Når børn lufter større hunde... {{forumTopicSubject}}
Jeg er normalt en rolig hundeejer, der ikke lader mig slå ud eller bare lige bliver vred, hvis andre hundeejere fejler.
Men her til aften mistede jeg altså besindelsen. Nok mest fordi jeg blev forskrækket.
Min Labbe-han på to år er en dejlig hund. Men men men... Han bryder sig generelt ikke om, at fremmede hanhunde kommer hen til ham, når han er i snor, og han kan blive temmelig aggressiv, hvis det alligevel sker.
Her til aften går manden og jeg så en tur med Cody et sted, hvor vi ikke har været med ham før. Som altid er Cody i snor. (fremmed sted, ingen indikation af om han må være løs eller ej - ergo i snor).
Vi kommer hen til et åben område og jeg ser en flok unger på 7-9 år samt en teenager på vel 12-14 år komme gående med to større hunde - begge i snor.
Jeg siger til min mand, at han skal være opmærksom på de hunde og holde Cody i kort snor, når vi passerer.
Den ene af de børnene forsøger at få den ene hund til at sætte sig. Den lægger sig. De andre børn er overhovedet ikke opmærksomme på, hvad der foregår.
Pludselig farer de to hunde afsted over mod Cody, og børnene har altså ikke en jordisk chance for at holde de to hunde, der er alt for stærke.
Og inden vi får set os om, er de sprunget på Cody og så har vi balladen.
Heldigvis slipper min mand bare snoren, så Cody i det mindste har en chance for at forsvare sig eller stikke af.
Heldigvis kommer ejeren af de to hunde løbende og får hjulpet med at stoppe slagsmålet.
Og af forskrækkelse brøler jeg så af flokken - mand + børn - om de da for fanden ikke har styr på deres hunde!
De stakkels unger så meget forskrækkede ud - undtagen teenageren der havde travlt med at sms'e og så ud, som om hun da overhovedet ikke fattede, hvad jeg blev så vred over.
Jeg valgte efterfølgende at gå hen til manden og fortælle ham min uforbeholdne mening om, at han lod børn lufte hunde, som de ikke kunne holde.
Hans undskyldning var, at de to hunde var ved at blive kønsmodne, og at de havde reageret sådan, fordi min hund var en han.
Jeg kunne kun svare, at det var jeg komplet ligeglad med, og at fastholdt at det var uansvarligt at lade børn lufte så store hunde.
Afslutningsvis fik jeg lige fortalt ham, at ansvaret hvis der var sket noget var hans, da hans hunde angreb min hund.
Jeg tror ærlig talt ikke, at han syntes jeg var skide sjov at høre på. Han lignede et lille barn, der godt viste, at han havde kvajet sig men alligevel var nødt til at stå model til en skideballe.
Puha, hvor var jeg gal, og jeg er stadig gal.
Jeg kan virkelig ikke forstå, hvorfor nogle lader børn lufte hunde, som de ikke kan holde. Jeg lader ALDRIG et barn holde/lufte Cody, da jeg ved, at de ikke kan holde ham, hvis han får en idé om, at han lige skal over og hilse på den hund derovre.
Cody er heldigvis fysisk okay - men jeg er bange for, at den her oplevelse bare forstærker hans negative adfærd i snor
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
Jeg var også blevet stangtosset, hvis det var gået ud over mine!!!!
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 479
Jeg vil dog lige tilføje at min søster på 14 år har en stor hund.. den styrer hun bedre end mig, og det har hun gjort siden hun fik den. og hun er altså en ansvarlig hundeejer trods sin alder.. jeg kan foreksempel slet ikke gå tur med den som hun kan... men det nok også derfor jeg har valgt at få mig en lille hund
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.322
Håber jeres vaps er okay ?
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Jeg har den selv samme diskussion med min søster som lader hendes børn lufte deres godt 40kg tunge hund.
Hunden er for det meste ufattelig nem - men det er en hund og man kan altså ikke stole 100% på at den ALTID er eksemplarisk.
Er vred på dine vegne - forstår dælme godt du råbte højt!
maj 2007
Ja, men hvad skal ungerne gøre, hvis de bliver udsat for det samme som Line gjorde? Det er DET, jeg ikke forstår?
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Hvad skal en voksen gøre?
maj 2005
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
mar 2007
Følger: 27 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 377 Svar: 3.127
Det er uforsvarligt..
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Der kan ske så mange ting, selv for en velopdraget hund, og det kan være en hare der løber forbi, en fremmed hund der kommer hen til en osv.
Jeg har arbejdet på sjælland i 8 år, og når jeg ikke er hjemme, så lufter kæresten hundene alene. Først gik hun med 2 af dem, og så en af dem bag efter. Ellers ville hun heller ikke kunne holde dem.
Jeg har altid været vild med douge de bordeaux, men jeg vil ikke byde min kæreste på 45 kg, at lufte en hund på 60+ kg.
Det vil jeg ikke finde forsvarligt.
maj 2007
En voksen har et helt andet overblik (generelt) og kan muligvis stoppe en slåskamp........... Kan en 10-12 årig det?
Og iøvrigt er det, efter MIN mening, ikke et barns ansvar at lufte en hund.
Jeg har selv været ude for at mine hunde blev overfaldet af en schæfer, som var ude at blive luftet af ejerens teenage pige! Hun kunne ikke gøre en føjtende, så jeg stod alene med mine egne 3 hunde PLUS hendes!!
Da vi kom hjem opdagede jeg at en af mine havde fået et kraftigt bid (pigebarnet var stukket af, da jeg havde fået skilt hundene ad). Så jeg gik op til forældrene dagen efter............ Hun havde ganske enkelt ikke fortalt forældrene at hunden havde overfaldet mine, for hun VIDSTE godt at hun ikke måtte gå med hunden løs. Men det havde hun gjort alligevel!!
Så i bund og grund kunne hendes forældre jo ikke stole på hende, selvom de havde pålagt hende DERES ansvar!!
maj 2005
Hvis min hund bliver overfaldet, kan jeg ikke gøre andet end at gå imellem. Om jeg så havde været 4 år yngre (16) eller 4 år ældre (24)
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 472
Her hvor vi bor, bor også en familie, som har en stor ung boxerhan. Det er knap og nap, at de voksne kan styre ham, da han har krudt i numsen, men de lader også deres søn (vil tro han er omkring 10 år) gå tur med ham!
Jeg har aldrig set hunden være aggressiv eller noget, bare lidt skør, men min hanhund kan ikke tåle synet af ham og begynder at gø så snart han ser ham (sikkert fordi han ikke kan tolke boxerens unghunde-pjatte-bevægelser). Og jeg frygter den dag vi møder hunden, mens sønnen går tur med den.... så kan det altså godt gå galt
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 311
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 875
så jeg syntes det er forskelligt fra gang til gang , hvis en 7årig kommer med en fitness hund ville jeg nok kigge lidt og syntes at det var uansvarligt! men kommer der en på 9år med en grå gammel gravhund ja så ville jeg nok bare kigge det er ikke til at sige - men i dit tilfælde var jeg sq også blevet sur unghunde og børn ? store hunde ? alene i snor ? arh det holder ikke .
apr 2009
Følger: 59 Følgere: 62 Hunde: 1 Emner: 184 Svar: 1.051
Det syn glemmer jeg aldrig.
Mange mennesker har en tendens til at gøre deres børn til voksne men tænker aldrig på hvis tingene tager en drejning i anden retning.
Forstår din vrede fuldt ud.
apr 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 653
Så i øvrigt et dreng på en 4-6 år der luftede en lille hvalp på fortorvet. Dvs. han havde snoren i hånden, men kig og drejede rundt og leget i sin egen verden, men hvalpen hele tiden var på vej ud på cykelstien (hvor jeg kommer kørende) Moren gik nogle metre fremme og var ikke opmærksom på barn+hvalp, med et resultat at drengen var ved at gå ud på cykelstien fordi han ikke så hvor han kig, og hvalpen var kommet næsten ud på kørebanen. Dér kunne jeg altså ikke holde min kæft. Jeg råbte til moren om hun ikke burde holde øje med sit barn, og ikke indst sin hund. Hun blev hamrende forskrækket, men var aligeveld fræk nok til at fortælle mig at hun havde styr på det og jeg skulle blande mig uden om. Ja tak, jeg var ved at køre hendes barn ned, og en bil måtte næsten klodse bremserne for ikke at ramme hvalpen.
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.322
apr 2009
apr 2009
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
Hvad nu hvis denne situation var omvendt og TS ikke havde snor på sin hund og den ikke var venlig indstillet på andre hunde, eller ungerne havde mødt en anden løs aggresiv hund?
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.378
Cody slap heldigvis helskindet fra oplevelsen. Ingen skrammer eller noget som helst.
Men det er uanset hvad bare rigtig øv, når man oplever sådan noget. Især når jeg nu ikke kan lade være med at tænke på, om han vil reagerer endnu mere negativt overfor fremmede hunde, når han er i snor. I forvejen har han et meget anstrengt forhold til tre Berner Sennen som vi indimellem møder samt til Schæfere og Husky'er generelt.
Personligt mener jeg ikke, at man skal sende børn ud og lufte hunde - uanset størrelsen af hunden.
Hvad nu hvis den hund de lufter bliver overfaldet af en anden hund? Hvad skal et f.eks. 9-årigt barn gøre i sådan en situation?
Og hvad med den situation, som vi lige har stået i? Hvad nu hvis ejeren af hundene ikke havde været i nærheden og havde kunnet hjælpe med at stoppe slagsmålet? Børnene kunne ikke gøre noget som helst, andet end at stå og se på, at deres elskede hunde overfaldt en anden hund?
Lige nu er jeg bare glad for, at ejeren - trods alt - var tæt nok på til at kunne hjælpe - og glad for, at jeg ikke var alene. At min mand var der og at vi trods alt havde været to voksne til at forsøge at gribe ind, hvis ejeren ikke var kommet.
Af bitter erfaring ved jeg, at det ikke er særlig sjovt at stå alene med hunden, når der kommer en løs hund, hvor ejeren bare går den anden vej og er ude af syne, så han ikke engang ville kunne hjælpe, hvis det gik galt. Især når man ved at det er en hund, som ens egen ikke fungerer sammen med
Jeg håber i hvert fald, at ejeren af disse hunde tænker sig om en anden gang - og at andre måske også gør det, inden de sender ungerne ud og lufte hund... Så mange ting kan gå galt. Så mange situationer kan opstå, som børnene altså ikke rigtig kan tackle...
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 26 Svar: 376
sep 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 1.170
Når børn lufter større hunde...