Han eller tæve? {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Vi er - som nogen herinde helt sikkert ved - på udkig efter en hvalp. Og vi havde egentlig bestemt at det skulle være en tæve. Vi er begge vokset på med tæver og kender derfor til hvordan det kan være, alle i familien har tæver - ingen hanhunde. Derfor vores valg.
Men! grundet mange omstændigheder de seneste uger er vi nu i overvejelser om, om vi måske skal finde hanhund i stedet. Ingen af os kender til at have hanhund.
Så jeg søger nogen, som måske havde tænkt at de skulle have en tæve, og hvor valget i stedet faldt på en hanhund. Jeg søger erfaringer med om der er forskelle ifht. fx. træning, temperament, omgang med tæver, han og tæve som bor sammen osv. osv. osv.
Jeg vil gerne høre så meget erfaring som muligt, så jeg tænkte at HG måske var et oplagt sted?
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Jeg er mest til hanhund i min race - mest pga løbetiden kan ødelægge pelsen.
Men temperamentsmæssigt ligner begge køn hinanden meget.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
maj 2004
dec 2008
maj 2004
dec 2008
maj 2004
dec 2008
Udstillingslinier ses ofte oversexede og døjer med egetkønsaggressivitet ... hvilket ikke burde ligge til racen.
dec 2008
maj 2004
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
I mit tilfælde er min tæve meget mere livlig, end min hanhund. Men det kan jo skyldtes race/blanding.
Iforhold til alt det "trælse" som fx. Markering og evigt snusen, er der ingen forskel
Men min tæve har klart mere drive og gåpå mod, end min hanhund
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Altså hvis du ikke vil være naboernes ynglings hade objekt.
maj 2004
I forhold til at være naboernes yndlings hade objekt, så er det løb allerede kørt. Der ER vi allerede, selv uden hund.
maj 2004
maj 2004
mar 2017
Man skal hellere ikke være nervøs for at pille ved køterens diller.
For føj for den lede hvor er det diller drypperi altså ulækkert. Det er sådan noget snask der kommer løbende, og så skal den lille fyr fikses med noget jeg ikke kan huske hvad hedder. Andre gange er det noget andet drypperi, og det skal ikke behandles, men er absolut lige så klamt.
Men her i huset, er denne opgave blevet tildelt den smukke halvdel.
Tilgengæld er det altid mig der går tur. Det er meget billigt sluppet hvis du spørger mig. For føj det er klamt!
mar 2017
Enig i at det kan trænes.
For da vi fik vores som er omplaceringshund, der skulle jeg sige nej 200 gange på en tur. Nu er jeg nede på 7-8 gange, og det er steder hvor jeg ved at mange lader dem gøre det.
Men jeg har samme holdning til skure og facader. Det er simpelthen ulækkert i min verden. For om sommeren så lugter det altså.
mar 2017
Jamen lider han ikke også af der der forhudsbetændelse? Det led den gamle hund af, og så også den nye. I følge vores dyrlæge er det helt normalt for hanhunde i den der testeronalder.
Altså jeg ved godt at mange lader hunden om det, men jeg kan ikke med de der "pletter" overalt.
Så det skal behandles, og indrømmet, det kan jeg altså ikke få mig selv til!
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 245
Han er mega irriterende og roder sig selv i skridtet hele tiden og min tæve synes han er en irriterende møgunge temmelig ofte, mens min gamle hanhund og den unge har en fest.
Det jeg prøver at sige er, find den opdrætter med den tæve i gerne vil have en hvalp fra og så tag den hvalp der passer bedst til jer. der er fordele og ulemper ved begge køn, men med en jagtlab tænker jeg, at forskellen ikke er så stor at det skal være det afgørende
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Min forældre har haft en enkelt hanhund her i mine voksne år, og jeg har selv haft en hanhund omplacering inde i 6 måneder og jeg skal være ærlig at sige at hanhunde slet slet ikke er mig. Men det er klart en smagssag.
Det jeg vil frem til er at JEG ville være blevet skuffet over at vælge en hanhund i stedet for en tæve som jeg er vant til
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Indenfor labben (og det I vil bruge den til) tror jeg at det er lidt ligegyldigt om I vælger det ene eller det andet. I kan sagtens klare det
maj 2004
Ellers siger jeg da bare tusind tak for opbakningen herinde - det er da en enorm tiltro der er til os som hundeejere. Vi forsøger at forberede os bedst muligt, tage velovervejede beslutninger, og så håber jeg bare I får ret TAK!
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
Min reagerer kraftigt på tæver der er på toppen af løbetiden, som i at kan kan pive og virkelig gøre sig til, men det er udelukkende hvis tæven er helt klar, ellers rør det ham ikke. Han kan sagtens gå med tæver i løbetid uden at blive tosset. Eller, lige bortset fra hans faste træningsmakker og løbeven, der bliver han helt bims lige så snart hun nærmer sig løbetiden. Dog ikke mere, end at han efterkommer kommandoer og man stadig kan nå ind til ham.
I forhold til træning, så er det min opfattelse at det, som flere siger, mere kommer an på ens eget temperament og hvilken slags hund man får, mere end kønnet. Jeg har været helt forelsket i flere hunde når det kommer til træning, fælles for dem er deres power og drive, ikke deres køn.
Min han kan sagtens gå sammen med både hanner og tæver, kendte og ukendte uden problemer. Men det kommer selvfølgelig også an på den enkelte hund om de kan det. Det eneste der er min min hanhund, hvor man virkelig kan se han er en hanhund, er hans mængde af snusen og markeren på gåturene, men han har dog også lært at nogle ting må man altså ikke tisse på, så det kan sagtens lade sig gøre
mar 2017
Hvis det er forhudsbetændelse, så kan man bruge det der jeg ikke kan huske hvad hedder. Altså medmindre det er meget voldsomt, så skal der medicin til, men det har jeg aldrig oplevet.
Det er andet er er fordi er han er kønsmoden i sin primetime, og så er der tryk på. Der samler sig lidt rester og det kan altså grisse.
Det kan ikke forebygges, eller det vil sige. Vi kan lade ham sterilisere, og så er den udfordring slut, men det nænner jeg ikke
Jeg tror egentligt at alle hanhunde lider af det (omend det er jo næppe noget man snakker om tit), men det er nok bare mere udtalt ved de store hunde (altså mere synligt gris), lidt alla min prutposer er også enormt store..
Det er nok bare en af de ting, som en ejer af en af de store racer måske bare må leve med, og andre med færre pletter hist og her, de tænker, at det er bare lidt almindeligt skidt.
Men jeg er sippet på det område!
mar 2017
Han er lige blevet 3 år, og om det ofte ses der, det ved jeg reelt ikke noget om.
Nu så jeg forleden, at I er en af de der kloge hundetrænere, og derfor vil jeg ikke prøve at fortælle jer noget som helst, "jeg ved bedst agtigt".
Jeg har lyttet til vores dyrelæge, og googlet, og som jeg forstår det jeg læser, så er det helt normalt.
Hvis jeg tager fejl, ville det da være fantastisk, for så kan den "udfordring" jo hurtigt løses.
Stress lider vores hund ikke af, det er jeg overbevist om.
Han er generelt så rolig og afbalanceret i sin hverdag, at det kan jeg ikke forestille mig.
maj 2004
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Jeg går lige nu og venter på at få en labrador hanhund hjem om 4 uger og 2 dage, men hvem tæller?
Vidunderet kommer fra dette kuld (og der er vist stadig 1 eller 2 hanner som ikke er afsat).
https://www.facebook.com/tline.labrador/
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Han eller tæve?