{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.859 visninger | Oprettet:

Dårlig samvittighed {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd jeg faktisk selv startede men som omhandlede noget andet, så kom jeg til at tænke på det der med dårlig samvittighed hos os hundeejere.

Jeg selv tror på, at det er lidt et grundvilkår, vi har - at man ønsker det bedste, men vi ved jo alle, at det nærmest er umuligt at leve op til.

Jeg har en fornemmelse af, at det ikke er noget, man taler så meget om, men jeg er sikker på, at hovedparten af os har områder, hvor vi tænker at vi rigtig gerne ville gøre det bedre, hvis vi kunne.

Har du nogen områder, hvor du tænker, at din hund går lidt på kompromis - og har du lyst til at dele tankerne?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig samvittighed
  • #1   18. maj 2010 Ind i mellem så har jeg dårlig samvittighed overfor Fraya når min kærestes familie holder familie tamtam... de gør det ofte en fredag aften når hun i forvejen har været alene mens vi har været på arbejde.

De kan ikke lide hunde, så kan ikke tage hende med.

Så kan jeg få det SÅ skidt med mig selv over at gå fra hende igen...
    Men sp må vi hygge os rigtig meget inden og rigtig meget efter.

• #2   18. maj 2010 Ja jeg er alene med min, og det betyder 8 timer alene ca. 4-5 dage om ugen, hvis det skulle være optimalt i min verden, så var han med mig på job. Det er dog ikke muligt, så jeg har en hundepasser, som kommer og går med ham i løbet af dagen.
    Jeg har dog selv valgt dette, og er nu også sikker på, at han har det fint... men lidt dårlig samvittighed har man vel altid.

Hvis jeg en gang i mellem (meget sjældent) går i byen, så kan jeg da også tænke på, at han er alene... er nok lidt pyldrermor smiley

Man kan altid være mere sammen med sin hund.. træne mere med sin hund.... og bruge mere tid på den... i min verden. Han betyder så også alt for mig.

• #3   18. maj 2010 Ja jeg har da dårlig samvittighed over at jeg ikke får gået de ture han plejer når jeg er syg. Han sidder bare og kigger på mig, men jeg har bare ikke kræfterne til det. Det er ikke det samme for ham når det er min kæreste der går med ham, og derfor sidder han med de store brune øjne og kigger på mig...

• #4   18. maj 2010 Uhh ja jeg får det også skidt, hvis jeg har været på arbejde, og jeg skal noget igen om aftenen...

• #5   18. maj 2010 Jeg kan oss få dårlig samvittighed over at gå-turene ikke altid er så lange og hyppige som inden jeg fik børn - og ja, når vi skal til familie-tamtam og hun er alene rigtig længe ..

• #6   18. maj 2010 Det var den dårlige samvittighed der var grunden til at vi valgte at give vores elskede lab, Belvedere, et nyt liv som alene hund. Han har det super godt i dag, og det glæder os virkelig meget. Han havde så absolut ikke fortjent at være bagest i køen som 4. hund. Men med 3 gårdhunde, der fylder det meste af vores liv, kom han altid sidst.

Jeg tror han i sine tanker takker os for at have fået et nyt hjem.

• #7   18. maj 2010 Det er vældig genkendeligt ;o)

Selvom vapsen stort set aldrig er alene hjemme, så formår jeg at få dårlig samvittighed, når han for en gang skyld er. Det er jo helt tosset.
    Og som dig Joan, så er det SÅ forfærdeligt når hunden må gå på kompromis fordi man har en rigtig dårlig dag.
    Cassius er ellers så god til det og lader sig ikke mærke med det - han tilpasser sig bare, men tænk, så er det DET jeg får dårlig samvittighed over *GG*
    Normalt kommer han jo og fortæller når jeg bliver for kedelig, så det at han ikke gør det, går jo lige i hjertekulen *GG*

Arhmen altså, det er jo håbløst ;o)

• #9   18. maj 2010 Jeg må indrømme, at jeg aldrig tager afsted, hvis han har været alene, mens jeg var på job... så sørger jeg for pasning... eller sørger for at han skal med... hvis det ikke er muligt, så bliver jeg hjemme.

• #10   18. maj 2010 Og så når vi kommer hjem lidt sent om aftenen - så kan kæresten gå direkte op af trappen til soveværelset mens jeg går ind og tænder lys i stuen.
    "Hvad laver du?"
    Jamen jeg skal da være sammen med min hund - jeg kan da ik bare gå i seng nu.
    Så må vi hygge lidt inden jeg kan lukke øjnene - sådan er det altså at have hund.

• #12   18. maj 2010 Heidi, det er rigtig øv-følelser, du beskriver. Jeg håber, at det har givet en masse som kommer både Ludvig og dine kommende hunde til gode.
    Så har det jo ikke været HELT forgæves.

• #13   18. maj 2010 Lige nu har jeg ikke dårlig samvittighed. Min kæreste har skifteholds arbejde, og det betyder, at hundene kun har hele dage alene ca. 6 gange på en måned. Og pt. kommer de alle til træning 2 gange om ugen, og bliver trænet både i agility og lydighed.

Men må indrømme, at mens "drengene" var hvalpe og unghunde, havde jeg tit dårlig samvittighed overfor Lanka. Hun er så nem, og kræver ikke noget af os, og jeg fik virkelig ikke trænet ret meget med hende i den periode. Selvom hun ELSKER at få lov til at arbejde alene, sammen med én af os.

Jeg forsøgte at tage hende med, hvergang jeg skulle på kurser mv., men jeg syntes aldrig helt det kompenserede for den faste skemalagte træning hver uge, som der bare ikke var overskud til.

• #14   18. maj 2010 Irene, det kan godt være, det er noget kønsbestemt.

Min mand har dog lidt af det samme. Og helt ærligt, det er altså tosset - jo, hunden indgår nogle kompromisser for at vi kan leve et fuldt og helt liv, men han HAR det jo godt.

Og så alligevel, så snerrer det lidt, når vi lader hunden ofre sig.

• #15   18. maj 2010 Jeg får også rigtig dårligt samvittighed hvis vi en dag ikke kommer til træning....
    Det er det bedste hun ved - og når så der kommer noget i vejen - jeg er sløj, bilen er i stykker eller hvad ved jeg - så synes jeg det er så synd for hende.
    Vi træner da herhjemme men det er så absolut ikke det samme for hende...

• #16   18. maj 2010 Heidi N. JA sådan er min kæreste også. jeg kan blive rasende når han bare vil i seng, for sofus skal da ikke straffes, bare fordi vi har været i byen. Så er jeg sammen med ham i hvert fald 1 time, hvor vi hygger, snakker, leger eller går en tur.

• #19   18. maj 2010 Jeg har det måske lidt omvendt...

Hunden kommer altid ud og gå, han er aldrig særlig længe alene, og har vi været væk 1 gang på en dag går vi ikke fra ham igen.

Hvor min dårlige samvittighed kan drille lidt, er når jeg altid går tidligt fra fester. Jeg skuffer ofte venner og familie fordi deres planer med mig ikke passer ind i hvordan jeg har hund.

Det er ikke noget jeg går og grubler over dagligt, men til tider kan jeg godt fornemme at folk synes jeg tager lige lovlig meget hensyn til min hund, og foretrækker at gøre den tilfreds frem for at pleje omgang med netværket.

• #20   18. maj 2010 Auch, det er også en kedelig en, Krumme - når kompromisset ikke engang giver et positivt afkast, så er det dælme surt.

• #21   18. maj 2010 Nina: Jeg har også før sagt "Vi skal hjem til hunden" hvor folk har sagt nå jaja - den kan da nok klare det.
    Jaja det kan hun da nok men det har jeg ikke lyst til hun skal.

Kæresten får altid valget om at blive, jeg vil hjertens gerne hente ham senere.

• #22   18. maj 2010 hhhm synes det er spændende at læse om andres dårlige samvittighed... Jeg synes faktisk kun at jeg har det lidt skidt mht at være væk fra ham i dagtimerne, mens vi er på arbejde) Men jeg ved at han bare ligger og sover, så har det jo fint. (der er i hvert fald ikke noget der indikerer andet) ... I hverdagene planlægger vi hvem der tager ud hvornår, fodbold, venner, musik osv.... så vi altid er en hjemme efter en lang dag alene (7½ time ca.) så han ikke skal være mere alene. Er der en dag noget hvor vi begge skal ud, bliver han passet!

I weekenderne kommer han altid med hvis vi skal noget og hvis det ikke er muligt at tage ham med, kommer han (som altid) ud på en dejlig lang tur, så han alligevel sover! Ellers passes han!

• #23   18. maj 2010 Aw ja Nina - DEN kender jeg ALT for godt. Specielt med min første hund, hvor vores omgangskreds ikke var så hundemindede, som dem vi har nu ;o)

Min familie undrer sig såre over, at hunden har så stor plads i livet, og det er også sket et utal af gange, at vi har forladt familietamtam for at tage hjem til hunden.
    Men sådan er det bare - det var det valg vi traf den dag vi købte vapsen.

• #24   18. maj 2010 Jeg indrømmer da også at jeg hellere går en tur med hunden i regn og blæst end at sidde og lege interesseret i farmors sygdom og hvad naboene dog har sat af blomster i haven ; )

Jeg er ikke den vildt sociale type, og VIL ganske enkelt hellere tilbringe tid sammen med hunden og kæresten i vores lille hjem..

Fint tilfreds er jeg med Internettets muligheder, jeg får mit sociale behov og sladder-genet stimulleret dagligt med venner, familie og bekendte over nettet.. Jeg er måske sær, men min hund ææælsker mig alligeveller *GG*

• #26   18. maj 2010 Nina. Sådan siger jeg også til mine venner og familie. men heldigvis har langt de fleste også hund, og de har samme holdning til deres som jeg har til min.
    Men har et vennepar som ikke har hund, og som ikke bryder sig om hunde generalt. De kan bestemt ikke forstå at jeg skal hjem til Sofus.i stedet for at blive 1 time længere.
    Min kæreste får også altid tilbudet om at blive for jeg kan sagtens hente ham, eller han kan tage en taxa.

• #29   18. maj 2010 puha jeg får helt dårlig samvittighed, over at jeg ikke har dårlig samvittighed overfor hverken hunde eller familie og venner... jg sys jeg er god til at priotere, og mine hunde de får det de har brug for, nogle dage mere end andre, og det har de det helt fint med... og jeg kan sagtens tage i byen uden at få dårlig samvittighed overfor hundene, for de lægger alligevel bare og sover når vi ikke er hjemme.... så nej ingen dårlig samvittighed herfra

• #30   18. maj 2010 Har dårlig samvittighed når enten jeg eller børnene
    er syge!!
    Så går det udover hundene på den måde at de ikke får
    deres gå ture..
    Men må nøjes med haven!

Til hverdag har jeg ikke dårlig samvittighed
    da jeg kun arbejder 4 timer hver dag.
    Så jeg har masser af tid til gå ture og aktivering
    inden mand og børn kommer hjem.

De får deres daglige tur i skoven om formiddagen
    så sover de til jeg får fri fra job så skal de med ud og
    køre de elsker at komme med ud og henta børnene.
    ''
    Om aftenen når børnene er lagt i seng går jeg en lang tur igen
    langs med markerne(bor på landet)

Så alt i alt syntes jeg min hunde har et godt liv og har som
    skrevet meget sjældent dårlig samvittighed.

P.s tager heller aldrig på ferie uden hundene...

• #31   18. maj 2010 Vores hunde er meget lidt alene, og skal de være alene en hel dag sørger vi for luftning...

Jeg kan se mange af jer skriver at I tager hunden med når I skal noget ??
    Er jeg mon sippet ??
    Jeg synes ihvertfald det er så pisse træls hvis folk kommer på besøg her, har deres besætning med..
    Der er nogle enkle der til tider har deres hund med her, men der er også nogen hvis hunde jeg ikke gider, de får ganske simpelt at vide at deres hunde må blive i bilen, jeg gider ikk det fis (og rengøring) efter andres hunde..

• #32   18. maj 2010 Jeg har konstant dårlig samvittighed - Sofus får sine tre ture dagligt og sådan som igår, der fik han 4 da vi smuttede en tur omkring slottet i Gråsten ! Men alligevel føler jeg at jeg burde lave noget mere med ham, selvom han nok gerne selv vil have lov til at slappe af ! Han er aldrig alene hjemme da jeg går sygemeldt.. Så når vi endelig skal noget - handle - over grænsen - familie osv. Så bliver vi som regel ikke ret længe for vi skal hjem til hunden smiley Jeg kender også den med træningen - hvis jeg er syg en mandag slæber jeg mig alligevel til træning fordi jeg synes det er SÅ synd for ham og han ved altid hvilken dag der er træning på ! Vi er sq alle alt for pjattet - men sådan er det vel at have dyr smiley

• #33   18. maj 2010 Btw - vi har ham også altid med hjem til svigermor osv. da hun elsker ham - der har han en mad og vandskål og sine egene guffere smiley Og hun passer ham også hvis vi skal noget - feks. sidst da vi var til konfirmation det kan jo godt tage lidt læneger tid end beregnet !

• #34   18. maj 2010 Jeg har en lille hvalp og jeg kan godt få rigtig dårlig samvittighed når jeg kommer til at blive lidt småsur når hun bider og river smiley

Men sådan er det jo at være hvalp. smiley

• #35   18. maj 2010 Pt går jeg med en rigtig dårlig tå, så det bliver ik til de vildt lange gåture. Men så bliver de aktiveret i haven, som de elsker at være i selvom den ik er så stor. Men dejligt vejr idag, der har de lagt og slikke sol. Når ik li den gemt foder, og den anden fandt det igen. Hov de er ski da gode til at aktivere hinanden, hi hi.

Men ja jeg kan sagtens ha dårlig samvittighed, og det er ik altid min mands familie kan forstå det... Især ik når vi er til familie tam tam, der er jo ik altid nogen der kan lufte dem...

• #36   18. maj 2010 Jeg har dårlig samvittighed over at jeg ikke får gået mere med Bella end jeg gør - af den grund at jeg har angst, og det hver gang er en kamp at komme ud og gå med hende ... det går dog fremad.

Molly har jeg endnu ikke problemer med.

• #37   18. maj 2010 Rikke S - Jeg er mest bange for at Bella bliver overfaldet :S - selvom det aldrig er sket.
    Min kæreste gider ikke gå med dem - han vil gerne have dem, men gå tur med den gider han absolut ikke.

• #38   18. maj 2010 Rikke S - Ja, men nu er han opdraget på en anden måde mht hundene - han mener ikke at hunde har behov for en gåtur.

• #40   18. maj 2010 irene hvor har du dog ret, her hos os har hundene en hvile dag om ugen hvor der ingenting sker med dem, og de nyder den...

• #43   19. maj 2010 Spændende spørgsmål, Irene.
    Jeg tror bestemt du har ret i, at der i en del familier overaktiveres - måske noget der er kommet af, at aktivering i en årrække har været lidt af et hurra-ord og det har hvalpeejerne taget til sig. Og så har man forsøgt at køre hvalpen træt og er endt med en overstimuleret hund.

Når det så er sagt, så har jeg det som Anne P - jeg mener at man sagtens kan træne med hunden hver dag, også uden den bliver overstimuleret.
    Men det kræver at man kigger på hunden, lytter til signalerne og indretter sig efter hunden.

Men timers afslapning skal en hun tilbydes hver dag, IMO.

• #44   19. maj 2010 Selvom jeg ved at de er stimuleret og får lov at løbe krutten af på anden måde, rammer min samvittighed mig når de altid er i snor i offentlig forum, såsom strand og skov, kikker nogle gange på dem og siger undskyld:o) skørt ja, men jo mig der har valgt at have disse racer, men dem der bøder for det..

Kommer der en lov om mundkurv, vil jeg gå med en konstant dårlig samvittighed, og sorg over at mine hunde bøder for andre båtnakkers fejl!

• #45   19. maj 2010 Dårlig samvittighed er noget Fanden har skabt smiley
    Og dog... det hele beror jo på følelser og beskyttelse. Man har jo kun dårlig samvittighed over for de levende individer, der rent faktisk betyder noget for én... men det rummer så også både familie, børn, venner, hunde, katte, heste og alt hvad der ellers er at kaste sin kærlighed på. Hvis nogen så den udsendelse i går om "kærlighed", og om hvilke dele af hjernen der bliver aktiveret ved forskellig kærlighed - så kan man nemt sætte sig ind i, hvorfor den dårlige samvittighed lever i bedste velgående... især fordi vi altid kun har 1 eller ganske få af det enkelte levende væsen, og på den måde bliver hvert enkelt til noget helt specielt og temmelig uundværlig - og dermed kommer "kun det bedste er godt nok"...
    Personligt har mit liv været temmelig omtumlet, og den dårlige samvittighed har været min tro følgesvend i hele mit voksenliv... overfor alt og alle - men jeg har efterhånden lært at leve med det... sådan er det at være et følsomt og perfektionistisk menneske, som måske nok i bund og grund lider under et lidt for lavt selvværd... En stor tro på sig selv og sine evner og gerninger giver langt mindre samvittighed - men i dag tager "man" det for givet, at alt skal gennemføres til UG - kærligheden til manden/konen, livet med børnene og dyrerne og generelt hele ens livsførelse skal være perfekt... men det er jo ren utopi... Jeg ville ønske, jeg kunne komme den dårlige samvittighed til livs, men foreløbig er jeg nået dertil, hvor jeg har accepteret, at samvittigheden er en del af mig... og den er faktisk på retur... Og mht. King - så er det jo samvittighed over ikke at aktivere nok, træne nok og ikke at gå ture nok, Alene-kvaler har jeg heldigvis ikke smiley

Kommentér på:
Dårlig samvittighed

Annonce