30. jul 2008 Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
Dårlig samvittighed.. {{forumTopicSubject}}
Nogen der kender det der med dårlig samvittighed?
mit lille marsvin, Alex, har jeg bestilt tid til aflivning ved på onsdag. og min dårlige samvittighed æder mig langsomt op.
Han har i et år haft en knude, som er blevet tjekket flere gange. Det kan muligvis være kræft. Jeg har haft ham i 4 år, hentede ham ved Dyreværnet, hvor de mente han var ca. 2 år dengang. Så på papirerne er han 6. Men hans dyrlæge mener, at han altså er 2-3 år ældre pga. pels og tænder.. Han blev opereret for et par år siden, og det tog han rigtig fint. Men indenfor det seneste år er han blevet liiidt mere sløv i betrækket. Han fiser rundt og larmer som han plejer, men bestemt ikke i samme tempo som engang. dyrlægen og jeg blev ved sidste undersøgelse enige om, at han ikke skulle have fjernet knuden, men have lov at leve med den, og hvis den så voksede, var det slut.. Knuden er vokset, en lille ny knude kan mærkes et nyt sted- deraf beslutningen om at give ham fred. Og her æder min samvittighed mig op!
Burde jeg prøve at operere ham? Han er stadig glad, han elsker at blive nusset, men knuden vokser, og jeg skal snart 2 uger på ferie, hvor min mor passer - er det egoistisk af mig, at aflive ham nu, bare pga det? Jeg bliver simpelthen sindssyg.
Jeg ved godt, at jeg gør det for hans skyld og at han fortjener, at en værdig død, inden knuderne bliver større/slår ham ihjel langsomt. Tror egentlig bare jeg vil ud med det.. Andre der kender det, med den skide samvittighed?
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.051
Jeg havde gjort det samme.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Jeg kondolerer for dit tab
jul 2008
Ziva - tusind tak, det er virkelig sødt sagt. jeg tror desværre du har ret i, at mange marsvin dør sådan. Nogen gange går det så stærkt, men andre gange tror jeg ikke folk gider køre til dyrlæge klokken lort om natten eller i weekenden med sådan et lille dyr.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Stort kram.
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 923
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du gør alt du kan for de små grise, og Alex har haft et fantastisk liv hos dig!
At operere en gris i den alder, med tvivlsomme knuder der vokser - det lyder som noget der vil være mere 'for din skyld' end hans, forstå mig ret. Jeg tror det vil være at trække noget i langdrag, fremfor få sagt et pænt farvel mens han stadig har det godt - altså, du ved, det punkt hvor man kan fornemme at det er ved at være på sidste vers, men inden det bliver helt skidt.
Og jeg kan sagtens forstå du vil gøre det inden din mor skal passe, for det er jo et stort ansvar og du vil potentielt risikere at gå og tænke på ham, mens du er væk på ferie, og være urolig for om hun ser det samme som dig osv.
- Du vil sikkert tænke på ham alligevel, men forhåbentligt med lidt ro, velvidende at han fik fred på en rolig og god måde.
Jeg er sikker på at Alex har haft et fantastisk mutteliv hos dig, og synes bestemt ikke du skal have dårlig samvittighed!
jul 2008
Det hjælper utrolig meget, at andre vil gøre det samme som mig. Du har helt ret i, at operere ham kun vil være for "min skyld", og sådan skal det ikke være. Det gør bare ondt, når han er så glad en lille fyr - og omvendt, det vil jo gøre endnu mere ondt, hvis han lige pludselig ikke længere var glad. Så var der jo gået for lang tid
Jeg vil gøre alt for de små mutter.. men kun så længe det også er retfærdigt for dem.
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.954
Er ked af at høre om den lille fyr
Men efter min mening gør du det absolut helt rigtige
Jeg har selv stået med et marsvin, hvor knuden ikke blev oplevet før det var for sent. Det punkt vil jeg simpelthen aldrig nå til igen.
Så synes det er det helt rigtige at give ham en værdig afsked nu
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.454
Jeg gik på samme måde med Bobo, som var syg til sidst. Skal-skal ikke? Han svingede mellem at have det rigtig godt til at have det skidt 2-3 dage (og her begyndte jeg altid at tænke aflivning) til at have det godt igen. Jeg nåede aldrig at tage beslutningen, før han pludselig blev rigtig dårlig og døde på vej til dyrlægen.
Det er noget af det værste, jeg har oplevet og jeg ville 100 gange hellere have taget beslutningen før og haft muligheden for at sige farvel på en rolig og behagelig måde. Så set i bakspejlet ville jeg have aflivet tidligere.
Man kan selvfølgelig ikke spå om fremtiden og måske kan Alex leve med knuderne lang tid endnu. Men måske kan han ikke. Og nu fandt jeg lige lidt info. Så vidt jeg kan se, så bliver marsvin i gennemsnit 4-6 år. Hvis han så er mellem 8-9 år, så har han jo virkelig gjort det godt. Og det sætter måske tingene lidt i perspektiv. Ville du operere på en hund, der f.eks. var 15 år?
Men altså, beslutningen er jo din. Jeg vil bare sige, at det ALDRIG er egoistisk at aflive et dyr, der potentielt kan blive rigtig syg om ganske kort tid og som tilmed begynder at vise alderdomstegn. Det er faktisk det modsatte.
jul 2008
Therese - Han bliver aflivet uanset hvad, jeg har bare stadig dårlig samvittighed.
Du har helt ret, han har gjort det rigtig godt, og en lille fantastisk fyr at have. men puuh, det gør ondt
apr 2007
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.954
Også selvom det ikke føles sådan.
jul 2008
Anine- Tusind tak, det er rart at vide
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
Sender et kæmpe kram det ER mega hårdt, og gør ONDT!
Har selv været det igennem, blot med en islandsk hest på lige knap 7 år.
Han burde have haft hele livet for sig, men han havde en fejl i nakkehvirvler, der trykkede på rygmarven =smerter og manglende fornemmelse af hans bagpart.
Hold kæft hvor gjorde det ondt, at måtte tage den beslutning, følte mig som en bøddel . Men, det var for HANS eget bedste, aldrig om han skulle lide for min skyld!
Jeg skylder ham mit liv han alene, er grunden til at jeg ikke tog mit eget liv, havde det svært psykisk dengang.
apr 2007
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
jul 2008
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
jul 2008
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.024
Jeg tog selv samme valg som dig for et års tid siden omkring mit ene marsvin. Dorian nåede kun at blive knap tre år, men han havde fået mange knuder over hele maveområdet. Flere af dem voksede, og jeg havde ret hurtigt besluttet, at han ikke skulle opereres. Da han begyndt at tabe sig og bide efter mig, når jeg løftede ham, så vidste jeg, at det var ved at være tid. Han skulle ikke nå at blive rigtig dårlig.
Jeg havde heldigvis også to muttepiger derhjemme, som kunne hjælpe med sorgen.
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 934
https://www.kattegalleri.dk/video/diverse-kat/12108-sidst_dag_med_duchess_
Dårlig samvittighed..