{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle på hvalp
  • #1   10. nov 2011 Nej - ikke hvis opdrætter af hvalpene ikke har givet dem stambog - så er det ikke muligt.

  • #2   10. nov 2011 Nej.

    En stamtavle kræver en avlsgodkendelse af forældrene - og de er så ikke avlsgodkendt, når der ikke automatisk følger en tavle med.


  • #3   10. nov 2011 Nej.

    For at få stamtavle på et kuld hvalpe skal forældrene være avlsgodkendt. Det vil sige, at de skal være blevet bedømt godt nok på en udstilling og været igennem de sundhedsmæssige tests, som der gælder for racen (nogle racer skal igennem mange sundhedsundersøgelser- andre ingen) Og så skal hele kuldet stambogsføres sammen.


  • #4   10. nov 2011 Hvad race drejer det sig om?

  • #6   10. nov 2011 Hvis man gerne vil have stamtavle på sin hund er man nød til at købe en som har 8-)

  • #7   10. nov 2011 Det er en Weimaraner hvalpe tæve.
    Forældrene har tavle, men hvalpene ikke. Alveren ville undersøge det, men om forældrene er godkendte til alv ved jeg ikke. Kun at faderen kom fra tyskland.
    Jeg stoler på alveren, jeg kan ikke se problemet at hunde ikke har tavle, men hvis det er muligt at få tavle så ville det jo være rart smiley


  • #8   10. nov 2011 Hvilken race?

    i enkelte racer er der mulighed for indføring.. f.eks. hos DSG


  • #9   10. nov 2011 Det er sådan, at når først man har købt hvalpen, så har man ikke så hulens meget at bruge tavlen til.

    Den er der for at blive brugt i udvælgelsen af hunden og er altså et værktøj, der bruges før hunden er købt.

    Bagefter er den blot et stykke papir - omend dokumentation for klubtilhørsforhold, der giver adgang til nogle aktiviteter, der ellers ikke er adgang til.

    Valget om tavle træffer man lang tid før, man køber en hund.


  • #10   10. nov 2011 Så det er slet ikke muligt, selv hvis forældrene er godkendte?

  • #11   10. nov 2011 Nej, det er ikke muligt.

    En hvalp skal stambogsføres senest 3 uger efter fødslen og alle i kuldet skal registreres samtidig.


  • #12   10. nov 2011 Jeg er lidt ligeglad med om hun har tavle, men hvis chancen er der, så ville det være rart at kunne sige "og den har tavle" smiley

  • #13   10. nov 2011 Charlotte, tavlen i sig selv har ingen værdi. Det er ikke cool at sige, at den har tavle, hvis man ikke har brugt tavlen til noget ;o)

    I den henseende er det bare et fladt stykke papir - så ingen streetcredit der ;o)


  • #14   10. nov 2011 Charlotte: Det lyder ikke til, at avler har sat sig særlig godt ind i det, hvis h*n ikke ved, at det ikke kan lade sig gøre. Weinmaraneren skal have tjekket hofter (HD = hoftedysplasi) inden avl. Det er en meget smertefuld sygdom, som mange ænder med at måtte aflive pga. Så jeg ville nok bede om at se dokumentation for HD status på min. forældredyrene- og bede om deres stambogsnumre, så du kan få slået bedste- og oldeforældres status op. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så ville jeg købe hund et andet sted.

  • #15   10. nov 2011 *CH* Jeg giver dig fuldstændig ret!
    Men går med en lille tanke om en masse år selv prøve at have hvalpe, og som de fleste folk er i dag så vil de have papire. Jeg har på ingen måde råd til at have 10 hunde løbene fordi de ikke har tavle smiley


  • #16   10. nov 2011 Ha ha "mange ænder med at måtte aflive". Jeg mener selvfølgelig ENDER med

  • #17   10. nov 2011 Der skulle ikke have været nogle problemer, kender godt til sygdommen.
    Jeg undersøger sagen smiley


  • #19   10. nov 2011 Charlotte: Problemet med HD er, at det ikke nødvendigvis kan ses med det blotte øje eller nødvendigvis giver symptomer. Den eneste måde, man kan se det på, er ved at røntgenfotografere hofterne. Så ses en attest fra dyrlægen og ikke bare få ord fra avler på, at der aldrig har været noget med hofterne. Se altid bevis på det.

  • #20   10. nov 2011 Yes yes smiley

  • #21   10. nov 2011 Charlotte:

    Der er intet galt i at have en hund uden tavle, hvis man har gjort sine tanker omkring det om været kritisk trods alt.

    Uffe er også uden tavle, men hans forældre er med tavle. Hans far er avls godkendt, men hans mor var ikke. Uffe er resultatet af et ups kuld der skete, da ejeren af de 2 hunde havde "overset" tævens løbetid. Og der var så sket ting og sager mens hun var ude og handle.

    vi fik kopi med hjem af både mor og fars tavle, så vi kunne tjekke på nettet det vi ville vide!
    Gøre man ikke det, kan man risikerer at have en tikkende bombe gående- hvis du forstår mig ret smiley


  • #22   10. nov 2011 Charlotte: Grunden til at folk gerne vil have "papir" på hvalpene, er for at de kan se hvem bedsteforælderne- oldeforælderne osv er.
    Det er også for at kunne følge anerne- og deres eventuelle sygdomme- på nettet (via hundeweb) og når der avles med stamtavle, er der som regel tænkt over hvem der får lov til at parre sig med hvem.
    Der er lagt meget arbejde bag hver eneste avl med stamtavle- Dyrlægeundersøgelser, brugshundeprøver, udstillinger, avlskåringer osv.
    Så stamtavlen er altså ikke bare et stykke papir man selv lige laver på computeren.


  • #23   10. nov 2011 Ofte er der en rigtig "god" grund til at folk vælger ikke at give hvalpene tavle hvis forældrene har. For ikke så længe siden blev en smuk brun labrador med DKK-tavle udbudt til avl. DKK-har hundeweb og via det kom det frem at denne hanhund har D/E-hofter og 2 på albuerne.

    Så når en hvalp er "ægte uden tavle" bimler og bamler mine alarmklokker.


  • #25   10. nov 2011 Pia:

    Hun kunne ikke avlsgodkendes da hun havde havde så stort underbid at hendes tunge hang ud konstant. Hvilket Uffe også har arvet.. ikke i så slem grad, men han har det..

    Og Pia, nu har jeg jo ligesom set alle parpirene og fra DKK udstillinger hvor hun blev disk pga af de.
    Ikke alle lyver om det, men spiller med åbne kort, og dem skal man altså ikke klante. For det er sku bedre end at nogen lyver!!!!


  • #27   10. nov 2011 Har aldrig påstået det er sødt eller etisk .. Men det er nu engang sådan Uffe er .. Efter han er blevet større ser vi sjældent hans tunge:)

    Uffe skal aldrig bruges i avlen, han er ene og alene vores dejlige hund smiley


  • #28   10. nov 2011 Nu kan jeg jo ikke bestemme hvad den kennel vælger at gøre.. Og skal lige siges at vi har lavet kontrakt på at hunden ikke må bruges i avlen...

    Jeg ville selv have valgt abortsprøjten, men det var jo ikke mit valg. Jeg købte Uffe fordi vi faldte for ham- hvilket vi aldrig har fortrudt:)

    Altså misforstå mig ikke.. Det er jo ikke sådan at tungen hænger ud!!! men man kan se tungetippen, på hans mor hele tiden.. Uffe har det engang imellem ..



  • #29   10. nov 2011 Jeg mener ikke man skal avle på alt !!

    Men mener også at når folk er reele og fortæller hvordan det forholder sig, så kan jeg ikke se at der er noget galt i at folk køber en hund uden tavle..

    Men at man blander og skamavler det er jeg imod !


  • #30   10. nov 2011 Jeg er efterhånden så træt af, at sådanne tråde ender med, at der sidder et par stykker og prædiker den samme sang som de også gjorde i den forrige tråd omkring tavle og i den forrige og......
    TS spurgte, om hun kunne få tavle på sin hund. Svaret er NEJ, og så er den vist ikke længere....
    At begynde med, hvorfor hun køber uden tavle osv er da fuldstændig underordnet i denne tråd og da helt op til TS. Hun virker som en person, der ved hvad hun har med at gøre og har stillet sig kritisk overfor flere ting, så mon ikke hun ved hvad hun gør?!



  • #31   10. nov 2011 Anne C - og dit indlæg er relevant?

  • #33   10. nov 2011 Anne - Synes godt om.

  • #34   10. nov 2011 Charlotte> Hvis du selv vil opdrætte en dag, så gør dig selv den tjeneste at vælge en hvalp med stambog og få den avlsgodkendt.
    Står du med en ikke stambogsført hund, så aner du ikke havd der er tilbage i generationerne af godt og skidt. Og du kan risikere at vælge en hanhund som er din tæves halvbror eller på anden måde i tæt familie med din hund.
    Stambogen er netop et arbejdsredskab beregnet til avl! Det er ikke en pynteganstand eller en adgangsbillet til udstilling.
    Det er et værktøj som man bruger inden man parre to hunde.
    Man kender måske en hund som har noget sygdom tilbage i tiden, denne kan man så undgå ved at tjekke tavlen. Man kan også undgå dennes forældre og søskende og vælge til og fra. Det er et helt andet udgangsunkt for avl, end to hunde og vupti hvalpe... Et meget mere seriøst udgangspunkt!

    Jeg synes du skal læse bogen "hundeopdræt med omhu og omtanke" og ellers så må der være en DKK opdrætter i dit område, du kan evt. henvende dig i kredsen og høre om ikke de vil vise dig hvordan det er de faktisk bruger stambogen.
    Så giver racehundeopdræt meget mere mening, når man er inde i hvordan stambogen bruges.


  • #35   10. nov 2011 CH: Vel lige så relevant som at sætte spørgsmålstegn ved, at hunden ikke har stamtavle.....

  • #36   10. nov 2011 Pia :
    Det virkede som om den var til mig den du skrev tidligere smiley

    Men som jeg skriver: heller at sælger er ærlig og man ed hvad man køber , end at sælger er uærlig og man ikke aner
    Hvad man får !!

    Jeg personligt føler mig ikke snydt, da jeg ved alt omkring det, og jeg har ikke givet i dyre domme for at få Uffe , da sælger udemærket godt vidste at den havde fejl og at mor havde fejl smiley


Kommentér på:
Stamtavle på hvalp

Annonce