Stambog, pligt eller frivilligt? {{forumTopicSubject}}
Hejsa Alle...
Min søster og jeg har haft en snak omkring stambøger. Vi kan godt tænke os, at vide mere om, hvorfor man kan købe hvalpe uden stamtavle, af stambogsførte forældre, hvad er ideén med det? Kan man i nogle tilfælde som køber selv vælge, om man vil have stambog på sin hund eller ej, for således, at få nedslag i pris? -også selvom andre i søskendeflokken bliver stambogsført?
Er det hensigtsmæssigt, at parre en stambogsført hund med en ikke stambogsført? Eller er det op til opdrætteren, at indskrive dette i en kontrakt, hvis ikke dette ønskes?
Umiddelbart virker det til, at man øger risiko for at ødelægge evt. gode opdræt og linjer, som er fremavlet og opdrættet i årvis, hvis ikke stambogen opretholdes. Derfor ser vi ikke helt kan se pointen i, at sælge hvalpe uden stambog, hvis forælderne er registreret
Pyha, nu det ikke fordi vi synes hunde uden bog er mindre værd,. Det er udelukkende OPRETHOLDELSEN af bogen og dermed en vis SIKRING af standarden, vi ønsker at forholde os til Håber vi har gjort os forståelige!
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Der er sikkert mange grunde til at man ikke får tavle på et kuld.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 150 Svar: 1.213
Har man fået mange hvalpe og har svært ved at sælge dem er det vel muligt at man vælger at sælge de "mindre gode" uden stambøger til folk der synes det er for dyrt med....
Men ellers er det da absolut ikke hensigtsmæssigt, der er jo en grund til at man betaler ekstra for hunde med stambøger og gør alverden for at videreføre dem
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
og heller ikke noget seriøse opdrættere gør.
opdrætter man under DKK kan man ikke fravælge en del af hvalpene.
der er vist nogle af de mindre klubber hvor det kan lade sig gøre.
kender i hvert tilfælde til en hvalpefabrik, hvor køberne kan vælge til eller fra.
når man i annoncer ser at forældredyrene er stambogsførte, men hvalpene ikke er, så hænger det sammen med at forældrene ikke er blevet avlsgodkendt enten ikke kan blive det eller ikke er blevet undersøgt/udstillet.
så jeg synes i gør ret i at være betænkelige ved den slags avl.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
Men man kan godt lave et kuld hvalpe uden stambog, selvom forældrene begge er stambogsført. Man bliver bare smidt ud af DKK, hvis det er noget man praktiserer.
Dem, der laver kuld uden stambøger, selvom begge forældre har, er dem, hvor forældrene ikke har været gode nok til en avlsgodkendelse.
feb 2006
Følger: 79 Følgere: 78 Hunde: 6 Emner: 200 Svar: 2.215
at nogle avlere sælger en enkel eller flere uden tavle synes jeg er useriøst og kan ikke se nogen mening med folk skal få lov til at få nedslag i pris og så ikke få stamtavlen med.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Med hensyn til at parre UDEN yavle og kontrakt, så har jeg, på Kaido, en ekstra kontrakt (udover DKK`s) som forpligter mig til at få hande HD og AD fotograferet og som forpligter mig til at lade opdrætter vide, hvis jeg påtænker at avle på hunden. Opdrætter har nemlig i sin kontrakt skrevet at HUN skal godkende parringen. Nu skal der ikke avles på mine hunde, men jeg kan godt li`at opdrætter dækker sig ind på den måde og jeg skrev gladeligt under:-)
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 194 Svar: 1.733
maj 2007
Så når folk skriver at hunden har stamtavle, men at man valgte ikke at "købe den med" tænker jeg mit:-)
I DKK, som er den klub, jeg kender til, SKAL stambogen følge hvalpen:-)
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 726
maj 2007
Jeg kan se at moderen højst sandsynlig er i DKK og hvis faderen er i DRU, så kan jeg ikke forstå at man ikke har lavet DRU tavler på dem?
aug 2007
maj 2007
Blot af nysgerrighed, har du så nogen fornemmelse hvorfor man har valgt at flytte dem i andre klubber?
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
aug 2007
maj 2007
JA, der er vildt mange i den race......*GG* Vi kan sagtens stå 30-40 hunde i hver klasse... Så hvis man skal gøre sig håb om at nå til tops, skal man have en HELT speciel hund. Det har jeg, men dommerne kan bare ikke se det, så derfor udstiller jeg sjældent mere..... Men jeg har stadig verdens skønneste hunde:-)
Stambog, pligt eller frivilligt?