{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.020 visninger | Oprettet:

Kupering! {{forumTopicSubject}}

Arrrrrgghhh!!!! vil bare ud med min vrede på EU!! Eller hvem det nu er som har forbudt det!!!!!!
Og ja, I må gerne svine mig til!

Hvorfor er det forbudt at kupere ører og hale?? Dyreplageri siger I?
Hvorfor må man kastrere så??? Hvorfor må man lave omskæringer på mennesker??
Har hørt historier om, at hunde kan brække hale ved for aggressivt leg....gør det ikke mere ondt end at få halen kupperet ved narkose??

SÅ mange år er blevet brugt for at få den perfekte do Bermann med så flot en udseende, og så bliver det ødelagt ved en lov. God damn hvor nedtur!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kupering!
  • #1   26. nov 2012 Fordi kasteration har et formål og ikke kun er til pynt for menneskers skyld.
    Du må også gerne kupere de racer, som risikerer halen ved deres arbejde. Og måske kan hunde brække halen ved leg- men de kan også brække benet, men derfor skal vi heller ikke kappe dem af ved fødsel vel?


  • #2   26. nov 2012 Der er 5 jagthunderacer man gerne må kupere halen på...

    Hvis du vil have en hund med spidste øre, så køb dog en der er født med det, istedet for at ødelægge ørene på en anden hund...


  • #5   26. nov 2012 Hvorfor er piercing for mennesker ikke forbudt?? det er jo også kun til pynt? jeg vil da sige det er menneske plageri??? Det samme gælder tatooveringer

  • #6   26. nov 2012 Piercinger bestemmer mennesket selv at få, en hund beder ikke om at få kuperet hale og ører.

  • #7   26. nov 2012 Ha ha du er da vist en lille troll.

  • #8   26. nov 2012 Nu vælger mennesker jo selv at bliver piercet osv..
    Hunden kan du jo ikke ligefrem spørge om hvordan den har lyst til at se ud..


  • #9   26. nov 2012 Vi kan jo ikke vide om de "ikke" vil have det, når de nu ikke kan snakke?? :))
    Og jeg er sikker på at han-hunde ikke vil kastreres!


  • #10   26. nov 2012 Vi mennesker VÆLGER SELV om vi vil tatoverers eller pierces... Hunden vælger IKKE den vil kuperes...

  • #11   26. nov 2012 Godt, hvorfor MÅ man kastrere hunde så?

  • #12   26. nov 2012 Nej, men måske den har hængeøre fra naturens side af en grund?!

  • #15   26. nov 2012 WTF??? Og kastrering gør ikke handicapper??? jeg vil da gerne se mennesker blive kastreret af samme grund som hunde bliver det?!

  • #16   26. nov 2012 Vil ikke pålægge min hund den form for menneskeegenskab og tro at han tænker: Jeg kunne nu godt en gang tænke mig at få skåret det yderste af mit øre af.

  • #17   26. nov 2012 Netop!

  • #18   26. nov 2012 Fint, glem de øre og hale, forsvar kastreringnen nu smiley

  • #19   26. nov 2012 TROLL, nogle der har cola? så gir jeg popcorn

  • #21   26. nov 2012 Ilder-mor

    Nej men tager med glæde imod de popcorn smiley


  • #22   26. nov 2012 Hvorfor glemme øre og hale når det er det tråden handler om?

  • #23   26. nov 2012 det var vist et sidespor der ville noget.... damn !

  • #24   26. nov 2012 Jeg har cola, men ingen popcorn smiley

  • #25   26. nov 2012 Først og fremmest prøver jeg ikke på at være "troll" og går seriøst ind for kupering (kald mig hvad I vil)
    Og nej, hvis man kan kastrere hunde, så kan man vel også kupere dem? det er ikke sidespor


  • #26   26. nov 2012 mennesker bliver vel ikke kastreret Christina?

  • #27   26. nov 2012 Tatoveringer og Piercing kan fjernes og hullerne kan gro sammen...

    Halen kan ikke gro ud igen!

    Kupering = mode fænomen for folk der leger badass, når det ikke tjener et reelt formål..

    Neutralisering = mindsker meget unødig stress for hunden.!
    - Desuden burde nogle mennesker os tvangs neutraliseres (min mening)...


  • #28   26. nov 2012 Vatslav -du sammenligner mennesker og hunde ved at sammenligne kupering med piercinger.

    du tillægger generelt alt for mange "menneske-følelse" til hunde , som de ikke har !

    ved slet ikke hvor jeg skal starte i denne tråd - its all wrong !


  • #29   26. nov 2012 Mennesker kan godt få en sådan operation, men de vælger den selv....

    Hunde vælger ikke selv at blive kastreret, men det er både være fysiske og psykiske grunde til at kastrere....


  • #30   26. nov 2012 Jeg er imod kupering af øre og hale ( dog med undtagelse af de racer der kan ødelægge halerne ved jagt) fordi de er der af en årsag.

    Ud over det, så synes jeg faktisk også at alt for mange hunde bliver kastreret. Det er et indgreb der virkelig kræver man tænker sig om. Det kan jo have nogle ret grumme konsekvenser for hunden.


  • #31   26. nov 2012 hahah fedt!!! Ergo leger mennesker gud o g bestemmer hvem må kastreres (hunde/katte) Men selv mennesker "må" ikke smiley
    Det kalder jeg altså dobbelt moral så det vil noget! smiley


  • #32   26. nov 2012 Jeg synes dobere er smukke med kupereret ører, men synes det er fair nok at det ikke er lovligt i DK. Ellers burde loven bare gøres så stram at man skal kunne vise dokumentation på at det er blevet gjort hos dyrlægen.

    Vatslav: Er du veganer?


  • #33   26. nov 2012 Simone! Helt enig at det kun skal gøres hos dyrlæge! smiley
    P.S hvad er veganer? (undskyld mit danske sprog)


  • #34   26. nov 2012 en veganer er en person der ikke indtager eller bruger ting fra dyr, mælk,æg,læder osv.

  • #35   26. nov 2012 Men selv mennesker "må" ikke - Hvad mener du med den sætning?

    Mennesker kan sagtens blive kastreret... Det hedder bare noget andet på papiret smiley


  • #36   26. nov 2012 Arkk jo, jeg drikker skam mælk og spiser æg og har da også læder sofa smiley
    Hvilket bringer mig til samme ting, hvorfor må man lave lædersofaer? smiley


  • #37   26. nov 2012 det kan være du selv skulle ligge krop til at blive koperet så kan du mærke hvad fantom smerter er ,som hundene har efter kopering det er blevet bevist i usa for mange år siden,aldrig har nogle af mine hunde slådet deres haller i stykker,

  • #38   26. nov 2012 Hej dette er faren til ejeren af denne bruger som skriver!

    Jeg har selv haft en brun dober tæve med kuperet øre og hale, jeg går selv ind for kupering, men må give de andre ret det er kun for min egen skyld at jeg vælger at gøre det ikke for hundens, jeg kuperer halen da det er det mest praktiske med hensyn til at den kan øddelægge ting i hale højde og vælte små børn i familien omkuld + det ser rigtig smart ud. ørene kupere jeg uddelukkende fordi jeg syntes at en rigtig dober har kuperede ører og det klæder dem. Men det er på ingen måde praktisk for hunden, når du kuperer deres øre så er der ikke nogen flap til at beskytte øret mod vand, sne, jord og andet snavs, halen kan blive et problem på den måde at andre hunde kan have svært ved at læse dobermannens sprog, så igen går helt ind for kupering, men det gør INTET for hunden selv, det er uddelukkende for menneskets skyld!


  • #39   26. nov 2012 " jeg kuperer halen da det er det mest praktiske med hensyn til at den kan øddelægge ting i hale højde og vælte små børn i familien omkuld + det ser rigtig smart ud"

    VAR ?!

    Så flyt de ting der er i hale højde og lær hunden at være rolig omkring børn !
    Jøsses !!!!!


  • #40   26. nov 2012 "øre så er der ikke nogen flap til at beskytte øret mod vand, sne, jord og andet snavs, halen kan blive et problem på den måde at andre hunde kan have svært ved at læse dobermannens sprog, så igen går helt ind for kupering, men det gør INTET for hunden selv,"

    og stadig, på trods af ALLE de negativer du tydeligvis selv godt kender og kan se så går du ind for det ? :S Jeg forstår det ikke !
    Forstår ikke at du kan sætte dine egne ønsker om hvordan hunden skal se ud, OVER hvordan hunden ville have det bedst !


  • #42   26. nov 2012 Jeg gør det self ikke selv, bliver gjort af dyrelægen, igen ikke praktisk for hunden, det er udelukkende for min egen vindings skyld. Nej jeg vil ikke flytte om på mit hjem der er en grund til at ting står som de står og børn kan man ik altid styre, men igen også fordi jeg syntes det er det der klæder hunden bedst.

  • #44   26. nov 2012 Nu har katte et sex drive der siger spar 2, og de bliver ekstremt stressede af ikke få sig tilfredstillet. Deres sex drive kan på ingen måde sammenlignes med menneskers (hvis kønsdrift er minimal ved siden af kattens) derfor bør man neutralisere sin kat, for er den udendørs producerer den afkom, og markedet med katte killinger er enormt i forhold til efterspørgslen (en del katte ejere vælger faktisk at aflive de fleste killinger ved fødalen, eller dumpe dem et sted). Ang indendørs katte er det dyreplageri at lade sin hunkat stresse helt op i det røde felt hver måned, og for hanner også, som vil stresse over ikke at komme ud til damerne.


  • #45   26. nov 2012 hvis det er rigtigt med fantomsmerter synes jeg problemet er ret stort !

  • #47   26. nov 2012 HELT enig krumme! med det du skrev først.

  • #48   26. nov 2012 Nu handler denne debat om hunde, ikke katte. Det er en hel anden diskussion.

  • #50   26. nov 2012 Enig med Krumme.

    Det er uden tvivl "smag og behag"


  • #52   26. nov 2012 En kuperet dober er virkelig smuk.... I min verden, er det sådan en rigtig dober ser ud.... ellers ligner det bare en "kedelig langbenet lab"....

    Ligeledes er en boxer eller en grand danois smuk med kuprede ører.... smiley

    MEN det SKAL gøres under ordentlige forhold.....


  • #53   26. nov 2012 Kan bare ikke lide tanken om at vi ændre så drastisk på hunden for at imødekomme vores egne "behov"..

    jeg kan ikke forstår det ...
    men ja, det må virkelig være ngoet der deler vandene smiley


  • #54   26. nov 2012 Nu fik min tidligere hund kuperet halen ude på kbh dyrehospital i 2010, da han havde store problemer med at der satte sig afførring fast, vi kunne ikke rengøre ham til trods for mange forsøg.. til sidst endte vi med at være hos dyrelægen 4 gange og de måtte rense ham med bedøvelse..

    De forslog derude at kupere den, da det ellers var daglig dyreplageri... jeg var knust! men de forsikrede mig at det ikke overhovedet ville være et problem for ham senere... jeg forstår slet slet ikke den undersøgelse fra usa???

    Min dreng var aldrig påvirket af det bagefter... og tro mig det holdte jeg meget øje med...


  • #55   26. nov 2012 TS bragte det op, så syntes han skulle have en forklaring...

    Men ja, back to topic.


  • #56   26. nov 2012 100% enig -T-!

    Kathrine - imponerende, nytting indlæg, følg dine egne anvisninger tak smiley


  • #58   26. nov 2012 derfor synes jeg da ikke at vi skal gøre det flere steder også..

  • #59   26. nov 2012 Sjovt sådan som man kaldes dyreplager når man har en halekuperet dobermann, men kommer man med en Weimeraner eller en af de andre 4 racer der må hale kuperes, så er der ingen der kigger skævt på en, hmmmmmm????

  • #60   26. nov 2012 *Kristine'" - Hørt!!!!!!!!!!!!!!

  • #61   26. nov 2012 Har haft en han som smadrede sin hale bare fordi han var en glad dobermann, stakkels dreng smiley
    Havde den nu været kuperet, var det aldrig sket!


  • #62   26. nov 2012 Altså har vi ikke bare generelt dyr for <b>vores egen skyld</b>?

  • #63   26. nov 2012 Jamen så skal sådan en hale jo også kuperes - det ville da være dumt andet ?

    men ALLE dobermann har jo ikke det problem eller hvad ?


  • #65   26. nov 2012 Har taget tid for mig at vænne mig til at dobermann'en ikke må kuperes mere, og kan da godt se det smukke i at de har hale og ører, meeeen de er altså smukkest fuldt kuperet, og er opdrættet/lavet/designet til at se sådan ud, hvordan mon Karl Louis Dobermann ville have det ved at se hans smukke skabning/opfindelse nu er med flabører og lang hale?
    Bare en tanke?


  • #68   26. nov 2012 dobbeltmoralsk - joo måske.

    Men giver det "ret" til det andet ?


  • #70   26. nov 2012 Og enig ! Det er sindsygt at der bliver avlet hunde i ekstremer , ligemeget hvilket retning det er i .

    Havde jeg den viden jeg har idag, dengang jeg købte Zoe, havde jeg ikke rørt hende med en ildtang, og jeg havde ikke støttet dårlig avl og hundehandlere ( man bliver heldigvis klogere med tiden ! )

    Men synes ikke det ene godtgør det andet


  • #71   26. nov 2012 Uhh jeg har først fået øjnene op for dobermann`en efter de alle har fået ører og hale.. Smuk smuk hund når den er intakt smiley
    Sådan har jeg det forøvrigt også med boxeren..

    Men som flere er inde på er det smag og behag..


  • #72   26. nov 2012 Sikke noget vrøvl, ører har de altid haft.. Det jeg mente var hænge ører..

  • #73   26. nov 2012 Antallet af haler der bliver smadrede pga. for meget logren eller lign. er ikke noget nær det antal af haler som i tilfælde af hale kupering ville blive kuperet, altså synes jeg ikke rigtigt det kan bruges som valid begrundelse, for hvis man kigger på det overordnede billede så ér det jo ikke et problem.
    Desuden findes der også ikke kuperede racer som har samme problem, at de logrer så meget at deres haler simpelthen bliver smadrede eller brækker - f.eks. kender jeg en dalmatiner der har brækket sin hale to gange på dens fire årige liv pga. det.. Jeg spurgte ejer hvorfor ikke forhindre det skulle ske igen og lade hunden kupere men det ville hun ikke høre tale om - hér forstår jeg det så ikke.. man må jo sige at to gange brækket hale burde være en rigtig god begrundelse..

    MEN i tilfælde af at halen kommer til skade (eller der er anden gyldig medicinsk grund) så ér det jo faktisk tilladt at fjerne halen og kupere hunden så den ikke får problemer på længere sigt..

    Det er nok skønnet at ved Weinermaraner, Vizla, Breton, Korthåret og Ruhåret Hønsehund at disse havde meget større risiko end gennemsnits jagthunden (og arbejdshunden) for at halen kom til skade, og derfor har man tilladt det i de racer..

    Mht. beskyttelsen af ørerne så har jeg endnu ikke mødt nogen af de racer som bliver eller er blevet kuperet hvor jeg har tænkt der var tilstrækkelig eller sammenlignelig behåring i ørerne til at beskytte hørerne mod udfrakommende objekter og snavs, ligesom langt de fleste hunde med erekte ører har (det er ikke alle det umiddelbart ser sådan ud på, men hvis man kigger ind i selve øreret vil man som oftest ligge mærke til at ørergangen er beskyttet, hvorimod at jagthunde med hængeører ikke har samme behåring fordi de ikke behøver det fordi deres ører er bøjede og derved beskytter deres ørergang mod fremmede objekter.

    Jeg kan på ingen måde forsvare racer der har så lange og tunge ører at de bliver et problem for hundene, i høj grad er jeg overbevist om at det også KUN er blevet værre efter at racer er begyndt at blive udstillet, og hunde som har haft længere ører fordi det har gjort deres fokus på næsearbejde bedre er blevet avlet til ekstremer, hvilket i mit hoved er lige så skidt.

    Kupering af Doberman og Boxer (og her tænker jeg især på ørerne) ser jeg absolut ingen god og gyldig grund til, det er jo udelukkende et exteriør hensyn, og hvorfor præcis skal hunde udsættes for det? Jeg ser det på ingen måde som at kunne sidestilles med kasteration som jo netop har en effekt og betydning i forhold til rigtigt mange hunde.
    Hvis det er så vigtigt med erekte ører hos Doberman og Boxer så forstår jeg ikke at man ikke har forsøgt et avlsarbejde med indkrysning af race(r) med erekte ører og så har avlet alt pånær lige det ud fra racerne, ligesom der er blevet indarbejdet pointer i Dalmatiner for at hjælpe med helbredsmæssige problemer.
    Tydeligtvis så har det jo nok ikke været hensigten at hundene skulle have erekte ører generelt fra starten for ellers så havde man jo arbejdet hårdere på at få den ting ind i racerne..
    Det samme kan vel egenligt siges om kuperede haler. Der findes trods alt racer hvor halerne ikke er der, men personligt finder jeg ingen god begrundelse til at fjerne en hunds hale og dermed noget af dens hundesprog hvis det udelukkende er fordi at hunden skal være "pæn".

    Jeg er nødt til at spørge jer der har racerne og har købt dem i Danmark (og derved ikke kuperede) om i ikke synes de er smukke? Altså synes i ikke jeres egen hunde er smukke selvom de ikke er blevet klippet i ørerne og har fået fjernet halerne?


    Jeg er glad for at Danmark (og flere andre Europæiske lande) ikke tillader indgreb pga. eksteriør, også selvom det for min egen race også har effekt i kraft af at man så ikke må fjerne eventuelle medfødte bagbens vildtkløer som ellers skal fjernes ifølge standarden (en ting der både skulle have eksteriør mæssig betydning men også skulle forhindre at de bliver revet af.. en ting jeg umiddelbart aldrig har oplevet selv eller i min vennekreds/familie så vidt jeg er klar over, og derfor igen virker unødig).
    Jeg er især glad fordi det betyder at folk der hjemme kuperer (og jeg er 100% sikker på dét er sket) ikke kan gøre det uden at der er "nogen" der bemærker det er sket, for det er hér jég virkeligt synes skaden er størst..


  • #74   26. nov 2012 alle de problemer de "unaturlige" måder vi har valgt at "bygge" vores hunde på er egenligt en af de største grunde til at jeg foretrækker mere naturligt udseende hunde som min egen race (samt flere andre i stil med og hvor flest af dem er spidshunde)

  • #75   26. nov 2012 Ørene ser jeg bestemt ikke noget problem i, så længe det er gjort ordentlig!
    Men halerne.. Det er jo kommunikation.. Vored egen puddel kommer fra slovakiet, og hun er halekuperet næsten ind til rygraden. Hun har 1,5 cm tilbage. Hun har rigtig svært ved at "snakke" med andre hunde end vores egne.


  • #77   26. nov 2012 stine h/vejrtrækningsproblemer

    Ja,det er frygteligt,med vejrtrækningsproblem for visse racer.Og,det er tankeløst og ondt at,avle hunde med de problemer.
    MEN,de kan (hvis man har penge nok,eller god forsikring),opereres for den gene,OG bagefter leve et godt liv.

    MEN,for mig er det lige så ondt at,FREMAVLE div."listehunde",som via div.aggresionsgener,ikke for afløb for deres natur,som ,som ligger en "almindelig" hundeverden fjern.
    Så,det synes jeg er frygtelig,at vide,at hvis man har en "listehund",tja-så kan ejerene riskerer,at den bliver konfiskeret,og man ALTID skal have snor/mundkurv på "bæstet",hvis ikke loven overholdes.
    Og,for mig skal den lov overholdes,orker ikke en konfrontation med en "listehund".Har prøvet.Og helt "hundepædagoisk",tog jeg min MOPS op til mig.Ingen skade sket.
    Vælger man en mops,så er der visse ting man skal tage højde for.Og sådan ser jeg på det.

    Min mops har heldigvis INGEN vejrtrækningsproblemer.Men selvfølgelig,han han ,forøvrigt med andre racer,bøvl med svamp i den ene pote når det er fugtigt,og nogle øjenproblemer,det ved man når man vælger den race,og det må man tage med

    hilsen
    vibeke

    p.s.ved godt det her er lidt uden for det oprindelige emne


  • #78   26. nov 2012 Undskyld mit spørgsmål, men er det noget der lige er blevet vedtaget? Har det ikke været lovligt i nogle EU-lande?

  • #80   26. nov 2012 Dobermann, Boxer, Riesenschnauzer med flere er efter min mening smukkest, når de er fuldkuperede.

    Jeg har ingen problemer med kupering, hvis det er gjort under ordnede forhold.

    Med hensyn til jagthunderacerne, der må kuperes er det vist mere et spørgsmål om, at de personer, der sad i div. jagthundeklubber og jagtforeninger, da loven blev lavet, var mennesker med temmelig stor politisk indflydelse, end at der beviseligt var flere skader på disse end på eks. en cocker eller en boxerhale.

    Sproget har jeg ikke oplevet som et problem hos halekuperede hunde, hunde der er født stumphalede komunikerer også glimrende, i forvejen er haleføringen hos de enkelte racer så forskellig, at det også burde give problemer, Alfa bærer eks. altid sin hale lavt ansat i en blød bue, og det uanset om hun er venlig stemt (så logrer spidsen) eller har til hensigt at ryge i flæsket på den hun møder.

    Forøvrigt er jeg lykkelig over, at min ene whippet har kuperede vildtkløer (på forbenene), så slipper jeg for at bøvle med delvist afrevne kløer, som jeg ofte gør på Alfa og jeg kan garantere, at hun har ondt, når en klo er revet til blods.
    I Sverige må man fortsat kupere vildkløer.



  • #81   26. nov 2012 Kupering, er grimt, grimt, grimt, grimt og atter GRIMT!

    Føj siger jeg bare!


  • #82   26. nov 2012 Jeg synes det er smukt smukt smukt og atter SMUKT!

    Lækkert siger jeg bare!


  • #83   26. nov 2012 skide gode argumenter *GG*

  • #84   26. nov 2012 T- ja ik?? Hahaha

  • #85   27. nov 2012 den med at koper øre og haller bliver taget op af folk der ikke kender til smerter og er for dumme til at sætte sig ind i de ting ,der om kring har selv haft flerre rottweiler der har været koperet ,vil aldrig nogensinde havde en uden halle merre,dem der er for det burde jo selv få taget et stykke af deres øre eller en finger ,så mærker i nok hvad der er rigtigt ,for hvores hunde,

  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #87   30. nov 2012 At fjerne legemsdele på hunden, der ikke er betinget i medicinske årsager, må som et minimum betegnes som unødvendige, grænsende til mishandling. Hvem skulle dog ønske at skære dele af sin hund bort, hvis man ikke kan lide hunden som den er, og ser ud, så skulle man nok have købt en anden hund i stedet!
    At man har hørt om en hund der engang er kommet til skade er ikke grund nok til at invalidere sin hund.


  • #88   30. nov 2012 Leo: hvor er det naturlige i den pelspragt din race er blevet udstyret med ??

  • #89   30. nov 2012 TS´s grunde og argumentation er helt i hampen , MEN synes stadig der burde kunne gives dispensation til f.eks at lave halekupering på andre end de 5. Funky smadre f.eks ofte sin hale og jeg har søgt om dispensation helt ind i ministeriet og fået nej hele vejen. Grunden: at hun ikke er en af de 5 racer. Eller jo , jeg må gerne kupere hende, men så er hun færdig konkurrencemæssigt, træningsmæssigt og arbejdsmæssigt og så kunne jeg lige så godt aflive hende fro hun ville ALDRIG kunne affinde sig med et liv som familiehund. Så jo jeg synes forbudet langt hen af vejen at forbuddet er SUPER Godt af kosmetiske hensyn, men alle de idioter der har betalt sig fra at dyrlægen har skrevet noget falsk på sedlen har ødelagt det for de hunde der rent faktisk har problemer.


  • #90   30. nov 2012 og jeg ville iøvrigt ikke tage hele halen blot de 2-4 yderste led som er dem hun slår i stykker.

  • #91   30. nov 2012 Uh det var en ømt punkt! Jeg bliver varm indeni og drøn misundelige når jeg ser en Sealy med kuperet hale. Det er en hund i balance! Ja og den korte hale der var tilbage blev brugt som håndtag når hunden skulle hives ud at graven (ræv, grævling). Det gør vanvittigt opndt på hunden at blive hevet yderst i halen men ikke hvis man tager fat ved roden. Halerne er lange og grimme og krøller i verste fald. Det kan godt være at det er for skønheden efterhånden og so let it be! Hvalpenes nervesystem er ikke udviklet ud i halen når de er så små - under 3 døgn - og der er derfor ingen smerte andet end at blive taget fra moderen og holdt fast. Jeg kender selvfølgelig mange som tidligere kuperede deres hvalpe og mange som stadig gør eller får dyrlægen til det (selvfølgelig ikke i DK) og der er så godt som aldrig komplikationer. Derimod hvis en import får kuperet halen (og det gør den med sikkerhed i USA) ja så er såret lang lang tid om at hele og det bliver aldrig rigtig godt.
    Jeg var så heldig at min første Kerry Blue havde lovligt kuperet hale. Hun var fra 91. Min han var lovligt ulovligt kuperet. Han var fra første halvdel af 95 og forbudet blev rykket.
    Jeg synes da også at en boxer, schnauzer, bouvier, pinscher osv er imponerende med kuperede øre og hale. Jeg har intet imod det, bare det bliver gjort forsvarligt! Og det står jeg gerne ved:-)


  • #92   30. nov 2012 Louise:. der er hvalpe der reagere på at blive kuperet og ikke bare det at blive holdt fast.

  • #93   30. nov 2012 De kan vel også få fantomsmerter selv om de er kuperet tidligt....?

  • #95   30. nov 2012 Anne Julie. det skulle de ikke kunne få, da nervesystemet ikke er fuldt udviklet på det tidspunkt.

  • #96   30. nov 2012 Men Louise, jeg kan godt følge dig - sådan har jeg det også med boxer.

  • #97   30. nov 2012 Stald: det er gjort med halen ved boxer og de hunde ser ved gud ikke pæne ud - der er dælme langt igen, før de ligner det de skal og de blev opgivet.

  • #98   30. nov 2012 Platugler: Ja men det er da undtagelsen og de skriger da ikke længe efter. Det sker da også at man får trukket i en filter eller klippet neglen lidt for tæt. Der kommer et hyl og så er det overstået. Lidt kynisk og måske ikke at sammenligne, men alligevel;-)
    Stine H: Jeg tænker ikke at hunden vælter eller har svært ved at holde balancen men udenlukkende visuelt - altså i balace/harmonisk. Halen er nogle gange meget højere end hovedet og det ser altså uharmonisk ud. Jeg ved godt at andre racer har set sådan ud siden de blev skabt men sealyen har ALTID været kuperet!


  • #99   30. nov 2012 Louise enig - det er over med det samme og ikke noget der ser ud til at påvirke dem.

  • #102   30. nov 2012 Ok. Tak for svar. smiley

  • #103   30. nov 2012 Stald: Jamen vi kigger da også på halerne under udvælgelse af avlshunde men det er alligevel det mindst vigtige i forhold til sundhed, temperament og eksteriør. Det sker faktisk en sjælden gang at vores race fødes med meget kort hale som var den kuperet. Desværre vil DKK nok ikke acceptere det da vores race i er født stumphalet. De vil se det som en defekt. Vores races ophav er desværre ikke nedskrevet men man mener at det er en blanding af gammel engelsk bullterrier, Dandie Dinmont Terrier, Westie, Ruh. Fox Terrier og Welsh Corgi Pembroke. Deri generne er der jo korthalede hunde, så det er måske ikke så underligt at det dukker op hist og her. Racen er fra 1876 og moderklubben grundlagt i 1910.
    Sorry det var et sidespring men for at fortælle at racen hverken er speciel ny eller det modsatte;-)


  • #104   30. nov 2012 Nemt og nemt det tror jeg langt fra. Det er jo som sagt ikke kun haler vi avler;-) Vi har en race hvor der i år er født 3 tævehvalpe og én stadig ikke solgt. Vi venter et kuld til nytår. Har et par enkelte forespørgsler. Så længe det er så sjælden en race (på verdensplan udrydningstruet), så tror jeg det har yderst lange udsigter at avle halerne korte. Desværre.

  • #105   30. nov 2012 Hist og her og nok nærmere 1 hver 5 år på verdensplan. Vi har solgt en tæve til Slovenien som ha fået et kuld hvalpe hvoraf en er korthalet. En opdrætter i Chile har også haft en men det er nogle år siden. Så det er ikke så nemt;-)

  • #106   30. nov 2012 Det kan vi ikke blive uenige om;-)

  • #107   30. nov 2012 Når du nu spørger :
    Jeg tror kupering på sigt gør mere ondt end et brud - i morgen er det 1 måned siden jeg fik kuperet 2 fingerled og mener smerter og ubehag langt overstiger brud, kejsersnit mv.


  • #108   30. nov 2012 Sus. nu er du også voksen og ikke en nyfødt hvalp

  • #109   30. nov 2012 Det er rigtigt platugler, men trådstarter lægger op til sammenligninger....og jeg svarer som jeg tror smiley

  • #110   30. nov 2012 Jeg tror også der er væsentlig forskel på et færdigudviklet led og et hvalpeled.

    Ghini har som nævnt fået kuperet sine vildtkløer som nyfødt, hun er den af mine hunde, der bruger sine poter mest, både til at få fat i ting og til at grave med.
    Hun kan bruge timer på at grave efter mus.

    Jeg tvivler på hun ville bruge sine poter så meget som hun gør, hvis det var forbundet med ubehag.


  • #111   30. nov 2012 Jeg har meget meget svært ved at forstå man kan blive så ophidset over at man ikke må amputere (kupere) kropsdele på sine dyr, pga. Syns skyld.
    Det være sig ben, haler, poter, peniser og hvad der ellers er!
    Jo vidst jeg synes også en "rigtig" dobber er totalt lækker, men helt ærligt, så er man forkert på den hvis det er det vigtigste ved hunden!
    Jeg kan kun sukke ved sådanne tråde!
    Det er ikke en ny lov, og på trods af dette reagerer så mange som om den blev opfundet i går, præcis som ts.! Og så har jeg sgu lidt svært ved at tage start indlægget særiøst når man ikke engang kan stave til "sin" races navn, som det er så frygteligt ikke må kuperes!


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #112   1. dec 2012 Kære platugle. Det var da et yderst besynderligt argument. Min races pels er avlet frem, ligesom der findes en korthåret udgave. Hvis det skulle modsvare kupering ville jeg skulle have hæklet pelsen på mine hunde, efter fødslen.. de er født sådan, og jeg har ikke ændret på dem siden, andet end at børste dem.


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #113   1. dec 2012 At en hund der er blevet skåret dele af skulle være bedre i balance end fra fødslen skal vi nok lade hunden bestemme. Mennesker har det med at gå op i alle de forkerte ting. Hovedparten af alle argumenter der er for kupering handler om udseende, ikke helbredet.


  • #114   1. dec 2012 Leo hvis du hentyder til mit indlæg, så læs hvad jeg skriver. Det er ikke balance i ordets oprindelige betydning men MIT syn på om hunden er harmonisk/ i balance. Det er kender jeg blankt! Men da alle andre opdrættere af racen har samme synspunkt ja så må man formode at der er noget om snakken.

  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #115   1. dec 2012 Ikke rettet mod nogen bestemt person eller kommentar, mere en generel betragtning af diverse indlæg.
    Men du understøtter min pointe i at det er for det meste grundet i udseende og subjektive holdninger. End for dyrets velbefindende, trivsel eller medicinske hensyn. Og jeg mener det er åbenlyst at der ikke kan være noget der skal gå forud for dyrevelfærd, slet ikke folks subjektive holdning til hvad der ser godt ud.
    Vælg den hund du synes ser bedst ud, den som du bedst kan lide, som hunden er helt naturligt, og lad de andre hunde være i fred (og ubeskåret).


  • #116   1. dec 2012 Ja jeg kan sagtens følge din tankegang. Jeg forelskede mig jo i racen dengang den var kuperet og for sådan havde den altid set ud. Pludselig var der en justitsminister blandt andre der syntes det var synd og gjorde ondt. Ja bortset fra de undtagne jagthunderacer. De har åbenbart en anden smertetærskel;-) Jeg er bitter. Ikke så meget fordi min race pludselig så helt anderledes ud (og nej selvfølgelig har halen intet med hunden indeni at gøre) men fordi der blev gjort så meget forskel. Både hunderacerne imellem men også i forhold til landbruget. Smågrise kastreres, der klippes tænder ligeså fordi de har så lidt plads at de skader hinanden. Næb klippes på høns. Lam for kuperede halerne hvis de skal videre i avl mener jeg det er. Joh det har indflydelse på betalingsbalancen og dermed skal vi helst ikke lave forbud her. Men "hobbyer" kan vi sagtens lave forbud med bare for at vide at vi er ih og åh så frelste. Enten lader man være ellers skærer man alle over en kam. Det får selvfølgelig ikke korte haler på mine hunde men det burde være ens, hvis det har noget med reelt dyrevelfærd at gøre og ikke fordi man som politikere vil pudse sin glorie og fordi hundeopdrættere nok ikke stejler så vildt som landbruget.
    I øvrigt er racerne oftest fra starten kuperet med et formål og ikke det visuelle. Vores er en jagthund til bla grævling. Skægget har jo også et formål, nemlig for at undgå for mange skader fra angreb af jagtbytte samt krat når hunden - som jo er meget lavbenet - løb rundt tæt ved jorden. Halen var et redskab til at trække sin hund op af hullet igen. Selv om jeg ikke bruger mine hunde til grævlingejagt, så kunne jeg da aldrig finde på at fjerne skægget. Det er et af racens kendetegn ligesom den evigt dikkende 7 cm hale som nu er en meget lang tung hale:-(


  • #117   1. dec 2012 Det er virkelig synd at så mange tror at kupering kun er for udseendets skyld !! :/og jeg tror helt seriøst kun at folk der siger dét ikke har sat sig ind i tingene og studeret dét.. Jeg troede også for år tilbage at det var for skønhedens skyld. men dét er dét langt fra smiley come on. hverken øre eller hale kupering bliver gjort "for sjov"..

  • #119   1. dec 2012 Ved ørekuperingen "snakker" de faktisk bedre med dem når de står. derudover er deres øre fra naturens side så kæmpe store og tunge at det kan skabe problemer med blodcirkulationen. Og det samme kan ske med deres super super lange hale. og så kan halen også knække. er dét ikke mere synd at fjerne halen bid for bid???.
    Jeg er kun tilhænger af ørekuperingen hvis man selv kan gøre sig sikker på at det er blevet gjort et ordentligt sted. at gøre det ulovlig ser jeg , ligesom nogle andre regler, gøre mere skidt end gavn. forstil dig alle de bagage hunds kuperinger der nu bliver lavet. så fortjener ethvert væsen altså meget mere at komme ind hos en erfaren og dygtig dyrlæge!

    Når det så er sagt vil jeg lige påpege at jeg synes det er en skam at louis dobermann ikke avlede racen til stump hale og strit øre fra starten. så slap vi for den uendelige debat om kupering, world wide.

    så længe det er gjort ordenligt under fuld bedøvelse og efterfølgende korrekt pleje og at hunden ikke har lidt, så er min thump up! smiley

    Der findes meget ude i verdenen som er 100 gange værrere end at operere en hund. Dette skal ikke forstås ondt. men denne diskussion får aldrig en ende.

    God aften ! smiley


  • #120   1. dec 2012 Kan ikke lige huske hvem der skrev ang deres hår i ørene. vil lige påpege at min chihuahua har MINDRE hår i ørene til beskyttelse end min dobermann! smiley

  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #121   1. dec 2012 Diskussionen på dyrevelfærds området går på at kuperinger med tiden også bliver forbudt på andre dyr, omend det går trægt på produktions-dyr. På får er det også blevet forbudt, og det er et spørgsmål om tid før det også bliver det på grise, nogen landmænd gør det frivilligt allerede. Tror ikke der er nogen der på noget tidspunkt har til hensigt at rulle forbedringer på dyrevelfærden tilbage.
    Skulle vi sætte burstørrelse for høns ned igen, skulle vi tillade rovdyr i cirkus igen, skulle vi tillade rævefarme igen, osv. nej selvfølgelig ikke, så vi skal selvfølgelig heller ikke tillade kuperinger igen, men måske skulle man tænke på hvad man avler i stedet. Der skal faktisk ikke mange generationers avl til for at lave store ændringer på et dyr. Tænk bare på det russiske forsøg med avl på ræve. Måske har mange års avl uden tanke på halens udseende og funktion skabt problemer, som man nu betaler prisen for.


  • #122   1. dec 2012 Jeg mener man skal lave en lov der tillader kupering af hunde, hvis ejeren også bliver kuperet.
    Det er jo helt smertefrit og så pænt, så det vil mange nok benytte sig af så smiley


  • #123   1. dec 2012 Jeg har fået "kuperet" mine øre, men det betyder ikke mine dyr skal have det.. Jeg havde selv valgt at få mine opereret ind..

  • #125   2. dec 2012 Hvordan kan nogen synes en dober der er kuperet er pænere end en "naturel-udgave".
    Her er den smukkeste, dejligste doberpige jeg kender som jeg er så heldig at have æren af at kysse og træne med af og til: Serbian Von Masterhof. Synes hun er så smuk -og jeg kan ellers bedst li de sorte.Men den brune chokoladeknap har virkelig smeltet mit hjerte. Synes hun er gude smuk.


    profilbillede
  • #126   2. dec 2012 Krumme:
    Forskellen er om man gør det udelukkende for ens egen skyld/eksteriørs skyld, eller om man gør det for at hjælpe hunden.
    En shar pei kan feks have problemer med at se og få øjenbetændelse.
    En kasteration skal ikke være forbyggende, men kan hjælpe ekstrem frustreret hunde.
    Jeg har heller ikke noget imod man kuperer de hunde hvor feks halen kan være til skade, feks de jagt hunde det er lovligt på.
    Men jeg forstår ikke man ønsker at ligge sin lille nye hvalp i narkose/bedøvelse og klippe i den, bare fordi man syntes det er pænere.
    Og en anden ting er, at manfe hunde der kuperes er tit dem der kan have et lidt blakket ry, og hvorfor så forstærke den "fordom" ved at give den et mere skarpt udtryk.
    Og sidst men ikke mindst, så er der nogen der vælger deres nye hvalp ud fra, at den skal være kuperet, og fravælger alle andre uanset hvor gode de er.
    Skide være med om det er af tvivlsom ophav fra øst europa, bare den er kuperet.
    Jeg syntes selv kupering er meget grimt, men respekterer selvfølgelig dem der syntes det er smukt, da det er en personlig smags ting.


  • #129   2. dec 2012 Shar pei er ikke "min race" selvom jeg har en.
    Jeg er heller ikke glad for den meget dårlige avl af diverse racer har gjort. Og det er om det er med tavle eller ej.
    Men nu er det ikke avl tråden handler om, men kupering.
    Om det er pænt eller ej kommer an på øjnene der ser det.
    Dog ville jeg ikke selv udsætte en hvalp for sådan en ting bare pga eksteriør.
    Syntes det er en skidt signal værdi at sende + alle de andre ting jeg har nævnt.
    -udsætte hvalpen for unødvendig indgreb, med de komplikationer det kan medføre.
    -Give hunden et mere skarpt look, som giver grobund for fordomme mod den race.
    -Afskære sig for muligheder med træning, udstilling mm
    -At fravælge 95-99% af hvalpene af en race, og så kun have de sidste få procent at vælge imellem.

    Alt dette bare for at få et look man syntes bedre om. Det kan jeg ikke forstå, men vi skal alle jo ikke være enige, og respekterer dem der syntes anderledes, og vælger en kuperet hund.


  • #130   2. dec 2012 Jeg tror det er noget helt andet når man står i situationen. jeg havde undersøgt kennel, opdrætter, og dyrlæge i 2 år inden jeg købte en derfra. vi valgte den kennel fordi at jeg fornemmede at opdrætter tog sig godt af hundene, dyrelægen var en af de aller bedste og havde en god kemi med opdrætter som jeg stolede på. også var vi helt forelsket i faderen. hans hoved, kropsbygning, og gode udstillings resultater.

  • #131   2. dec 2012 En operation er en operation. om det er næse, øre, hale, øjne, knæ, kasteration, tæer osv ..

  • #134   2. dec 2012 Stine når du taler narkose må det være ørekupering. Ved halekupering (før det blev forbudt) skulle hvalpene kuperes inden de var 3 dage gamle og det blev foretaget uden narkose.

  • #136   2. dec 2012 Så lad mig lige spørge om noget, min lille vaps har en hale som har været brækket 3 steder fra hvalp af. den ser ikke ud til at hjælpe ham, det er ligesom en gummi snor på numsen den bøjer forkert når han ligger på den og når han logrer med den så laver han sår på den og spidsen knækker til den ene side og retter sig ud igen lidt efter lidt, jeg er bekymret for om den gør ondt da han engang imellem vågner og begynder at tygge helt vildt i den? Han får også nogle gange spamser når vi går hvor han stopper op og bare bider så hårdt i den at den siger knas? Jeg har længe overvejet at få dyrelægen til at kigge på den og til om der er grund for at fjerne den. Men syntes bare det er synd eller ??

  • #137   2. dec 2012 Smutt: bare vær klar over at fjerner du den, er du færdig med træning og alt det andet sjove, da du i følge dansk lovgivning ikke må deltage..

  • #138   2. dec 2012 Nå ok hvorfor må man ikke det ? bare for at spørge egentlig ? smiley

  • #139   2. dec 2012 Fordi det ifølge dansk lovgivning er forbudt at kupere andre racer end de 5. Og er hunden det er den "defekt" og må derfor ikke deltage. Det er latterligt men sådan er det. Du kan læse højere oppe at jeg har været helt i ministeriet for at få lov og fået nej hele vejen på trods af at det er af medicinske grunde.

  • #141   2. dec 2012 Nej. I princippet. At man kan være heldig at nogen klubber ser stort på det er heldigt, men i følge reglerne Nej. Klippes der i hunden er løbet kørt. Grunden er ligegyldig.

  • #143   2. dec 2012 Stine: så var det at du ikke havde læst tråden fra starten hvor der står at nervesystemet ikke er udviklet på det tidspunkt i hvalpens liv og det derfor ikke gør ondt!

  • #144   2. dec 2012 Enig. Men f.eks min egen funky slår halen i stykker ret voldsomt
    Herunder et billede fra en af de tidligere "ture" hvor halen er gået itu. Funky er af en race man tidligere kuperede af samme grund. Dette er nu forbudt. Og selvom dyrlægen siger det vil hjælpe hende har vi måtte finde en anden løsning da funky ikke kan leve et liv som klappe hund. Og vi taler ikke hele halen men 2-4 led.


    profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #145   2. dec 2012 Hvorfor er der nogle der altid skal samligne med andre ting i forhold til det som det handler om.På den måde kan man altid undskylde sine handlinger.Det er ok at jeg kører 150km i timen for der er en anden som kører 200km.

    Jeg syntes ikke om at man udfører noget på sin hund hvis det ikke er nødvendig.Her tæller menneskers mening om hvordan en hund i deres øjne skal se ud ikke med.Hvad bliver det næste folk finder på.Er en fedtsugning på en sund hund ok?


  • #146   2. dec 2012 Jeg gad vide om alle dem der går ind for kupering af synsmæssige årsager også går ind for omskæring af mennesker?

  • #148   2. dec 2012 Leo: det er da ikke beynderligt det jeg skriver. Men desværre mener de fleste at det er heeeelt uden ansvar for hundens anatomi, bare det er født som den er ... det holder jo ikke. Om jeg vælger at kupere min hund efter fødsel eller jeg vælger at skamavle visse racer, så de har så meget pels at de ikke kan fungere normalt, at de er så hjulbenet at de ikke kan løbe, at de er så kortnæset at de ikke kan få luft osv osv, det kommer ud på et for mig - dog med en fordel til kupering, for der har hunden det fint når det er hele, hvor skamavlen skal leve hele livet med problemet.
    Jeg står gerne ved at jeg synes at kupering er smukt - og jeg blander mig ikke i andre racer - men jeg gider da ikke høre på de samme ejer, have moralske opstød over mine valg, når de selv træffer tvivlende valg.


  • #149   2. dec 2012 Kaj: nej det gør jeg ikke og det er fordi omskræring af mennesker kan medføre fysiske problemer og så er mennesker ikke hunde - jeg går heller ikke ubetinget ind for kasterering af hanhunde. Men jeg går ind for tatoveringer, pircinger og andre udsmykninger af mennesker.
    Men sammenligne mennesker og hunde, er nu lidt langt ude.


  • #150   2. dec 2012 Stine: så du mener at en hund gerne må gennemgå smerter i længere tid, fordi den igen og igen banker halen istykker? det er ok at udsætte den for det - men ikke fjerne halen og muligheden for at den kan banke den istykker og ende med en kupering som voksen og dermed et reelt risiko for fantomsmerter, som man ikke mener kan opstå når den kuperes som nyfødt.

  • #151   2. dec 2012 I min verden er det også langt ude, at sammenligne kupering af hunde ører og haler med omskæring af mennesker.

    Kan da godt være det bare er mig der ikke kan se sammenhængen!!

    Jeg synes alle hunde er smukkest intakte, men selvfølgelig kan det ind imellem være til hundens bedste..


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #152   2. dec 2012 Avl og kupering er to forskellige ting og kan fylde en ny tråd, og dårlig avl legaliserer ikke kupering! begge dele burde være forbudt.

    Hvis hunden har en defekt på sin hale skal den omgående til dyrlæge! og så ville jeg skide på hvad det betød for træning eller konkurrence. Jeg har svært ved at forestille mig en trænings plads ville afvise dig hvis du kommer med en erklæring fra dyrlægen.
    Mig bekendt, er der ikke noget videnskabeligt belæg for at sige ukuperede hunde brækker halen, ej heller hunde med lige så lange haler der ikke traditionelt er blevet kuperet.


  • #153   2. dec 2012 Han skal ril dyrelægen og have halen scannet om et par dage holder jer lige informeret smiley

  • #154   3. dec 2012 Stine: Nej vi kan jo ikke spørge hunden, kun observere adfærd hvilket jo er utrolig populært.Jeg tror personligt på at den med manglende udvikling af nervesystemet er rigtigt. Jeg så ikke et større antal hunde af kuperede racer, løbe rundt om sig selv efter deres manglende hale, men faktisk en større mængde hunde med ukuperede haler gøre det samme. Jeg tror oprigtigt at hvis hunden havde fantomsmerter så ville man ikke være i tvivl. Det ville kunne ses på adfærden. Det giver mening at da nervesystemet ikke er udviklet, ja så "ødelægger" du heller intet som senere vil volde problemer.
    Vi kan jo tydeligt se på nogle linjer af vores racer, hvor halen i sin tid blev kuperet. Det lyder underligt men den bliver pludselig meget tyndere. Nogle hunde får sågar en blære/bule som er fyldt med ledvæske og det er præcis der hvor man ville have kuperet. Denne ophobning bliver så tømt med kanyle en gang imellem hvis den genere hunden....


  • #155   3. dec 2012 Leo: fakta er at du ikke kan udstille eller tage prøver med en kuperet hund.
    Nej - avl af fysiske deformiteter, er ikke undskyldning for noget som helt andet - men mange der har moralske opstød over feks kupering, de har selv racer som lider under det som vi byder dem i avl og det er dælme dobbeltmoral der batter.


  • Leo
    Leo Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Svar: 76
    #158   3. dec 2012 Avl bør vel være funderet i sunde hunde, både fysisk og psykisk.

  • #160   3. dec 2012 Ja det er jo desværre en af de negative ting ved FCI/racestandarder/udstillings linier mm, da de ikke altid tilgodeser hundens helbred.
    Man kan godt sætte spørgsmåls tegn ved, om en shar pei, engelsk bulldog, diverse mollos racer skal have sin berettigelse i deres nuværende "form"
    Det samme kan man med en lang række andre racer, feks de massive kræft problemer der er med boxere og ryg problemer med gravhunde, eller hd ved schæfere osv.
    Men alt det er en anden snak, og det ser jeg ikke noget dobbeltmoralsk i.
    Jeg mener da også en person med en kuperet hund kan have en mening om avl uden at være dobbeltmoralsk.
    Denne tråd handler om kupering for/imod og hvilke konsekvenser det kan have.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #161   3. dec 2012 Meget enig med Tonny & Maja.Fordi at andre hunde har det skidt giver det ikke mening at påføre sin hund noget der er lidt mindre skidt.Forstår slet ikke at man vil udsætte sin hund for noget som helst hvis det ikke er nødvendigt.

  • #163   4. dec 2012 Tonny: hvor fik du lige den med massive kræftproblemer hos en boxer fra? som gamle ja måske - døden skal jo have en årsag... ikke anderledes end hos mennesker... men eller er det ikke et større problem ved boxer.

  • #164   6. jan 2013 haegsy
    en hund føler sig ikke flov. Det er at tillægge den menneskelige følelser. Det er en hund, ikke et menneske


  • #165   6. jan 2013 Haegsy
    Nej det er vi absolut ikke enige om.

    Jeg har ellers set franske bulldogs og lignende kommunikere, og hvad med hunde med hale der er rullet op på ryggen?

    Mine meget lodne hunde burde så også have kommuniaktionsproblemer pga pelsen og oprullet hale, og det har de absolut ikke.

    og mht til en hund der ser flov, så har jeg et spørgsmål. Vil du mene at det at vise skam er lige så kompleks en følelse som flovhed?


  • #166   6. jan 2013 Men seriøst, det akument du bruger for at kupering burde bare lovlig, er at kasterering er lovligt? - hold da op et godt akument -.- (ironi kan forekomme)
    Kan ikke forstå hvordan du kan "haha" over at du siger folk vil lege gud i det at de vil bestemme om hunden skal kastereres eller ej, det er sq da det samme du gør i det at du vil bestemme om hundens hale skal kuperes eller ej?

    Morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt -.-


  • #167   6. jan 2013 michelle
    hvem skriver du til i tråden?


  • #168   6. jan 2013 Haegsy: at en hale bæres over ryggen, er ikke nødvendigvis lig med at hunden er venlig - tværtimod.
    Desuden så kan en hund uden hale da kommunikere ... men korrekt, at visse signaler er svære at sende uden halen


  • #169   6. jan 2013 haegsy
    mener det var en tråd omkring haleføring, altså hvordan hunden barer sin hale i forhold til standarden.
    Men at på føre hunden den form for ubehag er da ikke okay

    Og hunde bruger ikke halen til at klaske fluer med smiley


    Vil du ikke være sød, at forholde dig til de ting jeg skrev om skam/flovhed, kommunikation mellem hunde osv?


  • #170   6. jan 2013 Haegsy: du blander altså tingene sammen - det var en tråd omkring haleføring i forhold til at udstille sin hund. Der blev spurgt om man kunne træne hunden til en anden haleføring i ringen og i den forbindelse blev der nævnt de gamle og trist metoder, Men de træningsmetoder der blev anbefalet, var altså super måder at træne på.

  • #171   6. jan 2013 Hunden viser en adfærd, og du mener det kunne ligne flov adfærd. Men det er det ikke

    og mht hunde uden hale, så er det altså ikke lig med kommunikationsproblemer. Har mødt en hund med fin lang hale, der talte dårligere hundesprog end haleløse hunde

    Jeg synes desværre du griber lidt efter halmstrå..

    Ja, vi har præget hundene efter vores eget ønske. Det er derfor vi har så mange forskellige racer og er et resultat af selektiv avl gennem mange generationer baseret på forskellige krav og ønsker, både i forhold til udseende, men absolut også egenskaber


  • #172   6. jan 2013 Karina. Jamen den skrev jeg egentlig til ham der startede indlæget smiley .

    Jeg synes kupering på hundene er det flotteste. Men! jeg synes ikke det er iorden at man kuperer hundene hvis det er for synet skyld...
    Men i medicine situationer synes jeg selvf. det er iorden.


  • #173   6. jan 2013 Jeg tror vi er tilbøjelige til at tillægge halen alt for stor betydning i forhold til vore hundes indbyrdes kommunikation.

    Jeg beskrev i en anden tråd, hvordan min ene whippet har lært at bære halen korrekt for racen, min anden whippet bærer den altid korrekt, dvs. meget lavt og i en blød bue.
    Her er aldrig vild logren eller høj haleføring, tværtimod er halen mellem benene, når hun er i ro, hvilket også er typisk for racen.

    Mennesker tolker hendes "halen mellem benene" som om hun er bange eller usikker, til trods for at hun står rank og strunk med ørene fremad og et meget direkte blik.

    Den misfortolkning laver andre hunde aldrig, de forstår udmærket, at de ikke står overfor en usikker, bange hund, men derimod det modsatte, en hund med meget stor selvtillid.

    Omvendt kommunikerer hun fint med haleløse corgier.

    Franske bulldogs forstår hun ikke, men det er ikke halens skyld, men muligvis en kombi af de opretstående ører, den lidt stive gang, de store øjne og nogle gange vejrtrækningen med lyd, hun kan simpelthen ikke tolke om det er en venlig eller en truende hund, som hun står over for.


  • #174   6. jan 2013 Michelle
    okay, for tråden har vist udviklet sig en del, så undrede mig lidt da du skrev smiley


  • #175   6. jan 2013 jamen seriøst. Jeg havde skrevet det jeg jo ville sige, været på toilet hapset en frikadelle i kølen og tåget rundt i min egen lille verden... da jeg så kommer tilbage til computeren trykker jeg på enter fordi den var gået i dvale jo, og vupti sendte jeg beskeden... havde åbenbart ikke fået trykket sendt før :i smiley

  • #176   6. jan 2013 hagsy
    hvilke argumenter er det?

    de bruger halerne, men de bruger så meget mere end det, og en hund der taler ordentligt hundesprog, skal nok få formidlet sin mening, hale eller ej


  • #177   6. jan 2013 Haegsy: der er ingen der siger at hunden ikke bruger sin hale til at kommunikere med, med det vi siger, er at den også bruger så meget andet. Prøv at læs Kirstens indlæg - så hvis det udelukkende er kommunikation der er grund til forbud mod kupering, så holder den ikke - der er så meget ander der spiller ind og så meget andet i de forskellige racers fremtoning, der så burde forbudes. Grunden til det forbydes, er jo at det er et kirurgisk indgreb.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #178   6. jan 2013 Grunden er at det er unødvendig,uetisk og et overgreb på hunden.Ganske enkelt.

  • #179   6. jan 2013 Som flere har skrevet TROLL

    Vil lade være at kommentere på emnet

    Det værste man kan gøre er at fodre trolden ;D


  • #180   6. jan 2013 Min hund kommunikere altså udemærket, eller, vil sige, fantatisk godt dommen med andre hunde smiley !!


Kommentér på:
Kupering!

Annonce