{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

stamtavle hvorfor? {{forumTopicSubject}}

har aldrig rigtig forstået hvad man skal have en stamtavle på sin hund for jeg har aldrig haft en hund med det på og der er s.. ikke forskel på om der er tavle eller ej på en hund de er lige så dejlige a den grund og også lige så sygdomsfrie.
denne tråd er oprettet fordi jeg har læst flere gange at folk ikke anbefaler hund uden stamtavle på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stamtavle hvorfor?
  • #1   4. jan 2009 INDAVL..
    Du kan jo aldirg vide om din blandings hund er afkom hvor far og datter har hygget sig..
    derfor er seriøs tavle avl også vigtigt..


  • #2   4. jan 2009 uha..denne tråd blir lang...:-))

  • #3   4. jan 2009 Fordi at stamtavlen sikrer dig at forældredyrene er tjekket for arvelige sygdomme..
    Desuden har du helt specifikke garantiregler der sikrer dig som køber i tilfælde af du får en syg hvalp...
    Jeg kan kun sige jeg aldrig køber uden stamtavle igen


  • #4   4. jan 2009 Med en stamtavle kan du se dens gener langt tilbage. Inden for visse racer er det vigtigt hvis man skal avle, da ikke alle farvekombinationer er lige gode. Og du kan udstille din hund og få den bedømt, avlsgodkendt osv når den har stamtavle. Når du køber en hvalp med stamtavle får du stillet en vis garanti for den er ægte og ikke fejler noget, da de fleste forældredyr skal være avlsgodkendt for at deres hvalpe kan få hvalpe.. og det kan de kun hvis de følger racestandarten og de ikke har fejl...

  • #6   4. jan 2009 jeg personligt er på begges side...stamtavle er godt ..men har ikke set de bedste resultater i "det virkelig liv"

  • #7   4. jan 2009 man kan tabe i begge ender...

  • #8   4. jan 2009 Team Hopla - Zealand Silver Ferns ¤
    det jeg ikke enig i har mange gange hørt om folk der har købt med tavle at de har hd. de hunde jeg har haft er friske og sunde og er ikke indavlet jeg ved hvem deres forældre er. men ja desværre forkommer det med indavl men der fuskes også med det ved stamtavle hunde så i teorien kan man aldrig være sikker på den heller


  • #9   4. jan 2009 Lisette J
    ok det så din holdning jeg kunne aldrig finde på og købe en med tavle a den grund at jeg synes hunden er lige god med som uden.


  • #10   4. jan 2009 Om hunden er sød, dejlig, elsket osv har intet med tavler at gøre -den del kan lades helt ude af diskussionen.

    Tavlen er et arbejdsredskab. Med tavlen i hånden har man ganske enkelt mulighed for at undersøge nogen ting som man ikke kan uden.

    Du kan kigge på anernes sundhed og brugsegenskaber -dette kan man ikke uden tavle.

    Hunde både med og uden tavle kan blive syge. Me med tavlen har man mulighed for at undgå linier hvor man kan se en stor hyppighed af f.eks. HD eller øjenproblemer.

    Ønsker man f.eks. en jagthund, kan man se på forældrenes resultater, og se om der er grundlag for de ønskede arbejdsegenskaber.

    Altså -et arbejdsredskab der optimerer chancerne for en hund med de ønskede egenskaber og sundhed.


  • #11   4. jan 2009 Kim J:
    Du er glad ved din hund og så er det jo sådan..... Dit valg - lige som stamtavlen og det at få styret vores nysgerrighed angående vores hundes aners sundhed/mentalitet, er vores andres valg...((=:


  • #12   4. jan 2009 For mig at se handler det ikke om hvorvid hunden er god eller ej. For mig handler det om at jeg vil vide noget om den hund jeg køber og det gør jeg i høj grad gennem stamtavlen...

  • #13   4. jan 2009 Kim J

    Om hunden er go eller ej, har jo intet med tavlen at gøre.....


  • #14   4. jan 2009 *Tibetansk Mastiff- Kolosserne fra Fyn*
    100% enig man skal have hver sin holdning.


  • #15   4. jan 2009 K/P
    nej det jeg godt klar over men der fuskes med stamtavler også så man kan heller ikke være 100% sikker der


  • #16   4. jan 2009 Joo hvis man tænker fornuftigt og ved bare en lille smule om stamtavler, så kan man godt være sikker på de er ægte...

  • #17   4. jan 2009 Kim J

    Selvfølgelig fuskes der også med sådan noget........Det gør der jo indenfor alt. Men i det store hele, er der meget mere sikkerhed med tavlen.
    De der køber med tavle, påstår jo heller ikke at det er 100% sikkert.


  • #20   4. jan 2009 Ja der kan fuskes med stamtavler -men det kan man altså stort set sikre sig imod, ved at tænke sig om når man køber.

  • #21   4. jan 2009 ok der er plusser og minusser på begge sider men bare hunden er sund og rask må det jo være alt rigeligt smiley jeg er nu blevet lidt klogere på folk der vil have tavle på deres hund takker for det.

  • #22   4. jan 2009 Kim -jamen det er jo altid op til dig selv hvad du vil. Men netop denne sætning "men bare hunden er sund og rask" er det der gør at jeg (og mange andre) vælger at købe med tavle.

    Det betyder ikke at uden tavle = syg hund, for heldigvis er rigtig mange hunde ude tavle sunde og raske.
    Skulle jeg købe voksen hund ville jeg nok osse hænge mig mindre i tavlen, for så er sygdomme osv jo til at få tjekket hos dyrlægen. Men hvordan en hvalp vil udvikle sig er svært at spå om. Men en tavle kan hjælpe med at opveje risikoen for diverse sygdomme. Den kan aldrig sikre dig 100% men den kan bestemt gøre chancerne bedre.

    Om man så alligevel vælger at "satse" å hunden uden tavle er jo op til en selv:o)


  • #23   4. jan 2009 Når jeg køber ny hund, så tjekker jeg sundhedsresultaterne på samtlige hunde i stamtavlen plus alle deres søskende.
    Dermed kan jeg finde en hvalp, som højst sandsynligt ikke vil få HD, AD, Patella eller øjensygdomme.
    Man kan aldrig være sikker, for der kan ligge skjulte sygdomme, som i en bestemt gen-kombination viser sig at give sygdomme alligevel. Men jeg tror på at min chance for at få en sund hund (som kan holde til agility/hyrdning/lydighed/avl osv) er betydeligt større, når jeg kan tjekke 150 hunde ("familiemedlemmer"), end den ville være ved, at jeg kunne se på hvalpens mor om den haltede.

    Jeg har mulighed for at lade være med at stole på det opdrætteren siger og selv undersøge sagen (groft sagt, for der er sygdomme man ikke registrerer endnu). Det har man ikke, hvis man køber en hund uden stamtavle.


  • #24   4. jan 2009 Der kan fuskes med alt, men alligevel er der nogle der giver ekstra for at få ægthedbeviser/garantier på alle mulige købsvarer. Min fake Luis Vuitton taske er lige så flot og taske-agtig som min ægte, men alligevel er det rart at vide at jeg har støttet de rigtige mennesker ved køb af den ægte.

    Jeg har da også kørekort selvom jeg sikkert ville køre lige så godt bil hvis jeg havde lært det udenom køreskolen. Ligesom med en tavle er manglen på kortet ikke noget problem før jeg står i en situation hvor den er handy. Tavlen garanterer at man har nogen at klage til og få straffet en dårlig avler (der er ingen regler for hvad man må avle på udenfor klubberne), man kan se linien, man er garanteret at forældredyr opfylder nogle minimumskrav (forskelligt afhængigt af race) samt resultaterne af eksteriør-, mental- og sundhedsundersøgelser på hundeweb.

    Det er ikke kun udstilling det hele. smiley


  • #25   4. jan 2009 hvordan kan det være der er så mange syge hunde med stemtavler
    nu kender jeg en del der har jagt hunde og som har stemtavle og de har både problemer med det ene og andet og så er der os andre med regtige hunde uden stamtavle som aldrig er ved dyre læge kan nogen forklar det


  • #26   4. jan 2009 Jeg kan ikke se en eneste fordel ved at købe uden tavle... bortset fra, at man sparer lidt penge, hvilket ikke er vigtigt i mit valg af hund.

    Jeg er glad for at mine muligheder for at få lige den hund jeg ønsker mht. udseende, tempereament, brugsegenskaber og sundehed og det får jeg med størst sikkerhed ved at købe en hund med FCI/DKK tavle.


  • #27   4. jan 2009 Flemming -for det første så er det nu ikke korrekt at hunde med tavle oftere er syge.
    Faktisk viste en undersøgelse fra forsikringsselskaberne at de en smule oftere udbetalte sygeforsikringer til tavleløse hunde end til hunde med tavler.

    Dernæst -tavlehunde testes i forbindelse med avl. Dvs at HD f.eks. kan opdages uden at hunden har vist noge som helst symptomer. Hunde uden tavler vil hvis ikke de viser symptomer, jo typisk heller ikke blive testet.


  • #28   4. jan 2009 Flemming

    Tja, vel af samme årsag at min blanding var pissesyg og min hund med stamtavle ikke har været til dyrlæge for andet end vaccinationer. Arv og miljø.
    Ingen har nogensinde påstået at tavle = hund der ikke kan blive syg


  • #30   4. jan 2009 Søren -det var da en utrolig unuanceret udtalelse.

  • #31   4. jan 2009 søren E

    Hvad har du at ha´ det i?


  • #32   4. jan 2009 holder 100 % med søren kan virkelig ikke se noget formål med det så skulle menesker med gigt og andre arvelig sygdomme da heller ikke have lov at lave børn det er da det samme

  • #33   4. jan 2009 Flemming: Det var da den mest lade sammenligning jeg længe har hørt!! *GGG*

  • #34   4. jan 2009 Nej.....Nu bliver det her godt nok for useriøst!
    Søren E og Flemming N...........Er det kun for at skabe splid, her i emnet......


  • #36   4. jan 2009 Flemming -mennesker og dyr bør ikke sammenlignes på den måde. Som menneske får vi børn for vores egen skyld. (Og langt fra alle mennesker burde have børn)
    Til den statistik kan jeg da sige at jeg selv har arvelig gigt og bl.a. af den grund da kraftigt overvejer om jeg ikke netop skulle undlade at få børn. Jeg synes nemlig ikke det er en fed sygdom at rende rundt med, og vil da ikke bevidst give det videre til afkom.

    Hunde avler ikke for deres egen skyld men for vores. Med din logik betyder det at vi skulle lade hunde avle selvom vi VED de har arvelige sygdomme "for mennesker gør det osse".
    Men når man avler på dyr avler vi jo for vores egen og kommende ejers skyld.
    -er det fair overfor kommende ejer bevidst at lave syge hvalpe?


  • #37   4. jan 2009 Søren -hvis man bare anser tavlen for et stykke papir gad jeg heller ikke betale for det. Den del kan vi godt blive enige i.

    Men gider man bruge det stykke papir som det arbejdsredskab det er kan jeg ikke forstå man stadig afskriver det som bare et stykke papir.

    Om man vil benytte sig af det eller ej er en helt ande sag og står enhver frit for. Men at afskrive det som ubrugeligt synes jeg tyder på endten uvidenhed eller manglende vilje til erkendelse.


  • #38   4. jan 2009 Flemming er du atter ude at trolle lidt? ;o)

  • #39   4. jan 2009 Jaa, Gundogs, det ville jo ikke være første gang :o))

  • #40   4. jan 2009 AAARJ CH du kan da ikke sådan gå under-cover med nyt navn og alt muligt tsk tsk

  • #41   4. jan 2009 Jamen Michelle, det hjælper heller ikke en tøddel, alle afslører mig *GGGG*

    Jeg er IKKE god undercover :O))


  • #42   4. jan 2009 nej men som jeg har sagt før så syns jeg folk går for meget op i det stamtavle værk og syens tit der bliver set ned på hunde uden tavle
    og at folk kalder dem blaningshunde det kan jeg sku ikke snuppe


  • #44   4. jan 2009 Flemmning: hvis mennesker med gigt ik sku få børn, så sku jeg ik ha været her idag... Men det vidste de da først senere at de fik, altså mine forældre. Syntes ski godt nok du er for meget med den sammenligning, føj da.

  • #45   4. jan 2009 Søren E - som køber GÅR man jo netop så langt tilbage, hvis man altså vil sikre sig det de bedste mulige chancer for at få den hund, man gerne vil have.

    Jeg vil også gerne lige sige, at det med udseendet er en gedigen misforståelse - tavlen går ligeså meget (for de fleste ganske givet meget mere) på sundhed fysisk og mentalt. Og også brugsegenskaber.

    Det er en den trekant, der skal sluttes og det er det, man bruger tavlen til.


  • #46   4. jan 2009 Det ska li siges de 2 hunde jeg har nu er uden tavle, men den næste bliver med tavle, da jeg gerne vil udstille.

  • #47   4. jan 2009 Flemming -nu er der jo faktisk ikke nogen der kalder hunde uden tavle for dårligere eller dummere, mindre søde eller noget i den retning. Men sjovt nok kan flk med blandinger og hunde uden tavler ALTID læse det ind i "vores" ord -guderne må vide hvorfor.

    Men altså -det er slet ikke det der skrives. Jeg har selv tidl haft en blanding. Jeg har hjulpet min mor til at finde hendes nuværende og absolut aldeles skønne blandingshund. Men til mig selv bliver det med tavle -det er ganske enkelt et sikrere valg i forhold til sundhed og egenskaber.

    Søren -det er jo altså netop det tavlen er til: At man selv kan tjekke p på hundens aner. Både hvad sundhed og egenskaber angår.
    Jeg stoler på min opdrætter. Men det betyder jo ikke at vi har samme prioriteter og derfor kan en parring han finder fantastisk, for mig være alt andet en fantastisk (til mit brug).

    At opdrættere går mere op i udseende end noget andet er noget sludder. Jo der findes bestemt opdrættere der gør det, men det er ligeså forkert at udtale sig sådan som hvis jeg siger at alle der avler på blandinger avler på syge hunde (og det kan vi vel blive eige om ikke er rigtigt?)

    For f.eks. labbens vedkommende er det ikke et krav at udstille og langt fra alle gør det. Men det er et krav at der HD-fotograferes, og derfor bliver alle hunde det inden avl. Mnge der ikke udstiller vælger istedet at gå til markprøver, og derved avles der på hunde der har bevist at de har de ønskede egenskaber for racen.

    Langt de fleste opdrættere har faktisk deres hunde som familiehunde helt som din og min. De får så et kuld måske en eller to gange om året (altså ikke hver hund men i alt hos opdrætteren), men resten af tiden er hunden "bare" familiehund der måske går til udstillinger,måske bliver trænet osv... Helt som alle andre hunde.


  • #50   4. jan 2009 Søren -jeg benytter mig af hundeweb. Der kan jeg taste min hunds (eller i dette tilfælde en hvalp jeg er interesseret i) tavlenummer ind, og så viser den tavlen.
    Så kan jeg tjekke forældres, bedsteforældres osv HD-status, min hunds HD-indeks, søskendes HD-status osv.
    Ligesåda kan jeg tjekke udstillingsresultater, markprøveresultater eller hvad der nu måtte være at finde.
    Ligeledes kan self tjekkes øjenlysninger o.l.

    Jeg kan tjekke andre kuld som forældrene har fået (og disse hvalpes resultater både på sundhed, udstillinger og brugsegenskaber) osv.



  • #52   4. jan 2009 Søren E - igen handler det ikke om udstillingsresultater.

    Først og fremmest handler det om sundhed.

    Linjerne undersøger man blandt andet på internettet, ved samtaler med opdrættere, ved at se på hundene ude, hvor de kommer - både til udstillinger og til til konkurrencer.

    Hundeweb er et fantastisk værktøj og der findes også andre internetbaserede databaser, hvor man kan finde oplysninger om hundes aner langt tilbage.

    Jeg selv har fundet min egen hunds aner helt tilbage til starten af 1900 tallet...
    Man slår op, hvad de har lavet, og man tjekker deres HD-resultater, eksempelvis.


  • #55   4. jan 2009 Søren E - der kan altid snydes... Men det er jo noget, der altid arbejdes på...
    Min race forlanger DNA-test, og mon ikke, det er noget der breder sig, når det bliver lidt lettere tilgængeligt? Det vil jeg tro.
    Sådan en test eliminerer faktisk mange muligheder for snyd...

    Jeg synes ikke, at fordi det er en risiko for, at et fåtal snyder, at man skal snyde sig selv for den mulighed der ligger i, at udvælge sin hund kvalificeret frem for tilfældigt ;o)

    Hvis man ikke har formuleret et behov når det kommer til hundens egenskaber sundhedsmæssigt, Menalt og brugsmæssigt og eksteriørmæssigt, så har man ikke meget at bruge tavlen til. Kun det, at hundens forældre lever op til nogle minimumskrav er man sikret.
    Arbejder man ikke med tavlen, er det også lidt halvtilfældigt, hvad man får.

    Tavlen er til for at blive brugt ikke for at blive set.


  • #56   4. jan 2009 Søren E: der snyde ik med hunde uden tavler så?????????????????

  • #58   4. jan 2009 Der er ingen tvivl om at en hund uden stamtavle er ligeså sød, smuk og dejlig som en hund med stamtavle.
    Der er bare nogen gode muligheder i stamtavlen sådan at man kan følge med i hundens aner.

    Personligt vil jeg helst have en hund med stamtavle. Men vi er alle så forskellige!


  • #59   4. jan 2009 Søren -nu er det jo så ikke tavlen men så mange andre ting der snydes med ved handel uden tavle (f.eks. tat man skjuler helbredsoplysninger osv)

    Når i køber uden tavle er det jo da delvist tilfældigt valg af hvalp.... der kan jo ikke tjekkes andet en mor og måske far, og så self under hvilke forhold hvalpen vkser op. Alt andet er jo ren tilfældighed;o)


  • #60   4. jan 2009 Søren E.: hvordan kan en køber til en tavleløs hund være sikker på der ik er indavl, og avlet på syge hunde.... det er ik en joke.

  • #61   4. jan 2009 Søren E - selvfølgelig vælger I ikke hunden tilfældigt - men det grundlag, der er at undersøge hvilken hund man får er meget smalt, hvis man ikke tager hundens aner med i ligningen.

    Du kan se på opdrætteren, på moderen, på faderen og på hvalpen. Og så stopper det der.
    Du kan ikke vide, hvad der ligger bagved, hvad der nedavles mentalt, sundhedsmæssigt, brugsmæssigt og dermed kender du kun en lillebitte del af din hund, når du vælger den uden brug af tavle.

    I forhold til at gå i dybden, så er det temmelig tilfældigt ;o)


  • #62   4. jan 2009 nu kan det godt være jeg spørge dumt, men bruger man ikke os få procent indavl inden for tavle hunde?!

  • #63   4. jan 2009 Kristina -jo. Praktisk talt alle racer er opstået ved en eller anden grad af indavl -nogen mere end andre. Indavl/linieavl kan bruges til at fastholde type og egenskaber men bør kun bruges med meget omtanke.
    Men igen er tavlen jo så et must for linieavl kræver et indgående kendskab til sine linier, og det kan man jo kun have hvis man har tavle;o)


  • #64   4. jan 2009 jep jep, skulle lige være sikker:)

  • #66   5. jan 2009 Søren -jep det gør "vi" G*

    Nu er jeg ikke opdrætter og kan jo ikke udtale mig på alles vejne. Men et er nu mit indtryk at normalen er at hundenebliver lukket sammen x antal gange i de dage tæven er højløbsk og mens opdrætter er tilstede. De skilles ad nr akten er overstået.

    Og så ved man vel om ens hund har været sammen med andre hanner. En tæve i løb lader man vel (forhåbentligt) ikke sådan lige ude af syne


  • #67   5. jan 2009 hvorfor advare man så for indavl, når man bruger det under stamtavlehunde?

  • #68   5. jan 2009 Kristina -det er vidst et helt emne for sig selv. Faktisk er det sjældet de seriøse opdrættere der brøler op om at man skal passe på indavl 8selvom man nu faktisk SKAL passe lidt på med det).

    Indavl er ikke bare skidt. Det kan medføre en masse gode resultater både på sundhedssiden og havd angår egenskaber og udseende. Men det kræver jo at man ved hvad det er man parrer.
    Ved indavl/linieavl parrer man to beslægtede individer. Dvs at nogen gener jo "går igen" i begge hunde og hvapene så at sige for dem "i dobbelt dosis" (håber det gav mening).
    Det er en god ting hvis det er de rigtige gener de får "doblet op". Men er det nu syge gener er det jo noget skidt. Derfor er et indgående kendskab til hundenes linier og hvad der ligger i dem nødvendigt hvis man vil benytte sig af det.
    -og så anbefales det at man ikke parrer tættere end fætte/kusine.

    Det var vidst det bedste jeg er istad til at forklare det kort her i de sene timer:o)


  • #69   5. jan 2009 helt enig med flemming...

  • #71   5. jan 2009 Søren -det er jo derfor det hedder tillid og ikke viden ikke? Men sådan forholder det sig jo osse med din hund uden tavle. Medmindre du SELV har set hundene parre så er det jo ikke sikkert den hund der vises som far rent faktisk er det;o)

    Forskellen er at hvis jeg opdager det, så får det konsekvenser for opdrætteren. Det gør der ikke hvis du (eller en anden uden tavle) opdager det.

    Dertil kommer at der som CH siger, hos schæferne i dag er krav om DNA test og jeg vil tro hun har ret i at det vil brede sig.

    Men ja -muligheden er tilstede så længe der ikke DNA testes det kan vi godt blive enige om. Og der skal da nok være den ene eller anden opdrætter der faktisk benytter sig af den slags metoder. Men det er ikke "min" opdrætter kan jeg da sige med ret stor sikkerhed.
    Jeg er nemlig indehaver af denne opdrætters hanhund -han er udstationeret hos mig;o)

    Og den hanhund de har i hjemmet får vel næppe lov at hoppe på sin mor, søskende e.l. så tåbelig er "min" opdrætter nemlig ikke:o)


  • #72   5. jan 2009 Nå ja -og lad os sige min hund skal parre en DKK tæve. Så underskrives der jo oarringsaftaler osv. Tæven kan gå tom ja -men det viser sig jo altså først en rum tid efter løbetiden ER overstået. Og så er det jo altså for sent at smide en anden han på.

    Det kan så gøres i næsteløbetid. Men går tæven tom laves der så vidt jeg ved, ofte aftale om omparring osv.

    -jeg er ikke opdrætter så præcis hvordan det foregår hvis tæven går tom skal jeg ikke lige kunne sige.

    At Reiki er efter dem det påståes kan jeg sige med ret stor sikkerhed. Det behøver jeg bare at kigge på hans far for at ivde, da de to ligner hinanden meget.

    Men inden jeg overhovedet fik reiki har jeg tilbragt flere timer hos opdrætteren, sludret pr telefon, og efter jeg fik reiki hjem har vi holdt kontakt (hvilket jo så osse er et krav når nu hunden stadig er i deres navn). Jeg snakker en del med min opdrætter og jeg mener at en god kontakt til opdrætter faktisk er et krav for at jeg vil købe hund der.

    Tillid til opdrætter er vigtigt, og den har jeg altså ikkebare fordi jeg har brugt en ½ time på at se deres hvalpe


  • #74   5. jan 2009 Søren -jeg mener så begge er vigtige. For uanset hvor glad jeg er for opdrætter og hvor meget jeg stoler på denne, så kan "tillid til opdrætter" altså ikke vise mig hvad der ligger i hunden.
    "tillid til opdrætter" viser ikke om der ligger HD i linierne, og forfædrene havde gode jagtegenskaber eller hvad pokker jeg nu måtte lede efter i en hund.

    For mit vedkommende drejer det sig om et godt sind -mange islænder-hanner har lidt probemer med egetkønsagression. Det vil jeg gerne undvære, og derfor er der jo ingen grund til at vælge hanhund fra et sted hvor der avles på hunde med dette problem eller hvor jeg kan se at alle hanner tilbage i linierne har dette problem.

    Tillid til opdrætter er vigtigt, og et ufravigeligt krav når jeg skal købe hund. Men det er en DKK-tavle osse. Uden bare en af de to ting, vil jeg ikke købe hund der. Og man KAN få begge dele.

    Med tavlen har jeg bare mange fordele, og jeg er væsentligt bedre stillet HVIS opdrætter skulle tage røven på mig, selvom jeg self ikke forventer det.

    Uden tavle kan jeg ganske enkelt ikke undersøge de ting jeg ønsker at undersøge inden jeg køber. Jeg køber ikke bare hunden fordi den er sød, men osse fordi jeg mener den indeholder de ting jeg søger: godt sind, sunde linier osv.



  • #75   5. jan 2009 jo okay det er til at forstå .. tak! smiley

  • #76   5. jan 2009 Tavle eller ikke.

    Tja, det er det samme spørgsmål om igen..

    Men ta nu f.eks. skal du ha lavet en ombygning på dit hus, så vil du bruge den bedste håndværker, dvs. en håndværker med en god uddannelse, og et svendebrev..
    Det koster nok en bundegård, for ombygningen af huset.

    Men så har du jo også den mulighed, at bruge en eller anden klamhugger, som har det hele i munden, og så bliver dit hus også derefter.

    På samme måde med hundene, her er det opdrætterne der lægger ryg og ry til, og der er mange der ikke ønsker et dårlig ry.. og vil gører alt for at få det bedste avlsarbejde ud af sine hunde.
    Dvs, at der er garanti på AD/HD, andre ting, at hunden er sund og rask, at hunden trives, omm.

    Så er der klamhuggerne, det er dem der bare laver et eller andet kuld, og så løber fra sit ansvar..Ingen garanti, ingen sikkerhed for AD/HD mm.

    Jo så der er virkelig stor forskal... og for øvrigt så kan man få alt den hjælp man har brug for inden man ansker sig en hund, den kommer fra DKK, som gerne vil hjælpe..


  • #77   5. jan 2009 Hvorfra skal tilliden til opdrætteren stamme? Den flotte tekst i annoncen. At de er søde? At deres hvalpe er søde på billederne? Eller evt at man kan slå alle de hunde vedkommende nogensinde har lavet op i et register og se deres sundhedsresultater?

    Ja, der KAN svindles, men så kan der dælme også straffes (i hvert fald i DKK). Prøv lige at fortælle min veninde med den 25 kg tunge korthårede "100% rene" cocker spaniel hvor hun skal henvende sig. Vi ved udemærket godt hvad det nummer ville betyde for en DKK opdrætter.


  • #78   5. jan 2009 ikke for noget men jeg kunne da godt vide hvor du har de tal fra for der er ikke noget dyrlæge foreningeng kender noget til

  • #79   5. jan 2009 Flemming -de stammer fra forsikringsselskaberne. De er baseret på de udbetalinger de laver ved sygdom (sygeforsikringen)

  • #80   5. jan 2009 ok har i et link til dem

  • #81   5. jan 2009 Desværre ikke -tror det var min bror der i sin tid lagde det herind, så kan da se om jeg kan finde et. Men ellers må du google dig til det:o)

  • #82   5. jan 2009 a men det har jeg prøvet men syens ikke lige jeg kan finde det

  • #83   5. jan 2009 Ok -jame så må du endten skrive til Christel eller have lidt tålmodighed, så vil jeg se om jeg kan fange min bror på et tidspunkt;o)

  • #85   5. jan 2009 Søren er kræft noget, der ligger til racen?

Kommentér på:
stamtavle hvorfor?

Annonce