Tæve eller Han {{forumTopicSubject}}
Jeg er helt klart til tæver. Dog er der begyndt at spire en lille nysgerrighed i mig for at eje og træne en hanhund.
Det varer ikke så længe inden jeg skal til seriøst at kigge/planlægge hund nr 2 og jeg kan egentlig godt lide tanken om, at kunne være åben ift køn når opdrætter og kuld er fastlagt.
Jeg har jo en tæve i forvejen og vil gerne høre jer med hunde af begge køn - Hvor besværligt er det ifm løbetider ? Har I fortrudt at blande tæve/han ?
Hund nr 2 bliver også en lab af jagtlinier og avl kommer på ingen måde på tale.
Til sidst et spørgsmål udledt fra de sidste dages tråde om kastration.
Vil en velfungerende sund mental stærk han, tage skade af at blive kastreret ?
( her taler jeg ikke om holdninger, som jeg ved er meget forskellige herinde men facts )
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.955
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Jackpot:
Anine: Vil du uddybe din kommentar og hvorvidt det er en holdning eller noget du har evidens for ?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
Til gengæld ville jeg være særdeles varsom, hvis der er tale om en race med underuld. Jeg kunne leve med en del bivirkninger til kastrationen, men underuldhelvedet, der ofte følger med (i hvert fald bland racer med pelstype som mine), det kunne få mig til at gå MEGET langt før jeg tyede til kastration.
Min tæve blev steriliseret sidste år grundet cyster, men indtil da har jeg haft både intakt han og tæve under samme tag. Mine forældre har været søde til at passe tæven under løbetid, når det har været muligt, for det ER altså nemmere ikke at have dem begge under samme tag. Men pasning har ikke altid været muligt, og det er såmænd gået ok uden. Reiki er var kun rigtigt påvirket, mens Gaia var højløbsk, og i den tid blev det da til lidt hylen og stress. Men det er to uger om året -det er til at overleve
feb 2014
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Min blev tidlig kastreret da han ikke skulle bruges i avl og han var lidt glad for damer (synes jeg, fik af vide han var meget fornuftig) men selv om han er det, skal de være under opsyn når damen her hjemme er i løb, kommer min venindes tæver og er højløbske, gider han ikke kigge på dem.
feb 2014
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Så hvis det er fordi, du gerne vil prøve at have en han, synes jeg nok ideen går lidt tabt, hvis du kastrerer den.
Jeg har også haft fertil han i årevis sammen med fertile tæver, og naturligvis kan det lade sig gøre, hvis man tager sine forholdsregler, rigtig mange af os opdrættere gør det jo, men sjovt er det ikke nødvendigvis. Nogen hanner er så mere påvirkede end andre.
Jeg kender i hvert fald flere hundeejere, der havde planlagt at have en af hver køn, begge fertile, som ret hurtigt skiftede mening, da de fik prøvet det. Det blev hurtigt til enten pension eller anden pasning til den ene i hver løbetid eller sterilisering / kastration.
jan 2017
Udover det påvirker det hannens omgang med andre hunde og andre hundes omgang med den kastrerede han, da hunden lugter meget anderledes.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det er et problem, vi løser ved at have dem hermetisk adskilt (en er i buret i bilen, den anden er inde, om natten sover vi i hver sin ende af huset med hver sin hund).
Den del er uproblematisk - for mig er det hele tævens forbaskede løbetid, jeg er drøntræt af og også den, der gør, at jeg sandsynligvis vil vægre mig stort ved at få tæve igen.
Med min race ville jeg aldrig vælge kastration af hannen, når det er muligt at sterilisere tæven.
Undgår helst begge dele, men skal det være, skal det være tæven.
Vi ser uldproblemer, vi ser overvægt, vi ser at de dæmpes i driftniveau.
Dertil de øvrige problemer, der kan knytte sig til hundens mentale støtte i testosteron.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
maj 2008
Min Sunshine på knap 5 år nu, blev steriliseret sidste efterår, og hun har taget et par kilo på efter at have været mager, siden hun var ung. Hun er noget så nydelig nu. Sådan kan det jo også gå. Efter adskillige år hvor hun gik fra foderet, hver gang hun nærmede sig slank i stedet for tynd, er det da dejligt, at hun nu spiser op hver gang. Men der er da måske nok nogen, der ville lade hende blive tyk nu i bar begejstring over, at hun spiser bedre, men igen det er jo noget, man som ejer styrer. Hun vil blive holdt sådan som hun er nu.
Pelsen er også nydelig nu, men det vil den nok ikke blive ved med at være. Jeg forudser at om en halvt år, har hun for meget pels.
Det hvor jeg ser forskellen mellem sterilisation af tæve og kastration af han, er på det mentale. Der er en chance / risiko, alt efter hvad man ønsker, for at hannerne ændrer sig. Tæverne ændrer sig normalt ikke.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Min egen er blevet mere frisk, ivrig og glad, men hun har mistet drive og spunk, hun bakker hurtigere af og kører ikke længere bare på, hvilket fx er tydeligt i ruskelege.
Jeg ville ikke sterilisere, medmindre der er en grund til det.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
maj 2008
Jeg har fået 8 tæver steriliseret og de fleste af dem er nu kommet meget hurtigt over det. Og jeg har ikke oplevet mindre spunk og drive, men da ingen af dem har interesseret sig specielt meget for ruskelege, hverken før eller efter sterilisationen, er det måske derfor.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Men min egen var så dårlig at hun skulle bæres rundt i 5 dage, og derefter var hun stadig små-pylret og ked, så det er bare ikke alle tæver, som tager den slags lige godt. Derfor jeg øffer over den tendens, jeg synes, der er herinde til at negligere indgrebets størrelse og betydning for hunden.
jan 2017
Dermed ikke sagt, at tæver IKKE kan have problemer med det.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
Og havde jeg en super velfungerende hanhund, ville jeg simpelthen være bange for, at han forandrede sig efter kastration samt de nævnte pelsproblemer (som jeg ikke har mødt ret mange neutraliserede hunde med den pelstype, der ikke har i et eller andet omfang). Selvom man naturligvis ikke behøver ende med de værst tænkelige konsekvenser (angst, usikkerhed og hvad har vi), dem tror jeg heldigvis ikke er hyppigt forekommende, så påvirker testosteron jo hunden, så at fjerne det SKAL da betyde noget.
-så tager jeg altså hellere 2 ugers løbetidsbøvl om året
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
Der er ingen forandringer hverken af skind eller sind.....endnu, ved ikke om der kommer ved næste fældning, vi får se.
maj 2008
Jeg har fået steriliseret en 10 årig tæve pga. livmoderbetændelse, og hun var hårdere påvirket af bedøvelsen, end de andre har været, og længere om, at få det ud af kroppen, så hun måtte bæres ud i bilen hos dyrlægen og bæres ind i huset, da vi kom hjem. Først næste dag kunne hun selv rejse sig, men derefter gik det lige så fint for hende som for de andre, så en hvilken som helst anden operation, der havde krævet bedøvelse, ville nok have påvirket hende lige så meget.
Tæve eller Han