2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Avlsrestriktioner/sundhed Avlsrestriktioner/sundhed
Jeg har ikke så meget forstand på avl, udstilling o.s.v., men ved at en stambog kan være et hjælpemiddel til at sikre, at man får en så sund hund som muligt, ved at undersøge hvad der kunne ligge af arvelige sygdomme igennem generationerne.
Men så forstår jeg alligevel ikke, at det f.eks. er ok at avle på hunde med C hofter (HD), da hunden i så fald kan risikere at komme til at lide p.g.a. HD. Ikke at alle gør det, men burde man ikke stille endnu strengere krav?
Er det fordi der ellers ikke ville være avlsmateriale nok?
Bør kontrolleret tavleavl ikke først og fremmest gå efter sundhed fremfor eksteriør?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Så i hvert enkeltstående tilfælde synes jeg det beror på en vurdering af den enkelte hund...
Mht. HD så er både A og B jo fri.. Så C er den mildeste grad af sygdommen... I nogen racer kunne man virkelig skærre genmassen unødvendigt meget ned eller man kunne fra sortere hunde som havde en masse andet supert at bidrage med..
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
<b> Bør kontrolleret tavleavl ikke først og fremmest gå efter sundhed fremfor eksteriør?</b>
Jo, det synes jeg. Men det er der jo meget delte meninger om, kan du se.
Så længe der er folk, som synes, at udseendet på en hund er FULDT ud lige så vigtigt som sundheden, så bliver det nok desværre ikke anderledes.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.244
Hvis både A og B er HD fri, Så må der jo alligevel være en forskel, så A er mere fri end B?
Så vidt jeg ved gælder det for nogle racer at C ikke må parres med andet end A og B, men i andre racer må man godt pare C med C, og så får man jo en hund med let HD, hvor den KAN blive påvirket af det.
Jeg kan godt se det er lidt et dilemma, især i de "små" racer, men f.eks. labrador, burde man kunne sortere noget mere efter min mening.
Men måske er jeg helt gal på den.
Det var fordi jeg efter alt det folk skriver herinde om sundhed kom i tvivl om jeg turde købe en hund hvor far havde B og mor havde C hofter. Risikerer man at den kommer til at lide?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Så ligetil virker naturen ikke. Og dette opretholdes som argument for ikke at tage C-hofter ud af avlen.
Personligt vil jeg ikke have hvalp efter en hund med C-hofter som systemet er nu, men når den dag kommer, at det kan spottes via DNA-test hvorvidt hunden er bærer af arvelig HD, så vil jeg sandsynligvis ikke have problemer med det.
Slutteligt vil jeg sige, at HD ikke kun er en konsekvens af udstillingsport. Var den det, så ville man kunne måle en forskel mellem udstillingslinjer og brugslinjer hvad angår HD, og desværre er de lige angrebne. (I min race)
Det hele handler om, hvad opdrætterne vælger at avle på - om de har fokus på sundhed som 1. prioritet eller show-/ brugsegenskaber.
aug 2007
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Jeg havde ikke købt hund efter B/C parring...
aug 2007
CH - Nej selvfølgelig går man efter specielle egenskaber hvad enten det er show eller brugs-, så dårlige hofter vil nok forekomme lige meget/lidt begge steder.
Hold op det er en jungle det her. For man skal da virkelig lære at læse de informationer der står i stamtavlerne før de er noget værd.
Det er ikke fordi jeg står og skal have ny hund nu og her, men vil jo gerne være forberedt på hvad jeg skal kigge efter, den dag det bliver aktuelt. Ved f.eks. også at nogle lande tester Keeshond for PHPT, men endnu ikke i DK.
aug 2006
Jeg har talt med en række dyrlæger om dette argument, som jeg oftest hører fra ejere af newfoundlændere - dette har ikke noget på sig. Racen mærker ligeså meget (eller lige så lidt) til deres HD som andre racer.
Og så er der jo også den anden ting - nemlig HD-index. På den ene side en fantastisk opfindelse, på den anden side ikke særlig brugbar lige nu, ganske enkelt fordi for få får registreret status til, at man kan lave en reel udregning.
Ikke desto mindre er den et skridt på vejen, og jeg kigger også på dette, når jeg skal finde en sund hund.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
Jeg har henvendt mig hos DKK og terrierklubben og ingen af dem vil gøre noget for at forbedre sundheden hos racen. Og jeg ved der er problemer, også med æjensygdomme.
Men det korte af det lange er, at jeg frit kan avle på min hund og behøver ikke oplyse om hans dårlige hofter!!!
Jeg kunne ikke drømme om at gøre det, det ville være synd for de kommende hvalpe
aug 2007
maj-Britt: Det er jo netop sådan noget jeg synes klubberne skal være med til at begrænse ved at sætte højere avlsrestriktioner. Dejligt at høre, at du er så ansvarlig, med den viden du har.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.640
Desværre vægter mange opdrættere eksteriøret højere end sundheden, og desværre er mange hvalpekøbere slet ikke obs på " stamtavlen" og de avlsrestriktioner der findes på den enkelte race, så de køber mange gange katten i sækken .... Ikke ensbetydende på at hunden bliver syg, men stambogen viser måske at der er en øget sansynlighed for HD og Ad
mar 2007
aug 2007
Jamen hvordan kan hunde på udstillinger have D og E hofter når der max. må avles på C eller derunder?
mar 2007
Det er faktisk sjældent at en udstilling bruges til en avlsgodkendelse... Hunden bliver jo udstillet fra de er 9 mdr. og der er de ikke tjekket...
Aktive hund, mener jeg så agillity eller andre former for hård aktiv træning....
Jeg forsvare overhoved ikke newf og HD ! Har selv frie hunde, men skriver bare som sandt er; jeg kender ikke nogen der lider af deres HD.. Hvis en newf " lider" ser vi det normalt før de er 1 år,og så ved alle hvad klokken er slået :o(
mar 2007
aug 2007
Jeg forstår ikke helt, når du skriver de ikke er HD checkede. Er de så uden stamtavle eller er deres forældre checkede?
mar 2007
Igen der er så mange newfer med HD og hov kender da ihvertfald 2 med HD der sagtens kan det hele med vand... Igen, der er altså newfer der ikke lider af deres HD
aug 2006
Og det er jo rigtig godt - når det nu ER sådan.
Men det er bestemt bekymrende, hvis dette bruges som argument for at bruge HD-hunde i avlen, synes jeg. For der holder den slet ikke vand.
mar 2007
aug 2007
Det kan godt være at de færreste newfere viser symptomer, men det er da stadig ikke godt at avle på. Store hunde bør da på lige fod med andre hunde kunne boltre sig, men måske mener man ikke at de store - tilsyneladende dovne - bamser ikke behøver så meget motion. Vores gjorde i hvert fald ellers rendte han på væggen *G*
Jeg ved godt det ikke er normalt i DK at redningshundene hopper ud fra klipper eller helikopter, men der er jo mange som har et aktivt friluftsliv med deres newfer, hvor den bl.a. trækker vogn eller bærer rygsæk. Det må da være en belastning, hvis den ikke har sunde led og knogler.
mar 2007
mar 2007
aug 2006
Hvis enten eksteriør eller brugsegenskaber hos en given hund er så formidable, at opdrætteren er tilfreds bare 1 hund går gennem systemet, så er der nogen der springer op og falder ned på, at der smutter nogle i svinget til HD.
Det er forfærdeligt, men ikke desto mindre sandt :o(
aug 2007
Iøvrigt også glædeligt med hjertetest.
Og uanset hvor meget eller lidt man siger der er arv og miljø, vil jeg stadig vove den påstand at en HD-fri hund ikke behøver blive skånet så meget under opvæksten m.h.t. motion, trapper o.s.v. som dem der har anlæg for at udvikle HD.
Og alt det med indeks - det er så også noget af det jeg som novice ikke forstår ret meget af :o)
mar 2007
Overordnet er HD så ikke vores største problem.... Albuerne er meget mere belastende for hundene og her burde der være meget større krav til at en påvist ikke må avles med en anden påvist hund..... Ja vi scanner hjerter, MEN der er ingen rød tråd.... Vi ser faktisk frie forældre give SAS og ved også fra andre racer , at der ikke er nogen løsning overhoved... Vi ser ingen med alvorlig SAS de er allerede aflive i de første uger.... Som Kock også påpeger; Vi har en racen med et alt for lille hjerte i forhold til kroppen.. Der er intet at gøre, hvilket han også vil forklare DKK...
Vores problem er de udenlandske hanner, som vi bliver nødt til at bruge i avlen pga. HD problematikken... man kender ikke linierne, alt info er lukket og de hunde er desværre meget mere syge end de danske newfer.. Så det er faktisk også pest eller kolera.....
Vores standard er meget meget høj i DK og derfor bruger man ikke bare Hr. Hansen´s hanhund selvom den måske er sund og rask....
Avlsrestriktioner/sundhed