1.631 visninger
|
Oprettet:
Rikke - punish the deed not the breed -
29. feb 2008 Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 379
29. feb 2008 Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 379
- jeg undres... {{forumTopicSubject}}
... sidder og kigger i markedet, og jeg forstår simpelthen ikke folk der tilbyde deres hunde til avl, når de ikke har tavle ??
Ja, det er hyggeligt at have hvalpe (i tæveejerens tilfælde), og ja det er en nem måde at tjene penge på (i hanhundeejerens tilfælde).
men tænk dog på dyrene... Der findes nok hunde ude i verden uden hjem, og der er ikke brug for flere hvalpe som ingen vil have
Der findes også nok hunde med tavler, som igen vil have, men synes dog at racehunde får nye hjem hurtigere end blandingshunde...
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 65 Svar: 379
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Er der købere er der sælgere.
Det er ikke sælgerne der er de dumme, de skal nok tjene deres hurtige penge.
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
jan 2007
Også selvom man lige skal til dyrlægen og få en chip/vaccine/ormekur.
Blandingskuld giver større overskud, end de fleste tavle kuld.
jul 2005
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 3 Emner: 586 Svar: 5.805
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
feb 2008
billigt hundefoder, og en enkelt ormekur og så afsted til den nye familie....
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
samtidig med dem som ikke tænker sig om og som bare gerne vil prøve at have hvalpe og ikke har tænkt længere end til der
feb 2008
feb 2009
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 50 Svar: 369
Så.. Det du egentlig mener, er at blandingshunde ikke burde eksistere??
Min shih tzu kommer fra holland, og har derfor ikke papire i dk ..
Min chihuahua/pekingeser tæve's forældre havde begge tavler ..
Men det du indirekte mener med dette indlæg er vel at blandingshunde ikke er "gode nok" ..
Også eftersom du skriver, at folk ikke vil have blandinger - at de er svære at komme af med?
Det er bestemt ikke mit indtryk!
feb 2009
Det er jo også sjældent de små racer ligefrem får 8 hvalpe
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.610
feb 2009
feb 2008
Læs mit nr. 2 indlæg:
"Altså jeg har intet imod blandingshunde, min er jo også en blanding... men.... ville ønske at folk tjekkede "markedet" inden de bare avlede løs...det gælder alle hunderacer!"
Jeg har INTET imod blandinger... Ville jeg have købt en blandingshund for blot 1½år siden, hvis jeg havde noget imod blandinger?? nej!
men synes bare ikke at markedet er stort nok til at folk bare skal avle med begrundelsen "min hund kunne godt tænke sig at være far/mor...."
og især ikke blandinger, netop fordi der ikke er ejere nok til dem alle!
Synes det er alt for tit at jeg ser annoncer med hvalpe hvor folk skriver at de skal væk nu, ellers bliver de aflivet... og det er oftest blandinger...
dec 2009
Der findes selvfølgelig folk der avler selvom hunden ikke har særlig gode resultater fra udstilling eller lignende. og de er efter min mening lige så useriøse som folk der avler blandinger.
Jeg har tænkt mig at udstille Nala og få hende tjekket i hoved og røv, og viser det sig at hun er egnet, så skal det ikke afvises at jeg vil lave hvalpe på hende. Men det kommer også meget an på hvordan markedet ser ud om et par år, hvis det fortsat er som nu skal jeg bestemt ikke have sat flere hvalpe i verden.
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 875
men altså man kan i mine øjne sagtens avle uden tavle , dog rent - man kan også godt krydse nøje! udvælge 2 racer med god grund .. lige som der er ved at blive lavet bullrot altså..
feb 2009
Der er LANGT flere dansker, der har hund på "hygge-basis" og ikke tager til udstillinger! Disse mennesker, kan da sagtens få en dejlige, sød og RASK hund ud af en blanding!
Så syntes da kun det er ok der blir lavet blandinger, så dem der ikke skal bruge deres hunde til div. udstillinger og avl ikke behøver at ofre 10.000 kr på en hund, som aldrig kommer til at indbringe dem noget økonomisk - i modsætning til en der ville avle ..
feb 2009
Det er da LANGT mere uansvarlig, at avle på 2 hunde af samme race uden tavle! Du ved da ikke om disse hunde evt kan være i familie med hinanden så?
Så er det da langt bedre at krydse to racer (hvor både mor og far hunden er tjekket for ALLE arvelige sygdomme selvølgelig) end at avle samme race uden tavle ..
DÉT må folk sgu kunne give mig ret i!
- Det skal siges at jeg absolut heller ikke er for alle slagsblandinger..
Fx at sætte en lille race på en stor race!
jan 2007
Det er et værktøj som fortæller en masse om ens kommende hvalp.
En tavle har nogle fordele, som man aldrig vil kunne få på blandinger.
Jeg har intet imod blandinger, har haft det før, og får det måske igen.
Det er mere den opfattelse, at en tavle ikke er noget værd, hvis man ikke vil udstille eller avle.......
Den kan være rigtig meget værd.....
feb 2009
Men derfor er jeg så sandelig også for blandinger, for de undgår også ofte arvelige sygdomme osv, netop fordi det er blandinger af 2 forskellige racer!
dec 2009
Jeg har personligt valgt med tavle fordi det en den bedste måde man overhovedet kan prøve på at undgå sygdomme, og nej det er ikke nogen garanti. Men det er den bedste mulighed man har for at vide om forældrene er raske.
Jeg har bestemt ikke tænkt mig at avle på Nala for at "tjene" hende ind igen, og gør man det skulle man måske slet ikke har købt dig en hund. Men viser det sig at hun kan komme med noget positivt til racen lader jeg hende gerne få et kuld, da jeg meget gerne vil hjælpe til at forbedre den race som jeg så godt kan lide. Men er der den mindste tvivl om, om hun kan bidrage med noget, så skal hun da bestemt ikke have hvalpe, så findes der nogle andre hunde der er meget bedre!
dec 2009
Det vil sige at bare fordi du sætter forskellige racer sammen, så giver de kun de gode gener videre, men det gør det ikke ved racerene tavlehunde?
feb 2009
Men så ta en blanding til 5000 kr - hvorfor skulle de ofre dobbelt så meget for at få en med tavle når de ikke skal bruge det til noget?
Hvis de kan se attester på at forældredyrene er tjekket for arvelige sygdomme, og på at hvalpene er sunde og raske - ja så kan jeg så absolut intet forkert se i det!
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 48
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.982
Det pisser mig af når folk ikke tænker længere end "det kunne være sjovt", avl er dælme ikke noget man gør for sjov. Det er jo liv vi har med at gøre.
Blandinger er ikke pr. definition sundere. Hunde kan bare ikke blive sundere end det de kommer af og arvelige sygdomme kan sagtens springen en eller flere generationer over.
dec 2009
Og du kan på ingen måde sige hvad der ligger tilbage i generationerne og måske gives videre til hvalpene.
feb 2009
Hvad mener i så om det, for at snakke om noget helt andet
Fx en pekingeser tæve med tavle, og en Chihuahua han med tavle?
Er det så også helt galt, at de har fået hvalpe. Det er jo ikke tavleløse forældre? Bare nysgerrig efter at høre jeres mening om dette også!
jan 2007
Sjældent bliver forældre til et blandings kuld testet mere end et dyrelæge tjek, hvilket kun er en lille bitte del af det fulde sundhedsbillede.
Jeg har som sagt intet imod blandings kuld, hvis bare de ikke er avlet med hovedet under armen.
Prisen bør bare afspejle det arbejde der er lagt i at lave kuldet.
Kan sagtens forstå dem der kun vil give 2000 kr for en hund, men de skal så også acceptere, at de ikke ved meget om deres hund, og acceptere hvad der kommer af arvelige sygdomme, hundens sind, størrelse osv.
jan 2007
Ingen seriøs KLUB vil tillade sådan noget avl.
Tavlen er kun et værktøj, hvis det bruges rigtigt kan den fortælle utrolig meget, men hvis man bruger tavlen som et garanti mærke, så kan man, lige så godt købe en blanding.
feb 2009
Min tæves forældre, kan der vises alle disse attester på - de har stamtavle og der er også på bedsteforældre lavet attester osv!
OG HUN ER EN BLANDING AF CHIHUAHUA/PEKINGESER
^ så dér har du dit eksempel på en blandingshund - uden arvelige sygdomme i forældre og bedsteforældre osv
aug 2008
Følger: 7 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 446 Svar: 3.686
Burde det ikke bare være hunde i det hele taget - med eller uden tavle ????
Jeg synes det er fint nok at avle uden tavle, hvis man får undersøgt dyrene.
jan 2007
Og hvorfor bruge tavle hunde til blandingsavl. Ingen seriøse KLUBBER vil tillade det, så enten har forælderne en tavle i en useriøs klub, eller også er forælderne ikke avls kåret eller avls egnet.
Igen jeg har intet imod blandinger, kun alle de myter der går omkring avl med tavle, avl på blandinger osv.
Man skal vide hvad det er man køber/betaler for.
feb 2009
dec 2009
feb 2009
Moderen havde pekingeser tæven, og hendes søn og svigerinde havde chihuahua hannen.. Ingen af dem vil avle yderligere på dem en det ene kuld, så hvad er forkert i det? jeg ga 5500 kr for freja sidste år..
dec 2009
Jeg synes ikke der er noget decideret forkert i det, og blandinger kan da bestemt være lige så søde som tavlehunde.. Synes det er rigtig synd for racerne at nogle bevidst vælger at bruge hunde der måske ikke skulle være brugt i avl.
Jeg forstår bare ikke at man ikke får gjort det sidste og får den avlsgodkendt for at lave tavlehunde?
dec 2009
maj 2007
Jeg kan fx. nævne "Charlie Brown-farcen", en smuk brun labradore hanhund med DKK-tavle tilbydes til avl. Han er ikke avlskåret og grunden til at han ikke kan det er at han har D-hofter og 2 på albuerne, og hans ejer praler af at han er far til 27 hvalpe. Jeg væmmes!!
maj 2007
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 483
det er bare min mening, jeg har slet ikke forstand på avl og alt det der. Og det er også synd for alle de hjemmeløse hunde, andet kan jeg ikke sige..
maj 2007
dec 2009
Tvivler meget stærkt på at folk der laver blandingshvalp gør det for at opfinde en ny race?
Og jo jeg tror der har været tænkt en hel del over de racer der er godkendte i dag.
maj 2007
feb 2009
Jo, der laves da blandinger for at lave nye racer:
Bulldog & Rottweiler = Bullrot!
Shih tzu & malteser = boomer!
Bare nogen af de "nye" racer, man prøver at lave for tiden ..
feb 2009
Har du overhovedet læst hvad jeg skrev? /:
Min tæve er en BLANDING af en pekingeser med tavle og en chihuahua med tavle - ergo, kan hun ikke få tavle selvom forældredyrene har tavler.
OG det du skriver med den brune lab - jeg har jo altså set attester på at forældre dyrene til min tæve er tjekket for patella osv osv..
^Så ta lige og læs mine beskeder igennem én gang til, for du har tydeligvis ikke læst dem ordentlige
dec 2009
Er nogle af de nævnte hunde tæt på en godkendelse i FCI? Ikke engang den tjekkiske rottehund, hvis historie rækker mange 100 år tilbage i tiden, er godkendt af FCI. Så mon man ser en boomer inden for de næste par år med en FCI tavle?
maj 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 80
Synd og skam er det dog, at hvalpe bliver sat i verden, for at blive aflivet.... det skal man nok tænke igennem en elstra gang, før man laver et kuld på sin hund
feb 2009
Hvordan tror du at DIN samojedhund blev til?
Den er da også avlet til den hund den er den dag idag - og det indebære også at den for mange år siden er blevet krydset med andre racer, for at få specielle træk og temperament ind i den nye race man ville skabe.
Hvis man dengang, ikke ville "blande" hunde, ligesom du ikke vil nu - ja så var samojedhunden nok heller ik som den var idag
Siger ikke at boomer kommer på FCI's tavle indenfor de næste par år - men måske i fremtiden! Og ville det virkelig være SÅ frygtelig, men en ny race?
dec 2009
Tvivler meget stærkt på at der er videre meget tanke bag parringerne ud over at de bare kunne være søde!
Vi bliver aldrig enige om dette, og det vil være en evig diskussion. Hvilket er helt fair for mig, og det behøver vi bestemt heller ikke være. Hav en rigtig dejlig aften med din søde hund, raceren eller ej
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 17 Svar: 483
For det andet forstår jeg heller ikke hvad nogle mener med; at deres hund meeeegt gerne vil have hvalpe. Hvad så med de hunde som bliver brugt til avl, vil de også meeegt gerne have hvalpe?
og forresten undskyld hvis jeg er dårlig til at formulere mig
maj 2007
De seriøse avlere er ihvertfald ikke glade for at se deres hunde blive brugt i blandingsavl.
maj 2007
feb 2009
Anne Julie F: Tager det slet ikke som et personligt angreb - er blot træt af de mange "snobber" der efterhånden er herinde og man tit skal læse om at blanding af racer ikke er "godt nok" i deres øjne!
Alle hunde er sgu lige meget værd i mine øjne - tavle eller ej - bare de er sunde og raske dyr!
maj 2007
feb 2009
maj 2007
Iøvrigt synes jeg godt nok at det er tyndt at avle på en hund udelukkende fordi den er sød. Især når man tænker på den overproduktion af hunde vi har i DK.
feb 2009
maj 2007
Iøvrigt har jeg erfaret at der er mange flere blandingshunde som har svært ved at blive afsat end tavlekræ. De gode opdrættere har som oftest ventelister og så kan du jo også lige kigge på diverse internater. Langt størstedelen af de hunde der sidder der er blandinger.
Har iøvrigt læst en raport fra KVL der konkludere at hvis man er en blandingshund så har man større riciko for at blive aflivet før tid end racehunde. Hvad det så skyldes kan man jo kun gisne om, men mon ikke det har noget med at gøre at folk er mindre tilbøjelige til a impulskøbe hund hvis den koster flere tusind kr.
Men jo, man bør da lige tjekke markdet selv om man laver tavlekræ
feb 2009
Men ja - markedet skal da tjekkes, lige meget om det er blandinger man laver eller tavle hunde.
Mit indtryk er også bare at små tavlløse/blandinger hurtigere blir solgt, end store tavleløse/blandinger gør.
Så tror bestemt at markedet for små blandingshunde er større end markedet for store blandingshunde..
maj 2007
feb 2009
Men tak for diskutionene - det er altid rart at se andres synspunkter på forskellige ting
Sov godt, når du kommer dertil
- og begge dine hunde har fået en høj med på vejen
maj 2007
- jeg undres...