1.218 visninger
|
Oprettet:
stamtavle hvorfor? {{forumTopicSubject}}
har aldrig rigtig forstået hvad man skal have en stamtavle på sin hund for jeg har aldrig haft en hund med det på og der er s.. ikke forskel på om der er tavle eller ej på en hund de er lige så dejlige a den grund og også lige så sygdomsfrie.
denne tråd er oprettet fordi jeg har læst flere gange at folk ikke anbefaler hund uden stamtavle på.
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
Du kan jo aldirg vide om din blandings hund er afkom hvor far og datter har hygget sig..
derfor er seriøs tavle avl også vigtigt..
jun 2006
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 88 Svar: 1.657
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 563 Svar: 3.189
Desuden har du helt specifikke garantiregler der sikrer dig som køber i tilfælde af du får en syg hvalp...
Jeg kan kun sige jeg aldrig køber uden stamtavle igen
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
jun 2006
jun 2006
dec 2004
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 24
det jeg ikke enig i har mange gange hørt om folk der har købt med tavle at de har hd. de hunde jeg har haft er friske og sunde og er ikke indavlet jeg ved hvem deres forældre er. men ja desværre forkommer det med indavl men der fuskes også med det ved stamtavle hunde så i teorien kan man aldrig være sikker på den heller
dec 2004
ok det så din holdning jeg kunne aldrig finde på og købe en med tavle a den grund at jeg synes hunden er lige god med som uden.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Tavlen er et arbejdsredskab. Med tavlen i hånden har man ganske enkelt mulighed for at undersøge nogen ting som man ikke kan uden.
Du kan kigge på anernes sundhed og brugsegenskaber -dette kan man ikke uden tavle.
Hunde både med og uden tavle kan blive syge. Me med tavlen har man mulighed for at undgå linier hvor man kan se en stor hyppighed af f.eks. HD eller øjenproblemer.
Ønsker man f.eks. en jagthund, kan man se på forældrenes resultater, og se om der er grundlag for de ønskede arbejdsegenskaber.
Altså -et arbejdsredskab der optimerer chancerne for en hund med de ønskede egenskaber og sundhed.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Du er glad ved din hund og så er det jo sådan..... Dit valg - lige som stamtavlen og det at få styret vores nysgerrighed angående vores hundes aners sundhed/mentalitet, er vores andres valg...((=:
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.342
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.444
Om hunden er go eller ej, har jo intet med tavlen at gøre.....
dec 2004
100% enig man skal have hver sin holdning.
dec 2004
nej det jeg godt klar over men der fuskes med stamtavler også så man kan heller ikke være 100% sikker der
aug 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Hunde: 4 Emner: 480 Svar: 3.848
aug 2006
Selvfølgelig fuskes der også med sådan noget........Det gør der jo indenfor alt. Men i det store hele, er der meget mere sikkerhed med tavlen.
De der køber med tavle, påstår jo heller ikke at det er 100% sikkert.
jan 2007
dec 2004
jan 2007
Det betyder ikke at uden tavle = syg hund, for heldigvis er rigtig mange hunde ude tavle sunde og raske.
Skulle jeg købe voksen hund ville jeg nok osse hænge mig mindre i tavlen, for så er sygdomme osv jo til at få tjekket hos dyrlægen. Men hvordan en hvalp vil udvikle sig er svært at spå om. Men en tavle kan hjælpe med at opveje risikoen for diverse sygdomme. Den kan aldrig sikre dig 100% men den kan bestemt gøre chancerne bedre.
Om man så alligevel vælger at "satse" å hunden uden tavle er jo op til en selv:o)
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 252
Dermed kan jeg finde en hvalp, som højst sandsynligt ikke vil få HD, AD, Patella eller øjensygdomme.
Man kan aldrig være sikker, for der kan ligge skjulte sygdomme, som i en bestemt gen-kombination viser sig at give sygdomme alligevel. Men jeg tror på at min chance for at få en sund hund (som kan holde til agility/hyrdning/lydighed/avl osv) er betydeligt større, når jeg kan tjekke 150 hunde ("familiemedlemmer"), end den ville være ved, at jeg kunne se på hvalpens mor om den haltede.
Jeg har mulighed for at lade være med at stole på det opdrætteren siger og selv undersøge sagen (groft sagt, for der er sygdomme man ikke registrerer endnu). Det har man ikke, hvis man køber en hund uden stamtavle.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Jeg har da også kørekort selvom jeg sikkert ville køre lige så godt bil hvis jeg havde lært det udenom køreskolen. Ligesom med en tavle er manglen på kortet ikke noget problem før jeg står i en situation hvor den er handy. Tavlen garanterer at man har nogen at klage til og få straffet en dårlig avler (der er ingen regler for hvad man må avle på udenfor klubberne), man kan se linien, man er garanteret at forældredyr opfylder nogle minimumskrav (forskelligt afhængigt af race) samt resultaterne af eksteriør-, mental- og sundhedsundersøgelser på hundeweb.
Det er ikke kun udstilling det hele.
nov 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 399
nu kender jeg en del der har jagt hunde og som har stemtavle og de har både problemer med det ene og andet og så er der os andre med regtige hunde uden stamtavle som aldrig er ved dyre læge kan nogen forklar det
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
Jeg er glad for at mine muligheder for at få lige den hund jeg ønsker mht. udseende, tempereament, brugsegenskaber og sundehed og det får jeg med størst sikkerhed ved at købe en hund med FCI/DKK tavle.
jan 2007
Faktisk viste en undersøgelse fra forsikringsselskaberne at de en smule oftere udbetalte sygeforsikringer til tavleløse hunde end til hunde med tavler.
Dernæst -tavlehunde testes i forbindelse med avl. Dvs at HD f.eks. kan opdages uden at hunden har vist noge som helst symptomer. Hunde uden tavler vil hvis ikke de viser symptomer, jo typisk heller ikke blive testet.
mar 2006
Tja, vel af samme årsag at min blanding var pissesyg og min hund med stamtavle ikke har været til dyrlæge for andet end vaccinationer. Arv og miljø.
Ingen har nogensinde påstået at tavle = hund der ikke kan blive syg
jan 2007
aug 2006
Hvad har du at ha´ det i?
nov 2007
jan 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 140 Svar: 4.177
aug 2006
Søren E og Flemming N...........Er det kun for at skabe splid, her i emnet......
jan 2007
Til den statistik kan jeg da sige at jeg selv har arvelig gigt og bl.a. af den grund da kraftigt overvejer om jeg ikke netop skulle undlade at få børn. Jeg synes nemlig ikke det er en fed sygdom at rende rundt med, og vil da ikke bevidst give det videre til afkom.
Hunde avler ikke for deres egen skyld men for vores. Med din logik betyder det at vi skulle lade hunde avle selvom vi VED de har arvelige sygdomme "for mennesker gør det osse".
Men når man avler på dyr avler vi jo for vores egen og kommende ejers skyld.
-er det fair overfor kommende ejer bevidst at lave syge hvalpe?
jan 2007
Men gider man bruge det stykke papir som det arbejdsredskab det er kan jeg ikke forstå man stadig afskriver det som bare et stykke papir.
Om man vil benytte sig af det eller ej er en helt ande sag og står enhver frit for. Men at afskrive det som ubrugeligt synes jeg tyder på endten uvidenhed eller manglende vilje til erkendelse.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
aug 2006
jan 2007
aug 2006
Jeg er IKKE god undercover :O))
nov 2007
og at folk kalder dem blaningshunde det kan jeg sku ikke snuppe
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
aug 2006
Jeg vil også gerne lige sige, at det med udseendet er en gedigen misforståelse - tavlen går ligeså meget (for de fleste ganske givet meget mere) på sundhed fysisk og mentalt. Og også brugsegenskaber.
Det er en den trekant, der skal sluttes og det er det, man bruger tavlen til.
aug 2006
jan 2007
Men altså -det er slet ikke det der skrives. Jeg har selv tidl haft en blanding. Jeg har hjulpet min mor til at finde hendes nuværende og absolut aldeles skønne blandingshund. Men til mig selv bliver det med tavle -det er ganske enkelt et sikrere valg i forhold til sundhed og egenskaber.
Søren -det er jo altså netop det tavlen er til: At man selv kan tjekke p på hundens aner. Både hvad sundhed og egenskaber angår.
Jeg stoler på min opdrætter. Men det betyder jo ikke at vi har samme prioriteter og derfor kan en parring han finder fantastisk, for mig være alt andet en fantastisk (til mit brug).
At opdrættere går mere op i udseende end noget andet er noget sludder. Jo der findes bestemt opdrættere der gør det, men det er ligeså forkert at udtale sig sådan som hvis jeg siger at alle der avler på blandinger avler på syge hunde (og det kan vi vel blive eige om ikke er rigtigt?)
For f.eks. labbens vedkommende er det ikke et krav at udstille og langt fra alle gør det. Men det er et krav at der HD-fotograferes, og derfor bliver alle hunde det inden avl. Mnge der ikke udstiller vælger istedet at gå til markprøver, og derved avles der på hunde der har bevist at de har de ønskede egenskaber for racen.
Langt de fleste opdrættere har faktisk deres hunde som familiehunde helt som din og min. De får så et kuld måske en eller to gange om året (altså ikke hver hund men i alt hos opdrætteren), men resten af tiden er hunden "bare" familiehund der måske går til udstillinger,måske bliver trænet osv... Helt som alle andre hunde.
jan 2007
Så kan jeg tjekke forældres, bedsteforældres osv HD-status, min hunds HD-indeks, søskendes HD-status osv.
Ligesåda kan jeg tjekke udstillingsresultater, markprøveresultater eller hvad der nu måtte være at finde.
Ligeledes kan self tjekkes øjenlysninger o.l.
Jeg kan tjekke andre kuld som forældrene har fået (og disse hvalpes resultater både på sundhed, udstillinger og brugsegenskaber) osv.
aug 2006
Først og fremmest handler det om sundhed.
Linjerne undersøger man blandt andet på internettet, ved samtaler med opdrættere, ved at se på hundene ude, hvor de kommer - både til udstillinger og til til konkurrencer.
Hundeweb er et fantastisk værktøj og der findes også andre internetbaserede databaser, hvor man kan finde oplysninger om hundes aner langt tilbage.
Jeg selv har fundet min egen hunds aner helt tilbage til starten af 1900 tallet...
Man slår op, hvad de har lavet, og man tjekker deres HD-resultater, eksempelvis.
aug 2006
Min race forlanger DNA-test, og mon ikke, det er noget der breder sig, når det bliver lidt lettere tilgængeligt? Det vil jeg tro.
Sådan en test eliminerer faktisk mange muligheder for snyd...
Jeg synes ikke, at fordi det er en risiko for, at et fåtal snyder, at man skal snyde sig selv for den mulighed der ligger i, at udvælge sin hund kvalificeret frem for tilfældigt ;o)
Hvis man ikke har formuleret et behov når det kommer til hundens egenskaber sundhedsmæssigt, Menalt og brugsmæssigt og eksteriørmæssigt, så har man ikke meget at bruge tavlen til. Kun det, at hundens forældre lever op til nogle minimumskrav er man sikret.
Arbejder man ikke med tavlen, er det også lidt halvtilfældigt, hvad man får.
Tavlen er til for at blive brugt ikke for at blive set.
aug 2006
sep 2005
Følger: 6 Følgere: 8 Emner: 26 Svar: 312
Der er bare nogen gode muligheder i stamtavlen sådan at man kan følge med i hundens aner.
Personligt vil jeg helst have en hund med stamtavle. Men vi er alle så forskellige!
jan 2007
Når i køber uden tavle er det jo da delvist tilfældigt valg af hvalp.... der kan jo ikke tjekkes andet en mor og måske far, og så self under hvilke forhold hvalpen vkser op. Alt andet er jo ren tilfældighed;o)
aug 2006
aug 2006
Du kan se på opdrætteren, på moderen, på faderen og på hvalpen. Og så stopper det der.
Du kan ikke vide, hvad der ligger bagved, hvad der nedavles mentalt, sundhedsmæssigt, brugsmæssigt og dermed kender du kun en lillebitte del af din hund, når du vælger den uden brug af tavle.
I forhold til at gå i dybden, så er det temmelig tilfældigt ;o)
sep 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 1.190
jan 2007
Men igen er tavlen jo så et must for linieavl kræver et indgående kendskab til sine linier, og det kan man jo kun have hvis man har tavle;o)
sep 2008
jan 2007
Nu er jeg ikke opdrætter og kan jo ikke udtale mig på alles vejne. Men et er nu mit indtryk at normalen er at hundenebliver lukket sammen x antal gange i de dage tæven er højløbsk og mens opdrætter er tilstede. De skilles ad nr akten er overstået.
Og så ved man vel om ens hund har været sammen med andre hanner. En tæve i løb lader man vel (forhåbentligt) ikke sådan lige ude af syne
sep 2008
jan 2007
Indavl er ikke bare skidt. Det kan medføre en masse gode resultater både på sundhedssiden og havd angår egenskaber og udseende. Men det kræver jo at man ved hvad det er man parrer.
Ved indavl/linieavl parrer man to beslægtede individer. Dvs at nogen gener jo "går igen" i begge hunde og hvapene så at sige for dem "i dobbelt dosis" (håber det gav mening).
Det er en god ting hvis det er de rigtige gener de får "doblet op". Men er det nu syge gener er det jo noget skidt. Derfor er et indgående kendskab til hundenes linier og hvad der ligger i dem nødvendigt hvis man vil benytte sig af det.
-og så anbefales det at man ikke parrer tættere end fætte/kusine.
Det var vidst det bedste jeg er istad til at forklare det kort her i de sene timer:o)
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.305
jan 2007
Forskellen er at hvis jeg opdager det, så får det konsekvenser for opdrætteren. Det gør der ikke hvis du (eller en anden uden tavle) opdager det.
Dertil kommer at der som CH siger, hos schæferne i dag er krav om DNA test og jeg vil tro hun har ret i at det vil brede sig.
Men ja -muligheden er tilstede så længe der ikke DNA testes det kan vi godt blive enige om. Og der skal da nok være den ene eller anden opdrætter der faktisk benytter sig af den slags metoder. Men det er ikke "min" opdrætter kan jeg da sige med ret stor sikkerhed.
Jeg er nemlig indehaver af denne opdrætters hanhund -han er udstationeret hos mig;o)
Og den hanhund de har i hjemmet får vel næppe lov at hoppe på sin mor, søskende e.l. så tåbelig er "min" opdrætter nemlig ikke:o)
jan 2007
Det kan så gøres i næsteløbetid. Men går tæven tom laves der så vidt jeg ved, ofte aftale om omparring osv.
-jeg er ikke opdrætter så præcis hvordan det foregår hvis tæven går tom skal jeg ikke lige kunne sige.
At Reiki er efter dem det påståes kan jeg sige med ret stor sikkerhed. Det behøver jeg bare at kigge på hans far for at ivde, da de to ligner hinanden meget.
Men inden jeg overhovedet fik reiki har jeg tilbragt flere timer hos opdrætteren, sludret pr telefon, og efter jeg fik reiki hjem har vi holdt kontakt (hvilket jo så osse er et krav når nu hunden stadig er i deres navn). Jeg snakker en del med min opdrætter og jeg mener at en god kontakt til opdrætter faktisk er et krav for at jeg vil købe hund der.
Tillid til opdrætter er vigtigt, og den har jeg altså ikkebare fordi jeg har brugt en ½ time på at se deres hvalpe
jan 2007
"tillid til opdrætter" viser ikke om der ligger HD i linierne, og forfædrene havde gode jagtegenskaber eller hvad pokker jeg nu måtte lede efter i en hund.
For mit vedkommende drejer det sig om et godt sind -mange islænder-hanner har lidt probemer med egetkønsagression. Det vil jeg gerne undvære, og derfor er der jo ingen grund til at vælge hanhund fra et sted hvor der avles på hunde med dette problem eller hvor jeg kan se at alle hanner tilbage i linierne har dette problem.
Tillid til opdrætter er vigtigt, og et ufravigeligt krav når jeg skal købe hund. Men det er en DKK-tavle osse. Uden bare en af de to ting, vil jeg ikke købe hund der. Og man KAN få begge dele.
Med tavlen har jeg bare mange fordele, og jeg er væsentligt bedre stillet HVIS opdrætter skulle tage røven på mig, selvom jeg self ikke forventer det.
Uden tavle kan jeg ganske enkelt ikke undersøge de ting jeg ønsker at undersøge inden jeg køber. Jeg køber ikke bare hunden fordi den er sød, men osse fordi jeg mener den indeholder de ting jeg søger: godt sind, sunde linier osv.
sep 2008
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Tja, det er det samme spørgsmål om igen..
Men ta nu f.eks. skal du ha lavet en ombygning på dit hus, så vil du bruge den bedste håndværker, dvs. en håndværker med en god uddannelse, og et svendebrev..
Det koster nok en bundegård, for ombygningen af huset.
Men så har du jo også den mulighed, at bruge en eller anden klamhugger, som har det hele i munden, og så bliver dit hus også derefter.
På samme måde med hundene, her er det opdrætterne der lægger ryg og ry til, og der er mange der ikke ønsker et dårlig ry.. og vil gører alt for at få det bedste avlsarbejde ud af sine hunde.
Dvs, at der er garanti på AD/HD, andre ting, at hunden er sund og rask, at hunden trives, omm.
Så er der klamhuggerne, det er dem der bare laver et eller andet kuld, og så løber fra sit ansvar..Ingen garanti, ingen sikkerhed for AD/HD mm.
Jo så der er virkelig stor forskal... og for øvrigt så kan man få alt den hjælp man har brug for inden man ansker sig en hund, den kommer fra DKK, som gerne vil hjælpe..
mar 2006
Ja, der KAN svindles, men så kan der dælme også straffes (i hvert fald i DKK). Prøv lige at fortælle min veninde med den 25 kg tunge korthårede "100% rene" cocker spaniel hvor hun skal henvende sig. Vi ved udemærket godt hvad det nummer ville betyde for en DKK opdrætter.
nov 2007
jan 2007
nov 2007
jan 2007
nov 2007
jan 2007