{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Stambog, pligt eller frivilligt? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Min søster og jeg har haft en snak omkring stambøger. Vi kan godt tænke os, at vide mere om, hvorfor man kan købe hvalpe uden stamtavle, af stambogsførte forældre, hvad er ideén med det? Kan man i nogle tilfælde som køber selv vælge, om man vil have stambog på sin hund eller ej, for således, at få nedslag i pris? -også selvom andre i søskendeflokken bliver stambogsført?

Er det hensigtsmæssigt, at parre en stambogsført hund med en ikke stambogsført? Eller er det op til opdrætteren, at indskrive dette i en kontrakt, hvis ikke dette ønskes?

Umiddelbart virker det til, at man øger risiko for at ødelægge evt. gode opdræt og linjer, som er fremavlet og opdrættet i årvis, hvis ikke stambogen opretholdes. Derfor ser vi ikke helt kan se pointen i, at sælge hvalpe uden stambog, hvis forælderne er registreret

Pyha, nu det ikke fordi vi synes hunde uden bog er mindre værd,. Det er udelukkende OPRETHOLDELSEN af bogen og dermed en vis SIKRING af standarden, vi ønsker at forholde os til Håber vi har gjort os forståelige!

Alle må have en dejlig søndag!!

kevin

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stambog, pligt eller frivilligt?
  • #1   1. mar 2009 Jamen kan kun give dig ret i, at det egentlig ødelægger det store arbejde opdætter har lagt i sin avl, ved at parre en hund med stamtavle, med en uden.

Nu er det jo nok et hvepsebo, du stikker hånden ind i:-)

Anyway, Som udgangspunkt, er det jo op til opdrætter at skrive i købsaftalen, at man under ingen omstændigheder må parre en tavle hund med en uden tavle. ellers er det jo op til købers egen moral....
    Den med 2 forældre med tavle, der laver hvalpe uden. det kan skyldes flere årsager, enten kan det være fordi folk ikke har gidet at gøre arbejdet for at de bliver avlsgodkendte, det kan være bare den ene, eller dem begge. Så kan det også være fordi f.eks den ene ikke kan opnå avlsgodkendelse pga manglende tænder, HD osv. Personligt ville jeg tvivle på, at avlen var orden med mindre især at folk kan fremvise HD resultat fra DKK, altså et resultat på skrift.

Og nej, du kan ved DKK ikke stambogsføre nogle af hvalpene, og så sælge resten uden, ALLE hvalpe skal registreres INDEN de bliver 3 uger. Men hvordan det er hos andre klubber kan jeg ikke udtale mig om.

God søndag til dig også....!

• #2   1. mar 2009 Kevin for at man kan få en bog efter stambogsførte forældre, kræver det først og fremmest at hundene er avlsgodkendte. Er de ikke det, så kommer der ingen bog med hvalpen.
    Men ER hundene godkendt, så er det ren fusk, hvis der ikke kommer stambøger med - måske en indikation om, at hundene ikke er dem, man tror de er?

Af samme årsag som du nævner, synes jeg man bør få sine stambogsførte dyr godkendt før man avler på dem, sådan at det kan registreres, hvad der sker i linjerne.

Ud over det, er jeg enig med Gundogs - en tavle er udelukkende et stykke værktøj, man kan vælge at bruge. Vil man ikke bruge det, kan man ligeså godt købe tavleløs.

• #3   1. mar 2009 Lykke J - tak for hurtige svar :=)

vil lige sig jeg IKKE skal alve selv om jeg har en hund med stambog

• #4   1. mar 2009 Går man ind for seriøst avlsarbejde, så har man DKK-tavle på sin hund.

Hunden har gennemgået en uddannelse, kåring af en eller anden art. og er fremstillet til avlskåring,

Skal hunden indgår i avlsarbejdet, så er det vigtigt at den hund man vil bruge til parring også har en uddannels. med prøver og avlskåring.

De hvalpe der kommer bliver registret på en hvalpeliste inden de er 3 uger gl.
    Listen sendes ind til DKK - som så udsteder stamtavle på hele kuldet.

Stamtavlen følger hvalpen, det er det samme som en dåbsattest.

Og så DKK opdrætter kan man ikke parre med hvilken som helst hund uden stamtavle,

Parre man med en uden stamtavle bliver man smidt ud af DKK.
    Så for at opretholde sit opdrætterskab i DKK, så skal der være DKK taver på de hunde man bruger.

Kommentér på:
Stambog, pligt eller frivilligt?

Annonce