{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger i race?
  • #2   4. nov 2010 jeg skal have hvalp næste år og jeg har overvejet længe om hvilken hund det skulle være og ille ikke have hund før jeg var 100% sikker på hvad det skulle være.
    men mit valg er faldet på den islandske fårehund da jeg pt, arbejder på island og hvor jeg har fundet ud af denne race er lige noget for mig og at vi passer godt sammen.

• #3   4. nov 2010 At vælge race..
    Altså for mig har der aldrig været spørgsmål om, hvilken race jeg skulle have - schæferen ligger mig i blodet.

SKULLE jeg have en anden race, så ville jeg vælge en af dem, der tiltrækker mig og derefter vurdere, om dens egenskaber passer til mit liv og/eller jeg kan tilpasse mit liv til dens egenskaber.

For schæferens vedkommende er det sådan, at jeg fra jeg fik den første, har indrettet mig efter de behov sådan en har. Og det ville jeg ganske givet gøre igen. Det er nemt, jeg har ingen børn, en hundetosset mand og bor langt pokker i vold.

• #4   4. nov 2010 LIDT eng med Krumme.

Nej, EGET enig med Krumme, men ikke 100%........*G*

Jeg ved at mange opfatter labben som en "kedelig" hund.......... Og gudesmukke er de da heller ikke.........*G*..... Altså liiiiige med untagelse af mine!!

Men de indeholder det sind jeg gerne vil ha`........ Og de har så meget personlighed, når man lærer dem at kende.

Jeg har ikke temperamet til terriertypen, psyke til brugshundene osv. osv...... Så jeg er glad for at MIT valg af race i tidernes morgen er faldet på retrieverne:-)

De ubrugelige.........*GG*

• #6   4. nov 2010 Jeg vælger også selv efter udseende/fascimation. Vi skal indenfor et/to år have en hund mere, og de par racer, som jeg godt kunne tænke mig, ligger bare milevidt fra hinanden, så det er svært at vælge.

• #7   4. nov 2010 jeg så meget på de egenskaber jappen har.. jeg forelskede mig sle t ikke i racen ved første blik.

faktisk har jeg en gammel tråd liggende herind fra da jeg så jappen første gang -- hvori jeg linker til et billede af racen -- tråden hedder -- den grimmeste hund ever......

så det kan vist ikke kaldes kærlighed ved første blik..

dog læste jeg lidt om racen da den var helt ukendt for mig. og der blev jeg facineret.. tre mdr efter købte jeg den første... og har nu endnu flere.

• #8   4. nov 2010 Da jeg skulle have Avalee som er min første hund, satte jeg mig ned og kiggede på forskellige racer som tiltalte mig udseendes mæssig.

Fandt et par racer og begyndte at læse om dem.
    Pelspleje
    motion
    historie
    osv.
    osv.

Fandt således ud af at Papillonen passede til mig og min levestil.
    Villle gerne have en smuk lille hund.
    Ville gerne have en aktiv race som kunne gå lange ture, gå til træning, agility måske, løbe med mig osv.
    Og alt dette kunne denne lille hunde race tilbyde mig.
    Læste om dens personlighed og historie og faldt pladask for racen

Sådan gik jeg også ud som udgangspunkt her anden gang da jeg skulle have min anden hund Amaiya. - Ville gerne have en lille smuk hund som ville kunne passe lidt på og være ude hund - Og som stadigvæk ville kunne være aktiv.

Fandt således Amaiya som er blanding af Pomeranian og Japansk spids.
    Her læs´te jeg om begge racer. Og fandt således ud af at pomeranian er meget vagtsomme, som jeg ønskede og den japanske spids elsker ude livet.
    Læste om hver hunde races personlighed og historie og fandt denne blanding ideel for mig.

• #9   4. nov 2010 Jeg kigger lige med, da jeg også er ved at vælge en race der passer til mig smiley

• #10   4. nov 2010 når jeg har skullet ha hund har jeg først kigget billeder. finder så en masse forskellige racer som jeg kan lide. så læser jeg ALT jeg kan om de forskellige racer, så koger jeg det ned til måske 5 racer.
    jeg ved jeg ikke vil have en hund der kræver meget pelspleje så de hunde er hurtig væk igen..
    så snakker jeg med min dyrelæge og hundetræner..
    jeg ved hvad jeg kan tilbyde en hund og hvad jeg gerne vil bruge den til og så fortæller min hundetræner om de erfaringer han har med de forskellige racer og når jeg står med et par spørg jeg på HG....
    og ja det lyder meget fornuftigt, men da jeg valgte Balder og Rasmus ledte vi faktisk efter en AM bulldog.
    så billederne af drengene og så lavede jeg det hele bagvendt. kiggede på racerne der var i dem snakkede med vores dyrelæge og træner og så besøgte vi drengene... .

• #11   4. nov 2010 Jeg er bare faldet for gårdhunden, den passer så også super til vores aktiviteter osv... En fantastisk familiehund, lærenem, lærevillig, nem at ha med steder hen... Ingen pelspleje stortset, hvilket var et krav fra min side. En ualmindelig dejlig hund, syntes også det er en smuk hund. Ja det er den for mig.

• #12   4. nov 2010 Jeg er også en af dem, der kan tilslutte mig Krumme's måde at gøre det på.

Da jeg skulle have den første pyreneer, var ønsket en stor bamsehund, der dog ikke måtte være for tung, undersætsig eller grov, og jeg ville absolut ikke have hverken hængeøjne eller løse læber (ingen savl til mig tak).
    Pyreneeren var den af de store bamser, der tiltalte mig mest, men det skal da indrømmes, at den første var lidt af en håndfuld for en begynder, men han var også en pragtfuld hund og jeg faldt for racen og i dag kunne jeg ikke forestille mig at skifte race.

• #13   4. nov 2010 Jeg ser først og fremmest på hvilke racer der vil passe ind i vores liv, og opfylder de behov vi har.
    Min Første korthårede blev anskaffet fordi den lignede min gamle skønne hund, Buska. Det viste sig at de korthårede passede godt ind i huset.

• #14   4. nov 2010 Første hund jeg ik var schæfer da jeg altid Har villet have sådan en, og træne bhp. Næste var jeg meget i tvivl om jeg skulle prøve malinois eller schæfer igen, men tænkte jeg aldrig fandt ud af om mallen var noget for mig hvis jeg ikke prøver, så nu har jeg sådan en.
    Jeg falder for en race af udseende, for jeg ser den først med øjnene, og så går jeg ind og undersøger om den indeholder det jeg vil have:)

• #15   4. nov 2010 For øvrigt, dejligt at se at mange andre end mig lægger vægt på udseende og tør sige det højt.

Jeg synes ofte nok, man hører folk herinde blive kritiseret for at lade udseendet være medvirkende til valg af race. Det har altid undret mig, for med mindre folk køber en hund til et specifikt brugsformål, hvor egnethed er det vigtigste, så er der da ikke mange, der vil vælge en hund, hvis udseende ikke appelerer til dem.

At udseende så ikke skal være eneste kriterie er klart.

• #16   4. nov 2010 Da jeg skulle have min egne hund, gik jeg efter at det var en helt anden race end en amstaff, som Minnie jo var en blanding af. Ikke fordi jeg ikke kan lide amstaff, men jeg syntes bare ikke vi er det helt perfekte match. Jeg gennemgik mange racer, inden jeg valgte cockeren, for jeg ville gerne have en hund der var dresserbar, en hund med stor personlighed og en man kunne lave mange udendørsaktiviteter med.

Jeg havde bl.a. weimaraner i sigte, men på det tidspunkt boede jeg i en lille lejlighed og der syntes jeg at det ville være synd at have en weimaraner. Derfor foreslog min mor en cocker og så læste jeg side op og side ned om cockere og fandt ud af at det var da lige præcis hunden for mig! Og det var det i allerhøjeste grad! Mig og Bella er "partners in crime" smiley

• #17   4. nov 2010 Jeg har det som de andre jeg kigger først på udseendet og derefter sætter jeg mig ind i racen og hvad den kræver, hvad der er af sygdomme osv.
    Så når valget er taget kigger jeg på opdrættere og linier...

Men jeg har det som dig jeg har flere racer som jeg er forelsket i og de ligger meget langt fra hinanden.. Jeg ved jeg altid skal have cavliere, men er også vild med både Border coliie og Saluki og man kan vist ikke sige nogen af dem minder om hinanden *LOL*

• #18   4. nov 2010 Jeg ser på hvad jeg kan tilbyde hunden af tid og aktivering.
    Så ser jeg på hvilke racer der passer ind til det jeg kan.
    Så sortere jeg i de fundne racer - ud fra ulemper (for mig) - det kan være alt muligt.. lige fra pels til egenskaber.

Og så besøger jeg racer af dem der er tilbage.

Og sådan endte jeg så med Rottweileren smiley

• #19   4. nov 2010 Et par af de racer, som jeg har forelsket mig i er SBT'en, aussie, toller og poms.
    Så en terrier, en hyrdehund, en jagthund og en spids...

• #21   4. nov 2010 Maj-Britt: der er da ikke så langt til sheltien?

• #23   4. nov 2010 Maj Britt: det er faktisk også hvad jeg giver Louie. Mere er ikke nødvendigt synes jeg ikke. Jo de to gange om året pelsen skifter, men ellers ikke

• #24   4. nov 2010
    He he, jeg har gjort det noget andeledes end alle andre. Jeg lavede en liste. Delte den op i:

Pelspleje
    Størrelse
    Opdragelse/træning
    Karakter/Social adfærd
    Motion
    Sundhed

Gad ikke en hund der krævede timer i pelspleje = korthåret hund.
    Gad ikke en stor hund, som fyldte alt for meget = lille hund under 15 kg.
    Skulle være nogenlunde medgørelig og let at træne.
    Det skulle være en hund som ikke var alt for "skarp" i sindet.
    Den behøvede ikke flere timers motion hver dag.
    Det skulle være en rimelig sund race, ikke for mange indavlede skavanker.

Ja, så startede jeg egentlig bare fra en ende af. Alle store hunde, langhårede hunde, terrier, osv blev udelukket. Og så var der en liste som opfyldte mine kriterier. Ud fra den fravalgte jeg så de hunde som jeg ikke ville have, såsom fransk Bulldog og mops

Og så var det bare at vælge den race som jeg, ud af den korte liste, kunne tænke mig. Udseendet kom faktisk ikke engang med i overvejelserne før listen var færdig.

At jeg så endte med at få en blanding af to hunde jeg ikke ville have er så skæbnens ironi.... smiley

Det er ikke alt man kan sætte i kasser og lave lister over.....

• #26   4. nov 2010 Jeg er 80 milloner gange ligeglad med noget så uinteressant som udseendet.

Jeg vælger hund udfra egenskaber og sundhed - hvor begge dele skal være til stede, ellers kan det jo være ligemeget.

Jeg ville til VM i IPO. ergo tog jeg den bedst egnede race til det - en malinios.

• #27   4. nov 2010 For begge mine har interessen for racen været der inden, og da en ny hund så bev aktuel, er racen blevet undersøgt nærmere.

Jeg har haft et par racer jeg fandt interessante, men som efter nærmere undersøgelse blev afskrevet.

Der er sikkert et hav af andre racer der kunne passe til mig osse, men lige dem jeg har, var dem jeg fattede interesse for, og derfor undersøgte nærmere.

• #28   4. nov 2010 jeg kigger første fremmest på useendet kan jeg ikke lide det vil jeg ikke eje racen.
    jeg foretrækker hunde med et naturligt udseende på den måde at de er rimelig store,har stå ører,lange haler,en del at de naturlige instinkter tilbage dvs som deres forfader har

derefter kigger jeg racen mere igennem og ser om den har det jeg kan lide som er mere t´brugshundene schæfere,maller og en hollandsk hyrdehund efter KNPV linjer er noget som jeg må eje en dag

så en smuk hund leder jeg efter og selvfølgelig spiller inteligens også en rolle og masser af drifter

Kommentér på:
Hvordan vælger i race?

Annonce