Aflivning nu, eller vente? {{forumTopicSubject}}
Jeg er ikke meget aktiv her på hundegalleri, men læser dog ofte med fra sidelinjen.
Nu er sagen den at jeg har fået brug for gode råd fra Jer på HG.
Jeg har en ældre sheltie tæve på 11,5 år, som for lidt over en uge siden pludselig virkede meget smerteplaget, hun gik hele tiden og skød ryg, samt havde fået en knude under maven, som var meget meget øm.
Vi tog til dyrlægen, som mente at min hund formentligt havde fået et fremmedlegeme ind under huden, og der så var kommet infektion i den - der skal lige tilføjes at Trille også havde feber.
Vi blev sendt hjem med en antibiotika kur og smertestillende i 7 dage, og skulle se om det blev bedre.
Bylden blev ikke mindre, men smerterne fortog sig, og hun skyder ikke så meget ryg længere. Nu kun engang imellem.
Jeg ringede så igen da de 7 dage var gået, og vi blev enige om at fjerne bylden, så vi kunne tjekke op på om det måske kunne være kræft, dette fik vi så en tid til i dag.
Jeg afleverede Trille i morges, og bad dyrlægerne om at tage et røntgen billede af ryg og hofter også, da jeg ikke kunne forstå at hun fortsat går underligt ind imellem.
Jeg nåede lige hjem, og blev så ringet op af dyrlægen. De har ikke turde lægge Trille i narkose, da de på røntgenbilledet har fundet en stor tumor ved lungerne/tæt på hjertet, samt er røntgen billedet af lungerne næsten helt hvide af hvad man formoder er metastaser fra den store tumor.
Derudover har hun ødelagte albuer og en ødelagt skulder, men de mente dog ikke at det var det primære problem lige nu.
Bonus info er også at hun den sidste måned har lavet opkast lyde ret ofte, hvilket dyrlægen i første omgang ikke fandt nogen god grund til, andet end at det kan komme med alderen. Det ved vi så nu, højst sandsynligt er pga. den store tumor hun har, som klemmer på luft og spiserør.
Ellers er Trille i godt humør, men man kan godt mærke på hende at hun er langt mere træt end hun plejer.
Dyrlægen synes ikke jeg behøvede tage stilling til aflivning nu, men det vil helt sikkert komme på tale, da man ikke vil kunne gøre noget for hende. Det eneste vi kunne lige nu, var at sørge for hun har det godt i den sidste tid. Vi er derfor blevet sendt hjem med antibiotika, smertestillende og binyrebarkhormon. Dyrlægen mener at binyrebarkhormonet måske kan være med til at give hende 1 - 2 måneder hvor hun har det godt, måske mere, måske mindre.
Jeg har altid været af den overbevisning at hun i hvert fald ikke skal lide bare for min skyld, hvilket jeg også gjorde klart for dyrlægerne, men de synes alligevel jeg skulle forsøge mig med binyrebarkhormonet først.
Nu til mit totale dilemma - ville I vælge at få hende aflivet nu, eller vente og se om hun kan få nogle gode måneder?
Det er simpelthen noget af det hårdeste jeg nogensinde har skulle tage stilling til, hun har været en fast del af min hverdag siden jeg var 16, men det er jo desværre de valg man bliver udsat for når man har et kæledyr ??.
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Jeg stod for et par uger siden med en kanin der var dødssyg og skulle aflives - det var ikke sjovt. Havde jeg set det komme, så havde jeg aflivet hende inden det skete.
For din egen skyld så tag et par gode dage og så sig farvel på en god måde.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.311
Cyberkram herfra.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Hun har tjent dig godt, så nu er det på tide at gengælde hendes ubetingede kærlighed ved at sige stop i tide, før hun for alvor bliver dårlig og lider.
Ja det gør ondt, det flår end hjerte itu, men det er den største gave vi kan give vores dyr, som tak for deres kærlighed og venskab, stop i tide
Er der steder hun særligt holder af at komme, så om muligt tag hende derhen, giv hende det mad godbidder hun virkelig elsker. Om det så kun er godbidder, så pyt! Hun skal bare røvforkæles i den sidste tid
Og, snak med hende, sig tak til hende, fortæl hvor meget du elsker hende, at i skal mødes igen på den anden side af regnbuebroen når tid er.
Overvej at få en dyrlæge hjem til dig, så hun aflives hjemme
Kæmpe kram ts, det er aldrig rart. Jeg har sendt en knap 7 års islænder over regnbuen. Det gjorde ONDT men 100 % det eneste rigtige jeg kunne gøre for min bedste ven- som jeg skylder at jeg ikke tig mit eget liv da jeg dengang havde det meget svært. Men ham kunne jeg ikke svigte
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.420
Det er sku for nemt at sidde bag skærmen og spille smart omkring hvad der er det rette for dig og din hund.
Men et kram, det skal du have
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Et par "gode" dage, når man først har besluttet sig, er kun for ens egen skyld, og jeg tvivler på, at de dage er særlig gode for hverken hund eller ejer, så det ser jeg ingen grund til, men sådan er vi forskellige.
Min gamle hanhund Saki fik knoglekræft som 10 ½ årig, og han blev netop sat på et stærk smertestillende binyrebarkhormon præperat, og det gav en fantastisk opblomstring, men det holdt kun i 3-4 dage, så gik det nedad igen, og jeg fik ham aflivet. Men ud fra den erfaring ville jeg ikke være nervøs for stærk smertestillende, for det var så tydeligt, både da det hjalp og da det ikke virkede mere.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
Det gør mig ondt at du står i den situation. Desværre er det altid sådan at når man køber en hund, så køber man sig også til en stor sorg uanset hvornår den dag kommer.
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 334
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 42
Jeg tror vi tager et par gode dage, og så må jeg få sagt farvel til min bedste ven...
Jeg er også gravid med termin om 6 uger, og ville også være ked af at stå med en lille ny, og så være knust hvis Trille pludselig får det rigtig dårligt.
Heldigvis har vi haft 11,5 gode år sammen, og det er jeg evigt taknemmelig for.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.311
Aflivning nu, eller vente?