{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Når et barn lufter hunden alene {{forumTopicSubject}}

Jeg har flere gange mødt mindre børn som lufter familiehunden alene, og i de fleste tilfælde trækker hunden livligt i snoren og barnet har tydeligvis problemer med at holde styr på den. Jeg må sige, at det undre mig at forældrene kan stå inde for dette.

For mig må det enten ses som et udtryk for manglende logiske sans, manglende ansvarsfølelse eller et anfald af total naivitet.eller for stor tiltro til et mindre barne fysiske styrke, situationstolkning og handlingsevne .

Det undre mig at hvis forældrene ikke tænker over at både barn og hund kan komme ud for situationer ingen af dem ville være istand til at håndtere, selv på en lille gåtur i et villakvarter fx. mødet med en løs og ikke-venligsindet hund. At hunden kan trække barnet ud foran en bil eller cykelist, hvilket kan i værstefald få fatal konsekvenser. At det kan være blive problematisk for andre hundeejere, hvis hund ikke kan med andre, at barnet ikke kan holde hunden og den styrte over for at ville 'hilse på'.

Lader du dit mindreårige barn lufte hunden alene?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når et barn lufter hunden alene
  • #1   25. jul 2007
    Nu har jeg ikke børn, men hvis jeg havde ville de ikke få lov at lufte hunden.

Jeg synes det er en meget dårlig idé. Jeg har set børn ned til 5-6 års alderen lufte hvalpe. Slæbe og løfte dem op i snoren. Der blev jeg simpelthen nød til at gribe ind.

Det kan også have katastrofale konsekvenser for barnet. Min kærestes lillesøster er blevet slæbt hen af asfaldten da hun havde snoren viklet om håndledet og hunden satte efter en kat. En hund hun fik lov at lufte.

Det er nemlig dybt uansvarligt både overfor hunden og barnet.

• #2   25. jul 2007 Jeg har selv gået med hunde selv fra jeg var omkring 10 år gammel, både de små og dem på labrador størrelse, dvs endnu større for mig da jeg er lilel af min alder, UDEN problemer.. Plus jeg godt kunne finde ud af at sale oop efter mig, ellers havde jeg en mor der skældte og smældte og snedte mig ud igen for at samle dem op..

• #3   25. jul 2007 nu er min søn kun 3 så det ville ikke kunne lade sig gøre... men har haft børn på besøg der spørg om de må gå med bella.. siger altså nej, børn skal ikke gå alene med hunde.. eller efter min mening være alene med dyr overhoved... man oplever alt for tit at de ikke behandler dyrene pænt...

• #4   25. jul 2007 hvad mener du med mindre børn? hvor går grænsen for at være et mindre barn? jeg har en pige på 13 til at gå med Nicki et par gange om ugen, og hende er jeg ikke bange for at overlade ham til. Hun kan sagtens styrre ham og jeg ved hun går på den modsatte side at vejen hvis hun er itvivl om Nicki kan med de hunde hun møder ( Nicki kan med de fleste af kvaterets hunde ). der er jo meget forskel fra person til person, nogen er mere modne end andre, så jeg syne synes ikke man kan generalisere :o)

• #5   25. jul 2007 Bolette...Lige mine ord....Vores børn går da også med andres hunde og vores egne...Caroline på 9, kan så ikke styre Louis, men det kan de andre på 12 og 13 år...Vores børn er da også alene med hundene...Dem på 12 og 13 har endda været det en hel weekend med Louis...De skal vel også lære at tage et ansvar

• #6   26. jul 2007 Bare et eksempel: Jeg mødte engang to drenge på omkrinde de 8-9 år som var ud at cykle med en stor schæfer hanhund, som åbenbart ikke var så god til andre hunde. Jeg var på daværende tidspunkt lige drejet ind af indkørslen med min daværende hanhund, da schæferen pludselig fik øje på min hund, og det var nært endt galt med de to drenge, det var kun liige de nåede at få fødderne til jorden og begge at gribe fat om snoren, at de formåede de at holde deres hund tilbage og ikke selv komme til skade........

Bolette: Mindre børn er i min definition 7- 12 år . Generelt mener jeg ikke det er forsvarligt at lade børn gå alene med en hund, hvis fysiske styrke, kan tage magten fra dem.

• #7   26. jul 2007 Mette...Nej og dermed har vi da også et ansvar som hundeejere, at børn ikke skal gå eller cykle med " ustyrlige hunde", men da nu alle hunde ikke er sådan, kan man da ikke bare skære alle børn over en kamp og sige nej....

• #8   26. jul 2007 Fortsat:

under alle omstændigheder kan der opstå situationer på en gåtur, hvor hunden kan udvise en anden adfærd end det 'sædvanlige rolige gemyt' - mødet med en hunde den fatter modvillge overfor, forskrækkelse mv., og ville et barn så være istand til at håndtere en sådan situation, hvis hundens fysiske styrke kan tage magten fra barnet? .......

• #9   26. jul 2007 Marianne mfl: Jeg kan kun tale for mig selv i denne sammenhæng, og jeg ville ikke lade et mindreårigt barn tøffe en tur rundt om blokken med min hund, også selvom hunden er ganske velopdraget, selvom min hund er af mindre størrelse, har hun stadig væk kraften til at vippe et barn omkuld hvis hun(hunden) fx. bliver forskrækket over et eller andet. Det er mere tanken om at man unødigt kan komme til at sætte et barn i uhensigtsmæssige situationer ved at lade denne lufte hunde alene.

• #10   26. jul 2007 jeg synes det kommer an på hvor modent barnet er og hvilken hund der er tale om - det er svært at generalisere i et sådant spørgsmål synes jeg. Vores datter på 6 får ikke lov at gå med vores GD, han vil simpelthen vælte hende..Men når hun bliver større, ja jeg ved da ikke hvornår hun får lov hvis hun nogensinde gør SS

• #11   26. jul 2007 Mette...Kan da godt se hvad du mener, men er dog ikke enig..Børnene skal lære at tage et ansvar. Nogle mener endda at børn på 15 år, kan være selvforskyldt i at en hund angriber vedkommende......Ja og som tidligere skrevet vores børn er også alene med hundene....

• #12   26. jul 2007 Mine børn har af og til gået med min gamle gadekryds når de var små. Kun en lille tur rundt om blokken- men det var nok til at de var lykkelige.
    Det var inden hunde-overfalds tiden, dengang de fleste hunde var venlige....
    Senere har de fået lov til at gå med Dinky, fra de var ca 12 år gamle.

Og herhjemme( ude på landet) går de tit med dem, men det er jo en anden historie, vi bor meget langt ude + at de normalt går løse. Men herhjemme går selv ham på 5 med dem. ( og den mindste på 3- men hun taber snoren det meste af tiden:o) )

• #15   26. jul 2007 Min søn er 9 mdr så der er grænser smiley
    Min niece på 10 år må godt gå med Laura når Laura er blevet lidt ældre ( 10 uger og kommer til at veje ca 8 kilo ) Men først når hun har fået 'kursus' i at det ikke er legetøj man går med..

Jeg gik selv med min egen hund og mange andres hunde da jeg var 9-10 år...
    Men jeg er ALDRIG blevet slæbt afsted og når vi engang får en Rottweiler ( min drøm smiley ) så får mine børn heller ikke lov at gå med den før at de er over 15 år og over 60 kilo og med masser af fornuft i hovedet...

• #16   26. jul 2007 Min bror og mig fik lov at gå med vores gadekryds (lab-størrelse) da vi var 6 og 8. Skal så siges at vi kun måtte lufte den når vi gjorde det sammen, og der var meget klare regler for hvor og hvor langt vi måte gå -vi boede på en lukket villavej, og hunden var meget rolig og velopdragen.

Men generelt synes jeg der er for mange små børn der går tur med ikke så styrbare hunde.
    På vejen ud til mine forældre er der en lille by, hvor der næsten dagligt er en pige på 8-9 år der går med en amstaff (unghund tror jeg). Den går hvor den vil, osse på vejen, og hun lader sig trække med i snoren.
    Sådan noget synes jeg ikke er ok.

• #17   26. jul 2007 Selv voksne mennesker kan have svært ved at styre deres hunde. Min far og jeg var nær blevet angrebet af en mastiff-blandning, kæmpe stor, og den kunne hun sgu ikke holde. Hun var nok i 40'erne. Hvad f*nden skal man med sådan en hund, når man ingen gang kan styre den

• #18   26. jul 2007 Som andre siger, kommer det an på hunden og barnet - Jeg ville aldrig give et barn lov til at gå med Trøffel.. Hun går forholdsvist pænt, men kan nemt gå "amok" og hive og trække i snoren, hvis hun ser noget spændende... JEG kan knapt selv holde hende, når hun går "amok" - men kan heldigvis styre hende ved at aflede opmærksomheden:-/

Da jeg var 11-12 år gik jeg tur med naboens aggresive kleiner münsterlænder - uden at tænke mere over det - og jeg var i stand til fysisk at styre ham - og der skete aldrig noget - men jeg var da også blevet "oplært" til hvad jeg skulle gøre, hvis hr. hund blev sur....

Da jeg som 13-årig selv fik hund, var det da også mig, der stod for langt de fleste gåture uden problemer (bortset fra at hun ikke kom når jeg kaldte, men det gjorde hun nu ikke for nogen:-/)

Så ja... det handler både om hunden og barnet - men også meget om hundens fysiske styrke.

Kommentér på:
Når et barn lufter hunden alene

Annonce