Aflivning - Hvornår? {{forumTopicSubject}}
Efter episoden med en kamphund der angreb en hest, hvor ejeren efterfølgende ikke ville aflive den før en adfærdsbehandler havde kigget på den. Adfærdsbehandleren rådgav til aflivning, men nu vil ejeren pludselig ikke aflive alligevel, men vil istedet have en ny vurdering.
Efter den episode + nogle andre nylige med hunde der har angrebet som ikke bliver aflivet, er jeg kommet til at undre mig over om vi er blevet for blødsødne?
Hvad mener i?
Havde min hund uprovokeret angrebet en hest, et barn eller noget som helst andet var den straks blevet aflivet. Ingen diskussion der. Nok havde jeg været sønderknust, men jeg vil ikke have en hund der på den måde er til fare for andre.
Bliver hunden provokeret til bid, trængt op i et hjørne e.l. kan jeg se man kan overveje om den skal aflives eller ej, men bider den uprovokeret kan jeg slet ikke forstå der er diskussion om den skal aflives eller ej.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 515
Udover alt dette syntes jeg også ejeren burde have fået sig en ordentlig straf for det.
Jeg mener ikke det var et provokeret angreb? Hvordan skulle hesten have provokeret? Den var der jo bare, hvis hunde var bange for den havde den jo rig mulighed for at løbe udenom. Jeg kan se den måske havde en grund med byttedrift, men ikke at den blev provokeret.
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.540
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
Overdreven agression mod andre hunde/dyr kunne osse være aflivningsgrund, men så taler vi altså ekstreme tilfælde.
At huden ikke kan med andre hunde/dyr, er jo ret nemt at løse: snor på, og lad være at tage på træf o.l. ting som man jo ved vil udgøre et problem.
aug 2007
jan 2007
Ingen tvivl om at overfald som det på den hest IKKE må ske, og til enhver tid skal forhindres. Men jeg mener da ikke hunden har taget skade eller er syg i låget fordi den har gjort det den hund gjorde. (dette er self udelukkende baseret på hvad der kunne læses i medierne om episoden -jeg aner jo ikke hvordan hunden i øvrigt fungerer)
-men den bør self holdes i snor.
aug 2007
Havde ejeren nu trænet den til at "ignorere" jagtinstinktet var det nok gået anderledes (eller hvis ejeren havde været der i det hele taget).
jan 2007
-jeg har i hvert fald ingen steder kunnet læse hvad der er gået forud for episoden, og hvorfor hunden gjorde som den gjorde.
Jeg udelukker ikke at aflivning ville være det bedste i den konkrete sag, men kan ikke konkludere at det er det eneste rigtige heller...
at hunden en gang har jagtet en hest, betyder jo ikke at den bliver fuldstændig hjernedød hvis den en anden gang ser en hest (og her self er i snor/bag hegn), så det må komme an på hvordan hunden reagerer, når den ser en hest når den er i snor og med ejer ved siden.
aug 2007
jan 2007
AT hunden jager en hest (og bider den), er på ingen måde = at den ville gøre noget mod et barn.
Hunden har jo da med al sandsynlighed lært at mennesker ikke er byttedyr, idet jeg da går ud fra den er vokset op med mennesker
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 266
Jeg synes den omtalte hund skal aflives, man så den i nyhederne og den lignede ikke en hund med en sund opvækst.
Hvem kuperer iøvrigt ørerne på en SBT ?
Hunden der har bidt hesten har ikke kuperet øre, og har en sund racetypisk adfærd overfor mennesker.
Hvad også kan være race typisk for en hund er også jagt på større byttedyr.
Derfor ligger fejlen kun på ejeren og samfundet.
Jeg syntes bestemt ikke hunden skal aflives
jan 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Hunde: 4 Emner: 99 Svar: 4.034
Aflivning - Hvornår?