Når et barn lufter hunden alene {{forumTopicSubject}}
Jeg har flere gange mødt mindre børn som lufter familiehunden alene, og i de fleste tilfælde trækker hunden livligt i snoren og barnet har tydeligvis problemer med at holde styr på den. Jeg må sige, at det undre mig at forældrene kan stå inde for dette.
For mig må det enten ses som et udtryk for manglende logiske sans, manglende ansvarsfølelse eller et anfald af total naivitet.eller for stor tiltro til et mindre barne fysiske styrke, situationstolkning og handlingsevne .
Det undre mig at hvis forældrene ikke tænker over at både barn og hund kan komme ud for situationer ingen af dem ville være istand til at håndtere, selv på en lille gåtur i et villakvarter fx. mødet med en løs og ikke-venligsindet hund. At hunden kan trække barnet ud foran en bil eller cykelist, hvilket kan i værstefald få fatal konsekvenser. At det kan være blive problematisk for andre hundeejere, hvis hund ikke kan med andre, at barnet ikke kan holde hunden og den styrte over for at ville 'hilse på'.
Lader du dit mindreårige barn lufte hunden alene?
jun 2006
Følger: 49 Følgere: 48 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 751
Nu har jeg ikke børn, men hvis jeg havde ville de ikke få lov at lufte hunden.
Jeg synes det er en meget dårlig idé. Jeg har set børn ned til 5-6 års alderen lufte hvalpe. Slæbe og løfte dem op i snoren. Der blev jeg simpelthen nød til at gribe ind.
Det kan også have katastrofale konsekvenser for barnet. Min kærestes lillesøster er blevet slæbt hen af asfaldten da hun havde snoren viklet om håndledet og hunden satte efter en kat. En hund hun fik lov at lufte.
Det er nemlig dybt uansvarligt både overfor hunden og barnet.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.758
maj 2005
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 267 Svar: 1.919
sep 2004
Følger: 57 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 643 Svar: 3.041
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
sep 2005
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 217
Bolette: Mindre børn er i min definition 7- 12 år . Generelt mener jeg ikke det er forsvarligt at lade børn gå alene med en hund, hvis fysiske styrke, kan tage magten fra dem.
mar 2007
sep 2005
under alle omstændigheder kan der opstå situationer på en gåtur, hvor hunden kan udvise en anden adfærd end det 'sædvanlige rolige gemyt' - mødet med en hunde den fatter modvillge overfor, forskrækkelse mv., og ville et barn så være istand til at håndtere en sådan situation, hvis hundens fysiske styrke kan tage magten fra barnet? .......
sep 2005
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.186
mar 2007
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Det var inden hunde-overfalds tiden, dengang de fleste hunde var venlige....
Senere har de fået lov til at gå med Dinky, fra de var ca 12 år gamle.
Og herhjemme( ude på landet) går de tit med dem, men det er jo en anden historie, vi bor meget langt ude + at de normalt går løse. Men herhjemme går selv ham på 5 med dem. ( og den mindste på 3- men hun taber snoren det meste af tiden:o) )
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.783
Min niece på 10 år må godt gå med Laura når Laura er blevet lidt ældre ( 10 uger og kommer til at veje ca 8 kilo ) Men først når hun har fået 'kursus' i at det ikke er legetøj man går med..
Jeg gik selv med min egen hund og mange andres hunde da jeg var 9-10 år...
Men jeg er ALDRIG blevet slæbt afsted og når vi engang får en Rottweiler ( min drøm ) så får mine børn heller ikke lov at gå med den før at de er over 15 år og over 60 kilo og med masser af fornuft i hovedet...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Men generelt synes jeg der er for mange små børn der går tur med ikke så styrbare hunde.
På vejen ud til mine forældre er der en lille by, hvor der næsten dagligt er en pige på 8-9 år der går med en amstaff (unghund tror jeg). Den går hvor den vil, osse på vejen, og hun lader sig trække med i snoren.
Sådan noget synes jeg ikke er ok.
jun 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 20
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
Da jeg var 11-12 år gik jeg tur med naboens aggresive kleiner münsterlænder - uden at tænke mere over det - og jeg var i stand til fysisk at styre ham - og der skete aldrig noget - men jeg var da også blevet "oplært" til hvad jeg skulle gøre, hvis hr. hund blev sur....
Da jeg som 13-årig selv fik hund, var det da også mig, der stod for langt de fleste gåture uden problemer (bortset fra at hun ikke kom når jeg kaldte, men det gjorde hun nu ikke for nogen:-/)
Så ja... det handler både om hunden og barnet - men også meget om hundens fysiske styrke.
Når et barn lufter hunden alene