Børn der lufter hunde.. {{forumTopicSubject}}
forleden dag skulle jeg lige op til vores lille købmand for at købe lidt, jeg vælger så at tage hundene med så de kan blive luftet samtidig, da vi kommer derop og jeg sætter hundene uden foran døren (jag kan se dem inde fra) kommer der 2 piger gående på max 8-10 år den ene har en dværg pincher i flexline og den anden en hvalp på armen, jeg siger til dem at de ikke må lade dem hilse på mine hunde, men ingen af dem kan finde ud af at trække linen ind igen og den fare selvfølgelig hen i hoved på mine, jeg må så skynde mig og træde hen imellem og de får så hunden med videre stadig i lang snor... jeg skynder mig så ind og købe det jeg skal og er ude igen 2 min efter, på vejen tilbage kommer der en 9 årig knægt gående med en cavalier hanhund som hader alle andre og han kan slet ikke styre den så ham og hunden ender ude på vejen, på den anden side går de 2 piger igen og stadig med lang snor så hunden fiser selvfølgelig ud på vejen til cavalieren der ikke kan lide andre og lidt efter kommer der endnu en dreng til med en d/s gårdhund, jeg vælger simpelhen at gå videre men jeg er så forundret over at forældrene tør lade deres børn gå med de hunde, hvad nu hvis der kom en bil, eller hunde overfaldte nogen eller de selv blev overfaldet, den situation kan børn i den alder jo slet ikke takle... Så hvad tænker folk dog på???
Min egen lillebror var 14 år før han fik lov til at lufte Gizmo uden mig, men det var kun på stier væk fra veje og Fluffy får han stadig ikke lov til at lufte i dag...
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Her i området er det især en lille pige (hun er vel 9 år ca.?) der lufter en lab blanding, og det er hunden som går tur med pigen! Det er en meget livlig hund, så når den ser en anden hund bliver pigen slæbt efter hunden i fuld fart (er ligefør pigen flyver... *GG*).
Når jeg ser hun er ude og gå med hunden smutter jeg altid den anden vej med mine, mine hunde har fået rigeligt at store friske hunde som bare VIL hilse no matter what.. : )
- Men kan slet ikke forstå at forældrene lader hende gå med sådanne en hund, tænk hvis der pludselig er en anden hund den vil hilse på, på den ande side af vejen? :S
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Men det viser bare at folk ikke tænker sig om. Jeg håber aldrig at et barn skal se på at familiehunden bliver kørt ned eller bidt - eller at barnet selv kommer til skade, fordi de voksne ikke lever op til deres ansvar.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Det lyder underligt , der er SÅ mange børn , der hvor du bor , der ikke kan finde ud af det.
Du må hellere flytte...:O)
feb 2009
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 83 Svar: 1.026
Ser faktisk (næsten) aldrig børn med hunde her i området.. sært egentlig
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg husker min barndom, hvor jeg gik med min oldermors schæferhund, med mit eget lille gadekryds og med de hunde, vi kunne få lov til at gå med af folk i omegnen.
Det var der ikke nogen, der så på med negative øjne dengang - og jeg synes selv, at det gode samvær gav mig en god fornemmelse af ansvar overfor hundene.
Havde jeg børn og en nogenlunde velopdragen hund, så ville de også få lov at gå med min hund.
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 387
Men på den anden side kan man også godt se om barnet er en som mig, eller en der bare lige er blevet bedt om at gå ud med hunden. Jeg forstår dig udemærket godt, :o)
feb 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 535
men synes nu ogsaa man skal have bare lidt styr paa det inden man skal have lov at gaa med en hund.. og det lyder ikke til de boern virkelig havde det..
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Hundene rendte rundt på græsplænen og legede og vi delte vores madpakker med dem....... og der var sgu ingen hunde der overfaldt hinanden.
Og hvis vi var rigtig heldige så lånte vi også naboernes babyer i barnevogne..... og så legede vi rigtig " fine damer "...
JO..... verden har sandelig forandret sig...... :O)
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Men det var ikke med flexliner, og det var heller ikke hunde der hverken trak eller var ulydige (faktisk var de alle nogle ældre damer, smil..).
Men nu var det heller ikke en by hvor det vrimlede med biler, faktisk så man sjældent en bil hvor vi gik ture.. :')
Her i KBH ville jeg aldrig lade et barn gå tur med en hund som barnet ikke har fuld kontrol over, både fordi der er massevis af andre hunde men især pga trafikken!
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 258
Her i byen har jeg ku oplevet det én gang ... Vi går tur med Mario, og på daværende tidspunkt sidder han ved kantstenen og venter på at vi kan gå videre, pludselig kommer der én lille skotte lign. blandning løbende bagfra, og Mario vender sig lynhurtigt om, og bliver meget utryk, for han har overhovedet ikke hørt den, det har vi heller ikke ... Hunden er UDEN snor og halsbånd, bagefter kommer den lille kbægt på ca. 6-7 år, med halsbånd og snor i hånden, og siger- Hov, den stak bare af ...
Ville aldrig lade ét barn gå med Mario uden opsyn, vi har gjort det, imens vi var med, for så kan man altid tage over ...
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 387
dec 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 578
Jeg bander altså de flexliner laaaangt væk! Jeg kan ikke forstå hvorfor de er lavet? Jo, på nogle punkter, men ofte når man bruger flexline ender det med hunden ikke lærer at have kontakt til ejeren (ved godt at der selvf er nogle som ikke er sådan), og tit og ofte løber hunden bare frem og tilbage, 2 m frem, 2 m ud på vejen osv. Det kan nemt gå grueligt galt. Vi bruger kun alm line til Louis, som vel er 1 m og 10 - 20 stk. Standard længden hvertfald. hehe.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Fuldstændig uansvarligt.
Den samme familie var også stort set ligeglad når deres hund var stukket af fra haven og rendte rundt i kvarteret. Det eneste de sagde var, at den kommer nok hjem igen.
Men for pokker da, al den ballade den kunne nå at lave på sin strejfetur - tør næsten ikke tænke tanken.
Forældre har en for løs og svag holdning overfor deres børn. Børn i dag har alt for meget medindflydelse og frihed til at gøre hvad der passer dem.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Efter min mening er det altså ikke forsvarligt at lade børn på 8-10 år gå alene med hunde om de så er store eller små. Bøen i den alder kan ikke læse hundesproget som en voksen (forhåbenlig) kan, de ved ikke hvad de skal gøre hvis der kommer en løs hund og angriber deres og det ansvar burde de bestemt heller ikke have liggende på deres skuldere... Så ja jeg synes altså det er dybt uasvarligt.
Nu bor jeg i et område hvor der er rigtigt mange hunde, da det er et af de få stder hvor man stadig må have 2 hunde, men vil også sige at i mit kvarter er der ingen børn, men det er der i de andre og dem skal jeg så igennem for at komme til købmanden. Heldigvis er det meget sjældent jeg går derop, det er kun i nødstilfælde.
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 34 Svar: 258
Man kan bare tage nået så simpelt som når børn ser én fremmed hund, mange børn spørger ikke om lov til at snakke med hunde, og det er der desværre også én del voksne der heller ikke gør ... Det der mangler er respekten og forståelsen for at det er et levende væsen, som også kan have dårlige dage, hvor poterne er lidt i ørene
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Vores datter på 14 år, elsker tøserne og bruger oseaner af tid på dem. Hun elsker at træne de lydigheds øvelser jeg har givet hende. For ca et halvt år siden, startede hun med at få lov til at holde og "styre" Aino, mens jeg gik med Emma bag hende. På disse ture, lærte hun kommandoerne jeg bruger, ansvarligheden når man møder andre og hvilke steder hun kunne træne uden snor. Hun elskede det, og nu får hun lov selv at gå med Aino. De har deres helt egne ture og vaner nu Til august har hun selv kommet og spurgt, om hun må gå med Aino på udstilling, der er hun stadig "kun" 14, det har jeg sagt ja til, og nu træner vi så to gange ugentlig, gå pænt, med udstillingsline. Hun er super god. Og jeg ville hellere overlade min Bulldog til Camilla (datteren) på 14 end mange andre. Så ja, det kommer an på barnet og hunden
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
I dag ville jeg ikke turde børn gå med mine, men nok mest fordi jeg ville bange for overfald af mine hunde.
Men det er egentlig synd, for jeg havde mange gode timer sammen med hundene dengang.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
Min mands datter var kun 8 da hun begyndte og træne hund, og er idag en dygtig hundefører.
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
dec 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.133
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 73 Svar: 2.610
Det var en pige på 10 og en på 12 ca, de var ude og gå med en ordentlig krabat af en golden/golden blanding. Med det samme vi kom indenfor 50 m smed hunden sig på jorden og ville absolut ikke med videre. Den ventede bare på at vi skulle komme forbi. Der holdt en stor slamsuger på den meget smalle villavej, så der var ikke mulighed for at komme i god afstand da vi skulle passere hinanden. Jeg stoppede op for at de kunne få lov til at komme videre uden vi skulle for tæt på hinanden, for det var tydeligt at hunden virkelig bare var besat af at skulle hilse på os. Den var så opsat at de på ingen måder kunne få den med sig.
Jeg fik Nala på plads og hun gik bare rigtig pænt og ville slet ikke over og hilse, men i det vi er ud for den, stormer hunden frem og ind foran mig for at komme til Nala. De hang efter hunden de stakkels piger. Heldigvis gad Nala den ikke og vi kunne hurtigt gå videre, men pigerne kunne simpelthen ikke få hunden med sig videre, den blev stående så længe den kunne se os.
Se så synes jeg det er synd at de skal gå med hunden, de var tydeligvis betryggede over at de mødte os. Der burde forældrene træde ind og sige at de ikke skal gå med så stor en hund, når de jo selvfølgelig ikke kan holde den. Jeg tvivler lidt på at jeg ville kunne holde den hund, for den var som besat og helt uden for rækkevidde da den så os.
jun 2009
Følger: 22 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.114
Tror det mere "naturlige" i at have hund er gået lidt af med tiden. I dag er hundehold blevet et "projekt", som skal ende med topkarakter... det lyder til, at ALLE hunde skal være afrettet til fingerspidserne, der må ikke være den mindste slinger i valsen, børn og hunde er en farlig cocktail og sidst med ikke mindst - hunde skal IKKE lege med hinanden...
Det kommer nok til at lyde som et surt opstød - det er det ikke ment som - men jeg synes personligt, at det er ærgeligt.
Jeg ville gerne lidt "tilbage i tiden" til det som NITTIB skriver
"Nu er jeg jo " Rigtig " gammel....... men da jeg var barn....styrtede vi skoletøser hjem fra skole.... hentede alle naboernes hunde..... spurtede over i parken , med madpakker og saftevand....
Hundene rendte rundt på græsplænen og legede og vi delte vores madpakker med dem....... og der var sgu ingen hunde der overfaldt hinanden."
Men jeg ved godt, at det er ren utopi... desværre...
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
tænk hvis hunden blev ramt af en bil eller en løs hund overfaldt den
mine børn får kun lov til at gå med link på fx skovstier og lign, kun når jeg går ved siden af og kun når der ikke er andre mennesket og hunde
sep 2007
(har udstillet fra jeg var 3-4 år)
og gik alene med dem i den skov hvor vi boede lige opad
men der kom heller ikke andre for det første og så var der heller ikke trafik
maj 2007
Følger: 93 Følgere: 93 Hunde: 2 Emner: 336 Svar: 4.272
Men idag hader jeg børn med hunde, ihvertfald når de ikke har styr over dyret!!! Og sådan en har jeg mødt meget på det sidste... Hunden trak hende så meget at hun var ved at falde... Hun kunne jo være slæbt ud på vejen??!!!! Og hen til mine hunde som IKKE kan lide hunde der kommer tumlende!!! Hader det simpelthen...Og selvom mormoren har fået det at vide af min veninde og jeg og det er sket FLERE gange... Går ungen stadig med hunden og den er ofte løs, og i det område er der endda skilt med at man skal have hund i snor!!!! Uhhh sådan noget gør mig arrig!!!!
sep 2007
jo men jeg blev jo ikke ligefrem sendt alene på udstilling
Det var mere for at sige at det jo i den grad også handler om at børnene lærer hvordan man har med hunde at gøre, men at man stadig ikke kan lade dem rende rundt på gader og stræder med lille Fido i snor, for selv om de kan styrer den er det ikke sikkert at genboens Killer er lukket forsvarligt inde
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Må ærligt indrømme at jeg har mødt langt flere uansvarlige voksne hundeejere end jeg har mødt børn. Hundeejere der lader deres hund rende løs langs en vej, hvor der er en del sving og hvor folk kører igennem med 50-70 km/t. Hundeejere der cykler med deres hunde i flexliner langs samme vej og lader den få fuld line, så den kan krydse bagom ejeren uden denne ser det.
Synes dog det lyder lidt vildt at en cavalier kan hive en 9 årig knægt ud på gaden. Den jeg kender ville ikke være i stand til det, så smiler lidt ved tanken om det, for der må være nogle kræfter i det krapyl *gg*
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Jeg synes først det bliver uforsvarligt når man ser børn med hunde de umuligt vil kunne håndtere hvis den pludselig skulle reagere aggressivt eller blive bange få noget.
Få selv min egen hund vil pludselig kunne reagere med end anden adfærd, det er ikke til at forudsige.
Og ja, så gør det mig altså lidt utryg når jeg ser de to 12-årige drenge der bor lidt længere nede ad vejen gå rundt med deres "kamphund". Den er så stor, at de umuligt ville kunne forhindre den i at gå, hvis den nå gerne ville. Jeg ved i det mindste at jeg kan holde min, hvis det var ham der skulle gå efter en anden.
Jeg ville have følt det samme hvis jeg havde set de samme to knægte gå med en schæfer som vores egen, da jeg ved hvor meget trækkraft der er i dem, og af samme grund går jeg aldrig tur selv med den, da jeg ved at jeg ikke kan holde hende.
Børn der lufter hunde..