{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle og hvalp?
  • #1   27. apr 2013 Efter min mening er stamtavlen rigtig vigtig, den er jo hvalpens indholdsfortegnelse. Fx. kan den jo afsløre indavl, arvelige sygdomme osv.

    Der står en del på denne hjemmeside om hvad man skal tjekke inden man køber hund. http://tjekhvalpen.dk/default.aspx


  • #2   28. apr 2013 Stamtavlen er et uvurderligt redskab når man skal vælge den rette hvalp. Vis tavlen kan du undersøge hvalpens aner for sundhed, brugsegenskaber (for de racer hvor der findes den ene eller anden slags brugsprøver), eksteriør osv.

    DKK har en hundedatabase (hundeweb) hvor man kan slå en given hund op. Herfra kan man så tjekke f.eks. HD status på alle testede hunde i familien (både forfædre, søskende, tidl kuld osv). Det samme kan man self gøre med andre sygdomme der er registreret.
    Går man og drømme og den perfekte jagthund, kan man gå ind og tjekke markprøveresultater for forældre, søskende osv og på den måde få en ide om om familien generelt har fornuftige brugsegenskaber.

    Så på den måde kan man altså pejle sig ind på det rette kuld til de ønsker man har.

    Hvis ikke man vil bruge tiden på at granske anerne, kan man efter min mening lige så godt spare de penge og købe uden. Men personligt ville jeg ikke ønske at være det redskab foruden når jeg skulle vælge hvalp.



  • #3   28. apr 2013 Hvis man skal generalisere lidt, så er en af grundene til at man skal vælge stamtavle på hunden, jo også, at dem der avler med stamtavle, for det meste, er lidt mere seriøse, end dem der avler uden.
    Fx er der i de fleste stamtavleklubber nogle avlsrestriktioner, der skal opfyldes. Dvs der er nogle sygdomme (typisk sygdomme der ligger til racen), som forældrene skal være tjekket for inden avl.
    De fleste opdrættere, der avler med stamtavle, ved en masse om racen, og mange går på udstilling.

    Jeg ville selv vælge enten DKK (Dansk Kennelklub) eller DRU (Dansk Racehundeunion), og der kan også sagtens være et par mere, der er seriøse.
    Men fx så jeg forleden dag et kuld maltipoo, som blev solgt med en eller anden tysk stamtavle, i min verden er det dog ikke en racehund, men en blanding, så den stamtavle giver jeg ikke meget for:-)

    Når man køber hundehvalp, skal man også bruge sin sunde fornuft, hvis man ser eller hører noget, som man ikke synes om, så finder man et andet sted. Dette skal man gøre sig klart, inden man besøger en opdrætter, for de fleste hvalpekøbere er nærmest "sindsyge i gerningsøjeblikket", de hverken hører eller ser anden end en sød lille hundehvalp:-)

    Det er også vigtigt, at man vælger den rigtige race. Man skal fx ikke købe en jagthund, hvis man bor i en lille lejlighed, og hverken går på jagt eller planlægger at aktivere hunden rigtig meget.
    Held og lykke med din nye hund.


  • #4   28. apr 2013 der er kun nogle få kroner at sparre på at købe uden tavle eller med tavle, husk hvis du køber med DKK tavle så er du garenteret inde uder den danske købelov og 2 års reklamations ret ,hvor du kan få hjælp til din sag over på DKKs Jurist


  • #5   28. apr 2013 Opdrætteren har forhåbentlig brugt den til at finde den bedste han til netop sin tæve. Tjekket linier og hunde og set på at hundene komplimenterer hinanden godt i sind, sundhed og egenskaber.

    Du bruger den lige ledes som hvalpekøber til at vælge til og fra. Alt efter hvor godt du kender racen. Har man et dybt kendskab ved man ofte hvilke linier man vil have - ud fra ens ønsker til hunden. Og har man et mindre kendskab bruger man den til at vælge fra med. F.eks tæt indavl. Eller hunde man har fundet ud af bærer sygdom - så tjekker man at de ikke er tilbage i stambogen.

    Det er vigtigt at stambogen bliver brugt. Ellers er det bare et stykke papir. Og det er vigtigt stambogen er fra en seriøs og anerkendt forening. Alle kan i dk, lave en stambogsførende forening eller klub og printe egne stambøger. Så er de selvfølgelig ikke uvildige eller brugbare.


  • #6   7. maj 2013 på forsiden af min hjemmeside ligger et link til en artikel om hvorfor du bør vælge en hvalp med stamtavle
    www.engelsk-toy-terrier.dk
    mvh
    Dorthe


Kommentér på:
Stamtavle og hvalp?

Annonce