Knurren Knurren
Jeg har for mindre end en måned siden erhvervet mig en westie tæve på snart 5. Hun er en dejlig rolig og kærlig hund... MEN... hun har en uvane jeg MEGET gerne vil af med. Hun knurrer når hendes madskål er blevet fyldt! Jeg kan sagtens tage madskålen fra hende igen, så sætter hun sig bare og kigger glad op på mig. Og nu når jeg lige sidder og tænker over det, så er det generelt den adfærd hun bruger, når hun har noget der "er hendes". Hun knurrer, men bider ikke.
Hvad gør man? Udover FØJ!?
Jeg har prøvet at sætte mig ned ved siden af hende, når hun spiser, og for at "gå lidt til hende" har jeg overdrevent kælet hende, stukket hånden ned i hendes foder og egentlig været ret irriterende - hun accepterer det! Og det undrer mig, hvorfor hun så skal starte ud med den her knurren?
Den tidligere ejer gjorde mig opmærksom på at hun havde denne uvane, og hun har åbenbart fået lov at bevare denne knurren - det vil jeg ikke have, så hvordan får jeg hende til at stoppe?
jun 2009
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 103
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
Bort set så er jeg enig med "Krumme", Det er tillid der skal til. Den kan du opbygge ved at A. Laden hunden være når den spiser eller B. Gå forbi og smide noget rigtig lækkert i skålen mens hunden spiser, på den måde lære den at du ikke tager dens mad fra den.
jun 2009
jun 2009
jun 2009
jun 2009
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.109
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.807
jun 2009
feb 2006
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 147
Dette skal man så træne med i en periode samtidig med der roses og gives gode guffere! Men om det vrirker ved jeg ikke, Laila har aldrig haft noget problem med at vi er i nærheden af hende når hun spiser.
Men normalt så får Laila også lov til at spise i fred, man siger jo at hundens mad og soveareal skal man respektere 100 %, de skal have lov til at sige fra, da det er deres grænser der bliver overtrådt ved ikke at repektere dette.
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 25 Svar: 147
feb 2006
Linket fra familiehunden
jun 2009
Det kan godt være, vi bare skal lade hende være, hun er jo også blevet meget afdæmpet med det, siden vi fik hende, og hun har INGEN andre uvaner overhovedet, kun dette, og jeg ved, det er fordi hun ikke kender os endnu. Men når hun nu har gjort det ved tidligere ejer, så bliver det nok temmelig svært for os, at vænne hende helt af med det. Jeg ser tiden an!
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Vi gjorde det at hun fik fuldstændig ro omkring sine guffer i 3-4 uger og derefter begyndte vi at træne i små bitte skridt og kun 2-3 gange om ugen. Samtidig lærte vi hende "nej" og "slip". I dag er det sådan at vi kan tage alt fra hende og hun skal helst ligge og tygge guffer på skødet af folk eller have folk til at holde sit kødben for sig.
Finder hun noget, så hapser hun det ikke med det samme, men forholder sig lidt afventende. Her kan jeg så stoppe hende med et nej. Har hun noget i munden jeg vil have så er som regel nok at sige slip og ellers er det ikke noget problem at åbne munden på hende og tage det fra hende. Hun bliver dog stadigvæk altid belønnet for god opførsel med noget der er endnu mere lækkert end det hun har fundet om så jeg skal ind i køkkenet og finde roastbeef frem.
Hun vil stadigvæk ikke dele med andre hunde eller kattene, men hun siger fra med "legeknurren" eller stivnen, bliver dette ikke respekteret, laver hun et "lufthaps", bliver dette stadigvæk ikke respekteret, så bliver katten fjernet ved at hun lægger snuden under maven på den og puffer den væk, hvis det er en anden hund, så er det udfald med masser af lyd, men uden at skade den. Omvendt så respekterer hun kattenes og andre hundes signaler hvis de ikke vil dele, selvom hun sagtens kunne tage noget fra kattene. Jeg må så også indrømme, at jeg roser alt konflikløsende kommunikation mellem vores kæledyr også når de hvæser eller knurrer.
jun 2009
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Knurren