{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.233 visninger | Oprettet:

At avle hundene mindre.. {{forumTopicSubject}}

Nu kan jeg se at det er treandy i USA at lave teacup udgaver af Chihuahua, malteser mv og gøre relativt store hunde bitte smy (hunde som Alaskan Malamute, Aussies mv)..

Tror I det er et spørgsmål om tid før denne treand kommer til DK eller tror I aldrig det kommer til at ske?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At avle hundene mindre..
  • #1   16. apr 2009 jeg tror desværre at den slags kommer hertil.. som i kan se på avl gennemtiderne har ændret hunden så tror jeg ganske langsomt også dette bliver et tiltag medmindre folk kommer til fornuft

• #2   16. apr 2009 Håber det aldrig kommer til at ske, men tror det desværre

• #3   16. apr 2009 Ja, det er helt uhyggeligt som det er blevet mode med "mini" udgaver af de større hunde. Og det endnu mere uhyggelige er jo, de store skader deet har på de mini hunde, og deres krop.

• #4   16. apr 2009 Der findes jo forskellieg amerikanske typer af racerne som allerede har taget plads i DK, f.eks. collierne (min egen er amerikansk collie) der falder en smule uden for standarden - er dette så også skandaløst eller er det fordi det andet lettere kan være "offer" for et modeflip eller?

• #5   16. apr 2009 Ej .. Vidste det godt med "teacup" men troede sq ikke det var kommet til større hunde .. smiley

Æv hvor noget *biiib* Hvorfor ikke bare lade racerne være som de er ? Og kun avle dem sundere ?

• #6   16. apr 2009 Jeg vil lige sige at jeg ikke er tilhænger af at lave mini udgaver af alt, men jeg har jo selv en forgroet collie smiley

• #7   16. apr 2009 American Collies, hvad siger du så til Sheltierne? Som ligner en forveksling af collien.. hehe

• #8   16. apr 2009 Sheltien er jo en race i sig selv det er helt ok. He he smiley Det er mere at hvis vi accepterer noget, skal vi så acceptere det hele, eller hvor er grænsen?

• #9   16. apr 2009 er det her ikke allerede? jeg har set flere tilfælde af det i små som store racer smiley

• #10   16. apr 2009 Jeg vil gerne lige på pege at små hunde lider lige så meget af HD som store hunde, det er bare værre for store hunde da de vejer noget mere..

• #11   16. apr 2009 Shih tzu'er lider meget af det.
    Lhasa Apso og Pekingeser har det også
    og jeg mener også at skotter har tendens tild det..
    Tror det har noget at gøre med deres kommodeben..

Nu havde min Sheltie D hofter, så man skal altså være lidt på vagt når det ikke er et krav af hoftefotografere sine hunde..
    Jeg vil fremover hoftefotografere mine sheltier og køber kun sheltier i udlandet hvor forældrene er hoftefotograferet..

Ligepludselig kan det blive et problem hvis man ikke tager det fra start af.

• #12   16. apr 2009 Vil da tilføje at mange af de store racer, der finde i mini-udgave i USA, altså er fremkommet ved krydsninger, og derfor minder de af sind, ofte slet ikke om den race de skulel være en mini-udgave af

• #13   16. apr 2009 Ja! Og det samme hos shih'erne.. De har stort set også dårlige hofter alle sammen.. Synes lige så godt at man kan fotografere dem så det ikke skulle blive et problem, men det er det jo blevet i dag!

• #14   16. apr 2009 *Kennel Rujerre's *.... Dejligt at se din holdning til HD på små racer.. Det er en skrøne at de ikke har problemer.. De bliver jo ikke tjekket ! Bla. den islandske viste sig at have et kæmpe problem, da man begyndte at tjekke dem

• #15   16. apr 2009 Jep -islænderne er temeligt plaget af HD omend det bestemt er på vej i rette retning. Man benægtede ellers i årevis at det var tilfældet (de har sjældent nævneværdige symptomer, og derfor er det jo nemt at bilde sig selv ind at racen ikke har problemet)

Så begyndte man at teste, og hovse, så stod det da temmeligt skidt til.

Så jeg håber da at man vil indføre krav om HD-fotografering, ved flere af de mindre racer osse, hvis det er nødvendigt.

• #16   17. apr 2009 Ceteris: dværg pudlen skal faktisk patella tjekeks inden avl og nogle andre racer vist også. Men jeg forstår ikke, at man ikke bare sætter krav om hd/aa, patella og øjenlysning hos ALLE racer inden avl.

myr'n

• #17   17. apr 2009 Så længe folk gider købe dem vil folk lave dem - de er jo søde at se på. Der var da også en tråd omhandlende mini mops og hvor man kunne finde dem tidligere i dag (ikke noget forkert i at oprette en interesseret tråd, men det viser at der er interesse).

Det er sjovt at man i USA avler nogle racer mindre og andre racer "større". AKC har for mange racers vedkommende en anden standard end FCI, der tillader kraftigere hoveder, benstammer, større pels o.l.

• #18   17. apr 2009 Vi kan jo ikke teste alle racer for alt. I så fald, skal vi så osse hjertescanne alle racer? Og teste for PRA? og hvad med alle de andre arvelige sygdomme der findes?

Jeg mener bestemt vi skal teste for alt det der er relevant for en given race (og at man skal være ærlige omkring sin races problemer), men at teste for ALT virker lidt tåbeligt på mig.

• #19   17. apr 2009 jeg er ejer af en teacop chihuahua og hun er sund og rask, er kommet med flyveren til danmark, har lige oprettet hende hun hedder ginger pie, hvis de bare er sunde og raske er det ok for mig.

• #20   17. apr 2009 Gimimagi -problemet er jo bare at disse meget meget små chi'er ofte har problemer (her tænker jeg bl.a. på åben fontanelle, vand i hovedet osv, og i forbindelse med avl kan der så osse være problemer)

• #21   17. apr 2009 MIchelle ... Nej man skal ikke teste for alt, men HD er et stort problem... Man kunne f.eks prøve at undersøge de forskellige racer og så derfra afgøre om det skulle gøres til en avlsrestriktion... Mener DRU fotografere alle racer før avl

• #22   17. apr 2009 Marianne -med untagelse af mops, shihtsu og mener der er en race mere, er det alle hunde over 45cm der skal fotograferes ved DRU. For min race (som HAR problemer) vil det sige at det stort set kun er hanhundene er fotograferes, hvis man går efter reglerne. Det virker jo lidt tumpet synes jeg.

Ved min race køres der i øjeblikket noget forskning på øjensygdomme. Det er frivilligt om man vil lave de ekstra tests og være med i projektet, men ret mange hunde er det. Det synes jeg er ret interessant, og jeg er da spændt på hvad der kommer ud af det (de undersøges bl.a. for nogen sygdomme der har været set i racen, men temmeligt sjældent -men eftersom der normalt ikke testes for dem, er det jo faktisk ikke til at vide hvor hyppigt forekommende de er)

Jeg synes det ville være fint med en eller anden form for stikprøvekontrol ved de racer hvor tests ikke er krav. Jeg ved ikke helt hvordan det skulle udformes, men noget i den retning.

• #23   17. apr 2009 Michelle er øjenlysning ikke et krav hos islandsk fårehund inden avls godkendelse

• #24   17. apr 2009 Bente -jo. Men nu kan man jo tjekke øjne for rigtig mange ting;o)

• #25   17. apr 2009 ok jeg er først ved at sætte mig ind i alt det her med vores race for det kun et år siden vi fik Baldur og han skal snart udstilles men der en del at sætte sig ind i

• #26   17. apr 2009 Bente -det er der i hvert fald ja. Jeg lytter godt ed når Frank og Susanne fortæller (fra IF-gruppen), da de jo opdrætter racen og har haft dem en del år efterhånden.
    Og ved det at reiki er udstationeret, giver det jo god mulighed for at kigge lidt med over skulderen. Men hold da op hvor er der meget at lære:o)

• #27   17. apr 2009 Så må jeg hellere holde ørene stive for jeg har flere ting jeg gerne vil vide endnu før både min og Baldurs debut på udstilling.

• #28   18. apr 2009 michelle: ja det har du ret i så jeg heldig at ginger ikke har nogle sygdomme

Kommentér på:
At avle hundene mindre..

Annonce