21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
En forskrækkelse kan sprede dårligt ry {{forumTopicSubject}}
I lørdags passede jeg svigers 2 lhasaer, og om eftermiddagen var vi ved stranden og bade =)
Det var drønvarmt og en ikke-klippet lhasa (eller to) så bestemt ud til at det var en del for varmt til at gå hurtigere end en snegl på søndagstur..
Kaoz ko går løs, og lidt i forvejen.. Han er lydig og veltrænet - kender alle regler for at gå løs.
Vi går på en grussti der går rundtom kirkegården, Kaoz når et hjørne hvor vi ikke kan se om på den anden side; han stopper op - han har ikke lov at gå om hjørner uden ledsagelse.
Jeg står 3-4 meter bag Koen og venter (u)tålmodigt på lhasaerne skal få sig sneglet med, vender mig kort mod dem og kalder og i det samme hører jeg en herre udbryde en forstrækket lyd.
Vender mig og ser det er en midaldrende herre med en flot ABér jeg har set på campingpladsen. Han og hunden er naturligvis blevet forskrækkede over at se Kaoz stå på stien lige rundt om hjørnet.
(naturligvis bliver han stående, som skrevet er han yderst lydig og veltrænet).
Jeg kalder ham hen og ville egentligt have undskyldt at han havde forskrækket dem, men herren når at gå på campingpladsen mumlende noget om en snor.
Jeg følger ikke efter ind på pladsen da jeg tænkte det ville gøre mere skade end gavn at komme brasende med en undskyldning (og Kaoz ko) og risikere en diskussion over en forskrækkelse.
Hører så herren brokke sig til andre campister; noget om at det er utroligt det er HANS hund der har ry for at bide (kunne ikke høre så meget gennem den høje hæk).
Det var da uheldigt, og jeg skulle da have kalde koen hen til mig og vente på de små, men det er let at være bagklog =/
Koen knurrede ikke, gøede ikke og lagde ikke op til noget som helst; han stod der bare og ventede og kom så snart jeg kaldte.
Jeg håber herren er på camping igen i næste uge så jeg kan få udbederet "skaden" og måske kan hundene endda lige hilse så han ikke går og tror jeg har et frådende uhyre til at løbe løs =)
Det er forfærdeligt at støde på en løs hund så pludseligt, og jeg kender selv angsten for et overfald.. Har det rigtig skidt med at have forskrækket hund og herre, og endnu mere dårligt over jeg ikke nåede at sige undskyld og vise at min hund er både lydig og venlig (ellers var han jo ikke løs).. Måske næste weekend =)
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.610
Ej, det er bestemt ikke sjovt at møde en fremmed løs hund og man bliver da forskrækket... Men man kan jo ret hurtigt se om hunden "vil noget" eller "bare" passet sig selv *S*
Manden er nok bare træt af kamphundedebatterne og derfor måske lidt fintfølende :o)
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
al ære & respekt for at din hund er så lydig som du beskriver, men hvad hvis din hund pænt står afventede ved hjørnet - løs - og der kommer en hundeejer med en hund, der f.eks tænder af på andre hunde.
Ville du så også have ham under kontrol der?
Bare et spørgsmål?
Flot at du tager ansvar på det og vil opsøge den anden hundeejer og sige undskyld, for man kan godt nok blive forskrækket, når der lige pludselig dukker en løs hund op og ingen ejer:-(
jun 2005
Han lyder "for god til at være sand", men enhver der har gået tur med Kaoz og jeg vil bevidne, at intet kan ske hvor han ikke lystrer..
(Ikke at jeg kræver vidner, pointerer bare, at det ikke kun er mit udsagn og modershjerte der taler for hans lydighed)..
jun 2005
Det forsvarer ikke at herren blev forskrækket; det er jeg meget ked af og håber som sagt jeg får en chance for at tale med ham.
dec 2008
Følger: 40 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 527 Svar: 6.805
Men min verden har ændret sig fra jeg gik tur med min boxer på 40 kilo, hvor jeg ikke var speciel bekymret for andre hunde til nu hvor jeg bl.a har en fb på 12 kilo.
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Undskyld, men hver gang jeg kikker på ham, tænker jeg på den tur og skraldgriner...
jun 2005
Jeg frygter såmen også for overfald, hader når løse fremmede hunde kommer tordnende =(
jun 2005
Hunden - Naturligvis ikke, det er også rigtig træls at de lige kom rundt og blev forskrækkede, ingen tvivl om det !
apr 2005
Griner, ej ja, jeg husker som det var det ham.. Men din fortælling om det er noget af det sjoveste der er postet herinde..... Situationen var jo selvf frygtlig og kunne ha været endt helt galt, men som du kan fortælle... Savner faktisk dine fortællinger, du må komme lidt igang igen med dine hverdags fortællinger.. Eller lave nogle genpostninger:o)) Der var også den med 4benet og billed der fulgte...
Nå, men dit emne, jeg ville ha´det som du, og ville nok også lige kikke efter manden og lige få en snak... I det hele taget er det , det vi har brug for i denne tid, vi hundeejere er delt op i to lejre og dialog på et ordentlig plan ville være rart..
jun 2005
- Men ja, han er ekstremt dygtig og pålidelig =)
jun 2005
Til jer der ikke kender historien om Anna og stolen kommer lige et kort oprids.
Anna er med sin "far" og en kammerart på havnen og spise ved cafeborde udenfor. Far sætter linen om stolebenet, Anna ligger og sover trygt under den.
Da far rejser sig laver stolen en lyd, Anna bliver bange og løber væk - stolen følger efter i linen og Anna styrter direkte i havnebassinet.
Stakkels stakkels lille Anna (ABer ejet af Mette og Palle)
.. Og du burde da vide at Kaoz ko ikke bliver skræmt af lidt stoleskrammel *tsk tsk* ; )
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Jeg har gået adskillerige ture med ham og Nins.....er det ikke snart på tide med en tur igen Nina?
jun 2005
Hunden - <historien er ganske morsom, det var ikke så sjovt med de slemt tilredte poter og den yderst forskrækkede hund der efterfulgte.. Hun er dog rolig og .. ville godt sige lydig, men ordet er vist nærmere doven og ligegyldig efterhånden .. igen =)
aug 2008
Følger: 35 Følgere: 34 Hunde: 2 Emner: 175 Svar: 1.763
Vil lige sige jeg synes det er super flot du har så meget styr på din hund , men når det så er sagt mener jeg bestemt at man skal have snor på sin hund offentlige steder som i skoven , stranden , byen mm , da en hund er en hund og alle hunde kan komme ud af kontrol uanset hvor godt trænede de er ...
jun 2005
jun 2005
Jeg bor i en mindre turistby, og hunden er trænet i selvsamme omgivelser han går løs. Det er testet til ukendelighed og Kaoz´ træning fejler aldrig.
Anne - Ja om ikke andet har man da gjort forsøget! Og jeg har lært at huske at hunden kaldes på plads inden vi runder hjørner hvor man ikke kan se om/hvad der venter på den anden side =)
feb 2006
Sorø , 4180 S..........lige her tager du faktisk fejl....Kaoz er under FULD kontrol uden line....det lover jeg dig....
aug 2008
Lise Ø
Har trænet i politi hundeforeningen igennem 9 år og den mest veltrænede hund kan lige pludselig fejle ... en hund er en hund som man aldrig kan stole 100 % på uanset hvor godt trænet den er og hvor føre fikseret den er ...
Selv politiets tip top trænede hunde fejler og kommer ud af kontrol af og til og synes det er dybt respektløst at have sin hund løs i skov , på stranden og i byen hvor andre mennesker færdes , der er jo ligeledes børn , voksne der er vildt bange for hunde og så hjælper det ikke at der kommer en med en løs hund oveni købet ... Beklager mit indlæg ikke falder i god jord .
Men hatten af for din hund er lydig , meeen hvad hvis det en dag går galt ??
Jeg undres over folk der har den holdning at deres hund aldrig gør noget og altid lystre ,,,, for det kan man aldrig vide 100 % ..
jun 2005
Hunde i PH er trænet på drifter og kører højt, min hund er trænet med ro og pålidelighed..
feb 2006
Som Nina skriver.....det bliver nok i en anden tråd snakken skal tages, men jeg har på de utallige ture vi har gået sammen ALDRIG set Kaoz miste focus ...........han ånder og lever udelukkende for Nina!
aug 2008
Hunde der er trænet i PH klub er IKKE kun hunde der er trænet på drifter og køre i højt gear , der er også alm lydighed for andre "alm" mennesker der bare vil gå til lydighed og få en god familiehund ,, så det er noget sludder at skrive ..
Kontrol eller ej hunden skal være i snor af ren og skær respekt for andre mennesker og hunde uanset om hunden gør noget eller ej .
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
jeg har nemlig en hund der bestemt ikke er tryg ved andre hunde, og da slet ikke løse hunde. Det er enormt tryggende for ham, og det lige meget hvad din hund gør!
På med snoren!
Man kan ALDRIG med sikkerhed sige hvad hunden gør og ikke gør. Det er den mest dårlige undskyldning til at have løs hund, og jeg er træt af den.
feb 2006
Hun har lov til at gå med den fri så længe hun har styr på den.
At din hund ikke kan lide andre hunde....det er dit problem....ikke Ninas.
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 258
jul 2004
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 162 Svar: 1.336
Ved ikk noget værre.. Jeg lader kun min ejen gå løs nå vi kommer ud på et super stort græs areal hvor ejg kan se laaang i forvejen om der kommer en hund eller bare andre mennesker så jeg kan kalde min hund til mig og få snor på hende..
Der findes ikk ngoet værre end folk som ikk har deres hund i snor ligemeget opdragelse.
Nu skriver du at du ventede på de 2 andre hunde var de heller ikk i snor.??
Ja undskyld men en hund kan trænes noget så meget men du kan aldrig ALDRIG være 100% sikker på hunden ikk reagere på noget af sine ekstinkter og det ligemeget hvor godt den er trænet.
Ved det for min far har trænet top hund til sikker hed og sådan. rotter og dobber.. de var lydige til det mindste men stadig en hund med instinkter.
Sys endelig du burde skamme dig og få din hund i snor lydig eller ej
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Vi har en hundelovgivning hvor det står fint beskrevet, at man gerne må gå løs med hunden, såfremt den er under kontrol!
Camilse, det lyder nu mere det er dig der er trykket og ikke din hund!
Ninas hund, kommer jo netop ikke tæt på andre hunde, så hvad er problemet?
At politihunde bliver benyttet som eksempel, ser jeg nu stort på!
Det er jo ingen hemmelighed, at politihundenes lydighedsmæssige standart ikke er særlig høj her i landet!
Det kan godt virke som om, at "tyv tror hvermand stjæler", forstået således: at "brokhovederne" selv har hunde med en uheldig adfærd der risikerer at ryge i hovedet på fremmede hunde..!
Og hvor kommer det bare slet ikke bag på mig, at det er ejeren af en kamphund situationen udsprang af!
De ejere er jo netop, grundet signalværdien nødt til, at holde deres hunde i snor -hvilket en del af disse ejere finder ganske uretfærdigt -og så skal det bare gå ud over alle os andre!
Hvor bliver jeg træt i ansigtet!
apr 2005
Uden at jeg skal ha´den på ryggen, "Det er sg oz bare fordi du er Kamphunde ejer" Emmervæk ikke mig der ikke overholder loven de pågældene steder..
jun 2005
Vildt, fremmede hunde, kendte hunde, kendte mennesker, folk der lokker med kiks, leg og hvad har vi, vildt på flugt, vildt i stand, larmende ting, pludselige lyde... Hvad der kunne anses som en fare bliver trænet så jeg kender reaktionen.
Tro hvad i gerne vil; jeg VED at min hund lystrer og er forsvarlig at have løs - under kontrol.
Som moster er inde på overtræder jeg ingen love, hundeloven foreskriver at man må have hunden uden line såfremt den er under fuld kontrol.
Lhasaerne var ikke løse, de var i lang line.. Jeg kunne så bare have slæbt dem med, men valgte at vente selvom de sneglee sig afsted.
HAVDE jeg haft linen på Kaoz og den var strakt ud, så ville han ikke gave været længere væk (eller under mere kontrol, det ville bare se sådan ud måske), og havde jeg haft flexi-satan på ville linen have været længere end han var væk..
Jeg forsvarer ikke at min hund skræmte herren og hunden - hvor racen sådan set er ligegyldig, jeg har intet imod muskelhunde, Kaoz har 3 venner der er ABere - og det kan ikke undskyldes nok.
Jeg bortforklarer ikke mit ansvar for at min hund skræmte manden, men Kaoz gjorde intet FOR at skræmme andet end at stå der (vi kender vel alle chokket at gå om et hjørne og tro der er fri bane og så få sig et chok?) og han kom promte da indkaldet lød.
Hans træning fejler intet, han reagerede nøjagtig som han skulle, så jeg ser ingen grund til at min veltrænede hund skal holdes i line pga et chok; andet skete der ikke - manden og hunden blev forskrækkede.
Hvad jeg egentlig frygtede var netop hvad flere af jer er gået over til - frygten for hvad der kunne ske hvis hunden IKKE var trænet.
Vil lige påpege, at der ikke er linepåbud andre steder end på marinaen i Bogense, alle andre steder er hundeloven gældende og den overholder jeg såmen =)
Jeg er ked af manden og hunden blev skræmt, det skal der ingen tvivl være om, men jeg er lige så ked af, at en forskrækkelse skal give Kaoz (og jeg selv) et dårligt ry.
Jeg vil gerne oprette en tråd (ikke lige nu) hvor vi kan diskutere hvor og hvornår hundene må være løse, men den her er ikke lige den tråd ; )
apr 2005
Mit indlæg var ikke ment på dig...... Tror kun dem der påstår andet, er dem der ikke har haft en hund som Kaoz, jeg havde det i min Max, så er skam ikke i tvivl om at du har fuld kontrol over ham...
jun 2005
jun 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 3.577
Jeg bliver bare træt over, at en ansvarlig ejer med en lydig hund -uretmæssigt skal angribes -når hun ikke har gjort noget galt!
Ingen tvivl om, at Ninas "line" over for kamphunde er væsentligt længere end min -og hun måske derfor er knap så harm, som jeg ville reagere i sådan en lignende situation?!
Essensen for mig er bare, at kamphundeejere ofte har en tendens til, at skyde andre hundeejere og deres hunde en uansvarlig adfærd i skoene -som med rette kan kaldes malplaceret!
(Tyv tror hvermand stjæler) *s*
Derfor jeg reagerer på "manden" idet hans hund var en AB.
Andre racer reagerer jo netop ikke så voldsomt og instinktivt, som jo reelt er grunden til mandens harme og frygt, -og da slet ikke en "kastreret veldresseret ko"!
Jeg finder det ærgeligt, at Nina nu risikerer et dårligt ry -uden der konkret er et rimeligt belæg for dette -tvært om!
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 72 Hunde: 3 Emner: 356 Svar: 4.433
det er dejligt du har så meget kontrol over din hund
og det er stort af dig, at du erkender "fejlen" - så manden blev bange.
Jeg kan kun snakke ud for mine egne oplevelser...
Jeg har så tit mødt løse hunde, hvor folk råber "den gør ikk noget" - og så er den bare kommet spunsende mod min hund på 1,9 kg, som var i snor - og så kan du næsten selv regne resultatet ud - min hund bliver hammer forskrækket - han er i snor og kan ikk gøre noget.
Og de mennesker ødelægger det lidt for dig - for jeg vil automatisk blive forskrækket, hvis det var mig der var manden i den oplevelse... fordi man netop ikke kender hunden.
Hvis det stod til mig, så skulle alle også gå i snor på offentlige steder - eller i hvert fald som det mindste sætte snor på deres hund, hvis de møder en anden.
På åbne områder kommer Cody da også løs - men ser jeg en med en hund, så kommer han i snor med det samme.
Jeg kan 100 % godt se det er irriterende for dig, når nu du ved at din hund er opdraget - og du har dit på det rene...
Der er da folk herude, som altid går med deres hund løs - og jeg kender mit område rimeligt... så jeg sådan nogenlunde ved hvilke hunde man kan stole på og hvad for nogen man ikke kan... men nye steder eller nye hunde, tør jeg absolut ikk stole på nogen.
jun 2005
Jeg fik ikke selv et møgfald, men ville meget hellere have haft det på den måde end høre sure miner gennem en hæk.. Håber som sagt jeg kan få talt med ham en dag =)
Christina - Ingen tvivl om, at jeg udemærket kender til "Den gør ikke noget" - opråbet når der kommer en løs hund tordnende, og tro mig - det er lige så irriterende for mig som det er for alle andre.
Kaoz er trænet på alle leder og kanter, men al lydighed i verden redder ham ikke fra at blive skambidt hvis en anden hund ser sig sur på ham - og det gælder også selvom han går på plads.
Jeg HADER at folk ikke enten træner hunden eller sætter line på den!
Her i byen er der en del flexi-hunde og en håndfuld lydige (deriblandt en rottweiler der ligesom Kaoz kan gå løs på fortorvene, utrolig flot trænet), de fleste er dog jagthunde. Vi har også vores "Den gør ikke noget" og får jeg fat på dem bliver de leveret tilbage i halsbåndet/nakkeskindet til ejeren.
Jeg er fuldt ud klar over at utrolig mange ikke har retten på deres side når en hund slippes, men jeg ved Kaoz ko er trænet godt og hans lydighed fejler aldrig =)
apr 2005
Fordi jeg har en hund der er blevet overfaldet,ogefterfølgende meget usikker og hun ryger straks i forsvars position, når en hun kommer løbende imod hende,selvom ejer når at kalde den til sig, er hun stresset op, og jeg skal bruge meget energi på at få hende rolig igen, og ofte er hendes tur ødelagt fordi hun går og stresser og kikker sig omkring om der kommer noget.. Derfor vælger vi bevidst steder med hende hvor hunde skal føres i snor... Og forventer andre overholder dette....
Så vil man have sin hund løs, så gør det steder hvor det er lovligt, så er der plads til os alle:o)
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 181 Svar: 790
feb 2006
feb 2006
Nina har arbejdet med sin hund i mange år for at få den lydighed på plads.
Jeg tror det har været den udfordring som passede til hende og hendes hund, og jeg kan ikke se at folks irationelle angst for løse hunde skal sætte en stopper for hendes træning.
For Kaoz vedkommende er det fuldstændig ligegyldigt om han er i snor eller ej.....hans bånd til Nina er så stærkt at han kun har hende i sine tanker døgnet rundt og altid har sine opmærksomhed på hende.
Når folk bliver så mugne over dette spørgsmål, hænger det sandsynligvis sammen med danskernes smålige misundelse over at der er nogen der magter opdragelse af hunde.
Det er fuldt ud lovligt at gå med sin hund løs under fuld kontrol....og det skal Nina bare fortsætte med!
-M Hysted -.............ved du vil give mig ret hvis du en dag mødte Nina!
feb 2006
Jeg ser ingen grund til at det skal være usikre og bange mennesker der skal sætte dagsordenen for andre i vores dejlige lille land....gør du?
Dejligt vi har dygtige hundeejere og fantastiske hunde som "dem" i Bogense...!
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Desuden. Det er et dyr. Man kan aldrig vide hvordan den reagerer på andre hunde, pludselige hændelser osv.
Alle jeg har mødt siger de har styr på deres hunde. Og hver gang har deres forbandede hund gået fra dem, for at gå lige til min hund, der er utryg ved andre. Det er IKKE rimmeligt og IKKE noget jeg skal have skylden for.
At min hund ikke kan lide andre hunde ville ikke være et problem, hvis folk de holdte deres hunde i snor, så han ikke skulle stå ansigt til ansigt med andre.
Og nej, jeg er sikker på at næsten alle hunde der er bare lidt usikre på dem selv ikke ville finde det spor betryggende at de står i snor, mens en hund der er dobbelt så stor som dem selv kommer rendende. De har ikke en ærlig chance for at forsvare sig selv!
Hvis folk de bare gad tænke på andre end dem selv for en gangs skyld, så er jeg sikker på at rigtig mange problemer med hunde ville være undgået. Og jeg havde ikke haft en hund der var så bange for andre hunde når han så dem.
Derudover har manden ikke ærlig chance for at vurdere om hunde gør noget eller ikke gør noget.
feb 2006
------->Der er ikke mange steder hvor man må have sin hund løs<-------
ikke holder vand.....for det må man som sagt på alle offentlige stier, gader og veje.....hvis hunden er under kontrol.
Ellers har jeg ikke henvendt mig til dig.
En forskrækkelse kan sprede dårligt ry