2.249 visninger
|
Oprettet:
At købe en hvalp {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Min kone og jeg har kigget rundt på nettet, men vi søger og søger, vi er i tvivl på hvilken slags det skal være.
Måske kunne i eventuelt hjælpe os med sige hvilken.
*# - Hunden/hvalpen må ikke være så stort (33cm)
*# - Den skal være lærenem?
*# - Helst ikke gø så meget, pga (lejlighed)
*# - Ikke savle
*# - Gerne se sød ud?
Vi har kigget på nogle. via nettet:
Beagle
Bulldog
Coton De ..
Mersiler
Løwchen
Cavalier Kings Charles
Kan i anbefale andre?
Vi er fam. på 2 voksne.
Mvh Sebastian
okt 2006
Følger: 45 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 237 Svar: 1.655
Hvor meget tid ønsker i at bruge på trimning
hvor meget tid ønsker i at bruge på træniinng og aktivering (incl gåture)
Personligt tror jeg ikke en beagle i en lejlighed er helt så god en ide - Den har nogle jagtdrifter som kræver stimulering
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Men ja se hellere på, hvad I kan tilbyde en hund, end hvad I vil have i en hund, som Heidi stiller spørgsmål til
feb 2006
okt 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 657
Men ja, jeg giver også Heidi ret - det betyder meget, hvad I kan tilbyde hunden.
nov 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 9
Vi har 0 nix erfaring med hunde, men når jeg for en hvalp skal jeg til hvalpetræning.
Hunden/Hvalpne skal dog ikke have så meget hår så den kræver meget trimning.
Gå ture? er det ikke så noget 15-30min om dagen ca?
nov 2009
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
feb 2006
feb 2006
nov 2009
nov 2009
feb 2006
nov 2009
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
feb 2006
apr 2011
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 161
I skal regne med, når hunden er voksen, at skulle ud minimum 3 gange om dagen. Det kommer så meget an på racen hvor meget motion den har behov for. En chihuahua vil fx ofte ikke gide at være ude i regnvejr, så der er det en 2 mins "tur", men hvis det er bedre vejr vil min fx gerne være ude 1,5 time. Andre hunde skal ud og have en del motion trods vind og vejr.
Jeg vil anbefale jer at låne/købe bogen "fra hvalp til hund" af Irene Jarnved, den er super god.
Prøv generelt også at læse lidt andre hundebøger (men læs dem dog lidt kritisk), så ved i lidt mere hvad i skal se på.
Det er ikke fordi jeg siger en chihuahua passer bedst til jer, for det tror jeg egentlig ikke, men det var bare lige der jeg kunne give flest eksempler.
Jeg har ikke nok styr på de racer i nævner til jeg kan sige hvilken jeg vil anbefale, men havde lige lidt kommentarer til resten:) Håber i blev lidt klogere af det:p
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
Det nytter fx ikke noget at købe en hvalp der ikke kræver meget motion før den er teenager, og så skal have halvanden time om dagen?
feb 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 212
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
feb 2006
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
Meget nyttigt...
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
passende? Er det ikke en del mere passende at komme med vejledende råd? Tror ikke at ts opgiver at få en hund og går ned i BR.
feb 2006
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.252
Hvorfor har i valgt de racer i har? De er ret forskellige af sind, og udseende er ikke nok når man vælger hund :o)
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 1.360
til Seba
- ønsker i nogen bestemt form for aktivitet med jeres hund (agility, lydighed spor mm.)?
- flere hunde er gode i lejligheder, men ikke gode til trapper - dette er også noget i skal tage højde for da det kan kræve at i bær hunden op og ned hver gang
- at den skal se sød ud er jo nemt, for det gøre alle hunde jo faktisk
- pels kan være meget krævende, jeg selv er kun til de korthåret, det kræver ikke ret meget - men de korte hår hænger så godt fast i møbler/tøj så dette skal selvfølgelig tages med i jeres beslutning
nu har jeg ikke lige set hvor i bor henne af i landet, men ville faktisk forslå at i tog til en af de større udstillinger, og så de forskellige racer, og fik en snak med ejerene/ opdrætterne
den 5. + 6. november er der en udstilling i Herning messecenter hvor alle racer er på begge dage
men min bedste råd er nok: TÆNK jeg godt om og overvej virkelig hvad i ønsker og ikke mindst hvad i kan tilbyde det lille nye familiemedlem...
feb 2006
apr 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 345
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.066
feb 2006
okt 2006
Alfisten anbefaler kursus i DKK hvilket jeg varmt kan tilslutte mig - desuden er det en god ide at møde op på en udstilling og se alle racerne i live.
Det er vigtigt at i tænker på hvad i har at tilbyde hunden for at være sikker på at det bliver den helt rigtige hund og at jeres møde med det at have hund første gang ikke kiommer som et chok!
Men jo det kræver en del at have hund - Jeg plejer at sige at det tager 1-2 timer om dagen at passe og hygge/aktivere en hund, men det giver så også det dobbelte tilbage i glæde. Racerne er meget forskellige og det er ikke bare tempermentet i skal tænke på - Der er nogle racer som har en del sundhedsproblemer og det løses ikke ved at købe en blanding da blandingen har sundhedsproblemerne fra de hunde de er blandet af. Derfor er det vigtigt at i sikrer at jeres hvalp har sunde gode forældre, godt kontrolleret ved dyrlæge og her er det ikke nok at dyrlægen har kigget på hunden og sagt den er rask - der er mange sygdomme som er skjult og hvor man skal betale for røntgen osv - der er desværre en masse som sparer disse penge også risikerer man som ny hundeejer at få en hund som koster mange penge i dyrlæge.
Desuden skal du overveje om du skal have hundeforsikring og om det skal være med sygeforsikring.
der er også stor forskel på prisen om en hund kræver trimning ved en hundefrisør eller ej, derfor skal i også vurdere hvad i ønsker af udgifter om måneden til jeres hund. Jeg har valgt en dyr race som koster mig ca 1000-1500 om måneden.
Alt i alt er der mange ting at tage hensyn til..
MHT racen ville jeg overveje følgende
engelsk bulldog (den har sundhedsproblemer som der skal overvejes kraftigt, desuden husk den skal bæres op og ned af trapperne og den kkommer til at veje 25 kg)
finsk spids (den gør af fugle og er en selvstændig race og kræver så derfor en del træning af jer - her er hvalpe motivation vigtigt og i skal aktivere min 2 timer om dagen)
Malteser v(husk her er en del pelspleje*)
cavalier king charles (pas på deres hjerte og albuer)
mobs (dejlig selskabshund som ikke kræver meget, de har sundhedsproblemer og man skal derfor passe meget på - hårsækmidder er en af tingene)
papillion (den skal trænes for ikke at gø
der kan sagtens være flere, men de er forholdsvis nemme hunde
jan 2010
retter dig lige med hensyn til cavalier, det er knæ du skal passe på, ikke så meget albuer.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
nov 2009
Det som vi kan tilbyde som familie:
Dejlig familie, med mange børn. Vi har en koloni have,
Vi kunne virkeligt godt tænke os en hvalp, som skal opdrages.
Det som vi kunne tænke os en hvalp da hvalp er lige som et barn, hvor man skal opdrage dem til.
Også når vi får et barn om 2-3 år. ville hunden altid hjælpe dvs når man skal gå tur med barnet udenfor, så kan hunden altid gå med
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
feb 2006
Alle hvalpe skal opdrages.
En hund er født med visse egenskaber, som skal bruges og behov som skal opfyldes. Det virker ikke helt som om, at I har forstået, hvor meget arbejde en hund kræver. En hvalp skal ud måske 15 gange om dagen, indtil den er renlig. Her efter skal den ud min. 3 gange om dagen- og have motion, stimuleres både mentalt og fysisk. Alt fritid går med at have hund de første mange måneder og derefter er det en daglig opgave i de næste 15 år.
nov 2009
okt 2006
okt 2006
feb 2006
Hvor mange timer om dagen kan I sætte af kun til hunden?
sep 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 334
Det er på ingen måder et problem, hun er så nem og dejlig at have. Jeg arbejder selv fra 8-16, men kan sagtens finde tid og lyst til at gå med hende. Vi har en rutine med at gå 4 gange om dagen, og det passer fint for os begge.
1. cavalier er ikke så store, men heller ikke en helt lille hund
2. cavalier er så lære nemme, og gode til hundetræning som f.eks agility hvis man gider.
3. min cavalier gør ikke, om der så løb en hel børnehaveklasse op og ned af trapperne, så gider hun simpelthen ikke gø det er faktisk så sjældent at jeg næsten rose hende når hund gør, fordi jeg bliver stolt
4.cavalier savler ikke
5. det kan vel diskuteres hvor meget plespleje de kræver, men jeg børster hende hver dag, og lidt an på hvor beskidt hun bliver så bader jeg hende 1 gang hver måned.
Som barn havde vi også en cavalier, og jeg vil mene at de absolut er gode til børn, de er så rolig og omsorgsfuld overfor sine ejere. Jeg kan i hvert fald huske at jeg elskede min lille hund som barn, og at jeg tit havde venner med hjem fra skole som også gerne vil lege og gå ture med min hund.
Jeg vil mene at cavalier's største problem er at de finder sig i for meget, simpelthen at de er så ultra tålmodige og aldrig lader sig hidse op af nogen som helst.
det er mine erfaringer med den race, men al held og lykke med at finde den rigtig til jer.
.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.483
Atså mens den er hvalp og ikke renlig går man jo ikke som sådan med den, men man opholder sig udenfor med den VÆSENTLIGT mere end 15-30 minutter i døgnet, morgen, middag, aften OG nat....
Vil tro man er ude med en hvalp 10-30 minutter af gangen og det mange gange i døgnet, måske 10 gange, læs alle trådene herinde om renligheds problemer og træning.... Og når så hvalpen er renlig og blevet større så skal den vel alt efter race gås med mindst en længere og nogle små ture om dagen, den kan altså ikke vente på at komme ud og gå længere ture til om 2-3 år når I skal gå med barnevogn...
Synes I skal google flere hunde-racer og så finde deres raceklubbers hjemmesider, der står ofte hvilke behov den pågældende race har og så skal I sætte jer lidt mere ind i hvad I orker at opfylde af hundens behov, end hvilke behov hos jer hunden skal opfylde, men kommer altid til at elske den hund man får, men det er ikke altid man kan leve ordentligt op til at hunden får et godt liv, som den fortjener, hvis bare man køber ud fra "nuttetheds-faktoren"----
Man skal huske at hvalpe tiden er møg hård, og at de behov man skal opfylde der vil vare nok fra man får den til den er ½-1 år gammel, de behov den har som voksen skal man så være indstillet på at opfylde fra nu til en levealder der kan være meget høj, og også når man udvider familen med tidskrævende børn, osv.....
Så når man køber den søde hvalp, får man med tiden en voksen hund og manges års ansvar...
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.114
Jeg vil også anbefale at i tager det der "før du får hund kursus" hos Dansk kennel klub.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 196
Det kræver, at I først og fremmest vælger de racer ud, I synes tiltaler jer. Derefter undersøger I de enkelte racers krav til stimulering og motion. Og sidst, men ikke mindst, sammenligner I hundens krav med jeres tid og overskud. Så er I ved at være der, hvor I egentlig skal til at kigge på hund:0)
Held & lykke med det.
maj 2007
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Beagle ville jeg ikke anbefale til ret mange. De virker på ingen måde lærenemme.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.483
Når de begge er klar til lange ture vil jeg tro det bliver til 1-2 længere ture om dagen og så et par mindre, morgen og til natten...
Men alt i alt er vi ude med vores mlm 2-4 timer om dagen og de er som sagt ikke hverken store eller motions krævende...
Om vinteren nok mindre end på andre årstider og i weekenden helst en længere tur ud til skov og strand....
Så må altså sige at uanset hvornår i hundens liv så holder de der 15-30 minutter altså ikke, jo måske når den er rigtig rigtig gammel.... Hvis vores hunde skulle være inde 24 timer i døgnet ville de drive os til vanvid...
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 972
- Størrelse 30-40 cm
- Gør ikke ret meget
- MEGET lærenem
- Meget hengiven til sin eger
- En rigtig kæledække
- Selvrensende pels
- Fælder ikke voldsomt selv om det er en lang pels, jeg støvsuger 1 gang om ugen
- Det er en god hund til agility
- Kan være alene hjemme
- og så ser de skide godt ud!!!!
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.732
Der ud over skal I huske at man skal forelske sig i den voksne hund og ikke kun i hvalpen.
Ellers er der DKK udstilling i Herning i november, det er altid godt at komme ud og kigge, røre og spørge til de forskellige racer.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
Det er en race som kræver at man ved hvad man går ind til.
De kan være nervøse og tåler ikke altid at bo et sted hvor bølgerne måske kan gå højt.
Når vi er ude sker det at nogen råber højt. Den rædsel jeg ser hos Calle fortæller mig med al ønskelig tydelighed hvordan han ville have det i en børne familie.
jan 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
Er sikker på Seba Ø sidder og griner.....
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
For hvis i ikke vil holde pels, kan du også tage coton og löwchen af listen.
Hvad er en Mersiler - mente du melteser? For den kræver også plespleje.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
Derudover er en gå tur ikke nok til at gøre en hund glad. Der skal træning til, også til den voksne hund. Den skal bruge hovdet, via forskellige opgaver, og det er hver dag hele dens levetid. Det tager tid at havde hund, og har man ikke tiden bør man vente til man har.
maj 2007
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 137
Der er som skrevet fler gange her i tråden meget meget mere end at gå tur med hunden. Tror i ville have stor glæde af at tage "før vi køber hund" kurset i DKK. http://www.dansk-kennel-klub.dk/For-du-kober-hund
Klik ind og læs lidt om det. Og jeg er sikker på i bliver så meget klogere, efter kurset. Det er trods alt, et dyr i skal leve med i mange år. Med hensyn til race, tror jeg du vil kunne få råd og vejledning til netop den helt rette race til jer på sådan et kursus. Det ville være rigtig synd for både jer og den lille hundebasse hvis i ikke ville kunne leve op til hinandens forventninger.
Syntes forøvrigt det er super fint, du spørger herinde. Så rigtig god fornøjelse, med jeres kommende hund.
maj 2010
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 52 Svar: 374
Det at blive hundejere er både den dejligste oplevelse, men samtidig også en af de meste krævende oplevelser, mht. til ansvar og viden..
Man kan som førstegangs hundeejer selvfølgelig ikke vide alt, og bare fordi man absolut ingen erfaring har, så betyder det jo absolut ikke at man er bandlyst fra at købe hund, eller ikke bør anskaffe sig en:)
èn gang skal jo være den første, men ikke desto mindre så skylder man sin kommende hvalp og mangeårige følgesvend fremover, at søge al den information og være så godt beredt som muligt
Så bliver det nemlig den bedste oplevelse for både jer og jeres hvalp
Så for guds skyld, sørg for at læs nogle bøger om det at have hvalp og hund.. "Fra hvalp til hund" af Irene Jarnved, og familiehunden" af Lone Greva er super god læsning og er sikker på at I vil kunne drage rigtig god nytte af disse
SÅ hvis I virkelig mener at I vil have hund, så tag at meld jer til det kursus og læs bøgerne og så først bagefter begynd at tænk på hvilken race der vil passe ind i jeres liv
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
(Har ikke læst tråden igennem, så muligvis noget allerede er skrevet?.."
jun 2011
jan 2010
jun 2011
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 77
Da hun var hvalp var jeg ude med hende ca hveranden time fordi hvalpe tit skal tisse og skal læres at det skal gøres udenfor.
Men held og lykke med det!
okt 2007
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 89
I er jo ikke hjemme hos den hele dagen, den skal være alene mange timer i en lejlighed.
Jeg synes I skal overveje om det er lige nu I skal have hund.
Køb evt en kat i stedet for.
jun 2011
nov 2009
Mange tak for alle jeres kommentar, dejligt at hører jeres erfaringer.
Mvh Seba Ø
nov 2009
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
feb 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 13 Svar: 212
Vi var på ferie med Didi og Zimba (Malaga) vi havde have lige ud til poolen og vi hørte dem ikke, folk gik frem og tilbage.
jun 2011
*Synes godt om*
jun 2011
jun 2011
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
30 min. motion om dagen, efter min bedste over bevisning bliver det så en trist Cavalier... En Cavalier er en aktiv hund, og elsker at være det... kan sagtens være folk har en Cavalier der ikke er det, men så er jeg ret overbevist om at det er fordi den er vænnet til at sådan er det bare... Og det er ikke optimalt!
feb 2006
jun 2011
Cavalieren er en meget aktiv hund. Det er en selvskabshund, men den ligger i den aktive ende. Silje er i hvert fald mere aktiv end jeg selv regnede med, men vil ikke bytte hende for nogen anden hund i verden!
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Ja, og i vores danske vejr, med masser af regn og våde områder, opstår knuder endnu hurtigere, hvis pelsen ikke altid er gennemredt, pelsen opfører sig som uld når det bliver vådt, og vupti så har man et knudehelved... Også derfor jeg altid børster godt igennem inden strand eller svømning...
feb 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 9
Japansk spids!
Du kan se vores Chili, hun gør ikke andet end i leg, hun er glad for 2-3*30-45 min motion hvor hun virkelig for løbet sig træt.
Vi bor på 2. sal og hun løber fint op og ned af trapperne.
Pelsen er selvrensende, men kræver dog daglig gennembørstning i fældningsperioden.
Hun savler ikke, og er ca 38 cm høj.
Hun er lærenem og helt igennem den rigtige hund til os.
en rigtig dejlig putte-bamse.
At købe en hvalp