{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

Hvalp uden tavle - forholdsregler {{forumTopicSubject}}

Det er klart, der er også blandt opdrættere med DKK-tavle findes mennesker, der etisk set ikke handler med dyrets/racens og køberens bedste for øje, i dette spørgsmål vil jeg gerne høre lidt om, hvad jer, der foretrækker at købe hunde uden tavle gør for at sikre jer, at I ikke havner i hænderne på et menneske, der køber hunde i udlandet under dyreetiske kritiske forhold og sælger dem videre i DK?

Eller nogen, der skamavler på deres hunde, unge som gamle. Hvordan sikrer i jer, at de oplysninger I får om hunden stemmer overens med sandheden?

Formålet med denne tråd er IKKE mudderkastning, men derimod en afklaring, som jeg har brug for.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp uden tavle - forholdsregler
  • #1   5. jan 2009 Vi har altid kendt dem vi fik vores vovser af så man mere sikker på hva man får.

  • #2   5. jan 2009 Jeg vil sikre mig at personen havde begge forældre som man kunne få lov til at se, ringe ofte og spørge til hvalpen og møde hundehandleren et par gange. Nu har mine altid været med tavle, men det er nogen af de ting som jeg ville kigge efter før jeg købte.

  • #3   5. jan 2009 Vi har købt Viggo uden tavle. Vi fandt hvalpene her på nettet og ringede derefter og fik en snak med opdrætteren. Hun fortalte at de havde begge forældre og vi aftalte at vi skulle op og kigge. Da vi kom derop kiggede hvilke forhold hundende var under, samt hilste på både moderen og faderen. Vi kunne se, at de var sunde og raske. Vi fik en lang snak med opdrætteren og besluttede os for, at vi gerne ville købe en hvalp derfra.

  • #4   5. jan 2009 Hov forresten, vi snakkede også med andre ejere af hvalpe fra samme tæve og han - og de roste også Dorte til skyerne.

  • #5   5. jan 2009 Pil, hvordan sikrede I jer, at oplysningerne I fik, var rigtige - jeg tænker på, at faderen VAR faderen og alderen på hundene var, som de blev fortalt?

    Kan man det, overhovedet?


  • #6   5. jan 2009 Min nuværende hund kommer helt sikkert fra uforsvarligt avl.
    Hun er sød og dejlig, og er blevet passet ordentligt, men ikke avlet med hovedet!

    Jeg købte hende fra en som havde købt hende da hun i en alder af 8 uger ikke var blevet solgt, og derfor stod til aflivning. Det var jo sommer, og dem der havde avlet hende skulle da på ferie!..

    Men min forrige hund, som var en amstaff/ambull-blanding, kom fra et rigtig godt sted!
    Først var vi oppe at se på hunden da hun var to uger. Og vi faldt omgående for alle de finde hvalpe, og hundemoderen som var så dejlig og flink.
    Endvidere klikkede vi med sælger, og de efterfølgende 6 uger var vi faktisk hos dem 3-4 gange om ugen. Så vi lærte bestemt både sælger og hund at kende, og de var super søde og glade alle sammen!

    Hundene blev vaccineret, og fik ormekur, men derudover var der intet..
    Ingen HD-scanning eller andet, og vi vidste intet om at eksisterede på daværende tidspunkt!.. Det gør jeg selvfølgelig nu.

    Hvis jeg i dag skulle have en hund uden tavle ville jeg forsøge at finde nogle inden for rimelig køreafstand, så man kunne se hvalpen og det sted de boede mere end blot en gang.

    Og så ville jeg sørge for at se både vaccinationsattester, og div. andre papirer fra scanninger og andet..


  • #7   5. jan 2009 Pil: Hvor ville jeg gerne have den gave at kunne se på en hund, om den er sund og rask :o) Ikke for at hænge dig ud eller noget, men det kan man altså langt fra altid se.

    Skulle jeg købe hund med tavle, ville jeg se det som mistænkeligt, at opdrætter har både han og tæve. Det kan være ok og helt perfekt, men det kan også bare være den lette løsning.

    Med blandingshunde, kan jeg godt se, at det er en fordel at kunne se begge.


  • #8   5. jan 2009 Hvis jeg skulle købe uden tavle ( hvilket ikke sker ) ville jeg sørge for at sikre mig at begge forældredyr var blevet testet for div. sygdomme som hænger ved racen ( også ved blandinger ). Dernæst ville jeg se på forældredyrens adfærd- fuldstændig som man gør ved tavlekøb.
    Problemet ved at købe uden tavle ( synes jeg ), kan være at du ikke aner hvem fek bedsteforældrene til din hvalp er........ det ku jo være indavl- også uden at sælger vidste det.
    Vil aldrig købe andet end hunde med tavle fra Dkk. Her er man sikret en garanti som ingen anden klub her i landet gør.


  • #9   5. jan 2009 Jeg ville simpelthen være så hunderæd for, at komme til at støtte noget, jeg ikke har lyst til at støtte.

    Jeg tror, at jeg for mig selv ville erkende med en hund uden tavle, at jeg ingen mulighed har for at vælge ud rent sundhedsmæssigt. Det synes jeg er et af vilkårene - men om man bliver snydt, som der jo virkelig er mange, der gør, det er jo nærmest umuligt at se.



  • #10   5. jan 2009 " For det første er det ikke et krav at hunde skal være testet for fx. HD og PL inden de bruges i avl"

    Kommer helt an på race. Men nej, det giver sig selv at ikke alle racer skal undersøges for HD og PL.


  • #11   5. jan 2009 HOLDT STOP...

    Det skulle ikke være en diskussion om, hvorfor man vælger det ene eller det andet, men en snak om, hvordan man sikrer sig mod folk der snyder og bedrager, når man køber hunde ude i dagens DK ;o)

    I denne tråd, hunde uden tavle ;o)


  • #12   5. jan 2009 Pernille : Jeg kommer nok til at give dig ret på mange af dine punkter ang DKK. Ved godt at det ikke altid er rent spil og har desværre også oplevet det samme som du på en stor udstilling.

  • #13   5. jan 2009 CH, det kan man ikk...........man kan kigge stedet igennem, kigge forældrene efter (temprament, udseende - jeg ville kigge på hunhundens mælkebar.....hvis den hænger ualmindelig meget - vil jeg tænke rovavl) og hvor hvalpene går, er det rent og pænt..........men sygdoms mæssigt kan ingen hverken m/u tavle føle sig sikker........med tavleavl kan man måske liminere risikoen men nogle sygdomme er ikke arvelig eller registreret........eller tager jeg hel fejl??

  • #15   5. jan 2009 Søren, jeg vil rigtig gerne høre din mening om trådens emne ;o)

  • #16   5. jan 2009 En anden tråd ;o)

    Jeg selv finder det fristende, men jeg vil SÅ gerne, at dette ikke bliver en tavle/ikketavle diskussion ;o)


  • #17   5. jan 2009 Du er tilgivet, Charlotte, jeg VED hvordan det er :o)))))

  • #18   6. jan 2009 CH: Narj, vi stolede på vores intuition. Snakkede med andre som har fået hvalpe derfra og hun var rigtig sød og reel. Så jeg er ikke i tvivl om, at hun er en ærlig person og ikke blot var ude på at få afsat sine hvalpe. Vi snakkede sammen længe, og både min kæreste og jeg havde et godt indtryk af både hende og hundende. Dorte bor på landet og jeg kunne slet ikke forstille mig at de ville bruge krudt på at lave hvalpe på bernere som de skulle til at ligge at køre efter, når de selv har den flotteste bernerhan. Men du kan da selv spørge hende hvor reel hun er - for hun er bruger her på HG. Hun har begge hunde oprettet herinde og der kan man se alder mv.

    Maj-Britt: Nu tænkte jeg ifht. problemer med hofter og albuer - og det er som regel ret tydeligt hvis hunde lider af sådan skavanker. Det er jo en vurderingssag - og en tillidssag. Jeg ser intet mistænkeligt i, at en person gerne vil have flere hunde. Og kan ikke lige se, hvad problemet skulle være i, at de har begge forældre??? Vil du uddybe, tak??

    Og forresten, bare fordi man har købt en hund med tavle er man ikke sikret imod sygdomme. Der KAN være mindre risiko, men når man har med levene dyr at gøre er der ALDRIG nogen garanti for noget!


  • #19   6. jan 2009 Pil G: Man kan langt fra altid se dårlige hofter og albuer. Og jeg har en cavalier, der ser tip-top sund ud, men han har dårligt hjerte.

    Jeg mener, at når en opdrætter af tavlehunde har begge forældredyr, kan det være fordi hundene bare er et super match, men det kan også være fordi det er nemmest at bruge sin egen. Når man gør noget fordi det er nemmest og billigst, er man i mine øjne ikke ret seriøs.
    Som jeg skriver, er det lidt noget andet med tavleløse hunde, da ens egen hund egentlig kan være lige så god som andre hunde uden tavle, når man vil parre. Her kan det endda være en fordel, fodi man kender hundens temperament. Som køber af blanding er det også fint at kunne se begge forældre, hvilket jeg ikke synes er lige så nødvendigt, når man køber tavle-hvalp.


  • #21   6. jan 2009 Maj-Britt: Hvis hunden har ondt i knoglerne kan det ses- og ville nok næppe springe rundt. Så jo, jeg mener godt man kan vurdere om en hund har sunde og raske led og knogler. Det var da synd for din hund - men nu er der også ekstremt meget indavl med cavalier..
    Der, hvor vi købte vores hvalp, var det ret tydeligt, at de ikke fik deres nummer 2 hund fordi de ville lave hvalpe på en nem måde.

    Tavle eller ej, så kender ejeren højst sansynlig sin hunds temperament!


  • #22   6. jan 2009 Jeg syntes ikke det er et plus at man kan se begge forældre hos opdrætteren. De bør kunne henvise til hvor hannen evt kan ses. Har man 2 hunde kan de jo være søskende.

    Jeg har selv en han og en tæve, som jeg syntes passer godt sammen. Derfor kan det jo godt være ,der er en anden han, der passer bedre til tæven.



  • #23   6. jan 2009 Pil: Hvis man kunne se om en hund havde HD eller AD, ville folk nok ikke tage alle de røntgenbilleder. Alvorlige tilfælde kan ses, ja, men det er nu ikke nok.
    Cavalieren er ikke mere indavlet, end de fleste andre racehunde. Der er lavet en undersøgelse for nyligt, der viser, at den genetiske variation hos cavalieren ligger lige over middel. Men ja, mange cavaliere lider af hjertesygdom :o/



  • #24   9. jan 2009 Pil G - man kan absolut ikke se om en hund har store smerter uden problemer. HD/AD er en listig størrelse, og en smerte langs de fleste hunde vil gøre alt for at skjule. Kender et par historier, hvor hunden pludselig kommer til skade, efter at have været en aktiv jagthund i en lang periode uden problemer. Ved videre undersøgelse viser det sig, at det er en skavank hunden har levet med længe.

    Så, nej. Som Maj-Britt siger - de fleste sparede nok gerne deres dyre røntgenundersøgelser væk, hvis man reelt kunne se om der var problemer eller ej i bevægelsesapparetet, blot ved at se på dem.


  • #25   10. jan 2009 Different people - different oppinions.
    Jeg havde absolut ingen betænkninger ved at købe vores hund - UDEN tavle. Og for mit vedkomne slutter debatten her - for vi bliver aldrig enige alligevel :o)


Kommentér på:
Hvalp uden tavle - forholdsregler

Annonce