Han eller tæve? hvad passer til os... {{forumTopicSubject}}
Vi skal have vores første hund, og valget er faldet på en stabyhoun.
Vi har nu læst alt om racen, samt taget kontakt til stabyhounklubben og en god kennel. Men vi kan bare ikke finde ud af om vi skal vælge en han eller en tæve...
Vi bor i en stor stuelejlighed med egen have, og der bor en familie med en springerspaniel tæve (stereliseret) på 1 sal.
Vi tager tit på camping og hunden skal selvfølgelig med. Desuden vil vi gå til hundetræning og lidt på jagt osv.
Nu har vi så spurgt stabyhounklubben og kennel, som begge siger at der er fordele og ulemper ved begge køn og at det derfor vil være hip som hap hvad vi vælger.
Men når vi læser om alt det her med hanhundens drifter når en tæve er i løbetid, så bliver vi alligevel lidt i tvivl....
For da vi bor i en lejlighed dur det ikke at hunden piver hver dag i flere uger hvis en tæve i nærheden er i løbetid, og hvad så når vi er på camping, og der er en tæve i løbetid. Vil den så også pive og være urolig der....
Kan man stoppe den når den piver, eller er man bare nød til at acceptere at det er en naturlig del af den mandlige drift?
Puha, vi ligger efterhånden søvnløse om natten, for syntes jo at hanhunde er dejlige og at de virker til at være nemmere at træne... men det dur jo bare ikke med vores livsstil hvis den ikke kan lære at være stille selvom der er en tæve i løbetid i nerheden.. Så måske passer en tæve bedst til os?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Med tæver kan I forvente ændring i personlighed (igen generelt) under løbetider og eventuelt falsk drægtighed. I kan forvente blod på gulvet og I kan forvente problemer i forhold til camping under løbetid.
JEG har, efter 30 år med hanner, valgt tæver. Jeg har så valgt at få dem steriliseret, så nu har jeg 2 harmoniske tæver uden humør/hormon svingninger og uden falske drægtigheder:-)
OG jeg behøver ikke melde afbud til træning p.gr.a. løbetider:-)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Personligt foretrækker jeg hanhunde, men det er igen en smagssag =)
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
Qimmit var derimod fuldstændig fokuseret på tæver, så vi var nødt til at kastrere ham, da han var knap 1 år gammel.
Når det er sagt, så synes jeg faktisk at hannerne er nemmere rent temperamentsmæssigt. Men det er nok en smagssag
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 214 Svar: 1.253
Men men men jeg har jo som sagt kun haft tæve.. Og jeg synes ikke at det er en problem..
Vil også godt give HL lidt ret.. Det er vigtigst at i får den der matcher jeres sind og forventninger..!
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.129
Men altså jeg vil sige, at jeg til en hver tid, vil tage en vil-døv, pivende og umulig hanhund i et par dage et par gange om året, end en vil-døv, pivende, humørsyg og blødende tæve et par gange om året.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Men meget er jo smag og behag, og hvis man ikke sætter sig fast på hvilket køn, det skal være, er valgmulighederne inden for kuldet jo større.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 161
dec 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 16
Det lyder til at det som vi tidligere har fået at vide med at der er fordele og ulemper ved begge køn er rigtigt... Desværre der det sådan at man skal stå på venteliste til denne race, og man skal derfor vælge om man vil stå på venteliste til en han, tæve eller begge dele. Vi står på venteliste til begge dele, men bliver jo så kun tilbudt enten en han eller en tæve når det er, og derfor kan man ikke vælge mellem hele kuldet.
Vi får selvfølgelig dem fra kennel til at hjælpe med at finde den der passer bedst til os.
Puha hvor er det egentlig en svær proces at skulle igennem for at få den rigtige hund.... Selvfølgelig afhænger meget af hundens væremåde af os mht. træning, aktivering osv. Men man skal jo alligevel gøre sig nogen tanker om at finde den rigtige race, den rigtige kennel, og den rigtige hund i kuldet.
Ja det er slet ikke så nemt endda :o)
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Selvfølgelig bliver man normalt skrevet op til enten han eller tæve, det er nemmere og simpelthen et spørgmål om, at de fleste hvalpekøbere ved med sikkerhed hvilket køn, de vil have.
Jeg har i mine 11 kuld aldrig været ude for, at hvalpekøberne ikke på forhånd havde lagt sig fast på hvilket køn, de ville have, og har kun en enkelt gang oplevet et hold, der skiftede mening. Og det var udelukkende fordi, de ikke kunne få det køn, de ønskede sig og havde haft hund fra mig før og foretrak at en fra mig igen. Ellers har folk ventet på et andet kuld for at få det ønskede køn.
Så det med kønnet er virkelig noget, der betyder meget for mange.
Selv har jeg haft begge dele, og kan lide begge køn, de har som andre også har sagt har hver køn deres fordele og ulemper, men som opdrætter har jeg selvfølgelig mest tæver.
Han eller tæve? hvad passer til os...