{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.452 visninger | Oprettet:

kupering.. {{forumTopicSubject}}

Nogle der ved hvordan landet lægger hvis hunden kommer til skade med sin hale hver anden dag ? .. kan man få fjernet noget af halen eller skal der være gået infektion i det ?

Min 3 årig hanhund har en hale som en odder , den slår simpelthen så hårdt at man drømmer ikke om det , jeg har aldrig mødt en hund med sådan en hale , jeg har blod på alle mine døre og dørkarme og min hund har brækket halen 2 steder hvor der er knæk ( han har været ved dyrlægen med det) jeg må helst ikke røre for meget ved hans hale , selvfølgelig hvis mor siger det , men han vil helst være fri .. Han virker ikke til at have ondt , og han plejer altid at vise det til mig hvis ikke han har det godt , og i de 3 år jeg har haft ham , har det ikke slået fejl ..
Han leger ovs som han plejer og ikke mindst smadre sin hale ind i alt den kommer forbi .. Jeg kan ikke se på hans hale at den har blødt men jeg kan jo se det på døren , jeg har gennemsøgt ham og halen og der ser ikke ud til at være noget med den , så jeg tænker det måske bare er lifter .. men jeg synes ikke det kan blive ved , på et tidspunkt må han jo ha slået hele halen op ..

hvad tænker i ? hvad skal jeg gøre ved den smarte lange hale :o) ..

- jeg går absolut ikke ind for at fjerne halen men jeg synes det ved at være rigtig synd for ham , og han hader dyrlæge og alle de gange han har knækket den eller der kommet en samling på den så er vi jo afsted til dyrlægen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kupering..
  • #1   19. mar 2011 Snak med dyrlægen -han kan lovligt amputere en del af halen, hvis den er så skadet (eller så hyppigt skadet) at han vurderer at det er den bedste behandling.

    MEN være opmærksom på at det så er slut med enhver form for konkurrencer i Danmark, uanset disciplin.


  • #2   19. mar 2011 Jeg synes du skal tage en snka med din dyrlæge omkring det og fortælle ham/hende hvad du skriver her og høre hvad de vil forslå...

    Jeg mener godt man må fjerne noget af den i sådan et tilfælde i hvert fald hvis dyrlægen anbefaler det, det vil jo ikke være af kosmetiske årsager du gør det, men for at skåne din hund for flere skader i fremtiden og derfor også for mere smerte. Der er jo nogen racer man må kupere halen på netop for at undgå de smadre den på jagter osv.


  • #3   19. mar 2011 det er nok 10 cm af halen som har 2 knæk og bløder lidt .. heldigvis kun overfladisk endnu ..

    Det var da noget underligt noget , hunden kan jo ikke gøre for det , heldigt at vi ikke er Danmarks mestre i noget eller stiller op i noget smiley ..

    vil det komme til at påvirke han balance ovs ?


  • #4   19. mar 2011 ja jeg må ringe til dyrlægen og så må vi se , jeg ville gerne hvis jeg alligevel skulle noget der , da han skal lægges i narkose når han er der .

  • #5   19. mar 2011 Jeg tror ikke det vil påvirke balancen når det kun er 10 cm vi snakker om.

  • #6   19. mar 2011 jeg vil helt klart prøve at snakke med dyrlægen igen , hvis det er det der skal til så må vi gøre det , det sku også synd for ham at han skal derhen og være så bange for at kigget på halen og så få smertestillende nogle dage .

  • #7   20. mar 2011 Ej en medløber -nej det er ikke en skrøne. Uanset om du har dyrlægeerklæring eller ej, må en hund der har fået fjernet en del af halen, ikke deltage i konkurrencer. Medmindre self der er tale om en af de 5 racer hvor det er tilladt.

    Der har været et tilfælde med en BC for nogen år siden, som fik klemt sin hale og måtte have en del fjernet. Den var aktiv konkurrencehund på højt plan, men for den var konkurrencer udelukket fremover.

    Og det er sådan dansk lovgivning fungerer -uanset hvorfor hunden mangler en del af halen, må den ikke deltage i noget, medmindre der som sagt er tale om en af de 5 jagtracer eller at der foreligger en stumphaleattest på hunden (altså at den er født sådan)


  • #8   20. mar 2011 Hov -og ang balance er det ikke et problem. Tænk på racer som f.eks. aussie, FB og alle de andre der bliver født/kan fødes helt uden hale eller stumphalet;o)

  • #9   20. mar 2011 tænkte nu også mere nu når han havde den lange hale , og så den lige pludselig er væk eller en del af den ..

  • #10   20. mar 2011 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !

    nu er der jo også forskel på at blive født uden hale, og lære fra start at styre balancen uden.

    end man efter 3 skulle have den helt fjernet, eller ned til stump hale. smiley

    Men det skal ts' jo ikke smiley det er jo "kun" spidsen næsten smiley


  • #11   20. mar 2011 Jeg kender til flere der har fået amputeret et stykke af halen - og der har ikke været problemer.
    Jeg har kun hørt om - at hvis amputationen ikke er udført ordentligt - kan der opstå fysiske problemer


  • #13   20. mar 2011 Palle

    synes også det er dårligt. og især hvis det er alle former for hunde sport.

    det synes jeg vil være lidt ligesom at sige hvis jeg mistede en finger at jeg ikke måtte starte ridestævner mere :s , eller hvis at hesten fik bidt noget af øret af.. altså det påvirker jo ikke at den måske er skide god til at springe?? smiley


  • #15   20. mar 2011 vær opmærksom på at HVIS du klipper halen (står selv i samme situation fra tid til anden med Funky) at din hund er ekskluderet fra ALT udstilling og RIGTIG RIGTIG meget træning og stævner hvis du får den klippet. En dyrlæge attest er ikke nok. (heller ikke selvom dyrlægen siger det.) jeg har spurgt i justitsministeriet der har nedsat kuperings forbuddet.


  • #18   20. mar 2011 Linda: desværre i visse klubber ja. F.eks Dobermann klubben i Taastrup tager ikke kuperede hunde ind...

  • #20   20. mar 2011 Tja.. men så må folk jo følge reglerne i det land de bor i. DKK har f.eks udelukket en border collie fra agility landsholdet fordi den fik klemt halen af i en bil dør.

  • #21   20. mar 2011 Den er god nok.... i PH må du heller ikke træne med en hund der har fået kuperet halen.... årsagen er fuldstændigt ligegyldig....
    så jeg beder til, at vores aldrig kommer alvorligt til skade med halen :-S

    men kan nu godt se fornuften i det... mennesket er en underlig størrelse, og er helt hundrede på, at der desværre ville være en hel del hunde, der pludselig var "kommet til skade" med halen...... :-S og desværre nok også en god stak dyrlæger, der var villige til at lave en fiiin attest.....

    så selvom jeg ville være ulykkelig over, ikke at kunne træne med min hund længere pga så simpel en skade.... så betaler jeg gerne den "pris" for at hundredevis af andre hunde får lov at beholde deres haler.......
    (groft sat op i know)


  • #23   20. mar 2011 Linda det gør jeg også.. men det er desværre loven.

  • #25   20. mar 2011 Linda - helt sikkert... det er brand ærgerligt.... især for de få, der er så uheldige, at det rent faktisk sker for dem smiley
    men tror simpelthen at det er nødvendigt... nødvendigt at skære hårdt igennem på det punkt smiley desværre.... smiley


  • #27   20. mar 2011 Alt efter hvilken klub der er tale om, er træningen jo tilrettelagt efter konkurrencer, og der skal prøver til for at rykke videre. Sådanne steder kan jeg godt fælge at de ikke tager hunde ind, som alligevel ikke må gå til konkurrencer.

    Men der er jo osse en del klubber hvor træningen er for alle -osse hunde/ejere der aldrig kommer til at se en konkurrence. Og sådanne steder har jeg ikke oplevet at de har sagt nej til en hund, blot fordi den mangler en stump hale.



  • #29   21. mar 2011 Palle -det tror jeg såmænd osse dyrlægerne er. Men en dyrlægeattest gør ingen forskel -heller ikke med en attest må hunden deltage.

    Men brodne kar findes jo alle steder, osse blandt dyrlæger. Man ser det i lande hvor en attest er tilstrækkelig.
    I hesteverdenen har det i mange år været forbudt at kupere haler, men det er desværre helt tilladt at deltage i stævner, dyrskuer osv med en kuperet hest.
    Derfor kommer en del arbejdsheste mærkværdigvis til skade så de må halekuperes i Italien, Belgien og Holland.
    Og så sidder der jo danskere klar til at importere disse heste.´, som uden problemer kan bruges til det samme som enhver anden hest.

    Og det samme ville jo ske ved hunde, hvis en attest var nok


  • #31   21. mar 2011 Palle -helt enig. Men for en række racer har det været tradition i mange år, og derfor gør de det stadig, og derfor er der osse danske købere til de heste. Jeg kender bl.a. en avler ikke så langt fra hvor jeg bor, som KUN vil have kuperede hingste.
    Usmageligt synes jeg det er, og det burde netop være ulovligt at deltage i noget som helst med en kuperet hest. Og det er jo af den grund at loven er som den er for hunde.

    Det er så bare enormt ærgerligt når lovgivningen rammer de folk der rent faktisk står med en skadet hund hvor amputation er den eneste/bedste løsning:o(


  • #33   21. mar 2011 Har nu aldrig set en kuperet jyde... De blev det sikkert nok engang, men det er jo en dansk race, og herhjemme har det været forbudt i rigtig mange år;o)

    Men belgierne bliver det ofte i udlandet, det samme gælder en lang række andre koldblods.

    Synd er det -for hunde er jeg faktisk ikke så hysterisk. Vil ikke selv have kuperet hund, men så længe det foregår ordentligt (skal gerne indrømme at jeg ikke har den store viden om hvordan det gøres), så råber jeg ikke mishandling.
    Men for heste er halen jo temmeligt vigtig. Det må være rigtigt surt at være hest om sommeren når halen mangler.


Kommentér på:
kupering..

Annonce