{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

Sælge stambogsført hund uden tavle? {{forumTopicSubject}}

Ja, mit spørgsmål er kort og godt:

Må man sælge en hund der har stambog i DKK uden at sende stambogen med?

Sælger har bevidst ikke sendt stambogen med hunden til den nye ejer, da de har oplyst at hunden ikke er stambogsført. Hunden HAR stambog, og har ved sælger lavet flere kuld stambogsførte hvalpe. Jeg undre mig bare over om det er tilladt at beholde stambogen?
Hunden er chippet, og de påstår den er vacineret, men der følger igen sundhedsbog med den. Alt i alt lidt en speget sag...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sælge stambogsført hund uden tavle?
  • #1   31. maj 2010 Det er ikke tilladt. Ring til DKK

• #2   31. maj 2010 Nej, det må man ikke. Stambogen skal ALTID følge hunden. Det var da noget underligt noget at gøre. Og med hvilket formål?
    Folk er sgu da mærkelige

• #3   31. maj 2010 Ok, tænkte nok det ikke var normal praksis, eller tilladt praksis.

Hvordan kan den nye ejer få udleveret stambog på hunden? Sælger vil helt sikkert nægte at udlevere og holde på sit. Kan DKK hjælpe med det? Også selvom sælger ikke længere er medlem af DKK?

• #4   31. maj 2010 Det må man godt.Der kan være flere grunde til sælger vælger ikke og sælge med stambog. Måske sælger ønske folk køber hunden p.g.a. hunden og ikke som avlsmaskine. Vedr. vacination, så ville jeg nok ikke stole på den var vac, hvis ikke man har papir på det.

• #5   31. maj 2010 Internatshunde bliver udleveret uden stambog, selv om de har en.

• #6   31. maj 2010 Og nej - bare for en god ordens skyld -, hunden skal ikke i avl ved køber, da den har fået nogle skavanker, men det er mere princippet i at stambogen ikke er med hunden :o)

• #7   31. maj 2010 Brug hjernen; Hvorfor så lave stambøger på hunden? De kan jo påtegnes med avlsforbud osv hvis hunden ikke skal i avl. Det er jo en hunds identifikationspapirer/afstamning. Og hvad hvis stambogen dukker frem igen og der står en ejer på stambogen og en anden i hunderegisteret?

• #9   31. maj 2010 Sørg for og få skriftligkvitering på i har købt hunden. Det er jeres bevis på hunden er jeres.

• #10   31. maj 2010 MM: Det er ikke en hvalp, men en ældre hund der har lavet flere kuld hvalpe i DKK regi - og hvalpene er stambogsført. Denne hund er blevet solgt fra opdrætter som familiehund grundet særlige omstændigheder.

Jeg ved med 110% sikkerhed at denne hund er stambogsført i DKK og derfor undre det mig at køberene ikke har fået denne med.

• #11   31. maj 2010 Mon ikke sælger ønsker et godt hundeliv uden flere kuld for tæven?. Jeg synes det er helt i orden. Prisen afspejler det vel også?

• #12   31. maj 2010 netop brug hjernen .....
    det er registreingen ved dansk hunderegister der tæller vedr. ejerforhold hunden er chippet og der er vel lavet ejerskifte ?
    hvis man ikke har købt hunden specifikt med en DKK bog har man selvfølgelig ikke krav på denne kan slet ikke se problemet ???? dette er meget brugt fra kenneler pga fejl som man ikke ønsker videregivet
    hvorfor mener du at de har krav på en bog ? er den blevet lovet med ved salg eller lign ?

• #13   31. maj 2010 Problemet er vel at DKK skriver, at stambogen SKAL følge hunden

• #14   31. maj 2010 Hvorfor jeg mener de har krav på en bog?
    Jeg mener bare at en stambog bør følge hunden, lige som vi i hesteverdenen skal lade pas/stambøger følge hestene - uanset hvad og hvordan de er solgt/overdraget til ny ejer. Ejerskiftecertifikatet skal underskrives af sælger.
    I min verden er det ligegyldigt om der er avlsrestriktioner på hund/hest, om de er kastrerede/steriliserede, har skæve ben eller hvad der nu kan være i vejen med dem. Hvis dyret har en stambog bør den da følge dyret?

Jeg ville da ikke kunne slippe afsted med at sælge et chippet føl til en eller anden og bare oplyse om at den ikke har pas/stambog. Det ville da på et eller andet tidspunkt blive opdaget og jeg ville få problemer.

Men det er da rart at vide at det er almindelig praksis blandt DKK opdrættere at man sælger hvalpe uden stambøger hvis man ikke mener de er perfekte.
    Jeg ville nok selv vælge at få lavet en bemærkning i stambogen og sende den med hunden i stedet for. I stedet for bare at lade som om hunden ikke har stambog.

• #15   31. maj 2010 dkk er ikke lovgivende og så længe hunden er solgt uden bog har dkk intet og skulle ha sagt
    mange avlere fravælger og gi bog med hvis de ikke ønsker der skal avles på hunden og hvis køber ikke vil det er der ikke noget formål med bogen den kan dog findes på hundeweb

• #16   31. maj 2010 Mette : Det er IKKE praksis blandt DKK opdrætter at sælge hvalpe uden stambog hvis de har skavanker. Køber skriver blot under på at han / hun ikke vil avle.

• #17   31. maj 2010 Det virker lidt uldent, jeg ville omgående ringe til DKK.. da det ikke er tilladt at sælge uden tavle

• #18   31. maj 2010 men vi er da enige i at det er lidt pjattet ikke og give den med blot med en påtegning når den nu er lavet
    kan godt forstå de avlere der fravælger og lave bog på en hvalp der ikke kan bruges i avl det eneste køber kan bruge bogen til er hvis den skal være lydigheds champ.

• #19   31. maj 2010 Lea A, der er 2 bare i denne tråd der skriver at det er almindeligt. Et eller andet sted er det da bare ikke ok.

Hvis man avler og alligevel sender hunde afsted uden stambøger kan man da lige så godt spare de penge få kr og lave hele opdrættet uden stambøger.

Men, det var ikke det tråden skulle handle om. Jeg ville bare vide om det er tilladt at sende en hund med de nye ejere uden at de er oplyst om at hunden reelt har stambog, og at de nye ejere ikke får stambogen. Det er det jo så...desværre!

• #21   31. maj 2010 det er opdrætter der skal indberette til dkk og de sørger så for stambogsføringen

• #23   31. maj 2010 det vil jeg da virkelig ikke håbe ...men er dog i tvivl da den nye ejer står som reg. ejer så det svarer vel lidt til at jeg mister min bog og ringer til DKK og bestiller en ny, vil dog mene man "tiltusker" sig noger man ikke har betalt for
    mange væddeløbs hunde der er blevet for gamle til løb (7 år) sælges uden bog da sælger ikke ønsker at hunden skal ende som fødemaskine men som værdsat familiehund

• #24   31. maj 2010 Som allerede sagt, så skal bogen følge hunden. Opdrætter kan så få påført avlsforbud, og så kan tavlen alligevel ikke bruges til andet end at se hundens aner.

Jeg ser slet ikke nogen grund til at sælge en hund uden at sende tavlen med, når nu den har.

Hvis det er fordi man ikke vil have den ender som fødemaskine, så skal der mere end en manglende tavle til at stoppe nogle folk, der så bare laver uden tavle og sælger dem som ægte men uden tavle.

Jeg ville kontakte opdrætter og henvise til DKK's regler, at tavlen altid skal følge hunden. Hjælper det ikke ville jeg kontakte DKK.

• #25   31. maj 2010 Nu drejer det sig ikke om en hvalp, som selvfølgelig skal have stambogen med, men som jeg forstår det, en tæve som nok har fået de kuld hun skal have. Er den solgt videre som kælehund der bare skal have et godt otium, så er tavlen ikke relevant. At det så var bedre at lave en salgskontrakt med avlsforbud og en ordentlig bod, det synes jeg så de skulle have gjort. Men mon ikke prisen var derefter og som andre har skrevet, så får internathunde altså ikke stamtavle med, sansynlig af samme årsag, for at de ikke ender som billige fødemaskiner...

• #26   31. maj 2010 igen vi er enige i at bogen BØR følge hunden og manglende bog kan desværre ikke forhindre avl men det gør det da meget mindere tillokkende rent økonomisk og det fjerner nok de mest useriøse men DKK er altså en klub ikke en lovgivende magt

• #27   31. maj 2010 Dan, men derfor skal du da stadig følge en klubs regler hvis du vil være en del af den, uanset om det er DKK, fodboldklubben eller hundegalleriet. Der er forskel på lov og regler.

• #28   31. maj 2010 har bestemt ikke noget imod dkk tværtimod udstiller flittigt og løber også men syntes det er lidt "lusket" og stå og købe en "billig" familiehund og så bagefter komme og sige at man vil have bogen ...hvorfor ikke sige det ved handlen ?

• #29   31. maj 2010 Hvis tidl. ejer ikkeer med i dKK mere er hunden måske overført til en anden stambogsførende klub og det er der den har registreret sine kuld.
    Du kan evt sende stambogsnummer eller stambogsnavn til mig på PB, så kan jeg se hvad jeg kan finde ud af.

• #30   31. maj 2010 raceist:nemlig der er forskel på BØR og SKAL og vi er enige i at man kan appelere til DKK men tror ikke man kan tvinge det igennem med købeloven som er gældene lov på dette område og selvfølgelig bør man følgende regler ..men sælger har jo vist at de er ligeglade med DKKs regler og så tror jeg bestemt ikke man kan tvinge det igennem

• #31   31. maj 2010 allle oplysninger ligger på hundeweb smiley

• #32   31. maj 2010 Så kan DKK jo så vælge om de stadig vil have sælger som medlem.

• #33   31. maj 2010 det er korrekt det har jeg heller ikke sagt noget om men DKK kan ikke tvinge noget igennem
    men kort og godt
    må man sælge en hvalp med bog uden bog ? JA ifølge dansk lov må man godt men man må ikke ifølge DKKs interne regler
    men kan ikke forstå at man vælger og købe en hund uden bog og så er den lige pludselig så vigtig
    hvis den betyder så meget så betal dog hvad sådan en koster og hvis hunden ikke skal bruges til noget så er en stamtavle dog kun et stykke lamineret papir

• #34   31. maj 2010 Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men i princippet, så kan den nye ejer kontakte DKK og fortælle at stambogen er bortkommet og få sendt en kopi.

Dette, hvis ejerskabet naturligvis er i orden i Dansk hunderegister - OG hunden stadig er registreret i DKK.

• #35   31. maj 2010 Dan>> Selvfølgelig kan de da tvinge folk til at overholde deres regler, ellers er de da i deres fulde ret til, at smide vedkommende ud! Du skal vist lige læse klubbens regler en gang til, for stambogen kan man IKKE vælge fra, når man er DKK opdrætter.

• #36   31. maj 2010 Til dem som skriver at køber af den her hund er "luskede" og "underlige", kan jeg så fortælle at det ikke er dem der undre sig over at bogen ikke følger med hunden.

JEG undre mig, og derfor spørger JEG om det er normalt at man gør sådan - så lad venligst være med at mistænkeliggøre nogle mennesker som er glade og tilfredse med deres køb!!
    Hunden er forøvrigt blevet steriliseret, så dem der himler op om baggårdsavl har ingen grund til at "bekymre" sig......
    Desuden er det at sælge en hund uden stamtavlen jo ingen garanti for at købere ikke avler på den - og slet ikke hvis der ikke er nogen underskrevne aftaler.

JEG bliver så også nødt til at spørge alle jer der mener at det er ok at sælge hunde uden at sende stambogen med hunde, om det så også er ok at løbe fra købsaftaler - som f.eks. det med at man har skrevet under på at man ikke vil avle, eller at opdrætter af et kuld hvalpe har tilbagekøbsret på de her hvalpe - altså sælge hunden videre til anden side selvom man har skrevet under på at opdrætter har forkøbsret såfremt hunden skal sælges?

• #37   31. maj 2010 Er hunden steriliseret, så har tidl. ejer nok ikke stambogen fra DKK. Kunne du måske finde stambogsnummer eller navn, for synes nok det lyder mystisk.
    Så kan ny køber få alle oplysninger fra hundeweb.

• #38   31. maj 2010 Nu er det jo så værd at huske at opdrætteren ikke er medlem af DKK, og opdrætteren så ikke behøver noget som helst med mindre det var aftalt inden.

• #39   31. maj 2010 Winther: Hunden er blevet steriliseret efter at ny ejer købte den. De vil gerne undgå løbetider og de hensyn der skal tages i de perioder. Som sagt er hunden købt som familiehund, og slet ikke med henblik på at skulle have hvalpe overhovedet.

Ny ejer har i dag fået de oplysninger der kan findes på hunden på hundeweb, og fundet frem til opdrætter af hunden. Jeg ved ikke om de vil arbejde på at få udleveret stambogen på hunden, men nu er de oplyst om det.

Jeg kan kun ryste på hovedet over at det sådan set står alle frit for at sælge hunde og ikke udlevere papirer på den. Mon ikke det var sådan noget der skulle være lovpligtigt i stedet for at der bliver arbejdet hårdt på mange andre mere eller mindre håbløse lovforslag?

• #40   31. maj 2010 Så længe man som ejer kan henvende sig til DKK og få en kopi, der er ligeså anvendelig som originalen, så skal det nok gå. Men jeg er i den grad enig i, at det er under AL kritik, at stambogen ikke pr. automatik udleveres ved salg.

• #41   31. maj 2010 Jeg har skrevet og spurgt DKK om det kun er når opdrætter sælger hvalpe at tavlen skal følge hunden og svaret er

Nej det gælder i det hele taget - at stambogen altid følger hunden..

• #42   31. maj 2010 Synes det er mærkeligt, man kan stille spørgsmålstegn ved, hvad køber skal med stambogen, når hunden er købt som hyggehund... Hvad skal sælger med den???

Selvfølgelig skal stambogen følge hunden! Vil man skåne sin hund for at skulle i avl - så sterilisere man den!

• #43   1. jun 2010 janni;de kan ikke tvinge noget igennem det kan kun politiet jfr.købeloven DKK er selvfølgelig i deres gode ret til og smide dem ud kender bestemt godt DKKs regler men kender også købeloven som er gældene lov på dette område det var det jeg svarede på ikke om det var i orden
    Mette: ok lusket er et forkert ord underer mig bare over at den bog betyder så meget nu det var ikke for at mistænkeliggøre nogle
    og vi er helt enige i at der mangler lovgivning på dette område
    og selvfølgelig mener jeg ikke det er i orden og løbe fra en købsaftale !!!!!!!
    svarede bare på om det var lovlig og sælge hunden uden en bog
    sunshine;selvfølgelig er jeg medlem det og selvfølgelig overholder jeg deres regler og ja det er da pinligt det der er beskrevet men det kunne være undgået hvis man var gået til en seriøs DKK opdrætter
    ginne ; jeg stiller spørgsmål ved det fordi jeg selv har en gammel hund uden bog og selvom jeg fik af vide at der var bog på så ville jeg personeligt være ligeglad , jeg skal ikke bruge den til noget jeg har ikke købt en hund med bog derfor kan jeg ikke forstå problemet thats all!!(hun var blevet mishandlet ved ny ejer og kommet tilbage til sælger og så løb mit gode hjerte af med mig ellers ville jeg aldrig købe en hund uden DKK bog

• #44   1. jun 2010 kan kun opfordre folk til og købe deres hunde ved en seriøs opdrætter
    man redder ikke en hund ved og købe den fra en hundehandler .....man giver ham en grund til og lave et kuld mere (siger ikke at det er tilfældet her men sælger har da valgt og skide på DKKs regler så seriøs opdrætter er han da ikke )
    metteJa, mit spørgsmål er kort og godt:

Må man sælge en hund der har stambog i DKK uden at sende stambogen med?
    det var spørgsmålet og jeg svarede ja ifgl dansk LOV
    jeg himlede ikke op om baggårdsavl sagde blot at det kunne være en af grundene til manglende bog det var ikke min mening og mistænkeliggøre eller beskylde køber for noget og sagde altså ikke at de var underlige ;-)syntes det er godt at de er glade for deres hund bog eller ej
    kan bare ikke forstå at folk er sådan oppe og køre over det og blander DKK ind i det osv. de ha købt en dejlig hund og er glade for den =win win

• #45   1. jun 2010 Og siger lige igen, at pågældende ikke var DKK opdrætter, og derfor ikke behøver at følge DKKs regler. I princippet kan vedkommende jo være smidt ud pga rod med stambøgerne...

• #46   1. jun 2010 Dan M: Ja, det er dejligt køber er glade for hunden, og vi kan også blive enige om at sælger af den her hund, ikke er seriøs. Sælger er som sagt ikke medlem af DKK, og grunden til at DKK bliver nævnt er fordi hunden er stambogsført der :o) Og som jeg skriver er det MIG der undre mig...

Det kan godt være jeg bare er naiv, dum og godtroende, men for mig er det naturligt at en stambog følger det dyr det er lavet til - hvorfor ellers lave dem??

Og som Ginne skriver, hvad skal sælger med bogen??
    Hvis man vender det om, og laver en lidt vild teori - kan sælger så ikke bare bruge stambogen til en anden tæve, og lave noget fusk der?

Jeg syntes godt nok den danske lovgivning på det område er slapt...det er for nemt at fuske og svindle!!

• #47   1. jun 2010 Er den købte hund øretatoveret? Hvis ikke, er det ikke en DKK hund.

• #48   1. jun 2010 Winther, det kan det da godt være, den kan være chippet.

Kommentér på:
Sælge stambogsført hund uden tavle?

Annonce