{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Chihuahua nr. 2 {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at købe en legekammerat til min Chihuahua tæve på et halvt år. I den forbindelse har jeg brug for lidt rådgivning smiley

Er i tvivl om jeg skal vælge en tæve eller en hanhund og hvor gammel hunden skal være.
Min hund er ret bestemt og dyrlægen har sagt, at hun ikke har lagt nederst i kuldet. Derfor er jeg lidt nervvøs for om hun vil dominere den nye hund for meget.

Er der nogen der har nogle gode råd? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua nr. 2
  • #1   12. mar 2010 Jeg ville vente til din tæve er mindst 2 år, før du får en mere. Til den tid kan du også se om hun bedst kan med hanner eller tæver smiley

• #2   12. mar 2010 man anbefaler tit at der gerne skal være et år imellem hundene, så de ikke skal diskutere rangorden så meget. på den anden side er der mange eksempler på at de er tættere på hinanden i alder, og det går fint. måske en stille og rolig voksen hund ville være godt, specielt hvis du ikke er vild efter at få endnu mere "liv og glade dage" i huset end du har i forvejen med en 6 mdrs hvalp..

hvad dominansen angår, så vil det muligvis give mindst problemer hvis du finder en hund som er knap så dominerende, men den skal selvf heller ikke være bange eller alt for uselvstændig.

tæve eller han... der er mange argumenter for det ene eller det andet. prøv at lade hende være sammen med andre hunde af forskelligt køn, måske kan du mærke på hende hvem hun trives bedst med?

• #3   12. mar 2010 julie - både ja og nej. man kan selvf ikke vide noget om det endelige temperament før henad 2 års alderen, men til gengæld er hun så nok mere tilpasningsvenlig nu??

• #4   12. mar 2010 Jeg har det også sådan, at hvis jeg skal have en mere så skal det være indenfor den nærmeste fremtid. Har umiddelbart tænkt på at købe en som er på alder med hende eller måske et år til halvandet ældre. Så de kan få noget ud af hinanden.
    Ang. kønnet så må jeg nok prøve at se, hvem hun harmonerer bedst med. Men indtil videre synes jeg det er meget tilfældigt smiley

• #5   12. mar 2010 Hvis din hund er så dominerende allerede nu, tror jeg hun ville få svært ved at acceptere en ældre hund i ''flokken''.. Din hund vil højst sandsynligt kæmpe for at være alfa hunden, og der kan komme nogle problemer herved.
    Ville nok vælge en hvalp, så din tæve er ældst - Ikke meget ældre, men ældst..
    Mht køn tror jeg det er meget hvad du selv vil.. Jeg vil fx aldrig have en hanhund, både pga løbetiderne, strinten fra hanhunden og så er jeg i den overbevisning at hanhunde er lidt mere deres egen herre?
    Sum og summarum, jeg ville altid vælge en tæve.. Men valget er jo dit, der er komme problemer med begge køn ligeså vel som det kan gå rigtig fint med begge køn.. : )

• #6   12. mar 2010 Self er det meget tilfældigt nu -hun er jo kun en hvalp, så evt problemer med samme køn osv, vil jo ikke vise sig endnu;o)

Jeg ville helt klart vente -det er nemmere og går ofte mere gnidningsfrit når der er en fornuftig aldersforskel og den ældste allerede er rimelig trænet og opdraget.
    Og ønsker du en tæve som nr to, er aldersforskellen en endnu større fordel.

Ønsker du ikke at vente, ville jeg uden tvivl vælge en han.

• #7   12. mar 2010 hmm.. med den adfærd din hund har ville jeg ikke få hund nr to før du har helt styr på den du har.. mine egne hunde har der været ml 2-3 år, dette har betydet ro og harmoni i flokken da den første hund er "færdigtrænet" og derved så kan lære gode vaner videre og ikke lære alle uvanerne som en utrænet hund vil gøre..

Og skaffer man hund nr to så vil man "miste" kontakten med den da den altid vil vælge dens artsfælle først.. hvis de jo er på samme alder.. Jeg ser det tit på træningspladserne at ejerne får alt for mange problemer med hunde der er for tæt aldersmæssigt.. her er det så for sent og de erkender alle at de skulle have ventet..

Bare min mening ud fra mit erfaringsgrundlag som hundetræner og ejer.

• #8   12. mar 2010 jeg ville så ALDRIG have 2 køn af samme race sammen. og slet ik når de er så unge.

Der er 1 år imellem mine piger - og det går ikke altid gnidnings frit... Mia har ik været gammel nok til at sætte Malou på plads... så Hvalpen overtog leder rollen her hjemme.

vent til du kender din hund bedre - MEGET BEDRE

• #9   12. mar 2010 Tak for svarene. Kan konkludere, at der er mange forskellige holdninger til spørgsmålet smiley

• #11   12. mar 2010 Hehe! Ja der er meget delte meninger om dette emne smiley ..Ligeså vel som mange andre emner smiley
    Der er 3 måneder mellem mine piger, og der er ingen problemer.. Men nu var Paya 10 måneder da vi overtog Shika som 7 måneders - Og Shika er ikke interesseret i at dominere, hun er tværdigmod ganske ydmyg i dagligdagen.
    Men du kan jo også vælge at sterilesere din tæve og købe en hanhund, så er der slet ingen problemer jo (Nu hvor Linnea fortæller at det kun er hanner der er dårligt opdraget som strinter *ss*) : )

• #15   13. mar 2010 Ulla -det har da meget med opdragelse at gøre... Hunden har jo ikke lært at det er forbudt at strinte inde = man har ikke været grundig nok med opdragelsen;o)

-så er det meget muligt den kan 200 tricks og ellers hvad andre ting angår, er ganske velopdragen. Men lige netop det med at strinte, har man jo åbenbart ikke lært den at lade være med. Og det KAN man altså godt lære en hanhund

Kommentér på:
Chihuahua nr. 2

Annonce