openPage/tjenester/avlsrestriksjoner/raseData.html?RAID=1220

    og for LR.

    Det er vigitgt at de er overholdt! Personligt blir jeg straks mistænksom, når en hund ikke har stamtavle, eller ikke har DKK tavle.


  • #9   3. jan 2011 det hænger jo også sammen med hvilke "ambitioner" man har som hundeejer med sin kommende hund:

    ønsker du selv at udstille, avle og den slags, er det jo en klar fordel at have de bedste blodbaner.
    Det foregår jo inden for alle dyreracer, nogle arter er det MEGET mere værd at have gode forældre end f.eks. en hund (som ofte jo bare er til hygge)

    jeg kender en bonde som har et af sjællands bedste svin: han SKOVLER penge ind på kræets sæd, (for at sige det mildt!!)

    mht præmier og pokaler, så har det jo lidt at sige, da der jo er en meget kyndig dommer som netop har udvalgt DEN hund som den bedste, frem for de mange andre af samme race til den udstilling.

    det er ikke usædvanligt at man tager ud i europa med sin SBT tæve for at få et skud, fra en europæisk champ

    mht sygdomme, så er der stor forskel på arvelige sygdomme og opståede sygdomme. En del sygdomme , som hofte, øjne (og mental i mit tilfælde) er arvelige og kan reduceres med god kontrol.

    DKK er vel det bedst udbredte kvalitetsstempel


  • #10   3. jan 2011 hvis hun kigger på en berner, så vil jeg anbefale hende at kigger her... super opdrætter

    www.ladyxiera.dk


  • #11   3. jan 2011 jeg kan godt se hvad du mener.
    Men har bare svært ved at forstå at en højt præmieret hund er bedre end en, der ikke er højt præmieret - og de begge er sygdomschecket osv...
    Og igen, hvilken hund er så den bedste, er det den, der har vundet som bedst i race eller det det den, der har vundet Best in Show? Jeg ved det ikke og det er derfor jeg synes at det er vel hip som hap, når alle de andre betingelser er opfyldt....


  • #12   3. jan 2011 en ting der bør tilføjes:

    kig ikke på prisen på hvalpen, det ER og bliver den mindste del af det!

    i SBT verden koster en hvalp uden tavle mellem 4-8000.- og med tavle mellem 12-15.000.- så selvom der er stor prisforskel, er det aligevel kun en dråbe i havet imod de samlede omkostninger på en hund!

    (og prisen på en operation for en dårlig hofte er lidt 10-15.000.-)


  • #13   3. jan 2011 Heino:

    hvis begge er tjeckede for sygdomme, og fundet OK, så er det KLART den højt præmierede, den med mange gode resultater jeg ville vælge.
    nu har vi jagthunde, og der går vi også altid efter hunde der har præsteret noget på prøver.

    hvad skal jeg med jordens sundeste, og smukkeste hund, hvis den er bange for at gå i grav?? klart at den skal være rygfotograferet og øjenlyst, men den skal også ku bruges på jagt!
    så der kommer det vigtigt ind i billedet.


  • #14   3. jan 2011 Før havde jeg også meningen at stamtavle ikke var nødvendig vis man bare skulle have en familie hund, men efter oplevelsen med vores sidste hund skal jeg ikke have hund uden stamtavle mere. Vi fik at vide fra anden side at han var indavl, det var søskende der var blevet parret. Da han var ca. 10 måneder blev vi rådet fra dyrlægen at få ham aflivet, da var han så utilregnelig over for alt anden end os som var hans "familie".

  • #15   3. jan 2011 Marie-Louise
    Jeg kan godt se hvad du mener.
    Og forstår godt din pointe.


  • #17   3. jan 2011 Platugler: takker for linket..

  • #18   3. jan 2011 jet har tilladt mig at kopiere mit eget indlæg fra en anden tråd

    har igennem 25 år haft 36 gravhunde som jeg har anvendt til avl. ingen har haft diskusprolaps selvom det påstås at hver 4 gravhund får det. jeg har igennem tiderne fået 180 gravhundehvalpe og har haft/ eller har kontakt til de fleste hvalpekøbere kun en er meldt tilbage med diskusprolaps i en alder af 13 år. mange af mine hvalpekøbere er på deres 2 eller 3 hund fra mig. Jeg har haft en hvalp som blev aflivet små 5 mdr gammel pga en levershunt, dvs at de blodkar som fører fra mogerkagen til hvalpens lever ikke havde lukket sig som de bør og en operationville koste i området af 35.000 kr. denne hvalpekøber fik alle sine udgifter dækket af mig samt sine penge tilbage. Hun valgte nogle mdr. senere at købe en ny hund hos mig.
    Mine bedsteforældre har altid haft hunde uden bog og de sidste 3 har været såkaldte ægte uden bog hvor forældrene havde stambog. Newfoundlænderen blev 10 mdr så skred venstre hofte ud og den måtte aflives. Jeg fandt efterfølgende ud af at både moderen og faderen havde fået inddraget deres avlsgodkennelse af DKK men det forhindrede ikke ejerne i at lave 7 kuld på de to hunde og sælge dem uden bog. Deres jagthund en pointer led samme skæbne dog først 4 år gammel og igen var historien om forældrene de samme. deres anden jagthund en korthåret hønsehund bliv i en alder af 8 mdr aflivet pga at den som helt lille hvalp havde fået kraniebrud og dette medførte væsenlige gener i form af epilepsiligende anfald og meget sær opførsel. Denne hvalp var købt på en gård hvor mor og hvalpe boede ude i kostalden og det formodes at det er en ko der enten har trådt på hvalpen eller har sparket den. Ingen af disse såkaldte opdrættere har taget ansvaret for deres avl.
    DET JEG VIL FREM TIL ER AT MAN SKAL SGU PASSE PÅ MED AT KØBE OPDRÆT UDEN BOG, DA DER ER FOLK DER MENER AT SELVOM DERES HUND ER KASSERET AF EN STAMBOGSFØRENDE ORGANISATION PGA SYGDOM SÅ ER DET ORGANISATIONEN DER TAGER FEJL OG DET ER SÅ NEMT AT TJENE PENGE PÅ HVALPE UDEN BOG.


  • #19   3. jan 2011 Hørt og tak;-D
    Ghita HIT(wo)man for tavlemafiaen *


Kommentér på:
Hvorfor stamtavle?

Annonce