{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.330 visninger | Oprettet:

hvalp uden stamtavle ?? {{forumTopicSubject}}

Nu skal jeg altså lige have det afklaret én gang for alle, for jeg er da kommet helt i tvivl:

Hvordan kan det lade sig gøre at lave et renracet kuld hvalpe efter forældrehunde der begge to har stamtavle, og så sælge hvalpen uden stamtavle?

Jeg ser flere og flere eksempler på at folk skriver at deres fine renracet hund, ikke har stamtavle, men at begge forældre har stamtavle.. hvordan hænger det lige sammen??

Faldt også over en annonce på en sbt, og der stod i profilen at hunden ingen stamtavle havde, men at den var 100% ren og begge forældre havde stamtavle, hvorfor i alverden har hvalpen så ikke stamtavle..

og hvordan i alverden skal man så kunne bevise at hunden er en sbt, og ikke en amstaff, hvis en uviden person eller måske endda en endnu mere uvidende politimand stopper en og spørger hvorfor hunden ikke har mundkurv på..?

Er det ikke helt naturligt at hvalpe efter forældre med stamtavle, også skal have en stamtavle?? det er nemlig det jeg altid har været overbevist om!

men nu må jeg hellere spørge jer kloge hoveder herinde, for jeg begynder at udtale mig om noget jeg ikke har 100% styr på..

Denne tråd er ikke lavet for at starte en debat om hvorvidt jeg er en uvidende ung tøs der ønsker at anskaffe mig en lovlig muskelhund uden stamtavle eller noget smiley
Ejer allerede en skøn border collie blanding:)

Så hvis nogen kloge hoveder bare ville be- eller afkræfte min teori om at man ikke kan få en hvalp uden stamtavle hos opdrætter hvis begge forældre har en stamtavle, så ville jeg blive glad smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvalp uden stamtavle ??
  • #1   25. aug 2010 som debbie skriver
    eller også er de rent faktisk ikke renracede


  • #3   25. aug 2010 Man undlader blot at registrere hvalpene hos en kennelklub - så får de jo ikke tavler uanset om forældrene er godkendte eller ej. Dog hænger det ofte sammen med at forældrene ikke er/kan blive godkendte.

    Er man kennelmærkeindehaver får det konsekvenser, men for de fleste menige medlemmer har klubben ikke mulighed for at opdage det, så der sker ikke noget ved det.

    Så jo, du kan sagtens købe en hvalp uden tavle efter forældredyr med tavle. Det er ene og alene op til den enkelte sælgers samvittighed om de vil reg eller ej. Selve tavlen koster 3-400kr pr hvalp, så det burde ikke være det der vælter budgettet (avlsgodkendelse kan dog koste flere tusinde kroner, afhængigt af race)


  • #4   25. aug 2010 maria
    det er ikke ret dyrt at lave stamtavle, i forhold til hvor meget mere hunden bliver værd i salgspris

    og chipning er heldigvis blevet lovpligtig fra 8 uger, dvs den skal være chippet ved salg


  • #5   25. aug 2010 Hvis vi tager en DKK stamtavle, skal forældrehunde være udstillet og fået en avlsgodkendelse, og der kan være andre ting i hver race (sundhedsmæssigt) der skal være opfyldt, før DKK vil stambogsføre hvalpene.
    Mange mennesker ønsker ikke (orker ikke) at gennemgå alle de procedurer, men vil måske gerne have et kuld hvalpe.
    Derfor kan du se hvalpe efter stambogsførte forældre, men hvalpene kan ikke få stambog, fordi forældrene ikke har opnået de godkendelser der kræves. Dette er ikke det samme som at forældrehundene ikke er gode nok.


  • #6   25. aug 2010 jeg har købt hund af forældre med stamtavle, og fik ikke stamtavle på min. Fortrød, og fik den så 2 md. senere. Så ja, dt kan man godt.

  • #7   25. aug 2010 doggymom
    ikke i en seriøs klub, der skal tavlen følge hunden ALTID


  • #8   25. aug 2010 Nå oki på den måde smiley

    Så kan man da i hvertfald kende forskel på de seriøse og de useriøse opdrættere..:)

    Tak for svar folkens.. smiley


  • #9   25. aug 2010 Stupid lamb, for gårdhunde kan man, så hvis Doggymoms er en gårdhund, så er det forklaringen.

  • #10   25. aug 2010 gitte
    det er jeg faktisk ikke sikker på at man kan mere (men er ikke super meget inden i gårdhunde), og i hvert fald så er det ikke noget med at fortryde at man ikke fik den med, så skal hunden udstilles og den vej igennem godkendes til at få tavle


  • #11   25. aug 2010 Vores labrador er uden tavle, men begge hans forældre har tavle, de er bare i hver deres forbund og derfor har hvalpene ikke fået stamtavle.

  • #12   25. aug 2010 De har måske en skavank, så de ikke kan avlsgodkendes. det er set før, så er det jo nemt og uden omkostninger, at skrive sådan.

  • #13   25. aug 2010 Lige et sidespørgsmål, kan en gårdhund udstilles som i skriver og så få tavle? Det forstår jeg ikke ..

  • #14   25. aug 2010 Louise
    nu er jeg som sagt ikke så meget inde i gårdhunde, men det er noget med at racen har manglet avlsmateriale og derfor har der været åbnet for at få hunden vurderet og få tavle på (ved ikke lige hvordan man gør).
    men jeg er ikke sikker på at man stadig kan


  • #15   25. aug 2010 Ok, tak for svar smiley

  • #16   25. aug 2010 sønderjyden
    øhh ja det ved jeg (dog ikke i DKK), ved ikke helt hvorfor du skriver det til mig ??


  • #17   25. aug 2010 sønderjyden

    ok he he jeg forstod den heller ikke helt smiley


  • #20   25. aug 2010 Maria


    De penge lægger man da bare oveni hvalpens pris, så skulle det nok gå.


  • #21   25. aug 2010 Sønderjyden - Det ved jeg godt, men her er den ene fra dkk, derfor der ikke er tavle på vores. De kendte hanhunden privat og mente det var et godt match, så de hvalpe er ikke lavet med tanke på stamtavle.
    Jeg har kopi af forældrenes tavler og ved hvad min hund indeholder af gener, hvilket jeg synes er meget rart også med hensyn til sygdom, men fremover bliver det kun tavle hunde der købes herhjemme, vil så gerne have det sidste med udstillinger og evt avl hvis alt er som det skal være.
    Vi er måske lidt dobbeltmoralske omkring vores lab, har fået flere henvendelser om avl med ham, men takker nej selvom han er super dejlig så er han ikke røntgenundersøgt, og lab hvalpe uden tavle er der nok af uden min hund ligger gener til smiley


  • #22   25. aug 2010 Stupid lamb, gårdhunde kan stadigvæk indmønstres, det ligger blot i raceklubregi, men stadigvæk med DKK udpegede dommere.

  • #23   25. aug 2010 Gitte
    Ok, som sagt ikke en race jeg har så meget styr

    Men man kan vel stadig ikke fravælge tavle på en hvalp hvor forældrene har tavl og så fortryde og få den alligevel


  • #24   25. aug 2010 Zpcn

    Hvis den ene er i DKK bliver den godkendt i alle andre klubber, så hvalpene kunne med lethed registreres i den anden hunds klub.


Kommentér på:
hvalp uden stamtavle ??

Annonce