{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.315 visninger | Oprettet:

Fryser for meget til renlighed?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Vi har haft lille Chanel i godt 1 mdr nu, og hun er lige godt 3 mdr. Vi har siden start haft meget svært ved at få hende til at tisse og lave ude, virker som om hun ikke rigtig kan koncentrere sig pga kulden, men aner bananer om hvad hun tænker smiley Nu synes jeg dog det er på tide at hun lærer det! Hun har selvfølgelig trøje på ude, eftersom hun ikke har så meget pels på mavsen, og vi sikrer os at hun aldrig bliver kold - er endnu ikke sket.

Hun vil gerne gå tur, selvom hun nogle gange skal heppes lidt på, men det er sjældent hun laver noget på turen. Så snart vi kommer ind, tisser eller laver hund :-S VI stopper hende hvis vi når det, og siger nej eller fy, og så ryger hun udenfor - dog kun et par min. Det virker dog ikke til at hun forstår det, hun står bare og glor, og der får ikke længe inden hun tisser færdig, når hun er kommet ind igen smiley

Skal vi skælde mere ud? Skal vi værre hårdere når vi er ude, for der er jo begrænsning på hvor længe sådan et lille pus kan være ude ad gangen... Når hun laver og tisser ude, roser vi helt vildt og hun får levergodbidder, og man kan se at hun virkelig er stolt. Men tror serisøt det er over 1 uge siden hun har lavet noget som helst ude, og vil ikke at hun vænner sig til at det skal ske inde smiley

Nogle gode råd?? Det skal lige siges at hun holder sig vanvittigt godt i forhold til hvad jeg hører om andre hvalpe, men hjælper jo ikke noget når hun altid gør det indenfor smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fryser for meget til renlighed??
  • #1   10. jan 2010 Det nytter ikk noget at du smider hende udenfor døren.....du skal selv med ud og afvente at hun besørger og først når det er gjort kan I gå ind igen. Plus når du roser hende så ros med blid, rolig og glad stemme + evt godbid.

    Har hørt nogle haft succes med at have en pølle med som er lagt indendørs og lagt den udendørs hvor I plejer at gå så hun kan indkredse sit teritorium udenfor og føle sig tryg til at pølle udenfor


  • #2   10. jan 2010 Problemet er jo bare at hun er en hvalp, så hun må jo desværre ikke være ude i videre lang tid ad gangen pga. kulden, og i den korte tid, kan vi ikke få hende til at lave noget, hvad enten vi er med eller ej smiley

    Har hørt om pølle-tricket, men når vi bor i lejlighed ved siden af andre, kan vi jo ikke bare lade hendes pøller liggende foran døren hvor de andre også går smiley

    Alle de gange hun har lavet ude, har det været på sne'en, så tror ikke det er sne'en som sådan generer hende. Vil bare ikke have hun tror hun må lave inde, og derfor aldrig bliver renlig smiley Men det ser ikke ud som om hun forstår når vi skælder hende ud med nej og fy (altså vi hverken råber eller noget, samler hende op så hun stopper og siger fyha nej Chanel), så skal vi skælde ud anderledes?


  • #3   10. jan 2010 måske du skulle huske denne regel: ignorer negativ adfærd og beløn positiv adfærd.
    det er den bedste vej frem til en godt opdraget hund smiley
    som får et god positiv og sund opdragelse uden for mange dårlige oplevelser.

    hunden er ALDRIG skyld i den tisser inde, det er ejeres skyld at de ikke har været ude med hunden inden det kunne nå at ske inden og nok gange. så sker det ikke indenfor.
    når hunden finder ud af den får ros- evt godbider så vil den gøre alt for at gøre sin ejer glad og opnå ros osv. en hund gør ikke sådan noget med vilje eller for at irritere sine ejere sådan tænker de nemlig ikke så det vigtigt at gå efter den regel. og en hund er ofte længere om at blive renlig i vinterperioden end sommer perioden der må man bare bide i det sure æble og rengøre grundigt:)



  • #4   10. jan 2010 Vi skælder hende som sagt aldrig ud, siger kun fy og nej når vi tager hende i det... De gange vi ikke opdager det, tørrer vi bare op uden at sige det mindste :o) Og det gælder også hvis Koko har haft uheld mens vi har været væk, for selvom vi går inden vi tager afsted, så kan stakkels Koko selvfølgelig ikke selv bestemme om hun lige den dag skal tisse mere end normalt - så aldrig skæld ud ved den slags, bare rolig :o)
    Dyrelægen sagde bare at, når vi tager hende i det, så skal vi sige nej og få hende med ud, præcis som vi gjorde i forvejen. Og ja i sidste ende er det ejers ansvar, men det er vinter og vi kan jo ikke være ude med hende mere end anbefalet smiley Og eftersom hun ikke har lært vores gåtur rytme endnu, eller pive når hun vil ud som Koko, så er det jo røv svært. Vi ved jo heller ikke hvornår hun føler hun skal, så kan derfor ikke altid være ude når det tilfældigvis er tid. Ja der er de alm regler med efter spisning, leg og når hun har sovet, men hjælper jo ikke meget når hun først gør det når vi kommer ind fra gåturen - der problemet for os ligger smiley

    Hvor lang tid kan man regne med at det tager på denne tid af året, ved godt det sikkert svinger meget smiley


  • #5   10. jan 2010 Og hun vil aldrig nogensinde få dårlige oplevelser hos mig! :o) Jeg gør alt hvad jeg kan for mine hunde, og for at tingene også sker på deres vilkår. Netop derfor skælder vi ikke ud når uheld sker, for den er ikke en ond handling fra hende, bare tegn på at hun ikke ved bedre. Den del er vi skam helt med på, vi ønsker bare råd til hvordan vi lærer hende det, da det vi gør nu ikke rigtig siver ind ved hende :o) Og eftersom vi vil det bedste for hende, så ønsker vi hende renlig bedst og hurtigst muligt. Gør mig ikke sur på hunden når uhels sker, jeg vil da bare gerne undgå at tørre op mere end nødvendigt smiley

  • #6   10. jan 2010 Jamen, når man har en hvalp er man 100% obs på den hele tiden. ALLE hvalpe/hunde har signaler til, når de skal forrette noget. I skal lære at se hendes signaler. I skal ganske simpelt holde øje med hende HELE tiden. Ofte begynder de at gå lidt søgende rundt. Så snart hun gør det, går I ud med hende. Begynder hun at gemme sig, går I ud med hende. Sætter hun sig til rette, går I ud med hende.

    Lær hendes signaler at kende og det bliver MEGET lettere for jer.

    Når I kommer hjem og hun sætter sig, så er det bare ud med hende igen. Det ER faktisk ikke så svært, men det kræver overskud og kræfter. Og det kræver at man giver sig tiden til det. Så må maden brænde på eller folk må vente i telefonen. Eller HG eller computeren i det hele taget må vente. ALLE sanser skal være på hunden hele tiden!!

    NÅR det så går galt, siger I ingenting. I tager en avis, folder den godt sammen og slår..........................................jer selv oven i hovedet, for så har I ikke opfattet hendes signaler.


  • #7   10. jan 2010 Vi har haft succes med at have et tisse- pøllested...en roligt, lidt "skjult sted, tæt på hvor vi bor, hvor vi altid gik hen som det første...blev lidt vi så lidt og snusede rundt...og som regel var der gevinst...vi går faktisk stadig ofte forbi "stedet" og de skal altid ihf. lige tisse der for god gammel orden skyld:)) En hvalp er ikke meget for at gøre opmærksom på sig selv når den er så lille...så find et sted tæt på hjem. Og hvis du så siger tisse eller lave pøller (eller hvad du nu vil sige...) mens den gør det, så kan du på sigt få den til at gøre det på komando...det er ret smart;))

    Pøj pøj med det, det skal nok komme...jeg vil sige som mopsejer, ignorer uønsket adfærd og beløn ønsket adfærd:)


  • #8   10. jan 2010 vi hentede <Gismo i sydtyskland D.8/1-2006 Jeg ved godt at det er en lidt anderledes race, men han har kun gjort herinde 3 gange og det var helt min egen skyld. Jeg var ikke hurtig nok til at komme ud.
    Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor jeres lille hvalp ikke må være ude for længe ?? det er da klart at den ikke skal sidde på sin mås i flere timer, men i SKAL med ud og gå evt. rundt i haven, hvis i har en sådan. I behøver ikke at løbe rundt, men bare det at i har den fornødne tålmodighed, så skal hun nok få gjort sig ren. En helt anden ting er : hvorfor har den frakke på ?? den er født med sin egen helt naturlige pelsfrakke. Det kunne jo også tænkes at den frakke generer den så meget, at den venter med at tisse og pølle til den kommer ind og får frakken af igen. Held og lykke med renligheden


  • #9   10. jan 2010 jeg gjorde også det, da vi havde hentet Gismo, at jeg tog ham med i seng, for dyr vil i reglen ikke tisse og pølle, der hvor de skal sove. Vi havde Gismo renlig på under 1 uge

  • #10   10. jan 2010 Præcis Elena...det skulle jeg også lige til at skrive...det er egentligt lidt upraktisk med vinterhvalpe. Mærkeligt at naturen ikke tilpasser tævens løbetid til forår og varmere vejr og dropper den der vinterløbetid:))
    Begge mine havde slet ikke været udenfor døren, da de blev hentet i november, det er jo naturligvis opdrætters valg, men sommerhvalpe har da oftest været udenfor mindst et par gange:)


  • #11   10. jan 2010 Mht.til blusen så er det ganske simpelt fordi hun er vinterhvalp, det skulle gerne kunne undgåes næste år :o) Jeg er ikke til dyr med tøj på, men fik at vide det var nødvendigt af hende vi købte af, dyrelæger og råd fra mange andre. Og ja hunde burde kunne klare sig med sin pels, det kunne vi jo også engang smiley men tingene ændrer sig jo desværre. Nogle hunde er mere sarte for kulde, havd enten man vil det eller ej. Min søster har forsøgt at undgå jakke til hendes, men eftersom den fik blærebetændelse hundrede gange selvom den ikke sad stille, ikke var ude længe og ikke blev kold, har dyrelægen "krævet" det. Fordi hun fik det flere gange, har hun nu nemmere ved at få det - hvilket vi gerne vil undgå med Chanel - så for hendes skyld, bestemt ikke vores.

    Hvad der menes med at være ude for længe, så anbefaler mange at hvalpe ikke er ude længere tid ad gangen, end hvad der svarer til deres alder i uger (12 uger = 12 min ad gangen) - dette ene og alene fordi det er så vanvittigt koldt, om sommeren er det jo fuldstændig ligemeget.

    Vi er fint tålmodige, og venter liiigeså længe det tager, og med smil på læben :o) Og vi kan godt se hendes tegn, altså at hun går lidt rundt og søger, men tager vi hende ud laver hun intet før vi kommer tilbage smiley Altså, vi er fint forberedt, vi kender alle de ting der burde kunne gøre det, se efter hendes adfærd og få hende ud, bære over når det sker inde og få hende ud, alt det er vi med på, men ligemeget hvornår vi tager hende ud, så venter hun til 2 sek efter vi er kommet ind smiley

    Når hun gør det ude, bruger vi også ordet tisse mens hun gør det, roser og belønner så folk tror vi er sindsyge, netop også så hun lærer det på kommando, hvilket Koko også har lært.


  • #12   10. jan 2010 Ja I har jo også Koko, så I er jo ikke helt grønne;DDD Mne jeg er sikker på, at hun nok skal lære det, hun er jo stadig en lille baby. Jeg har så valgt en race, der GENERELT er lidt længe om det....mine var godt et år før de var helt renlige...såeh;)

  • #13   10. jan 2010 Det ned de 12 minutter er nu mest beregnet til hunde, som har arvelige sygdomme at slås med og bare en rettesnor. Dvs. at man skal ikke gå en time med en hvalp på 8 uger.

    Man går jo ikke decideret tur med sin hund, når man skal gøre den renlig. Man tøffer rundt i et "kendt" område og hygger sig:-)


  • #14   10. jan 2010 Hvis det er i har de problemer og ikke vil have hun bliver kold, så synes jeg i burde give hende en varmere frakke og blive ude den tid det tager for hende at tisse, så længe hun ikke bliver helt kold kan i jo have hende ude, for kan godt se det er en rigtig rigtig dårlig vane hun får hvis hun venter med at tisse til hun kommer ind hver gang.

  • #15   10. jan 2010 Hvis i hver gang i tager hende i at tisse indenfor siger nej eller fy og skælder hende ud, så tror hun jo at det er FORDI at hun tisser, og ikke fordi at hun tisser der hvor hun gør. Hunde tænker ikke sådan... Hvis du bliver ved med det får du bare en hvalp der til sidst slet ikke vil tisse når du er tilstede, og derfor vil begynde at gemme sig for dig når den skal tisse eller lave... Ignorer hende når hun gør det indenfor, og ros som i gør når hun laver udenfor. Lad være at gå lange ture med hende, gå kun lige udenfor, så hun har et sted at forholde sig til, hvor hun kan blive tryg. Grunden til at hun kun gør det inde, er fordi at det er det eneste sted hun er tryg. Gå ud med hende hver halve time i starten, skær ned hvis hun når at tisse inde, og sæt tiden lidt op hvis ikke hun gør. Når du går ud med hende, skal du ikke lege, snakke, eller andet med hende så hun bliver forstyrret... Og gå ikke ind igen før hun har tisset.
    Min er også "vinter-hvalp" og var 7 mdr om at blive renlig... Nogle er længere tid om det end andre, måske din er en af dem. Jeg var ude med min hver 45 min. da han var hvalp, og det var det der skulle til med ham... God arbejdslyst!


  • #16   10. jan 2010 Det er jo helt forskelligt fra race til race... Det er hvad alle har oplyst os, for hendes eget bedste. Koko får klart længere ture, selvom hun altså klarer hvad hun skal forholdsvist hurtigt. Og nu er forskellen på voksne hunde og hvalpe så også at hvalpe gerne skal ud meget oftere, for at lære at lave ude, kan derfor ikke se det skøre i uge-reglen :o) Der er mange herinde der har brugt den, og anbefalet det inden vi hentede Chanel smiley For mig giver det fint mening at en hund på 1,4 kg ikke kan klare kulde ligeså længe som store voksne hunde.

  • #17   10. jan 2010 Ja det er jo ikke til at blive klog når alle har forskellige meninger og metoder smiley Men bestemt tak fordi i svarer :o) Har dog hørt fra rigtig mange, at så små hvalpe ikke må være ude for længe ad gangen når det er vinter. Vi går tit lange ture, fordi Koko jo ikke skal snydes, og der kommer Chanel op når det bliver for koldt, og så sætter vi hende ned igen lidt efter, eller når hun selv vil. Vi holder os til de samme områder, og både ved start og slut står vi lige udenfor hvor hun kender det hele, og som flere af jer siger er det uden leg eller afbrydelser fra os. Der er kun leg når hun selv driller Koko smiley

  • #18   10. jan 2010 Kan godt se pointen med ikke at sige fy eller nej, så det stoppes hermed :o) Vi lærte at man kunne "vende" hende mens hun tisser, for så skulle hunde automatisk stoppe til man sætter dem ned igen, så det gør vi selvfølgelig (fremover uden fy), men så snart hun kommer med ud, så står hun bare og glor som om hun ikke forstår hvad hun skal der. Om det så er fordi der er sagt fy, finder vi jo ud af ved at stoppe, men hun er endnu ikke på nogen måder bange for at gøre noget af det foran os, eller på os ahahaha.

Kommentér på:
Fryser for meget til renlighed??

Annonce