612 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Linda L
Linda L
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 103

Knurren Knurren

Jeg har for mindre end en måned siden erhvervet mig en westie tæve på snart 5. Hun er en dejlig rolig og kærlig hund... MEN... hun har en uvane jeg MEGET gerne vil af med. Hun knurrer når hendes madskål er blevet fyldt! Jeg kan sagtens tage madskålen fra hende igen, så sætter hun sig bare og kigger glad op på mig. Og nu når jeg lige sidder og tænker over det, så er det generelt den adfærd hun bruger, når hun har noget der "er hendes". Hun knurrer, men bider ikke.

Hvad gør man? Udover FØJ!?

Jeg har prøvet at sætte mig ned ved siden af hende, når hun spiser, og for at "gå lidt til hende" har jeg overdrevent kælet hende, stukket hånden ned i hendes foder og egentlig været ret irriterende - hun accepterer det! Og det undrer mig, hvorfor hun så skal starte ud med den her knurren?

Den tidligere ejer gjorde mig opmærksom på at hun havde denne uvane, og hun har åbenbart fået lov at bevare denne knurren - det vil jeg ikke have, så hvordan får jeg hende til at stoppe?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Knurren
  • #2   14. aug 2009 " Krumme" - En hund skal ikke "bare" have lov at knurre fordi den synes, eller skal den?

• #3   14. aug 2009 Jeg er ret enig med Krumme. Lad hunden spise i fred... Den gør jo intet andet end at fortælle at den gerne vil have madro...

• #4   14. aug 2009 Jeg tror du og din hund vil have stor glæde af at du læser "Alfasyndromet" og "Forstår du din hund" af Anders Halgren.

Bort set så er jeg enig med "Krumme", Det er tillid der skal til. Den kan du opbygge ved at A. Laden hunden være når den spiser eller B. Gå forbi og smide noget rigtig lækkert i skålen mens hunden spiser, på den måde lære den at du ikke tager dens mad fra den.

• #6   14. aug 2009 Anne - Jeg skal faktisk på biblioteket her i dag, så de bøger vil jeg da lige kigge efter. Og det med noget lækkert i skålen er en rigtig god idé :0).

• #7   14. aug 2009 "Krumme" - Nej, det er ikke kun ved maden.

• #9   14. aug 2009 "Krumme" - Jamen det er generelt når hun har noget som er hendes...

• #10   14. aug 2009 Må vist hellere lige tilføje, at det er blevet meget bedre siden vi fik hende, så måske holder hun helt op på et tidspunkt.

• #11   14. aug 2009 Jeg har iøvrigt en cocker der har væet meget vogtende overfor alle de ting han mente var hans. Jeg har snart haft ham i 3 år og nu er det kun helt friske kødben han vogter over. Så problemet er nu nede på et niveau der er til at håndtere. Så det er bestemt et problem der er til at løse, man skal bare være tålmodig og konsekvent.

• #13   14. aug 2009 Man skal kunne tage ting fra sin hund, MEN kan ikke se hvorfor man skal kunne tage maden fra den.. jeg har lært mine hunde, at spytte ud v. Tak!, men kunne aldrig finde på, at tage min hundes mad fra dem, når jeg lige har givet dem, den.. Det danner mistillid hund og ejer imellem...

• #14   14. aug 2009 "Jeg siger min mening" - Mistillid? Jeg synes da i den grad at det bør skabe tillid i og med at så stoler hunden på dig, når du får lov at tage dens mad. Du skal jo ikke stå og gøre det hver gang hunden får mad, det er der ingen mening med, men hunden skal alligevel vide hvem der er overhovedet. JEG bestemmer hvornår hunden må spise, kan du følge mig?

• #15   14. aug 2009 For ulve og vilde hunde er det helt naturligt at vogte over maden - ellers er der en anden der spiser den ! En knurren misfortolkes ikke her - den respekteres ! Hunden får lov til at spise i fred. Men vi mennesker misfortolker den uvenlige knurren - vi tror det er en aggresiv handling. Det er det ikke !!!! At en hund knurrer ved madskålen er ikke tegn på manglende respekt for den, der nærmer sig. det er fortroligheden og tilliden der mangler. Hunden stoler ikke på den person der nærmer sig, mens den spiser, og derfor knurrer den af usikkerhed og angst for at nogen skal tage maden. Straf ikke hunden til at få mere tillid til en person. Tværtimod. Problemet bliver kun værre !!

• #16   14. aug 2009 Jeg har lige været på "skole" omkring hundekropssprog og adfærd. Der sagde vores instruktør at hvis der var dette problem ( især hvis der er små børn i huset) så skulle man prøve at putte noget ekstra lækkert i hundens madskål i mens den spiser for at hunden forbinder din tilstedeværelse med noget positivt.

Dette skal man så træne med i en periode samtidig med der roses og gives gode guffere! Men om det vrirker ved jeg ikke, Laila har aldrig haft noget problem med at vi er i nærheden af hende når hun spiser.

Men normalt så får Laila også lov til at spise i fred, man siger jo at hundens mad og soveareal skal man respektere 100 %, de skal have lov til at sige fra, da det er deres grænser der bliver overtrådt ved ikke at repektere dette.

• #17   14. aug 2009 Stavefejl er gratis i dagens anledning, det har været en laaang uge!

• #18   14. aug 2009 Og lad det være slået fast èn gang for alle: Hvis din hund knurrer, fordi du nærmer dig madskålen, må du ALDRIG, ALDRIG straffe den. Den knurrer på grund af utryghed og manglende tillid, og straf vil derfor forværre problemet, da du bekræfter hunden i, at der er grund til at forsvare sig. Lad som om, du ikke har hørt hunden knurre og gå roligt væk. Problemet vil så forsvinde af sig selv med tiden. Samme regler gælder ved kurven. Forsvar af mad og sovested er naturligt for en usikker hund, og i naturen respekteres disse værdier altid - også selvom det er den lavest rangerende i flokken, der ønsker fred!!

Linket fra familiehunden

• #19   14. aug 2009 Vi har børn i huset, men de nærmer sig ikke hunden, når den spiser. Det er de blevet opdraget med lige siden de er kommet til verden :0). Børn skal vide hvordan de omgåes hunde - jeg HADER møgunger der fx. driller hunde eller hiver dem i halen - det er bare ikke okay! Selvom vores hunde nu har fundet sig i alt.

Det kan godt være, vi bare skal lade hende være, hun er jo også blevet meget afdæmpet med det, siden vi fik hende, og hun har INGEN andre uvaner overhovedet, kun dette, og jeg ved, det er fordi hun ikke kender os endnu. Men når hun nu har gjort det ved tidligere ejer, så bliver det nok temmelig svært for os, at vænne hende helt af med det. Jeg ser tiden an!

• #20   14. aug 2009 Da Lia var 9 uger gammel fandt hun en skål tun, som manden havde stillet frem til kattene. Jeg tænkte, at det var helt okay, men da jeg gik forbi hende for at hente et glas vand var jeg ved at blive ÆDT. Hun havde ekstrem madaggression omkring guffer, kødben osv.

Vi gjorde det at hun fik fuldstændig ro omkring sine guffer i 3-4 uger og derefter begyndte vi at træne i små bitte skridt og kun 2-3 gange om ugen. Samtidig lærte vi hende "nej" og "slip". I dag er det sådan at vi kan tage alt fra hende og hun skal helst ligge og tygge guffer på skødet af folk eller have folk til at holde sit kødben for sig.

Finder hun noget, så hapser hun det ikke med det samme, men forholder sig lidt afventende. Her kan jeg så stoppe hende med et nej. Har hun noget i munden jeg vil have så er som regel nok at sige slip og ellers er det ikke noget problem at åbne munden på hende og tage det fra hende. Hun bliver dog stadigvæk altid belønnet for god opførsel med noget der er endnu mere lækkert end det hun har fundet om så jeg skal ind i køkkenet og finde roastbeef frem. smiley

Hun vil stadigvæk ikke dele med andre hunde eller kattene, men hun siger fra med "legeknurren" eller stivnen, bliver dette ikke respekteret, laver hun et "lufthaps", bliver dette stadigvæk ikke respekteret, så bliver katten fjernet ved at hun lægger snuden under maven på den og puffer den væk, hvis det er en anden hund, så er det udfald med masser af lyd, men uden at skade den. Omvendt så respekterer hun kattenes og andre hundes signaler hvis de ikke vil dele, selvom hun sagtens kunne tage noget fra kattene. Jeg må så også indrømme, at jeg roser alt konflikløsende kommunikation mellem vores kæledyr også når de hvæser eller knurrer.

• #21   14. aug 2009 Min hund vil godt dele sin mad med katten og andre dyr... lidt sjovt.. he he.

• #22   14. aug 2009 Det er det faktisk. Det plejer jo at være omvendt. smiley

Kommentér på:
Knurren

Annonce