{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.290 visninger | Oprettet:

Købe hvalp uden stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt lidt på at få en lille chihuahua ven til Mala.
Der er jo rigtig mange søde hvalpe på nettet, men jeg ved simpelthen ikke om jeg "tør" købe en uden stamtavle.
Jeg købte jo Mala, for et år siden til marts. Jeg havde altid drømt om en lille chihuahua og jeg fandt hende så på nettet, hun stod som en mini chihuahua. Lige da vi fik hende tog vi hende jo til dyrelæge. Der havde hun enormt mange orm, og det har resulteret i noget astma, fordi der først blev gjort noget så sent (sagde dyrelægen). Og nu her som fuldvoksen vejer hun lige på den anden side af 5 kg.
Det er jo overhovedet ikke fordi jeg ikke er tilfreds med Mala, hun er virkelig en drømmehund.
Men er der andre der har det sådan når de skal købe hvalp?
- Jeg vil jo helst ikke blive snydt igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hvalp uden stamtavle?
  • #1   22. jan 2009 Vil du ikke snydes.... Så køb med tavle!!

  • #2   22. jan 2009 ved godt jeg lyder hård -- men den kloge narrer gerne den mindre kloge --

  • #3   22. jan 2009 Hvis jeg skulle købe en chihuahua, ville jeg helt klart købe en med tavle.
    Bare for en sikkerheds skyld.


  • #4   22. jan 2009 wow. blev der sagt at det var en mini også har udviklet sig til 5 kg? salgstrick der siger noget .. og trist med astmaen..
    jeg har købt chilli uden tavle, og jeg er virkelig tilfreds, både vægt , sundhed farve, intet fejler på ham. så det kommer nok an på hvilket sted du køber ham.


  • #5   22. jan 2009 Køb en hund fra en godkendt kennel.. en hund med tavle! Sørg for at besøge kennelen nogle gange inden du beslutter dig for om det skal være der du vælger at købe din næste hund..!!

  • #6   22. jan 2009 Jeg kan kun anbefale, at du finder en med stamtavle. Der er ingen grund til ikke at få en med tavle. Det skulle da lige være prisen, men det er vel ikke afgørende, når man skal vælge sin nye bedste ven......

    Du kan evt. se mere her:
    http://www.canis-minor.dk/


  • #7   22. jan 2009 og som jeg kan se, se er den ikke engang ren, selvf er den ikke mindre smuk! , men puha du er blevet snydt ;s

  • #9   22. jan 2009 Tak for svarene alle smiley

    Nej, hun er nemlig ikke engang ren.


  • #10   22. jan 2009 Fordelen ved at købe ved en anerkendt avler er jo også at det bliver en del nemmere, at gøre brug af sin reklamationsret. Hvis du køber den med henblik på udstilling og den så skulle ende på 5kg., så står du rimelig godt for at lade handlen gå tilbage eller evt. få nogle af pengene igen.

  • #11   22. jan 2009 Nete E : er enig, man kan sagtens købe uden tavle, men sæt dig ind i tingene, for så får du nemlig det du leder efter ..

  • #12   22. jan 2009 vi har købt hund uden før, og den er faktis flot. den var også billig, osv.

  • #13   22. jan 2009 Problemet er bare, da vi havde hentet hende ´. Kunne vi ikke ringe nummeret op til dem igen, de havde åbenbart sagt det op :s

  • #14   22. jan 2009 LoooL....
    Og Gundogs 1 har selvfølgelig ret....((0:

    (og der er IKKE ironi i dette indlæg!)


  • #15   22. jan 2009 kunne godt tyde på du har handlet hund hos en ægte hundehandler --

  • #16   22. jan 2009 Seriøst? .. det lyder ikke godt ;s har du adressen eller lign? for så ville jeg da godt nok sende dem et brev med en lille sviner. hvilken hjemmeside fandt du hende på?

  • #18   22. jan 2009 Tibetansk og Gundogs : nu er det altså ikke altid det fejler med hunde uden tavle .. selvf i nogle tilfælde. men det kommer jo an på hvor meget man sætter sig ind i det jo.

  • #19   22. jan 2009 Fandt hende på den blå avis.
    Det var et par der havde købt hende hos en avler som alligevel ikke kunne have hende
    De boede i fredericia-


  • #21   22. jan 2009 selvfølgelig kan du købe en chi som udstillingshund -- den koster som regl blot her efter -- og det er ikke alle opdrættere der vil gøre det.. men enkelte er så sikre i deres opdræt at de gør det -- også inden for andre racer

  • #22   22. jan 2009 Hmm ja, blå avis. har hørt mange der har haft dårlige erfaringer der, så tror bare du skal være OBS på blå avis og dba gul og gratis og sådan, der der er mange useriøse avlere der. men sådan en hjemmeside som HG er lidt mere seriøs, er der er mange gode avlere herinde.

  • #23   22. jan 2009 Jeg vil da bestemt købe en med tavle.
    Nu ve djeg ik om du har planer om evt udstilling/avl med hende. Hvis ja... uanset hvilken bog du vælger på din kommende hvalp, så gør dit hjemmearbejde inden du vælger.
    Undersøg opdrættere, hvalpenes forældre/bedsteforældre, sæt dig ind i arvelige sygdomme, tænder, temp etc.
    Jo mere du ved selv, jo bedre er du tjent.
    Vælg hvalp efter racetypiske forældre, som er testet for arvelige sygdomme, som har et godt temp., som har ok tænder, som har gode linier. Kig på str i linierne bag hvalpene.
    Men vil så sige at når man køber en hvalp selv hvor forældre/bedsteforældre er ok i alt, så kan du ende ud med en hund som feks mangler en/flere tand/tænder, har over/underbid.
    Jeg har selv en hvor forældre/bedsteforældre er ok i tænder. Søskende fra 2 kuld er ok i tænder men min er ik ok i tænder.

    Og det at I tog den til dyrlæge med det samme I kom hjem. Var det fordi I kunne se noget var galt med den? Udspilet mave, syg etc?
    Man bliver nødt til at se sig lidt for når man skal købe hvalp. Ik alle er lige ærlige/gode/seriøse opdrættere. Hvis man har på fornemmelsen at noget er galt, så er der sikkert noget galt og så er det bedst at la vær med at købe hvalpen. Selvom den er sød og nuttet.


  • #24   22. jan 2009 Tror også jeg finder min næste hund herinde smiley

  • #25   22. jan 2009 Vi tog hende til dyrelæge for at blive tjekket igennem og få vacc osv smiley

  • #26   22. jan 2009 Gundogs :Hmm kan du sætte dig ind i det? har du haft en hund uden tavle?


  • #27   22. jan 2009 Hvad er der der er så sjovt? kan du ikke bare lade vær med at lave grin med det jeg skriver, trådstarteren kan sagtens forstå mig. hvorfor skal du spille klog på mig nu?

  • #28   22. jan 2009 nej har jeg sagt det?. leder du efter konflikter eller hvorfor skriver du så provokerende?

  • #29   22. jan 2009 det komiske er bare kristina - at hg's hundemarkede betragtes som værende lige så betændt som bda og gipote og hvad de ellers hedder -- derfor det morsomme i at du skriver det skulle være mere seriøst --

  • #31   22. jan 2009 gundogs : fejlede den så? du kan jo ikke sætte alle over en kam! ligesom HVIS jeg havde en med DKK tavle, og der var noget galt, kan jeg jo heller ikke bare sige alle hunde med DKK tavle er syge, det er samme princip! man fordi man har tavle, eller er ældre skal du da ikke hæve dig. jeg har styr på det jeg skriver selvom jeg kun er 17. og som sagt så forstår trådstarter mig altså tydeligt, og kan enda bruge det til noget. så lad vær med at komme med det der sarkastiske pis ok. for hvis du er ude efter at provokere er det godt nok det forkerte sted du er havnet.

  • #32   22. jan 2009 Kristina:
    Gundogs 1 gør altså ikke grin med dig ,´men stiller nok nærmere spørgsmålstegn ved din viden og erfaring...


  • #33   22. jan 2009 Jeg siger at der er mange gode chihuahua avlere herinde!!! hun leder netop efter chihuahua ikk? .. jeg kan sagtens finde et par stykke som er seriøse herinde.. så ja grin i bare!

  • #35   22. jan 2009 min erfaring?? .. ej nu må i lige holde op!
    HG er i nogle tilfælde noget møg , ja jeg er enig. men du kan finde mange som ikke er ! ..


  • #36   22. jan 2009 og jo hun provokere ved at skrive på den måde. hun kan sagtens stille mig det samme spørgsmål uden der bliver misforstået. men smut du hen og ta dig en kaffe og smøg! og spekulere over min erfaringer!!! ..

  • #37   22. jan 2009 Miamaja - om du køber med eller uden tavle, må være helt op til dig og din pengepung.... - Du kan få en lige så syg hund med tavle som uden..
    Du skal sørge for at at den hund du køber, har fået sine sundhedstjek, at den har fået ormekur, vacc og evt chip. Så skal du ha dyrlægens tlfnummer, og ringe og tjekke op på at de papirer fra dyrlægen er korrekte.....
    Og siger din mavefornemmelse at der er det mindste galt, - så er det bare ud af klappen UDEN hund......;o)


  • #44   22. jan 2009 du kunne ikke bruge ham til noget seriøst? .. okay nævner du nogle stæder at man ikke kunne bruge din hund til avl? nej. så hvor skulle jeg vide om du snakker om avl eller sunhed??? , og jeg nævner nok sundhed fordi trådstarter netop skriver at hendes hund har astma. jeg er ikke tankelæser vel!? og du søger da udelukkende bare provokation, for du kunne sagtens formulere dit indlæg, som man ikke misfortod det på nogen måde.

  • #45   22. jan 2009 Tak for svarene alle sammen smiley

  • #46   22. jan 2009 som = så

  • #47   22. jan 2009 Det var så lidt smiley

  • #48   22. jan 2009 jeg vil godt være ærlig og sige jeg syntes tavleløse hunde er noget lort -- har selv en af slagsen og havde det ikke været fordi min mand elsker ham betingelsesløst var han blevet aflivet for længe siden --

    der vil altid være den gode og den dårlige historie omkring det med tavle/ikke tavle -- i den sidste ende handler det om sund fornuft - jeg syntes der i dkk i disse tider gøre et kæmpemæssig stykke arbejde for at avle væk fra dårlige linier og få luget ud i rådne rækker -- det gør mig mere tryk som fremtidig hvalpekøber.

    og ja der kan fuskes med tavlerne -- men min erfaring er at det tør de fleste dkk alvere simpelthen ikke - for hunde verdenen er blevet så misundelig og betændt at alle angiver hinanden blot for mistanken og sladder kan ødelægge 25 års avlsarbejde -- derfor gør de fleste hvad de kan for at holde deres sti ren. det er jo sådan set positivt nok




  • #49   22. jan 2009 Mange synes i første omgang, at det er lige meget med stambogen, for de har ikke tænkt sig, at deres hund skal have hvalpe. Men en stambog er det redskab, der har hjulpet opdrætterne med at lave de dejlige og meget forskellige hunde, vi har i dag – f.eks. supergode jagthunde eller effektive po-litihunde eller velfungerende selskabs- og familiehunde.
    Ved at sætte sig ind i afstamningen kan man få en ret klar fornemmelse af, hvordan de kommende hvalpe bliver


  • #50   22. jan 2009 er det ikke ligemet om det er herinde eller om det er et andet sted? .. DKK hunde bliver da ikke dårlige af det? eller???....

  • #51   22. jan 2009 Jeg har personligt valgt en blandingshund, da jeg ikke ville betale prisen for en tavlehund - tilstået... Og Simba skal ikke bruges til andet mere seriøst end at være den bedste familiehund, agility, og forskellig lydighedstræning, spor osv....
    *Rigtigt, - jeg anede ikke hvordan han ville falde ud om, - om han vil være ´mest som pointer eller lab... Eller om han vil være splitterravende tosset og kravle på væggene....
    Han er hentet uden at se hverken forældre eller søskende, og uden dyrlægepapirer.... Og jeg har været heldig som bare fanden... Han er en super hund.
    Men havde han været usikker, bange, damp eller andet, var jeg selvfølgelig kørt uden ham.... - men hans personlighed viser selvfølgelig intet om hans sundhed, igen har jeg været heldig, han har aldrig fejlet noget.


  • #52   22. jan 2009 jeg forstår det ikke, dvs at dem der sætter sine hunde herinde er mindre seriøse DKK avlere? ..for det kan man da sagtens finde herinde?

  • #54   22. jan 2009 hvorfor er der så DKK herinde hvis det ikke er et seriøs sted? dkk burder jo være seriøse charlotte?

  • #56   22. jan 2009 nej nu snakker jeg ikke om brugere, der er dkk opdrættere der sælger hunde herinde ved ikke lige om det er chi'er men i andre racer så er det da set op til flere gange, i min tid herinde. så det er det jeg ikke forstår!

  • #57   22. jan 2009 så du modsiger jo lidt dig selv nu.. hvis du siger at kun useriøse mennesker sætter sine hunde til salg herinde. okay ikke ordret useriøst, men det er vel det der menes?

  • #58   22. jan 2009 okay, og det menes også med DKK'er så? .. svaret er bare ja eller nej.

  • #59   22. jan 2009 jeg gider ikke længere sidde og være diplomatisk og pæn i munden --- ud fra de erfaringer jeg har så er det noget bæ med de tavleløse hunde..

    jeg kan godt respektere at andre ikke er enige med mig -- men en ting er sikker -- når monty engang skal over regnbuebroen - bliver han den sidste tavleløse hund her i huset -- der bliver ikke andet en dkk hunde herefter -- jeg gider ikke længere slåsse med avelige sygdomme og bruge endeløse nætter på at spekulere over havd jeg skal stille op med de stakkels kre -- sidste år brugte jeg 20000 kr på dyrlæge regninger ---

    og der er allerede røget 2000 kr i år..

    mine hunde skal have det bedste af det bedte -- det gælder også deres helbred -- og defor bliver de fra anderkendte dkk opdrættere fremover


  • #60   22. jan 2009 Har nu også set flere DKK hunde til salg herinde..... Men igen de findes også både på guloggratis og dba og div. andre steder......

  • #62   22. jan 2009 okay det var bare det svar jeg fiskede efter.

  • #63   22. jan 2009 Hundemutter - din tavleløse er noget møg, ikke ens betydende med at vores andres er....
    Har haft flere DKK hunde med Hd, eller skøre i bolden - = møghunde, ikke ensbetydende med at alle DKK hunde er møghunde....


  • #65   22. jan 2009 Nete E : ja altså hvis man er dkk, som siges er seriøse, så burde det da ikke være forskel om det er herinde ellers på deres egen liste, så det det jeg ikke forstår, når man så siger DKK er KUN seriøst, her har vi jo nu fået dokummenteret det modsatte . ingen kritik til DKK'er overhovdede, men jeg sætter bare spørgsmålstegn.

  • #66   22. jan 2009 jeg bygger ikke kun min erfaring ud fra mine egne hunde -- kun min beslutning -- jeg ved godt der fødes dejlige skønne raske tavleløse hunde der ude -- jeg orker bare ikke at tage chancen igen og slet ikke for at spare nogle sølle kr. jeg vil gøre alt i min magt for at undgå en ny pølse eller monty fremover --

    og nu er en kennelklub jo ikke kun den tavle den udskriver - men også det netværk der er i klubben -- det forbydes man jo ikke at bruge når man skal købe hund og derved sikre sig den bedst mulige hvalp


  • #67   22. jan 2009 Og jeg poster lige mit indlæg igen..... Selvfølgelig kan man være en seriøs opdrætter og sætte sine hvalpe til salg via Hg.... En hvalpekøber bør jo gøre op med sig selv, hvad de ønsker og undersøge linierne en opdrætter laver hvalpe med og hvad slags hund man så, sandsynligvis, får. At tro, at det er godt nok, bare der står Dkk på tavlen, er jo ikke rigtigt.... Opdrættere laver jo hunde ud fra mange forskellige egenskaber.

    Mange synes i første omgang, at det er lige meget med stambogen, for de har ikke tænkt sig, at deres hund skal have hvalpe. Men en stambog er det redskab, der har hjulpet opdrætterne med at lave de dejlige og meget forskellige hunde, vi har i dag – f.eks. supergode jagthunde eller effektive po-litihunde eller velfungerende selskabs- og familiehunde.
    Ved at sætte sig ind i afstamningen kan man få en ret klar fornemmelse af, hvordan de kommende hvalpe bliver


  • #68   22. jan 2009 okay.. men kan du / i forstå hvorfor jeg undre mig over det?

  • #69   22. jan 2009 Christina B -- det er såment meget let --- jeg har min holdning til tingene og du har din -- jeg skriver ingen steder at tavleløse hunde skulle forbydes -- blot at jeg ikke længere vil ligge hus til en tavleløs hund.

  • #71   22. jan 2009 Hmmm?

  • #72   22. jan 2009 Hundemutter: "jeg gider ikke længere sidde og være diplomatisk og pæn i munden --- ud fra de erfaringer jeg har så er det noget bæ med de tavleløse hunde.. " Det er da en generalisering der vil noget....;o))

  • #73   22. jan 2009 Nete E - Nu har du både dru, dkk, og uden tavle.........ER du så ikke seriøs?? (bryder mig godt nok ikke om at du som seriøs hunde ejer kan sige den hund ude tavle skulle have været aflivet......Den er vel lige så god en hund, som alle andre. Med minder det er adfærdsproblemer osv.)

    nu skriver jeg jo netop at grunden til at han ikke er aflivet er at vi netop elsker ham.. og ja jeg mener selv jeg er seriøs når jeg siger at jeg ikke længere vil bidrage til at flere monty'er sættes i verden. han har svær patella - så svær at han i en alder af 1½ år allerede er ved at få slidgigt - han lider af tvangshandlinger - og jeg ved at opdrætteren bruger linier der bærer på svær knogleskørhed - og man har ingen mulighed for at stoppe hende ----


  • #75   22. jan 2009 snupper gerne en generalisering eller to --- har jeg intet problem med -- i sidder og bliver møg fornærmet over min udtalelse -- men det ændre ikke på at jeg aldrig i mit liv vil anbefale folk at købe uden tavle -- heller ikke slevom i sidder med søde dejlige og raske hunde..

  • #77   22. jan 2009 skal lige siges at jeg blev måkken over gundogs kommentar, og ikke din hvis du mener inklusiv mig

  • #78   22. jan 2009 hvem bliver da agrassive herinde søren?

  • #80   22. jan 2009 Hundemutter - næh nej er ikke fornærmet. Synes bare at det er en grov generalisering. Fint nok at du ikke vil bidrage længere til skamavl på den slags hunde, det kan jeg nu godt forstå. Men man må jo også tænke sig lidt om når man køber hund. Det er jo desværre logik at modehunde bliver skamavlet, og risikoen er jo derfor også unægtelig større på at få fat i et kræ med sygdomme... - både med og uden tavle...

  • #82   22. jan 2009 jeg har læst, men fortod kommentaren som om du sagde det til hende og ikke om hende. så var usikker.

  • #83   22. jan 2009 nete -- jamen vi er ikke uenige -- men når en person henvender sig for at få råd --- hvad skal folk så svare -- hvis du ikke vil have en hund med tavle så skal du henvende dig til forbundet af tavleløseopdrættere der er gode og reelle -----

    problemet er jo at når man vælger at opdrætte tavleløst så hensættes man jo til at afstedkomme sine hvalpe på lige vilkår som diverse hundehandlere og afskum -- dvs at sagesløse hvalpekøbere skal til at navigere imellem tusindevis af annoncer - hvor ALLE sjovt nok er reelle og seriøse..

    råder man der ud over folk til at tage udgangspunkt i at hunden skal være med tavle og hvorfra - ja så har de et lidt andet bevæge grundlag og en del mere gennemskuelighed...


  • #85   22. jan 2009 man kan jo i realiteten ikke stole på nogen , for se , som nogen selv skriver kan en Stamtavle opdrætter også være noget møg.

  • #86   22. jan 2009 Hundemutter - Jeg siger dig de penge du er kommet af med for en hund der er syg uden tavle, dem risikerer du så let som at klø dig i nakken at komme af med for en hund med DKK. tavle.
    Jeg har prøvet det, men måtte sige godnat efter 1 års kamp, så ved jeg godt at i min købekontrakt kunne jeg få en anden hund kvit og frit, men da turde jeg ikke for moderen var den samme,
    Begge forældre var dna testede og jeg skal komme efter dig med test i alt hvad testes kan.
    Når du køber hund så brug din sunde fornuft og undersøg det der kan undersøges, se begge forældre og besøg stedet mange gange, lad være med at sige idag vil jeg have hvalp for så at gå ud og købe det første sted, planlæg dit køb og undersøg markedet meget grundigt hvad enten der er tavle på eller ej.
    Ved Dkk skal hundene se godt ud og de fleste er testet for diverse sygdomme, men der intet krav om at de skal kunne bruge hovedet eller om hvordan deres temperament er. Den opfører sig måske pænt i udstillings ringen for det har den lært, men hvordan den ellers er med hensyn til temperament, det er der ingen krav om.
    Hvis man som avler gør et stykke arbejde for at bevise at det man avler på er sund og rask og at de ikke er agressive evt. mentaltester og viser at hunden kan bruge hovedet evt. med nogle prøver så synes jeg at vi er ved at være der henne hvor man kan snakke om seriøst og ordentlig opdræt hvad enten det er med tavle eller ej.


  • #87   23. jan 2009 gundogs : Ja smiley er enig.

Kommentér på:
Købe hvalp uden stamtavle?

Annonce