Et surt opstød. Store vs. små hunde. {{forumTopicSubject}}
Hej HG...
- Nu begynder det altså og gå mig lidt på. Jeg har i flere omgange fulgt med i indlæg. Omkring små hunde ejere, som uden baggrund eller viden, stempler hunde af en vis størrelse, som kamphunde, muskel hunde eller bare dræber hunde. Det giver mig sgu sure opstød.
- Som ses under min profil er 2 fredelige shæffer hunde som er opdraget efter alle kunstens regler. De har både A, B og C arbejde bag sig. Og lystre når man siger noget til dem.
Ikke destå mindre så kan jeg gå på fortovet med den ene af dem. Imod mig kommer en aldrene dame med en gravhund der er ved at splitte hele snoren og omverdenen ad, bare for at komme hen og ville slås med min han hund. Jeg kalder pænt min hund plads og stiller mig så ind i det først og bedst indkørsel. Så denne gravhund kan komme forbi uden problemer. Min hund kigger ja. Men hverken gør eller indledende øvelser til at ville slås med den her hund. Men lige meget, for jeg skal da lige have med, at min hund som ingen ting siger eller gør. Den skal da have mund kurv på og jeg burde da i respekt have gået over på modsatte side af gaden. Og det er desværre ikke første gang dette er sket. Ikke bare med samme dame. Men bare generelt med Små hunde ejere som bruger deres egen frygt og uvidenhed til at skulle kue stor hunde ejere ned.
Ære være der findes brådne kar inden for en hver hunde race. Og dem skal man prøve og komme til livs. Og ved også godt af en stor hund der er i hænderne på et brådent kar gør generelt mere skade end end gravhund i hænderne på samme.
Ikke desto mindre skal jeg da ikke straffes for at have en hund er opføre sig pænt, og som er velopdragen. Jeg gider da ikke gå og høre på jeg skal have mundkurv på mund hund. Og syntes faktisk heller ikke jeg skal føje mig fra fortovet når en skøde hund kommer gående. Bare fordi ejer er bange for store hunde.
Og jeg ved jeg ikke kun taler på mine egene vegne. Ved der er mange stor hunde ejere som HAR styr på deres hund/hunde. Og som godt ved hvordan man opdrager hunden og hvem den kan omgåes eller ikke. Og ved de heller ikke gider at straffes for samme. Vores hunde kan da også lege sammen med små hunde uden de tager skade...
Så min bøn med det her sure opstød er: LAD VÆR MED AT GENERELISERE. ALLE ER IKKE ENS!
Tak for jeres tid.
Mvh
Jeppe, en stolt ejer af en stor hund.
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 38 Hunde: 2 Emner: 273 Svar: 3.149
apr 2005
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 274 Svar: 1.225
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.275
Men sys meget tit at det er ældre mennesker der er hysteriske omring deres hunde, men man siger vel også at hunden afspejler sig i ejeren - Eller omvendt... Noget i den retning
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg selv har ikke ondt af, at andre tillægger schæferen diverse egenskaber, den ikke generelt har (men desværre enkeltindivider har bevist at de har), jeg forsøger blot at tage mine egne forholdsregler, så det ihvertfald ikke bliver MIN hund, der bekræfter nogens angst.
Jeg synes ikke jeg oplever surhed rundt omkring. Jeg oplever at folk skifter fortov, og det kan jeg egentlig godt forstå de gør.
Jeg vil helst ikke prakke nogen min lidenskab for store hunde på, så jeg accpeterer bare, at andre ikke har den.
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 125 Svar: 4.332
Forstår skam udemærket dit opråb og er da også enig, (trods du lufter din hund uden snor...G)
Det ville være dejligt folk fik øjene op for det ikke er alle store hunde der volder lille danmark problemer....
men tror vi kan takke de hundeejere der ødelægger det for de seriøse, for den folkefrygt det faktisk er belvet til....
Som regl er jeg af den holdning at ligebørn leger bedst,
men min hanhund er mig uenig hans bedste veninde er en dværg gravhund ;p
apr 2005
Og ligger så meget i det fordi jeg er træt af at hunde skal dømmes på den den størelse. Om det er små eller store hunde. Min Kæreste har en dejlig lille chiwaua han (stave plade) og han er en faktastik hund.
Og det er jo ejeren der præger sit præg på hunden. Små som store.
apr 2005
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
Og vil vædde med at de gjorde det fordi han nervøst har trukket hundene til sig hver gang han så os så de forbinder vores hunde med noget dårligt. Så nu det hans hunde der er store og knurrende
aug 2006
Jeg selv går med livrem og seler og har det udgangspunkt at ingen har styr på deres hund før det modsatte er bevist ;o)
Så sker der ingen skader.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.063
Jeg har ikke været så heldig at møde alle de velfungerende schæfere som jeg godt er klar over findes. Jeg har mødt alle dem som til fulde opfylder en hver fordom der nogensinde er skrevet eller sagt om schæfere.
Og derfor undlader jeg osse at gå hen til dem, og jeg går en bue uden om, hvis vi møder dem på en gåtur (hvilket nu ikke rigtig sker).
Jeg vil da vældig gerne kunne være tryg ved schæfere, men det er jeg ikke. Og det er altså ikke noget jeg bevidst har besluttet. Jeg kan ikke bare beslutte at fra i dag af, er jeg ikke utryg ved dem.
nov 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 1 Emner: 185 Svar: 773
pas på blodtrykket!
vi har alle lov til vores meninger...
og skal der være en chance for at diskutere på den gode mådeskal vi lige feje for egen dør først....
aug 2006
Det er da en rigtig fin debat det her.
jan 2007
nov 2008
jeg må da også sige at jeg møder hundejere med alle størrelser hund som ikke må hilse på ami, for hun er jo syg i potten fordi hun er lille... og de siger det direkte, at det er fordi hun er så lille og derved total hidsig og aggressiv!
heldigvis lader de hundene hilse og derved finder de ud af at hun bare vil hilse og lege=)
nov 2008
nov 2008
apr 2005
jan 2007
Jeg vil gerne ændre på det. men det sker altså ikke ved at jeg lige render på dig på en gåtur. For at ændre på det, er jeg nødt til at vide noget om den hund jeg skal møde, og kende ejer godt nok til at vide at hunden er ok og under kontrol osv.
Den slags ting kan jeg ikke vide om dig når jeg ser dig og dine hunde på gaden. Jeg kan HÅBE at du har styr på dine hunde. men jeg kan ikke VIDE det. Og så vælger mange altså, hvis de er utrygge, at gå den anden vej/skifte fortov eller hvad de nu gør.
Og det forstår jeg ikke rigtig kan genere dig.
okt 2006
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 125 Svar: 4.332
sep 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 105 Svar: 494
Samme med små hund i flexiliner som folk bare lader rende så langt de kan nå, hen omkring mine ben og min hund - fandme nej om jeg vil finde mig i det - Hvis det havde været Oompa jeg lod rende sån, ville jeg da både få politiet og pressen på nakken, for at "true folk med min kamphund"
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Næ nej.. vedkommende fortsætter og skælder ud over at Jeppe ikke har flyttet sig fordi hun og hendes hund kom gående.. Og faktisk synes jeg Jeppe tog rigtig meget hensyn ved at stille sig ind i en indkørsel med hunden på plads...
Takken for det er så en sviner om at han burde have mundkurv på sin rolige store hund...
ja jeg kan sgu godt forstå han bliver forarget over sådan en melding..
det skal ikke være en hemlighed at jeg bestemt ikke er vild med schæfere, og de skal ikke skeje ret meget ud før jeg har alle fordømmelser klar i hovedet.. Men jeg vælger at holde afstand.. Evt skifte fortov..
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 127
Denne kommentar: blev sgu arrig for han var da heldig at Oompa ikke åd den i en enkelt mundfuld !
Sikke dog et had, come on - og træk den kommentar til dig igen.
Det hører da ingen steder henne!
jan 2007
Og små arrige hunde -er der nogen der har overvejet at de måske ikke bare er uopdragne, men derimod opfører sig sådan fordi de netop HAR været uheldige ved mødet med større hunde?
Det gælder self ikke dem alle, men det er ikek usædvanligt at hunde bliver sådan efter overfald...
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 127
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
det var en meget fornærmet mand der gik efter jeg havde skældt ham hæder og ære fra-- Hvad fanden skal hans hund i min indkørsel ??? Skide eller hvad ??
aug 2007
Følger: 106 Følgere: 101 Hunde: 1 Emner: 354 Svar: 2.545
Har tit fået beskeden: Håber du kan styre din kamphund!
Jeg er rystet over at folk ikke kan lade være med at være så fordomsfuld! Se på hunden/ejeren. man kan som regel se om hunden er venlig, eller i det mindste spørge før man dømmer..
Der findes også folk der gladeligt lader deres hunde sige hej til tasso
maj 2009
Følger: 1 Svar: 31
Det med flexliner kender jeg alt for godt. Når jeg er i skoven og træne mine hunde,er det sket flere gange at jeg har mødt folk som er ude,og gå tur med deres hund i flexline. De fleste folk trækker pænt ind til siden når man kommer kørende,men nogle af dem lad sku så deres lille hund rende rundt i 5 meter flexline midt ude på stien hvor jeg kører med risiko for at den bliver viklet ind mellem hundene eller ramt af vognen.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Hvis jeg bare konsekvent vendte om, gik over på den anden side eller nægter at have nogen som helst form for kontakt med dem, så lærer jeg jo samtidig min egen hund, at de pågældende racer skal frygtes, og så opstår der efter min mening et ret stort problem.
Nu vil jeg på ingen måde generelisere, men man oplever jo tit små hunde ikke må lege eller hilse på store hunde. Jeg forstår fuldt ud, at de ikke nødvendigvis må lege sammen, da en stor hund kan komme til at jokke på den lille osv, men jeg syns det er flat out tåbeligt, at nægte en lille hund al kontakt med store hunde, for så lærer den pr automatik at alle store hunde er farlige, og så står man med enten en lille hidsig hund som prøver at flyve på de store hunde på den anden side af vejen, eller en meget bange lille hund, og det er efter min mening et problem.
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Hvad størrelse har med sagen at gøre forstår jeg virkelig ikke.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 319
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
På den måde er man sikker på at situationen ikke eksalerer og man får alvor giver begge hunde en grund til at være bange...
maj 2009
Følger: 1 Svar: 31
Jeg tror ikke at du har læst mit indlæg som det meningen det skulle læses. Det jeg mener er at hvis folk har set at jeg kommer og tænkt at jeg må hellere gå ind til siden,så er det jo ikke så smart at hunden stadig render rundt i lang line. Jeh viser meget hensyn når jeg kører,og hvis folk har brug for at jeg stopper,og går ud og holder hundene mens de går forbi så gør jeg det. Jeg synes bestemt at folk skal bruge flexline, men man tænke sig om når man gør det,for der kan jo andre ting på tværs hvor du går(Råvildt,løse hunde,geder,heste,får og slædehunde).
Jeg går også selv tur i skoven så jeg kender godt det med at der kommer en på cykel som man ikke har hørt og man får et kæmpe chok, så derfor har jeg også en klokke på min vogn som ringer hele tiden.
aug 2006
Hvis vi nu alle tog ansvar for vores egen hund, så var vi nået rigtig langt.
Jeg tror mere det er der, problemet ligger - at nogen ikke vil tage hensyn, eller at de holder på deres ret i så stort et omfang, at rummeligheden forsvinder.
sep 2008
sep 2008
Et surt opstød. Store vs. små hunde.