Rettigheder ved køb af hund {{forumTopicSubject}}
Står i den situation at har jeg desværre har måttet aflive vores bedste ven .. han blev kun 7 måneder desværre.
han havde over længere tid haltet lidt og jeg havde troet det var vokseværk hvilket en hund af den størrelse jo godt kunne have (han var golden ret/berner sennen)
da han så skulle kasteres fik jeg dyrlægen til for en sikkerhedsskyld at tjekke hans ben
svaret var frygteligt dysplasi en både hofter og albuer i meget svær grad og der var kun aflivning som hjælp til mig hund..
Nu står jeg så tilbage med et kæmpe savn og en tom pung den hund stod mig i knap 8000 inden han blev udredt og efterfølgene aflivet..
så er spørgsmålet så hvad er mine rettigheder - han er købt af privat uden kontrakt - men det ændrer vel ik ved købeloven hvor der står en mundlig aftale er ligeså meget værd som en skriftlig eller?
ville jo gerne vi kunne finde en løsning så begge parter følte sig tilgodeset at vi ikke stod med et kæmpe (økonomisk) tab oveni tabet af vores hund og at sælgerne ikke følte sig plukket for tvivler da på at de har fremavlet noget så slemt med vilje..
jeg har ringet til dem og orienteret dem om situationen og de var på ferie så jeg lovede at sende et brev med dyrlæge udtalelser osv det er gjort og ingen respons har jeg fået .. kunne da være rart at få ud af verden ..
hvordan står jeg i denne situation har jeg krav på nogle penge retur eller er det bare bad luck?
øv en træls situation for os alle det her....
kan så lige tilføje at nu hvor vi er kommet os over tabet som man nu kan har vi lovet vores søn en lille ny ven og hun er netop flyttet ind - denne gang igennem DKK og på kontakt så lidt har vi da lært af denne omgang ..
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.231
trist historie
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 280
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 42 Svar: 136
http://hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=343864
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.883
RIP
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.394
Som privat kan man godt skrive sig ud af købeloven i en kontrakt (det kan man ikke ved erhvervskøb hvor køber aldrig må stilles dårligere en købeloven), men da der ikke er kontrakt, gælder købeloven eftersom intet andet er aftalt.
Så reelt har i faktisk ret til penge retur -men som sagt er det yderst usandsynligt at det sker, hvis ikke avler har moral nok til at se at det burde han/hun gøre.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Da der ikke fines noget HD-index for blandingshunde.
HD-index findes kun for racehunde, der har stamtavle,
Og der er nok heller ikke den samme garanti som som man får hos stambogsførende hunde.
sørgeligt er det.
jan 2007
Er en lidelse arvelig, så er sælger forpligtet til at erstatte (i et eller andet omfang afhængig af lidelsens betydning for hundens liv).
Og selvom man køber uden tavle, er købeloven stadig gældende. Det er bare så pokkers svært at bevise noget uden kontrakt, og samtidig er det de færreste blandingsavlere der har gidet sætte sig ind i købeloven, og derfor trækker de oftest bare på skuldrene hvis man beder dem erstatte en hvalp der var syg...
jan 2006
HD - er ikke aveligt, - HD er et anlæg som nogle hunde udvikler, dersværre.
Og der kan være forskellige elementer som indgår, vedr HD. det kan være forkert fodring, overbelastning af hunden, det kan være voldsom leg mv. eller anden belastning af hvalpen.
Hvad det skylde og hvorfor,er uvist.
Men Forældredyrene kan være HD-frie, og har lavet hd-frie kuld, så kommer der lige pludselig et kuld hvor en enklet hvalp udvikler HD. - det kan man ikke jo ikke gøre noget ved.
Og man kan til enhver tid, afvis krav om erstatning, hvis der ikke er kontrakt på hunden, og afvisningen er i form af forkert behandling af hvalpen. og er selvforskyld.
Og så kan man stå med købeloven i hånden. men det hjælper ikke noget,
jan 2007
Så når hunden har HD i så slem grad allerede som 7 mdr's, så har man nu en ret god sag, hvis man er villig til at tage den videre.
jan 2006
der er ingen pernel der sider og vudere disse billeder, så MJan kan ikke sende billederne til et expertpanel. Men man har kun dyrlægens ord for det.
Selføllig er det synd for folk der har købt en hund i dyre domme, og så ikke kan få den expertvurdering.
Opdrætter kan evt. få hunden HD-røngtenfotograferet hos andre dyrlæger, som evt. kan komme med en anden diagnose en den første dyrlæge.
jan 2007
Tavle eller ej, så gælder købeloven altså, hvis ikke man (som privat) har kontrakt på andet.
Og det første halve år bærer sælger altså bevisbyrden, og dermed skal han/hun bevise at HD'en IKKE er arveligt betinget (held og lykke med det;o))
HD regnes i øvrigt normalt for arveligt når det kommer til tvister mellem sælger og køber... Så jeg er ganske overbevist om at HVIS man gik videre med dette, så fik man medhold.
Spørgsmålet er så bare om sælger overhovedet vil eller kan betale noget tilbage, og om ikke omkostningerne ved at gå videre, overstiger udbyttet
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Du kan altid spørge opdrætteren og håbe denne forbarmer sig over jeres situation, men du har ingen kort på hånden...
jan 2007
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 70 Svar: 590
mar 2008
Følger: 10 Følgere: 34 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 426
Jeg havde i mit sidste kuld en hanhvalp hvor dyrlægen, ved sidste tjek hos mig, ikke kunne mærke den ene sten. Jeg skrev på kontrakten at jeg ville betale halvdelen af en kastration, hvis den ikke var faldet ned ved næste dyrlægebesøg.
I sidte uge blev jeg ringet op af en tidligere hvalpekøbe, hun ville fortælle mig at hendes hund var død af en hjerneblødning. Dyrlægen mente ikke det var noget arveligt og at ingen kunne have forudsagt dette. Jeg tilbød hende dog alligevel en ny hvalp til halv pris, hvilket hun har taget imod.
Så det er altså ikke alle som er lige uansvarlige.
jan 2007
Havde man haft en kvittering på købet, havde man trodsalt stået en del bedre i forhold til at køre en sag. Problemet er jo så bare at ved privat køb skal der køres en retssag, hvor man ved forbrugerkøb kan gå til forbrugerklagenævnet
Rettigheder ved køb af hund