{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.803 visninger | Oprettet:

Aflivning af ældre hund, hvornår? {{forumTopicSubject}}

Jeg læste i går på en hundeside at der var tre tommelfingerregler når man skulle vurdere hvornår ens gamle hund bør aflives. De tre ting var:

1. Når hunden ikke længere ville gå tur
2. Når hunden ikke længere gad at lege
3. Når hunden ikke længere selv tager initiativ til noget som helst.

Hvis en af dem passede på ens hund, skulle man i gang med nogle seriøse overvejelser. Hvis to af dem passede, var tiden kommet. og hvis alle tre passede skulle det have været gjort for længst.

Så er det jeg tænker, argh. .. Nu har jeg jo Chili som er en ældre herre på 10, snart 11. Han har aldrig rigtig gidet at lege, han har kun fået et "flip" engang imellem, det gør han ikke længere. Han vil gerne gå ture, men det går langsomt og han kan ikke holde til de lange ture længere. Kan tydeligt mærke på ham at han er blevet "gammel", men synes da ikke han er der hvor jeg bør overveje aflivning. Han har det jo godt, er bare mere træt og kedelig end han plejer smiley

Hvad tænker i om de "regler"? Og hvornår synes i man bør aflive, hvis hunden ikke er decideret syg?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning af ældre hund, hvornår?
  • #2   27. jan 2015 Jeg har haft en hund der stoppede med at lege da hun blev voksen, det ville altså ikke få mig til at overveje at hun skulle aflives.

• #4   27. jan 2015 Vicky gik tur inden vi gik ind til dyrlægen d.6/1 hun var altid glad for at lege....men fredag skreg hun da der skulle hoppes op i seng, fik hende røngentfotograferet der var forstørret lever/hjerte og bughulen fyldt med vædske.Vi valgte aflivning da der ikke var udsigt til helbredelse kun smertelindring, så hun er nu en smuk stjerne var fra 13/4 04 smiley
    Jeg spørger dyrlægen, for kan mærke på vapserne hvis der er noget galt.

• #5   27. jan 2015 Det er en retningsline jeg overhovedet ikke ville gå efter
    Alle hunde er forskellige, og det er klart ,at deres aktivitets nevu ændre sig
    Linka bliver snart 4 år og hun gider ikke lege som sådan
    Det kommer anpå om man vudere ,at hunden ikke har det godt / eller har smerter/er syg så er det ok at aflive ,hvis der ikke er andet at gøre smiley

• #6   27. jan 2015 hvis hunden stadig spiser, kan og vil gå de ture der nu svarer til dens alder, putter og hygger sig og ikke viser tegn på smerte og sygdom, og ikke har fået en opførsel der på en negativ måde er anderledes end den plejer, så ville jeg ikke aflive...

• #7   27. jan 2015 Hanne, det er også sådan jeg har det smiley

Synes heller ikke det er nogle retningslinjer der som sådan kan bruges, alle hunde et jo forskellige. Og tror ofte det er noget man som ejer,ikke er i tvivl om når tiden kommer dertil..

• #8   27. jan 2015 Jeg har det sådan at jeg ikke syntes det er fair hvis
    1. en ældre hund skal spise piller resten af deres dage det er nedværdigende for dem
    2. de mister synet og ikke er sig selv på grund af det
    3. de mister livs glæden så som de ikke selv beder om at vil ud og gå, stopper med at spise og stopper med at lege hvis de altid har gjort det.
    det er de ting jeg går ud fra men der er mange forskellige holdninger til den slags Jeg kan bare ikke beholde et dyr i live kun for min dyret skal have samme livsglæde som den havde inden ellers er det ikke fair overfor dyret.

• #9   27. jan 2015 Jeg bryder mig ikke om dem. Hunde er forskellige, så jeg synes det er forkert at stille det så firkantet op. For mig drejer det sig om livskvalitet. Er det en glad og smertefri gammel hund der bare nyder at tusse rundt, så ser jeg ingen grund til aflivning. Omvendt kan man have en hund med store smerter og dårlig livskvalitet, men som stadigvæk er aktiv på trods af dem.

• #10   27. jan 2015 De er jo forskellige individer lige som vi mennesker er

• #12   27. jan 2015 Maja.. Nu er jo sådan at mht piller så tror jeg ikke lige hunden opdager den får dem.. Min har fået gigtpiller i 2 år og hun er kun blomstret op..giver hende dem sammen med maden. Hun er 11 år stadig glad og vil lege..
    Man kan mærke på sin hund når den ikke vil og kan mere..

• #13   27. jan 2015 Jeg synes, det er meget svært at generalisere, men man må formode, at man selv kender sin hund godt nok til at vide, hvornår tiden er kommet.

Hvis vi tager punktet omkring leg - Alba er 5½ år, hun har ikke leget, siden hun var hvalp, hun kan simpelthen ikke se det geniale i det koncept. Luna derimod - snart 7 år - hun leger stadig fra morgen til aften, hvis hun stoppede med at lege, ville jeg blive virkelig seriøst bekymret.

• #15   27. jan 2015 Xelma på 11,5 gider ikke lege,det er flere år siden hun stoppede med det,hun vil gerne gå ture,sidste vinter ville hun heller ikke gå,trods smertestillende og hun var aflivningstruet,men så begyndte vi at give hende flydende glucosamin,så nu "spurter" hun afsted,hun opretholder stadig alle sine vaner,holder ro i flokken med de to unge hanhunde,hendes hjerte er ikke helt ok og vi ved da godt at udløbsdatoen nærmer sig,men det er ikke lige nu..hun er en ældre hund,med privilegier

• #16   27. jan 2015 Her er reglen simpel: når der er flere dårlige dage end gode. Slut færdig. For hundens skyld.

• #17   27. jan 2015 Jeg tror man ved når det er ved at være tid..

• #18   27. jan 2015 Beltane,ja det tror jeg også,men nogengange kan det være svært at se i øjnene..

• #19   27. jan 2015 Det kan det smiley Det er aldrig sjovt at skulle tage afsked med et dyr..

• #20   27. jan 2015 Det er svært for nogle at se for eksempel kan min mand ikke indse når det er tid så derfor er det mig der siger når det er slut og tager den tunge gang ned til dyrlægen smiley

• #21   27. jan 2015 Jeg vil ikke gå efter andre retningslinier end mine egne. Jeg kender mine bedste venner bedst og jeg har lovet mig selv, aldrig at trække deres endeligt for min egen egoistiske skyld.
    Man skal kigge godt på sin hund og mærke efter i maven, så tror jeg man finder svaret.

• #22   27. jan 2015 Den eneste retningslinie jeg har er "hellere en dag for tidlig, end en dag for sent".
    Hvornår de dage er kan man ikke sætte regler og regnestykker op for.

• #23   27. jan 2015 Åh ja, Maja,den kender jeg godt... smiley

• #24   27. jan 2015 Sådan syntes jeg ikke man kan sætte det op. Der er altså andet i livet end gåtur og leg. Jeg har selv en kronisk syg hund og hun kan ikke holde til at gå lange ture mere. Men heldigvis er hun godt tilfreds med en "tur rundt om blokken" (Bor dog i hus på landet), hun elsker at søge godbider og hun elsker at rende med en flad bold i flaben. Aldrig i livet om hun bliver aflivet bare fordi hun ikke kan gå 1 km mere.
    Hun har SÅ mange andre ting i livet og så længe jeg kan se i hendes øjne at hun lever så bliver hun hos mig.

• #25   27. jan 2015 nu med en Oskar
    nej det er ikke okay når de gerne vil have dyrene, så burde de også kunne tage det ansvar men jeg har det sådan at jeg aldrig kan svigte mine dyr og så er det lige meget hvad de er jo en del af mig

• #27   27. jan 2015 Enig med Malene i # 16

• #28   28. jan 2015 En ejer skulle gerne kende sin hund så godt, at han/hun kan se på den, at nu er det NU. Det ville jeg aldrig lade et "skema" bestemme. Vores pekingeser er snart 6 år, og han gider bestemt ikke lige så meget leg, som den lille på snart 2, men det giver ham da ikke et dårligere hundeliv af den grund.

• #29   28. jan 2015 Maja,det er som sådan ikke noget problem med husbond,at han ikke kan indse det,han har meget respekt for vores dyrlæge,så når det en gang igen bliver aktuelt,bliver det når dyrlæge(og jeg) bestemmer det....
    mænd er tit nogle kyllinger hvad det angår...

• #30   28. jan 2015 nu med en Oskar
    det er lige som her med min mand og jeg håber godt nok der er mange år til at vi skal sige farvel til nogle af vores dyr igen puha

• #31   28. jan 2015 Vores ældste er 12 år til april og det er FARS pige og det bliver slemt,rigtig slemt,de er meget tæt knyttede,de to andre hunde er hhv 3 år og 15 mdr,så den tid den sorg,men frygter den ældste,men han/vi ved det godt,det er en race hvor man,måske lidt ironisk,siger hver dag over 8 år er en gave..gudskelov for min dyrlæge,hun vil fortælle ham,når nok er nok..

• #33   28. jan 2015 cavalier king charles spaniel

• #35   28. jan 2015 Det er en god ting at jeres dyrlæge kigger på dyret helbred og ikke hvordan i har det med det men håber da at i må ha den længe endnu smiley

• #36   28. jan 2015 nej det har de ikke,men det er en pragtfuld race,men det er en udfordret race,hvad angår genetiske sygdomme..og målrettet avl holder en del sygdomme i skak,men der dukker nye sygdomme op,man troede man havde fået styr på hjerterne,så var der EFS og CCS,der fandt man en DNAtest,til at skelne mellem bærere,sygdomramte og frikendte,det sidste "nye" er Syringomyeli,som er en hjernesygdom,som langt de fleste cavaliere har og som udvikler dig forskelligt,nogle udvikler symptomer allerede som unge og trods medicin,ender de med at blive aflivet i reglen,men jo ældre de er før forekomst af symptomer,jo bedre kan man medicinere..desværre er selve undersøgelsen en MRscanner og der er kun to i Danmark,den ene er på KU LIFE og kun til at diagnostisere med,den anden befinder sig i Århus og den er dyr,ca 10000kr for undersøgelse og graduering,ellers er der scannere i udlandet som er billigere,omkring 3-5000,så skal man til Tyskland,Holland Belgien eller Sverige..Man vil prøve at scanne sig ud af problemet,og det er en udmærket ting,men en scannet hund,der er kendt fri via scanning kan sagtens alligevel lave kuld med SM hvalpe..så det er lidt op ad bakke,så dvs at den kan springe generationer over ,ligesom fx patella,som kan springe op til 6 generationer over før den dukker op igen.

Kommentér på:
Aflivning af ældre hund, hvornår?

Annonce