Hvalp med stamtavle eller uden? hjælp! {{forumTopicSubject}}
Jeg vil starte med at sige at jeg udelukket kun skriver af uvidenhed, så vær venlig at svare pænt istedet for at slå jer selv i panden
Til næste sommer skal vi have en længe ønskede border collie.. Vi har undersøgt en masse steder hvor de har opdræt, men så var det jeg tænkte... Er det dumt at købe en border uden stamtavle? Kunne godt tænke mig at få den fra et stue opdræt. Jeg vil selfølgelig vælge en familie der havde styr på tingene, istedet for at købe "et uheld"
Den skal ikke på udstilling, men være familie hund og hyrde hund på begynder plan, og så aguility hund på "for sjov" plan. Jeg skal heller ikke avle videre på hende. Hvad er jeres erfaringer og holdninger?
apr 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 530
Også mht. div. sygdomme er du også sikker på at du kan se det, udfra feks. hundeweb i dkk...
Håber du finder den perfekte border!
okt 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 160 Svar: 484
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Hvis I vil hyrde, bliver i nødt til at købe en med stamtavle for bare at være nogenlunde sikker på instinktet er der. - og selvfølgelig fra de rigtige linier.
Sundheds mæssigt er det også sikrest at købe med tavle.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.340
Jeg er nok lidt "farvet" mht bordere med tavle, men der er størst sikkerhed for sundhed og temperament.
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
dec 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 6 Emner: 1 Svar: 10
jeg har 2 uden bog de har super temperament og 2med bog de også super temperament tror meget det har noget med ejeren gøre ville dog ikke købe efter en sur tæve. men hvis jeg skulle give et råd ville det være at købe en med stambog pga sygdomme og hvis man gerne vil noget indenfor lydighed eller agility feks landshold så kræver det at man har stambog på hunden.
feb 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
Men du er selvfølgelig mere "papirmæssigt" sikker på sygdomme og lign. Men husk, gener kan også snyde held og lykke...
Hvalp med stamtavle eller uden? hjælp!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside