{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kupering??
  • #1   13. dec 2009 Kupering er ulovligt

  • #2   13. dec 2009 At kupere en hund svare til at skære tungen af et menneske...
    Svineri


  • #3   13. dec 2009 Jeg er klar over det er ulovligt i DK, men tænker i andre lande... Jeg undre mig fordi der er hvalpe herinde som har lange øre på deres hvalpebilleder og pludselig er de kuperet..

  • #5   13. dec 2009 mon ikk det er strafbart?

    hvis det er send mail med billede dokumentation til politiet


  • #7   13. dec 2009 Kupering er stadig lovligt i østlandende.. Bla Serbien, hvor en kendt Dobermann kennel ligger.. Jeg ved ikke hvor sendt de kuperer ørerne dernede..men du har ret, de er da en del uger inden det blir gjort

  • #9   13. dec 2009 hvad med en fransk bulldog er det ikke osse lovlig kuper halen??

  • #10   13. dec 2009 Alt avl uden tavle er useriøst!! .

    Man kuperer da så sandeligt ikke halen på en fransk???


  • #11   13. dec 2009 kan man få en PB?

  • #12   13. dec 2009 Den franske er født uden hale ! Sådan er racen .

  • #14   13. dec 2009 tror jeg nu ikke. Det indskrives i evt. stambog.

  • #15   13. dec 2009 Min tidligere australske terrier havde kuperet hale... hun var fra 93 og dengang var det lovligt... Jeg har fået at vide at halerne blev klippet af med en saks når de var få dage gamle...

  • #16   13. dec 2009 Dober kennelen i Serbien kupere og de gør det åbenbart meget sent, når hunden er over 6-8 uger... Det foregår forhåbentlig i bedøvelse når det nu skal være smiley

  • #17   13. dec 2009 Jeg kan se at det er mig der bliver hentydet til i denne tråd, og jo jeg ved at den er kuperet før den var 7- 8 uger uger gammel fordi jeg fik den da den var 12 uger og der var ørene helet helt.
    Hvorfor spørger i mig ikke bare inde på min side istedet for at lave sådanne en tråd hvor der skal komme en diskution igan omkring øre og hale kupering.


  • #18   13. dec 2009 Bm

  • #19   13. dec 2009 Nu er det ikke kun dig, denne tråd handler om.. jeg spørger generalt...
    Men når du nu er her.. Så synes jeg bare han ser "stor" ud på billedet med øre...


  • #20   13. dec 2009 Billedet snyder der er zommet ind jeg syntes også han ser stor ud på det billed men han er ikke så høj som et sofabord endnu

  • #21   13. dec 2009 Allright... Men du må da lige vide, at jeg er meget ambivalent hvad kupering angår... Selv synes jeg det er utroligt smukt til Doberen og til nogle af GD,erene, men jeg synes samtidig også det er et barsk indgreb i "naturen" smiley

  • #22   13. dec 2009 Det er helt okey at folk skal have deres meninger jeg har da også min kan du se jeg har forøvrigt opdrættet gdér i 8 år og har haft kennel selv taler stadig med mange gd opdrættere elsker også den race og hvis jeg skulle vælge ville jeg også helst have at gdér var ørekuperet.

  • #23   13. dec 2009 Tina - På billedet for din hund står på bordet ser han da ret gammel ud, og der er hans øre ikke kuperet? Han er jo ikke en bette hvalp, men nærmere en salgsklar hvalp?

    Må indrømme ar jeg synes det er noget svineri at kupere øre/haler så sent, skal det absolut gøres skal hvalpene da ikke være mere end nogle dage gamle.. smiley
    Er det ikke noget med at ''kuperede hunde'' bliver ulovlige i DK, og kan bl.a. ikke anvendes til udstilling/avl?

    KH Ann-Sophie


  • #24   13. dec 2009 Fordi jeg selv vil have at min dobermann skulle have kuperet øre derfor det er smukkest.

  • #25   13. dec 2009 Utroligt,
    Mærkelig debat, smukt eller ikke smut, en hund bruger øre og hale til at tale med, straffen for at kupere en hund burde være at man selv fik skåret tungen af, det er og bliver mishandling.



  • #26   13. dec 2009 Som jeg skriver er billederne zoomet ind så han ser større ud end han virkelig er jeg har fået ham som 12 uger gammel og han var kuperet da han kom og der var ingen sting eller sår på ørene han kan avlsgodkendes i andre lande og han kan stadig trænes på visse træningspladser der ikke går op i hvilken race eller hvordan den ser ud og de steder er yderst annekendte

  • #27   13. dec 2009 selvom det er lovligt i andre lande, må du ikke tage danske fødte hunde til udlandet og få dem kuperet der (medmidnre det er en af de 5 jagtracer)

    Jeg har selv fået skåret lidt af mine øre for at få dem til at sidde rigtigt, den oplevelse hjemsøger mig stadig, og jeg er meget øm overfor mine øre, selvom sygningerne er så gamle at de ikke kan gå op. Det er ikke noget jeg vil byde en hund for


  • #28   13. dec 2009 Tina - Okay.
    Må jeg spørge hvorfor du vælger en race som du synes er smukkest når mennesket har lavet et stort ''skønheds indgreb'' på den - Er det ikke dens sind du er vild med?
    Hundens sind er jo det samme uanset ørene, så hvorfor få en hund som ikke er velkommen en masse steder + hunden har været igennem en kæmpe smerte?
    Det er ikke for at hakke på dig overhovede (vi er jo alle så forskellige), MEN synes bare kupering er SÅ ondt og unødvendigt - Og især når nu din hvalp var så gammel inden han fik det gjort :S
    MVH Ann-Sophie


  • #29   13. dec 2009 okay der kan man bare se, ved ikke en skid om den race hehe

  • #30   13. dec 2009 Nu kan man jo ikke konkludere, at det er ulovligt fordi det gør ondt på hunden. Det kan ligeså godt være foretaget i narkose..



  • #31   13. dec 2009 self fransk bulldog jeg snakker om...

  • #32   13. dec 2009 Jeg har valgt en dobermann på dens sind og jeg syntes at det er en utrolig smuk hund min personlig holdning er bare at jeg syntes at den er endnu smukkere som kuperet og i alle har jeres meninger og jeg har min som jeg ved er der mange der også deler min mening lad nu det ligge,folk er så forskellige og det har vi heldig vis lov til at være.

  • #33   13. dec 2009 Danielle - Korrekt, men hvorfor købe en hundehvalp som ikke er ''velkommen'' i Danmark? Er mere dét jeg ikke forstår..
    Uanset hvad er en kupering på en Dobbermann unødvendig jo - Så hvorfor gøre det? Det er vel sindet man er forelsket i?
    MVH Ann-Sophie


  • #34   13. dec 2009 Har absolut intet problem i at kupere hunde, så længe det er gjort under ordnede forhold. Synes det er meget barnligt at sidde og skrive at man synes ejeren skal have klippet ører og næse af! Hunden er fra en Kennel (Altobello) i Serbien, og der er det lovligt at kupere så ejere har da ikk taget en hund fra DK til udlandet for at kupere den. Jeg er stærkt overbevist om at Altobello har styr på hvad de laver! At man ligefrem vi udelukke kuperede hunde fra træningsteder synes jeg er helt hen i vejret!

    Tina B

    Din hund er smuk som bare fanden! En eller dag skal jeg også have en Dobermann med kuperede ører og Hale.


  • #35   13. dec 2009 Christina Plejehund Sascha mangler et nyt hjem :O) / - nemlig ja =)

  • #36   13. dec 2009 Tak Christina for at dele holdning og mening med mig der er rart at der er nogle der tør at stå frem og sige hvad de virkelig mener istede for bare at side og er bange for at blive hagledet ned der går ikke noget af mig fordi i skriver at jeg selv skal have skåret dele af mig jeg har min dejlig hund som jeg har valgt og den har mig dejligt er det

  • #37   13. dec 2009 Tina B,
    Hvad er mest barnligt, at have hund uden at have forstand derpå, eller at bruge samlignings billeder, for at give udtryk for sin mening om noget der er så dumt og skamløst.

    Uanset race skønhed mm. afskære man sind hund fra at tale sit sprog ved at kupere den.

    Hvis man ikke ved det bør man ikke have hund.


  • #39   13. dec 2009 Det er nu ikke fordi jeg vil ''hagle jer ned'' som er for kupering..? Jeg forstår det bare ikke, og finder det unødvendigt at gøre? smiley
    Der er jo en grund til en hund bliver født med det udseende den gør - Øre og hale er vigtige dele af deres ''kommunikations-grej''..
    Men ja... Vi er jo alle såå forskellige i opfattelsen.
    MVH Ann-Sophie


  • #40   13. dec 2009 Og det var ikke meningen med tråden...... Jeg ville bare vide om det blev gjort som lille eller som halvstor vaps...
    Og ja hunden er smuk.. Doberen er opgså lige mig.. Har et øje til Proud Danish og i brun er den SÅ lækker!


  • #41   13. dec 2009 Susanne den diskusion kan vi tage en dag du har samme udannelse som jeg har



  • #42   13. dec 2009 Søren jeg takker for din viden sssss nu er det jo lige sådanne at min hund skal bruge til træning og brugshund og er nemlig købt til dette formål af de linier fra Altobello min mand er nemlig også vagt eller hvad du nu er.....

  • #43   13. dec 2009 Lige bortset fra det, så tager det altså ikke mange uger for sådan noget at hele, hvis det er gjort af en ordentlig dyrlæge. Stingene fjernes efter 10 dage, og der er det meste af sårskorpen normalt også væk. Pelsen er det der tager længst tid for at vokse tilbage efter barberingen. Så jeg ville mene at det kunne være gjort da han var 9 ugers hvalp, og så ville den stadigvæk være helet da du fik den som 12 ugers... Dermed ikke sagt at det er tilfældet:)

  • #44   13. dec 2009 Proud Danish var også med da min mand hentede vores hund de skulle også hente hund flinke mennesker

  • #45   13. dec 2009 Vi har en hund som har kuperet hale. Men det er pga. sygdom. Eller en fejl på halen .
    Men jeg havde ikke valgt at det skulle gøres hvis hun ikke havde haft fejl på halen.

    Det blev gjort ret tidligt, og det var gjort da vi købte hende da hun var 8 uger gammel, og det var helet..


  • #46   13. dec 2009 Søren: den holder jo ikke - ulvene har opretstående øre og de har da det mest forfinet sprog. Hvis der skulle være noget på den front, så måtte det jo være et forbud mod at avle hunde med hængeøre - hunde med sååå meget pels at man ikke kan se øjene eller hvad der er hoved og røv - eller hunde med hængelæber, som derfor ikke kan signalere med mundvigene ... og sådan kan vi jo blive ved

  • #47   13. dec 2009 Platugler
    Jo den holder nu godt nok
    Vi mennesker har heller ikke ens stemme og memik, det samme gælder hunde og ulve.

    Det er ufattelig svært og tidskrævende for os at lære at læse hundesprog mere end overfladisk, men dat kan læres og så vil man se at der ufatteligt mange små nuancer.





  • #49   13. dec 2009 Er på Sørens side. Det er da klart at man gør det sværere for hunden at kommunikere når man klipper dens "tunge", som det jo vil svare til hos os mennesker? Det er da trods alt halen og ørerne en hund kommunikerer med og hvis man ikke ved det bør man da ganske enkelt ikke have hund? Bliver virkelig gal når jeg hører om sådan noget her... Det er ulovligt og det er der f.... en grund til.. det er dyrplageri, om hunden så er 3 dage eller 3 år... Hvorfor lave skønhedsoperationer på sin hund??? Jeg begriber det ikke... Og synes ikke du begrunder det med andet end at det synes du er pænere. Egoist....!

  • #50   13. dec 2009 Tanja du har ret til din holdning og jeg til min skal mennesker så heller ikke have opereret sine øre ind til hoved hvis de stritter for meget ud det er også en skønhedsoperation eller damer der får lavet større bryster er også skønheds oprationer men det er måske iorden......

  • #51   13. dec 2009 nej her i danmark mangler vi bare at alle hunde der har problemer med ders hale burde ha lov til at få dem kupert fra så men vis det bare er for syns skyld skal det ikke være tilladt

  • Trine P
    Trine P Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 457
    #52   13. dec 2009 Hmm det er sku en svær debat det her !!

    Jeg vil lige understrege at jeg ikke kunne finde på at købe en kuperet hund.
    Men jeg så en dobber der fik sine øre kuperet i Tyskland, da den var 11 måneder !! Det er svineri efter min mening ! Den stakkels hund måtte gå med stativ for at ørene blev deroppe.
    At de kuperer halerne på nogle racer er jeg både for og i mod. Jeg har set et par stykker der måtte have halen kuperet pga. gentagende brud på den. Ved disse racer mener jeg at det er bedre at fjerne dem mens de er helt små.
    Men fordi hunden ser flottere ud, er en grund jeg ikke kan bruge til noget.

    Hvis vi mennesker får ændret noget på vores krop, er det vores eget valg. Vi kan jo sige fra i modsætningen til dyrene.


  • #53   13. dec 2009 Tanja: din hund, med hængeøre, er mere unaturlig set fra naturens side, end en kuperet hund. En kuperet hund, har større ligheder med ulven, end en med hængeøre.

  • #54   13. dec 2009 for eller imod jeg ved det ikke....

    Jeg ved bare at det kan godt ske at en hund er født med lang hale som vores ruhåret, men hvis hun ikke havde fået kuperet halen som helt lille ville hun i dag have ondt, men hun er så også en af de racer hvor det er tilladt...

    men til spørgsmål til alle: HVIS DET ER SYND FOR HUNDENE AT FÅ KUPERET HALEN, ER DET SÅ IKKE OGSÅ SYND FOR FÅRENE OG GRISENE???



  • #57   13. dec 2009 Søren V
    Så længe en hunds kupering er fortaget korrekt, fratages den INTET sprog..... Måske du skulle udvide din horisont lidt mere, før du vil skære ting af folk.....

    Og ja, jeg er også imod kupering

    , og er glad for at man ikke længere kan anskaffe sig en kuperet hund og udstille den... Meeen slapt af vores regering at det kun er udstillings hunde der rammes ALLE andre kan stadig købe en....

    Og Ja, jeg har kuperet hunde.... Sådan er det med sammenbragte familier.... Men gør dem hverken mere eller mindre dårlige i forhold til dem jeg bragte ind familien...


  • #58   13. dec 2009 maria hvordan kan du sige du er i mod når du syens det er ok på de 5 racer der lovlig


  • #60   13. dec 2009 Jeg er imod kupering -det er fuldstændig unødvendigt!
    Jeg fatter ikke man vil byde sin hund det!


  • #61   13. dec 2009 Annette: det kan du - der er da en dober-ejer herinde, der har fået det gjort - så det er bare med at booke tid smiley

  • #62   13. dec 2009 Jeg er også imod kupering for udsenet's skyld - Det er simpelthen for egoistisk!
    Jagthunde giver det dog god mening at gøre det på, dér er det jo af nød man gør det og ikke af udseende.
    En hund skal se ud som en hund er født, man skal ikke begynde at lave ''skønheds operationer'' på den for sin egen skyld, det er simpelthen ikke iorden :'/
    Men vil dog give M&R ret i at det er for åndssvagt udelukkende at forbyde kuperede hunde til udstillinger, det skulle gælde ALLE hunde i dk, incl tavleløse/blandings hunde!
    Blot min mening.
    MVH Ann-Sophie


  • #63   13. dec 2009 Nej hvor sjovt det her!!
    Hvor mange af jer har en hund der ikke er blevet smukseret??
    Ulven er den rene race og hvor mange hunde ligner den???
    Min Franske bulldog har ingen hale fra fødslen altså intet sprog??
    Han har stritører altså intet sprog??
    UHAA det ser sgu ikke godt ud for os der har hunde med, medfødte talefejl!!


  • #64   13. dec 2009 hvad med alle de andre jagthunde der får ders hale slået i stykker under jagt for det er ikke kun lige de 5 racer der her problemer

  • #66   13. dec 2009 Henriette: mon der findes talepædagoger til hunde ??? mine kan også bruge det - de har hængelæber og kan derfor ikke kommunikere med mundvigen ... ingen fatter en meter af hvad de siger smiley

  • #67   13. dec 2009 ja og sjovt nok er de 5 hunderacer dem der døjer minst med haler ders haler for i noger og sverige har mange de racer med lang hale og der er det ikke noget problem jeg syens det var bedre det blevet lavet om så de små tæt søgene hunde fik lov til at få kappet halen imens de er små så de ike skal ha amputert som store som min lige har fået



  • #68   13. dec 2009 Det er såment bare de racer, hvor specialklubberne var bedst til lobbyisme

  • #70   13. dec 2009 Giver Maria ret - Og dermed er det fair de får halen kuperet.
    Vil endda gå så langt at alle hunde som er købt for jagt skal kunne få deres hale kuperet..
    Man bruger jo fx ikke en dobberman til jagt smiley
    Det er ren og skær ejerens egoisme der gør de får kuperet hale+øre..
    Og hvorfor lige ørene? Det er jo kun for at hunden skal se mere barsk ud, ergo, det er udelukkende for udseenet og ejerens egoisme!
    En halekupering kan jeg bedre forstå, i og med en brugshund KAN brække sin hale, men ørene burde man aldrig pille ved!
    Mvh Ann-Sophie


  • #71   13. dec 2009 Tina B - foreskellen er at dem der vælger at få lavet større bryster har selv valgt det.. De har ikke fået andre til det..

    Jeg fik mine øre opereret ind grundet mobning.. Så jeg fik et bedre liv ud af det.. Jeg tvivler på kupering af øre giver hunden et bedre liv


  • #72   13. dec 2009 LOL Der er sgu penge i at blive talepædagog for hunde!!

    Hvornår er det dyreplageri??
    Er det når man kuperer hale og ører eller.....

    Avl af racer med chance for HD, vejrtræknings problemer og chance for, for størret hjerte og andre medfødte fejl som de nogen gange bliver aflivet pga.?

    Eller Avl af " kamphunde" MUSKELHUNDE!! Der ikke må lege med andre hunde fordi den er jo farlig!! Lille Fifi bliver jo spist!

    Jeg synes det er op til den enkelte hunde ejer at vælge hvad der rigtigt og forkert.



  • #74   14. dec 2009 Kupering er virkelig noget der deler vandene. Jeg kan godt forstå dem der er imod, men kan da også godt lidt forstå dem der er for, hvis man virkelig syntes det er smukt. Jeg tror ikke de mister noget af deres evne til at kommunikere, og hvis det er lavet under ordnede forhold, så er smerterne/komplikationerne ikke så store.
    Der er dog 3 væsentlige grunde til, at jeg aldrig vil købe en kuperet hund.

    -Hvis jeg vil have en bestemt race, og den skal være kuperet, så er jeg nødt til at købe den i udlandet, og med den usikkerhed det giver, samt man udelukker 95% af alle kenneler i verden, og derved måske går på kompromis med sundhed eller brugs egenskaber, for at få en kuperet hund.

    -Uanset hvor stor/lille risiko der er ved at lægge en hund i bedøvelse/narkose, så er der altid en risiko, og det er ikke noget jeg ville udsætte min egen hund for, hvis det kun var for kosmetiske årsager.
    Der kan komme komplikationer under nakosen, men også betændelse osv bagefter.

    -Og den vigtigste årsag for mig er, at de hunde som man tit ser blive kuperet, er tit hunde som i forvejen ikke har det bedste ry. Det er både dobermann, men også hunde som amstaff og cane corso.
    Jeg kan ikke forså at man ønsker at fremme det indtryk, når man går med sin hund..? Ejere af kuperede hunde syntes selvfølgelig deres hunde er smukke, men langt hovedparten af indbyggerne i Danmark syntes hunden ser mere farlig ud, om man kan lide det eller ej.
    Nogle vælger også at kupere deres hunde, for at forstærke de signaler det sender, ligesom nogen plaster deres hunde til med pighalsbånd og læderseler med store nitter.
    Jeg kan ikke forstå, at nogen med vilje ønsker at fremme det "dårlige" ry deres racer har...?

    Jeg syntes ikke kuperede hunde er smukke, men jeg respekterer, at nogen syntes det er. Og hvis nogen vil kupere deres hund, så må det være op til dem og deres samvittighed. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over for dem, selvom jeg ikke kan forstå det. Jeg mener, at man kun laver indgreb på en hund, hvis det er af helbredsmæssige eller brugsmæssige årsager.


  • #75   14. dec 2009 Har det meget ambivalent med ørekupering..

    - Syns dobere og ofte også gd'ere er enormt smukke med en showkupering. Det bliver majestætiske at se på..

    Tilgengæld syns jeg at kampkuperinger af for eksempel amstaffs giver et råt og barsk udseende, som jeg slet ikke bryder mig om..


  • #76   14. dec 2009 Det er der jo så en anden slags mennesker der gør.

  • #77   14. dec 2009 Tusinde tak for alle jeres holdninger og meninger det er rart at høre at vi kan være enige og uenige om dette emne.

    Til dem som har besluttet at mene at jeg kun har gjordt det pga udsennet har taget gruligt fejl, jeg har sagt at jeg syntes at racen er smukkest med kupering, men til dem som er intresseret i at vide det skal min dejlige dobermann også trænes til brugshund da min mand skal bruge ham på sit job, så han skal være både en arbejds hund og familie hund.


  • #78   14. dec 2009 Jeg siger ikke jeg går ind for kupering - men den med signaler, den holder bare ikke. Det er noget helt andet når det er halen man fjerner - der smutter noget at signlerne

  • #80   15. dec 2009 Ulla: en kuperet dober, har ikke 20% tilbage og skulle det være 20% så er en hale af doberlængde altså ikke nok til at signaler alt med - der er altså ikke meget høj haleføring over den stump.

  • #82   15. dec 2009 Ulla: hvor læser du dette - smid lige et link - for det gælder da ikke alle racer. Mange boxer bliver i udlandet kuperet noget korter

  • #84   15. dec 2009 Ulla: jeg er helt på det rene med at der ikke bliver fjernet ret meget fra de racer der må kuperes i DK - men nu taler vi jp generelt og mange racer kuperes meget korter. Jeg kan sørme også læse en kuperet hund, som jeg kender - men det betyder ikke at andre hunde som ikke kender denne hund, på afstand også kan læse den.

    et faktum er at efter man er holdt op med at kupere boxer, er der meget færre sammenstød mellem hundene til udstillinger - netop fordi de nu letter kan læse den anden


  • #86   15. dec 2009 Ulla: nej - det har aldrig været gældende for alle kuperingsracer, at der kun måtte fjernes 55% - ved boxer, fjerne man alt efter 2. led. Ved en Vizla er det kun den yderste 1/3 der bliver fjernet. Cockerne var/ er også kuperet korter end 55% og det er der rigtig mange racer der er.

  • #88   15. dec 2009 Ulla:her kan du som eksempel se en kuperet Vizsla og en kuperet boxer - der er stor forskel i længden.

    http://www.danskvizslaklub.dk/hanhundeliste.htm

    http://f.medioni.free.fr/ENG/index_eng.htm



  • #90   16. dec 2009 Tænk sig, at nogen vil fravælge en hund, fordi man ikke kan få den kuperet...??
    Jeg troede det var hundens egenskaber, sundhed og sind der var vigtigst.
    Vidste ikke, at en dober med ører og hale var dårligere i lydighed og konkurencer smiley


  • #92   16. dec 2009 Det var nu også ment som sjov (se smiley efter sidste linie)
    Du skrev det bare som om, at du ikke vil have en dober, fordi du ikke kunne stille op til konkurence med den, for så kunne man da bare vælge en med ører og hale. Hunden er vel den samme..?
    Det var ihvertfald ikke det der gjorde det, hvis jeg skulle fravælge en hund.


Kommentér på:
Kupering??

Annonce