{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

At købe en ven for livet.. {{forumTopicSubject}}

Hvordan skal man gøre det?

Hvordan køber man en hund, hvor man er sikker på hvad man får?
Hvordan køber man bedst en sund hund? At det er sund avl?
Hvordan sikrer man sig, at man ikke bliver snydt? At der ikke er fusk med i spillet?
Hvordan sikrer man sig, at ens rettigheder som køber bliver taget seriøst? Også hvis hunden aflives pga fejl?

Da jeg skulle have min helt egen hund for aller første gang syntes jeg at jeg havde godt styr på sagerne!!
- Jeg ringede til formanden for foreningen af den race jeg havde udset mig, og fik ham til at anbefale mig kennler..
Vælger en kennel der ligger tæt på, så det er let at komme og besøge hvalpen, og vælger en kennel indenfor DKK, da jeg mente at DER var der styr på sagerne..

Er det nok?
Er det nok at vælge en stambogsførthund? Eller hvad skal man mere gøre?

Jeg har sidenhen fundet frem til, at man KOMMER længst med stambøger, man kan undersøge meget mere fortid, gener og temprement..

Hvad jeg så er blevet meget ked af at erfare er, at ikke alle stambogsførte og avlsgodkendte hunde er lige heldige at få hvalp fra.

Jeg troede ganske seriøst, at var en hund avlsgodkendt var alt i den skønneste orden, og man ville få en sund hvalp - både fysisk og psykisk!!
- Jeg havde ikke i min vildeste fantasi drømt om, at det at købe en hund med sunde gener ville kræve SÅ meget forarbejde som det egentlig gør !

Jeg har lært af mine fejl, og vil meget gerne give råd til alle jer, der går og er så naive som jeg åbenbart selv har været..

* Køb kun fra en kennel hvor din mavefornemmelse siger ja !

* Få forældredyrenes stambogsnummer, og tjek oplysningerne grundigt igennem inden du tror på hvad både sælger OG stambog fortæller dig.

* Kræv at der bliver lavet en købskontrakt, nægter sælger er der ikke rent mel i posen.

* Undersøg hvilke hvalpe kennlen før har lavet, hvad er de blevet til? Er der problemer som tydeligvis går i avl ved en bestemt hund?

Det lyder som et omfattende forarbejde, men mine erfaringer siger mig, at det bestemt er værd at gøre - for at sikre dig selv og din familie hvad man ønsker - en ven for livet, og ikke blot en ven for et par måneder hvorefter skavankerne foresaget af uhensigtsmæssig avl kommer frem..

Jeg hører gerne flere gode råd til hvordan mn bedst sikrer sig den sundeste hvalp, og de bedste sikkerhedsforanstaltninger sæler-køber imellem..

Må erkende at jeg er blevet både overrasket, og også utrolig forfærdet over hvor besværligt det er at købe en hund man er sikker på hvad er !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At købe en ven for livet..
  • #1   24. okt 2007 Nina, det er super skrevet!

Du får lige præcis beskrevet fordelene ved at købe stambogsført, men også aflivet den myte, at det skulle være en kvalitetssikring i sig selv - det er det ikke!

Til gengæld vil jeg sige, at det arbejde, du så fint beskriver godt nok er stort, men også en fornøjelse. Det er superspændende når man lige giver sig tid til at sætte sig ind i sagerne, at vælge DEN hund ud, som ser mest lovende ud, og som bare passer.

Det er et stort, men et skønt arbejde...

• #3   24. okt 2007 CH - Ja en stambog er ikke ensbetydende med en god og sund hund, men det er en god begyndelse ; )

Vha stambogen har man nemlig mulighed for at undersøge hvad der ligger i generne, og JEG har lært, at det nærmest er ens pligt hvis man vil sikre sig bedst muligt for en sund hund !

Mette - Vi kan jo håbe, at jeres lille hvalp ER sund og har et dejligt temprement, ingen siger jo at i VIL få noget skravl hvis i ikke undersøger - risikoen er der bare..

Mht hvad dommere vil have, og hvad der gør en hund sund - ja, der kan jeg kun give dig ret i, at det godt nok lyder voldsomt at de to ting ikke passer sammen...
    - dybt dybt tragisk faktisk !!!

• #4   24. okt 2007 AnneMette - Jeg tror du har helt fat i noget af det rigtige...

Kører det skidt for "ens race", ja så har man et ansvar der siger "meld dig ind i foreningen og KÆMP"..

• #7   24. okt 2007 men der er jo stadig noget om det - min DDB, som jeg har udstationeret, får da også at vide at hun mangler masse, fordi jeg ikke ønsker at hun skal have 5 kg for meget på sidebenene - men det lever jeg fint med - ville ikke fodre løs på en race der i forvejen har store problemer med leddene. Har nu på flere udstillinger se DDB'er der nærmest må slæbes rundt i ringen, af handleren og enda set en hund, som næsten ikke kunne styre bagtøjet, blive tilkendt RES. CACIB - hvad pokker ligner det - bare fordi man ønsker en moloss, så er det jo ikke ensbetydende med at man kan være ligeglad med om den kan bevæge sig.

Ved andre racer er det overdreven pels.

men det er nu heller ikke nemt at være dommer - for holder de sig strikt til standarten, bliver de ikke inviteret igen - det er DKK der skal gå ind og pålægge aller dommer, at følge standarten noget bedre

• #8   24. okt 2007 er i ikke søde at lade være med at sidde og nævne nave i negativ sammenhæng? min tråd bliver jo slettet så =/

• #9   24. okt 2007 oohh... jeg læste bare lige et navn og blev helt bange, havde ikk set det var noget om vinderen.. sorry..

men i må ikke BEGYNDE på det så smiley

• #10   24. okt 2007 reese: nej, det er der desværre ikke - der er HD krav og så skal AA status være kendt

• #11   24. okt 2007 ved det faktsik ikke - blev noget overrasket da jeg fandt ud af det - for mig er det en selvfølge at det skulle der være.
    Der er det krav hos boxer, men alligevel avlskåre jeg også mine hunde - det synes jeg er et must

• #12   24. okt 2007 Misha - Gudsketak og lov for, at opdrætterne har de tanker, du beskriver.
    En god opdrætter kærer sig om hvert enkelt lille indvivid, de sender ud i verden. Ellers ville det ikke være en god opdrætter...

Tingene går begge veje. Men oftest er det køberne, der står med håret i postkassen og med sorgen over en mistet hund, når tingene er gået galt, og hunden ikke var, hvad man troede den var.
    Man kan ikke sammenligne den slags - køberne sorg og opdrætterens ærgerlse er to forskellige størrelse. Den ene ikke mere vigtig end den anden, men dog forskellig.

• #13   24. okt 2007 De manglende bogstaver skal bare smides på de rigtige steder ;o)

• #14   24. okt 2007 Majbritt - Åååhhh hvor vil jeg ønske min næste opdrætter vil gide og interessere sig for at stille krav til mig =)

Jeg kan sagtens se sagen fra sælgers side når du beskriver den således - jeg har bare oplevet en ganske anden opdrætter-type =/

• #15   24. okt 2007 nina : så kommer du bare til mig - der er en meterlang kontrakt ;O) og du slipper ikke for mig - jeg dukker op hvis du har brug for hjælp til udstilling, fødsel og meget andet ;O) jeg bliver en ren hæmoride ;O)

• #16   24. okt 2007 åååhhhh det ville jeg ææææælske sus =D

en opdrætter der er stolt af - og GIDER - sine hvalpe, det har jeg i hvert fald manglet..

• #17   24. okt 2007 reese - det håber jeg i hvert fald =)

håber min næste opdrætter vil æææælske at få mails med billeder og sidste nyt, at opdrætter gider høre og svare på mine spørgsmål hvis der opstår nogen efter lidt tid..

bare at opdrætter vil stå ved og være en del af sit opdræt.. det gider jeg gerne have =)

• #18   25. okt 2007 man er da en tåbe til opdrætter, hvis man ikke bliver vildt glad for en mail og et billed - jeg høre stadig fra hvalpene fra sidste år - lige minus en, der blev fornærmet over at jeg prøvede at forklare ham, at man altså ikke cykler med en hvalp på 4 mdr .... hmmm, det mente han ikke gjorde noget - idiot.

jeg var jo over og få avlskåret min udstationerede boxertæve, i lørdags...manner jeg var som et lille barn til jul - og mine hvalpekøber ved at de bare skal sige til, så er jeg der fluks, hvis jeg kan hjælpe - her følger der en 24-timer i døgnet hotline med i købet - det er ikke engang et tilbud, det er faktisk noget jeg forventer at de gør brug af

• #19   25. okt 2007 *Suk* - Det blir jo mere og mere fristende at købe hos dig smiley

• #20   25. okt 2007 jepper - lokke, lokker ;O)

• #21   26. okt 2007 Vi har stadig kontakt til vores opdrætter en gang imellem og vores GD er 9 år. Det er dejligt at de stadig er interesseret i hvordan det går.

Kommentér på:
At købe en ven for livet..

Annonce