{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor stamtavle
  • #1   1. mar 2009 fordi jeg så har en mulighed for at se hvad der ligger bag, og skulle der ske noget, har jeg en kennelklub at støtte mig til.

  • #2   1. mar 2009 Der er jo forskellige meninger omkring dette emne.

    Personlig vil jeg aldrig anskaffe en hunden uden DKK tavle, da DKK tavlen gør at man kan træne i specialklubberne som kræver DKK stamtavle.

    Og så er det altid rat at vide at man kan se hvem hunden bedsteforældre er, samt andre ting.


  • #3   1. mar 2009 Jeg vil undlade at gentage, hvad gundogs har skrevet - siger bare Nemlig... :o)))

  • #4   1. mar 2009 ja det har jeg hørt jeg købte i juni sidste år en han so er købt som avlshan og familie hund men han har altid kun haft den ene sten så han er blevet kast,og opdratter tilbød en anden hund 2500 kr billiger eller penge tilbage og fik min hund men sagt nej til begge dele hende den er købt ved har skiftet kennelklub så de kan ikke hjælpe mig jeg vil af med min hund men lidt bitter

  • #5   1. mar 2009 Jeg købte med stambog fordi jeg ville være sikker på hunden nu også var hvad den gav sig ud for at være. Ser ingen mening i at forelske sig i og nøje udvælge en race, for der efter og gå ud og købe noget der er "nær ved og næsten". Og så for ikke at begrænse mig fremover, hvis fik lyst til hundesport, udstilling og/eller opdræt.

    Der ud over giver tavlen mig en mulighed for at tjekke linierne bag min hund, tjekke indavlskoeficient, sundhedsstatus og udstiling og brugsresultater på forældre hundene. (kommer nok an på racen og hvad man vil med hunden, hvor relevant tingene er). Og man har klubben bag sig til at råde og vejlede hvis der opstår behovet smiley


  • #6   1. mar 2009 der står fra hendes dyrelæge at de var der begge 2 men var ved min egen da han var 12 uger og der sagde hun allerede at der kun var 1 men det ville opdrætte ikke høre og min dyrelæge har sagt det hver gang jeg har været der med ham

  • #7   1. mar 2009 Der er forskel på om den er købt som familiehund eller avlshund. Der skal stå i din kontrakt hvad den der købt som. Står der i kontrakten at den ene sten ikke er faldet ned, så har du accepteret hunden som den er.

    Tavlen i sig selv er kun så meget værd som man gør den til.


  • #8   1. mar 2009 Som 8 ugers kan de godt smutte op og ned. Men hvad står der i kontrakten den er købt som?

  • #9   1. mar 2009 Det eneste du har krav på, er 1/3 af købsprisen returneret. Så opdrætteren har handlet efter bogen, hvis hun har tilbudt dig pengene tilbage, medmindre der er sat kryds i "udstillingshund", så ved jeg ikke hvad du har krav på

  • #10   1. mar 2009 Som jeg læser det, så tilbudes du alle dine penge tilbage mod at aflevere hunden tilbage. Hvorfor gør du ikke det, hvis du alligevel vil sælge den?

    Hunden betragtes som en hvilken som helst varer i købeloven.


  • #11   1. mar 2009 Hun kunne jo have givet dig et delvist afslag i prisen, når du ikke ville aflevere hunden til hende. Kan godt forstå at du ikke vil have en ny hund, hvis hun har skiftet avslforbund.
    Du kan gå via forbruger klagenævnet, de kan sagtens tage din sag.
    Nu ved jeg ikke hvor gammel hunden er, men først som 8 mdr gammel kan man være helt sikker på, at testiklen ikke falder på plads, det er der man kan få lavet en testikel attest hos dyrlægen på at begge testikler er der, så må det også gælde den anden vej.
    Men ja, er enig med Gundogs....


  • #12   1. mar 2009 Janni: hvis hunden er købt til avl, har du krav på mere end 1/3 af købsprisen, da den jo så ikke kan anvendes til det formål hunden er købt til.

    IC: i har jo ikke lavet en klagesag? For det er man nød til, hvis man vil have DKK til at vurdere om der er krav på erstatning, hvilket der jo er i jeres tilfælde:-)


  • #13   1. mar 2009 Har hørt tilfælde hvor sten er faldet ned efter længere tid end 8 måneder

  • #14   1. mar 2009 Lykke>> Skriver jo også at hvis der er sat kryds ved udstilling/avlshund så ved jeg ikke. Men hvis den er købt som familiehund, så har man krav på 1/3

  • #15   1. mar 2009 IC: i skal have fat i DKK og få en blanket til en klagesag, som i udfylder og sender ind, det koster 500 kr mener jeg, og dem får man retur, hvis man får medhold. ellers er der også den mulighed at i går igennem forbruger klage nævnet, men som sagt er det mest nærliggende at gå til DKK, når opdrætter er hos DKK:-)

  • #16   1. mar 2009 Hvorfor købe med DKK tavle?
    jeg vil give et par eksempler.
    1. køber du med DKK tavle er du sikker på at forældrene og alle aner er af den race du har købt!
    2. De fleste DKK racer har krav om type, brugsegenskaber og sundhedsundersøgelser, så derfor er der luget grundigt ud og hunde der ikke opfylder kravene kan ikke få stambogsførte hvalpe.
    3. Har du en DKKstambog på din hvalp/hund og der viser sig at der er problemer med hunden vedr. sygdom så vil DKK altid hjælpe dig.
    4. Er din hund/hvalp stambogsført i DKK og du er medlem af DKK vil du altid kunne få træning og forsikringer til en meget favorabel pris.
    5. har din hund DKKstambog så er din hund altid registreret i dansk hunderegister og den er derfor altid mærket (øretatoveret eller chippet) når den er 8 uger.
    6. Hvis din hund er DKKstambogsført har du altid mulighed for at undersøge din hunds aner og få oplyst hvad du skal være opmærksom på at få undersøgt før du selv kaster dig ud i avl.
    7. Har du en DKKstambogsført hund kan du altid blive medlem af DKK og netop DKK er den eneste organisation her i Danmark som tilbyder dig kurser, som Basiskurus, opdrætterkursus, håndteringskursus, DKK har også mange andre ting så som kørekort til hund, mentaltest der er racespecifik samt en masse foredrag ude i kredsene.



  • #17   1. mar 2009 Ghita 100% medlem af tavlemafiaen * - Nemlig smiley

    + Jeg er også sådan at jeg forelsker mig i personligheden på hunden. Og ved racehunde er det tit delvis knyttet til hvilken race det er. Derfor er det også nemmere at finde sin drømmehund. Ved blandinger aner man ikke rigtig hvilken personlighed den får.


  • #18   1. mar 2009 den er købt som avlshund det er der kryds ved og jeg vil ikke have flere er blevet skuffet havde fået kennelmærke og det hele var lavet det er lukket igen og han er ca 11 måneder

  • #19   1. mar 2009 Hej Henrik
    Jeg mener din opdrætter har tilbudt dig alt som både købeloven og DKK ville forlange af opdrætteren.
    Når det kommer til stykket er det også et meget stort sats af både dig og opdrætteren at tro at køb/salg af en hvalp på 8 uger vil udvikle sig til en alvshund!
    Har du selv ingen erfaring på forhånd med opdræt, udvælgelse og salg af hvalpe er det ikke det bedste at købe en hvalp på 8 uger og tro at den dermed udvikler sig rigtigt. Jeg er overbevist om at din opdrætter selv har været i god tro og har ment at hunden ville blive til det du ønskede, men desværre er netop stenmangel noget som kan opstå efter 8 ugers alderen. jeg vil komme med to eksempler fra mit eget opdrætter liv.
    Jeg har solgt en hanhvalp på 4 en halv mdr som var 2 X vaccineret og havde sundhedsattest fra dyrlægen fra begge konsultationer, det viste sig desværre at da han var 7 mdr var den ene testikels sædstreng blevet for kort og derfor var den ene tesikel forsvundet op over pungen. Denne køber fik en trediedel tilbage af købsprisen(anbefalet af DKK iflg. købelov)
    Jeg har også solgt en hvalp på 10 uger med sundhedsattest hvori dyrlægen gør opmærsom på at PT er der ingentestikler nede i pungen, denne hvalp blev solgt til halv pris, da hvalpen er 4 mdr og køber går til dyrlæge for at få 2 vaccination, gør købers dyrlæge(som ved at hunden er købt med maglende testikler) opmærksom på at hvalpen nu har en testikel nede i pungen. Hvalpekøbene er klar over at selvom hvalpen kun har en testikel nede, så anbefales det at fjerne begge ved kastration og aftaler med deres dyrlæge at det skal ske når han fylder 8 mdr. Da hvalpen er næsten 8 mdr kontakter de deres dyrlæge igen med kastration for øje og han beder dem om at komme ned til en forundersøgelse, hvor han vil ultarlydscnne hvalpen for at se hvor den skjulte testikel ligger og så foretage operationene dagen efter! Hvalpekøberne ringer til mig samme dag som de har været til forundersøgelse og fortæller vildt begejstret at kastration ikke kommer på tale alligevel for nu er der to korrekt ansatte testikler nede i pungen og de spørger om jeg vil være med til at ophæve det forbud som jeg har indskrevet i købeaftalen vedr. udstillinger, Jo selvfoølgelig vil jeg det og idag er han højt præmieret hanhund som også har været brugt 2 gange i avl.
    Derfor kan jeg sige at selv erfarende opdrættere kan blive overrasket og man kan ikke helt spå om en hunds fremtid og udvikling!


  • #20   1. mar 2009 Som de andre spørger om, hvad er det du vil have?

  • #21   1. mar 2009 Jeg tror at problemet er at opdrætter har tilbudt ham en anden hund til 2500,- under pris eller pengene retur og så skal hunden, der er krypthorchid, afleveres retur til opdrætter.
    Jeg synes nu også det er en "dårlig" deal....

    Nu har jeg jo selv en hund, der desværre endte op som krypthorhid. Her endte det med at jeg fik ½-delen af hundens pris retur.... Opdrætter, som er i Polen, tilbød dette så snart Monty var 8 måneder gammel og kuglen desværre ikke var røget "ned på plads".. Pengene kom til mig få dage efter.... altså uden bøvl...((o:


  • #22   1. mar 2009 Jeg formoder at Henrik ønsker at beholde sin hund, ikke have en ny hund og ønsker kompensation for fejlen.....

  • #23   1. mar 2009 Hvorfor er det en dårlig deal når han alligevel vil af med hunden?



  • #24   1. mar 2009 Efter hvad jeg kan forstå, har opdrætter skiftet klub, så kan jeg da godt forstå, at han ikke bare vil have rabat på en ny hund, hvad skal han bruge den til,¨hvis han vil være DKK opdrætter?
    Der er altså nogen, der ikke ønsker at aflevere hunden tilbage til opdrætter for at få fuldt beløb retur, så er det altså normalt at man finder en mellemting, hvor køber kan beholde hunden, og så få en del af prisen retur.


  • #25   1. mar 2009 Måske jeg har "misset" noget.... men hvor ser du at Henrik vil af med hunden?

  • #26   1. mar 2009 Lykke:
    Hans hunde er da reg. i DDH.... og ikke Dkk.


  • #27   1. mar 2009 Forresten har jeg også lige haft en hvalp, hvor der i sundhedsattesten som 8 uger gammel står at han kun har 1 testikel i pungen. Men allerede dagen efter var den der. Jeg skrev i købsaftalen, at begge tistikler på dagen for køb forefandtes i pungen, men hvis man skulle risikere at hunden var krytopcid som 8 mdrs, så ville de få 1/3 af købsprisen retur, da den "bare" er købt som familiehund

  • #28   1. mar 2009 I hans andet indlæg står der at han vil af med sin hund, så med mindre han har glemt et "ikke" så vil han af med hunden.

    Jeg synes egentligt det er lidt komisk at købeloven gælder for hunde, og det er helt iorden at køber benytter og holder sig til den, men når en opdrætter gør, så er det forkert.


  • #29   1. mar 2009 Tibetansk: nå ok, havde ikke lige tjekket, men han skrev både noget med kennelmærke, så troede jeg at det var DKK, man er måske lidt farvet:-)

  • #30   1. mar 2009 Lykke>> Jeg troede også der var tale om DKK.

  • #31   1. mar 2009 Saa vidt jeg har forstaaet i foelge DKK koebsaftale er at man har ret til 1/3 tilbage hvis den er solgt som familiehund og 1/2 hvis den er solgt som udstilling, s[ jeg ville mene din opdraetter i hvert fald skulle af med 1/2 delen.

  • #32   1. mar 2009 Så blev jeg frue, det er som sagt altså også meget normalt, at man tilbyder at han kan beholde hunden, og han så kun får en del af prisen tilbage, på den måde kan han selv finde et nyt hjem til hunden....så hvid det er det han ønsker, kan jeg nu ikke se noget galt i det, og det er også helt i henhold til købeloven.

  • #33   1. mar 2009 Aha....
    Ja der havde jeg læst det som om der står et "ikke"...*S*

    Hvis han vil af med hunden er det jo ulogisk at afvise at tage pengene og sende hunden retur....
    Vi mangler vist at trådstarter kommer på banen og fortæller hvad der skal stå der....
    Mit indlæg er skrevet ud fra dt synspunkt at han IKKE vil af med hunden men heller ikke er interesseret i en hund mere.... og så mener jeg da at en del af prisen bør refunderes...*SS*


  • #34   1. mar 2009 tror desværre heller ikke at man får så meget ud af at spørge de andre klubber end DKK om hjælp for at få penge retur, jeg mener kun, at det er DKK der har et egentligt klagenævn, med de andre er man nød til at klage gennem forbruger klagenævnet.

  • #35   1. mar 2009 Uden at blande følelser ind i det, for det gør købeloven ikke, der kunne det være en båndoptager vi taler om. Sælger kan vælge at tage varen tilbage og give dig dine penge tilbage, udbedre fejlen (hvilket ikke er muligt i dette tilfælde), bytte til en tilsvarende vare (hvilket heller ikke er muligt da vedkommende har skiftet klub), eller nedslag i prisen. Sælger har så valgt at tilbyde pengene tilbage og tage varen retur.

    At der så er nogen der vælge at tilbyde en bedre service er jo bare fint, men det betyder jo ikke at alle andre så SKAL gøre det samme.


  • #36   1. mar 2009 Tina:´jeg sælger også altid mine hvalpe som familiehunde, det kan jo gå i hvad retning det skal være med en 8 ugers hvalp.
    Det er dog trods alt billigere sluppet for opdrætter, hvis denne bare betaler x antal kr tilbage og lader ham beholde hunden.


  • #37   1. mar 2009 Tina>> Nej, det er noget af et lotteri. Når der sker, så vil prisen jo normalt også være min, det dobbelte da man hæfter for noget mere.

  • #38   1. mar 2009 jeg vil lige sige jeg kunne aldrig finde på at sælge nogen af de hunde jeg har så der er nogen der har misforstået noget jeg synes bare godt at opdrætter kunne betale noget af regningen som var på 3200 kr

  • #39   1. mar 2009 Det eneste man kan forlange er det, man har skrevet under på i kontrakten. Og det er ligegyldigt hvilken klub man er i - og om man overhovedet er i en.

  • #40   1. mar 2009 CH: det er jo ikke helt rigtigt, hvis en hund har en mangel i forhold til det brug den er købt til, så har man jo også krav på erstatning, og man kan jo sige at en hund købt som avlshund, der viser sig at mangle en testikel, det vil altid være en mangel, når det er en avlshund, derfor skal han jo have penge tilbage. For selvom der f-eks står en skid om HD garanti, kommer opdrætter jo altid til at dække det alligevel, når det er arveligt, så det behøver ikke nødvendigvis direkte at være skrevet i købsaftalen.

    Henrik: jeg vil også mene som andre skriver i denne tråd, at du burde få 50% tilbage af købsprisen, når du gerne vil beholde hunden.


  • #41   1. mar 2009


    Om mangler ved salgsgenstande:

    § 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
    Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
    Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende anvendelse.


    § 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
    Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.


    Som jeg læser det, kan sælger godt vælge at give ham en ny hund, men uden merbetaling. dertil kommer at jeg synes at det er ganske normal procedure, at køber får lov til at beholde hunden, mod at man "kun" får et afslag i prisen. Det er derimod en ofte brugt metode, at sælger siger at folk bare kan aflevere hunden, så kan de få pengene tilbage, langt de fleste hvalpekøbere vil jo helst beholde sin hund, og derved undgår opdrætter at skulle betale erstatning.

    Henrik: jeg ville helt klart gå til forbrugerklage nævnet, og høre dem, hvad de mener.


  • #42   1. mar 2009 Forresten her er det sakset direkte fra DKK hjemmeside:

    Hvis hunden har en mangel?
    Hvis det viser sig, at hunden har en mangel, har køber krav på et nedslag i prisen, eller - hvis mangel er alvorlig - alle pengene retur, mod at hunden leveres tilbage til opdrætter (ophævelse af handlen).

    Prisnedslaget ligger normalt mellem en tredjedel og halvdelen af prisen, afhængigt af hvor alvorlig manglen er. Hvis manglen er så alvorlig, at hunden ikke kan leve et rimeligt liv eller slet ikke kan bruges til det formål, der er aftalt (f.eks. jagt eller avl), kan køber normalt ophæve handlen.


    http://www.dansk-kennel-klub.dk/783

    Gundogs: Man må vel anse en manglende testikel for ikke at være alvorlig, men at det vil give et nedslag i prisen, fordi den ikke kan bruges til det ønskede formål. Altså er det vel i bund og grund ikke en nødvendighed at ophæve handlen. Men som sagt er det en ofte brugt taktik, da køber jo som regel ikke vil af med hunden. Derfor skal man da ikke løbe fra sit ansvar som sælger, er det så fordi de vil tjene yderligere penge på hunden ved at sælge den igen til nye uvidende folk. For efter min mening, så er det da noget billigere sluppet, hvis man kan nøjes med at betale det halve tilbage....
    Alt det ovennævnte er så det minimum man kan forlange som køber....alt hvad der står i kontrakten er en ekstra garanti.....


  • #43   1. mar 2009 Gundogs: nu skriver jeg også OFTE brugt taktik:-) Jeg ville som sagt som jeg skriver til Henrik gå til forbruger klagenævnet, og lade dem afgøre sagen. for jeg har tit set kendelser fra dem, hvor sælger enten nægter eller tilbyder noget andet, og selvom køber har afslået, så har de kommet med en kendelse til købers fordel.

  • #44   1. mar 2009 Lykke, at få erstatning kræver, at der står avlshund i kontrakten.

    Det ER sådan, at man har krav på det, man har skrevet under på.


  • #45   1. mar 2009 CH, der står jo, at den er solgt som avlshund:-)

  • #46   1. mar 2009 Øhh ja ?

  • #47   1. mar 2009 CH: ?? så forstår jeg ikke dine indlæg...

  • #48   1. mar 2009 ok :o)

  • #49   2. mar 2009 Det var da dælme dyrt for en kastration. min doktor dyr tager kun 1400 kr for at kastrere en hund

  • #50   2. mar 2009 jamen det var fordi den sad helt oppe ved nyren

Kommentér på:
hvorfor stamtavle

Annonce