Seperationsangst... Igen.. (lang) {{forumTopicSubject}}
Er atter grædefærdig...
For ca 1½ år siden, da jeg blev alene med Mickey udviklede han en meget voldsomt seperationsangst. Lod man ham være alene et min, gøede han konstant. Prøvede med at gå ud, stå 1 min og komme ind igen.. Intet virkede. Det var sådan et ½ år, så mødte jeg min kæreste og hans hund.
Det var åbenbart det, der skulle til. Mickey fik efterfølgende ingen problemer med at være alene hjemme med Laddie, kærestens hund. Jeg kunne også stille dem udenfor brugsen - der var ingenting. (boede i en meget lille by).
På et tidspunkt måtte jeg afsted akut med Laddie til dyrlægen, så Mickey måtte være helt alene. Der var ingen problemer og han klarede det så flot.
Forrige uge måtte jeg en tur med dyrlægen med Mickey. Da jeg kom tilbage, ville jeg lufte Laddie og kun Laddie. Da jeg kom rundt om hjørnet, kunne jeg hører Mickey gøede og hylede. ÅRH NEJ!!
Håbede lidt på at det var en engangsfornøjelse.
Idag var jeg en tur i brugsen og da jeg var gået ind, begyndte han igen - hylede og gøede, selvom han stod sammen med Laddie.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, udover at starte alene hjemme træning igen, med 1 min, 2 min osv osv. Men det lykkes bare ikke sidst og vi bor i et område, hvor folk har frygtelig ondt i røven og skal sgu nok klage, hvis han står og giver koncerter.
Jeg vil prøve at gå med Laddie senere og så stille mig rundt om hjørnet, så Mickey ikke kan se mig, men jeg kan hører ham.
Det skal lige siges at når han er alene hjemme med Laddie, er der ikke noget. Umiddelbart ikke hvad vi ved af (?)!
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.778
nov 2006
Følger: 54 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 103 Svar: 4.035
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.955
Har du prøvet med at gå en rigtig god lang tur før du går og så give ham et ben eller noget andet lækkert han kan hygge sig med i mens?
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
Jeg har også tænkt tanken om at skulle have et ben, der tager lang tid, så han ligesom er optaget af noget andet end bare at vente...
apr 2006
Vi træner hver dag på vores gåture. De går løse og når vi skal over en vej, skal de pladse, blive siddende, mens jeg går over og når jeg er sikker på at der ikke kommer biler eller andet, får de lov til at komme.
Nu skal de selvfølgelig ikke ligge i sneen, men når vejret er til det og jorden er nogenlunde varm, træner vi faktisk lignende øvelser, hvor han/de bliver liggende, mens jeg går rundt.. Men de kan selvfølgelig stadig se mig... :o/
apr 2006
apr 2006
Nogen gange tuller han ind i soveværelset og sover lidt i sin kurv, mens jeg stadig sidder i stuen.
Når vi har været ude og gå, skal de sidde på måtten i entreen og der skal de sidde, indtil de er nogenlunde tørre.
Når han sidder i entreen, kan han ikke se mig/os.
apr 2006
Men hvis jeg udvider øvelser og går ud af døren og ud af syne og han gør, hvordan skal jeg regerer bedst? Ignorer ham eller stadig rose? Det virker nemlig forkert for mig at rose ham, hvis han står og gør..??
nov 2007
Da jeg skulle lære Zena at være alene puttede jeg et marvben i fryseren med fyld. Det var super godt fordi det tog ret lang tid før hun mistede interessen for det…
Det kan også være en ide at gå lidt langsommere frem i din alene træning. Så i stedet for at du starter med et minut ude for døren så starter med bare at tage overtøj og sko på indtil han slet ikke reager på det. Så begynder du bare at gå hen til døren indtil han ikke reagere på det. Bagefter åbner du døren og lukker den igen… og på den måde forsætter du…
Noget andet du kan gøre er også at sætte et videokamera op så du kan se om der er noget andet end dit fravær der udløser hans adfærd som fx postbudet rumsterer eller nogle børn i nærheden der larmer…
Og hvis der ikke er noget af det der virker så må du som de andre skriver have fat i en adfærdsekspert…
Held og lykke med det
apr 2006
Plads'ede Mickey af i entreen, gav Laddie snor på og gik ud af døren, kom ind igen med det samme. Det gjorder vi nogen gange.
Til sidst nåede vi faktisk at stå på hjørnet, hvor han ikke kan se os og ingen hylende Mickey. Stod der nok omkring 30-60 sekunder
Så langt så godt...
nov 2007
Seperationsangst... Igen.. (lang)