{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.408 visninger | Oprettet:

Hvalp med stamtavle eller uden? hjælp! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil starte med at sige at jeg udelukket kun skriver af uvidenhed, så vær venlig at svare pænt istedet for at slå jer selv i panden smiley
Til næste sommer skal vi have en længe ønskede border collie.. Vi har undersøgt en masse steder hvor de har opdræt, men så var det jeg tænkte... Er det dumt at købe en border uden stamtavle? Kunne godt tænke mig at få den fra et stue opdræt. Jeg vil selfølgelig vælge en familie der havde styr på tingene, istedet for at købe "et uheld"
Den skal ikke på udstilling, men være familie hund og hyrde hund på begynder plan, og så aguility hund på "for sjov" plan. Jeg skal heller ikke avle videre på hende. Hvad er jeres erfaringer og holdninger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp med stamtavle eller uden? hjælp!
  • #1   12. aug 2009 Altid med stamtavle... Især når I gerne vil bruge den til agility, så har I jo mulighed for at kigge på stamtavlen, og se hvilken hoftestatus osv. forældrene (og længere tilbage) har.

    Også mht. div. sygdomme er du også sikker på at du kan se det, udfra feks. hundeweb i dkk...

    Håber du finder den perfekte border!


  • #2   12. aug 2009 TAk.. JEg er stadig meget i tvivl om jeg skal gå efter udstillings linjen eller arbejdslinjen..? Man hører jo en masse forskelligt rindt omkring. Nogle råder en til det ene, mens andre til det andret... -Men vil rigtig gerne have en lang håret sort/hvid.

  • #3   12. aug 2009 Held og lykke med projektet! smiley

    Hvis I vil hyrde, bliver i nødt til at købe en med stamtavle for bare at være nogenlunde sikker på instinktet er der. - og selvfølgelig fra de rigtige linier.

    Sundheds mæssigt er det også sikrest at købe med tavle.


  • #4   12. aug 2009 Helt klart med stamtavle. bordere er ikke så dyre. Jeg har dårlige erfaringer med tavleløse. Jeg har mødt for mange med dårligt temperament.

    Jeg er nok lidt "farvet" mht bordere med tavle, men der er størst sikkerhed for sundhed og temperament.


  • #5   12. aug 2009 Hov... Jeg har selv lige købt mig en med, skulle der stå. Ik uden...


  • #6   12. aug 2009 om hunden har stambog eller ej har ikke noget med temperament at gøre har mødt mange border med bog som har dårligt temerament også uden
    jeg har 2 uden bog de har super temperament og 2med bog de også super temperament tror meget det har noget med ejeren gøre ville dog ikke købe efter en sur tæve. men hvis jeg skulle give et råd ville det være at købe en med stambog pga sygdomme og hvis man gerne vil noget indenfor lydighed eller agility feks landshold så kræver det at man har stambog på hunden.


  • #7   28. apr 2010 vi købte vores border collie et sted hvor de havde både mor og far. hverken mor og far havde stamtavle og dermed heller ikke hvalpen vi købte. Men jeg kunne ikke se nogen grund til at give det dobbelte for en hund pga. papirer, når vi ikke interessere os for avl og lign. Jeg vil også gå til agility og ellers alm. lydighed med min, men det er jo heller ikke noget der bestemmes om der er tavle eller ej. vi ved med sikkerhed han er ren border collie og det var det der betød noget for os.

    Men du er selvfølgelig mere "papirmæssigt" sikker på sygdomme og lign. Men husk, gener kan også snyde smiley held og lykke...


Kommentér på:
Hvalp med stamtavle eller uden? hjælp!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce