Avle for sjov {{forumTopicSubject}}
Ja min kollega fortæller mig så i dag at en fast kunde vi har har spurgt min kollega om hun må låne hendes hanhund til parring af hendes tæve som min kollega ikk kan huske racen på. Min kollega vil ikk have noget for det for det er ikke hende der vil avle men hende der har tæven vil gerne have hvalpe fordi det ku være sjovt og hyggeligt så de vil slippe dem ud i haven så de rigtig kan have det sjovt. Min kollegas hund er en cavalier.
Jeg sagde dette til min kollega: "Sådan noget skal du ikke fortælle mig for hader sådan noget useriøst avl. Og hvad med arvelige sygdomme. Det kan godt være hundene er friske osv men der kan være noget skjult."
Så begynder hun at stå og sige at sådan er vi jo så forskellige, at jeg ikke kan lide gadekryds og kun kan li stamtavle hunde. Og her måtte jeg så sige at det intet havde med det at gøre men det at det er et for sjov kuld hvor ingen af forældrene er tjekket.
Ja hva mener i om det?
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Det er dem der risikere livet eller skal leve med sygdomme, fordi man selv ville have et par hyggelige måneder..
Og tæven også - 5% af alle tæver får fødselskomplikationer - er det stadig en sjov oplevelse, hvis éns kære midster livet eller bliver alvorlig syg undervejs?
Jeg kender ingen der ikke kan se det som et hårdt slående argument...
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.696
Det er liv vi taler om, og ikke noget man bare sætter i værk, fordi man synes det kunne være ih så hyggeligt,,,
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 613
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
- min blandings hund kommer af to raske stamtavle hunde, schipperke og cotton de tulear, men som sagt skal schipperke'en ikke tjekkes for noget, men han var godkendt på mange udstillinger, og har fået fine priser. eller hvad de hedder. Og moren var også rigtig flot, også udstillet og "godkendt" til avl dog var det ikke lige meningen det skulle gå sådan som det gik men sådan er det nu engang imellem . upsere kan ske, og i det her tilfølde kom der dejlige sunde hvalpe ud af det, loke har aldrig fejlet noget, andet end han er lidt for tyk, (½kilo) , men det tager vi hen af vejen. det ikke meget. Han får altid top karakter af dyrelægen, der tjekker om han går rigtigt, om han har ondt nogle steder, kigger øre, poter, osv
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Man avler kun hvis man kan forbedre racen, i mine øjne!
sep 2007
Følger: 2 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 208
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
det er da det man ALTID skal gøre når man avler.. selv om man laver blandinger må man gerne tænke over tingene..
dec 2009
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Lovgivningen er klar, de kan bare gøre det.
Jeg syntes folk skal lade være med at blande sig i alt, og mene at deres holdning burde være lov i Danmark.
Så lang tid man ikke snakker om dyremishandling, ulovlige hvalpe eller løgnagtige salgs annoncer, så forstår jeg ikke folk hidser sig sådan op.
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
man er ikke sikret en rask hund bare fordi den har tavle. men man er lidt bedre stillet i mange situationer, med garanti, f.eks. ..
dec 2009
Ann: Har også skrevet at det IKKE er fordi jeg ikk kan lide blandingshunde men det der gør mig forarget er at min kollega ikk rigtig ved noget om tæven og at hende der har tæven kun ved hva race hanhunden er at han humper sit eget ben. Og kan godt være det bliver nogen skønne sunde hvalpe men tror bare der er mange der tænker over det også kan gå galt. Og så bare det at de ikk tjekker hundene for arvelige sygdomme!
dec 2009
jan 2007
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.993
Så skulle alle mennesker heller ikke lave børn uden først at blive undersøgt for arvelige sygdomme og " grumme " gener .
Så jeg går da ud fra , at dem der går så højt op i hundene , selv er blevet undersøgt inden man " lavede " børn..... :o)
dec 2009
Nittib: Man kan ikke samligne hundeavl og menneskeavl. Mennesker kan selv sige om de vil have børn. Det kan en hund ikke. Derfor er det mindste man kan gøre da at tjekke hundene for sygdomme.
jan 2007
Syntes godt nok tavle folk har pevet meget på det sidste, og det er over hunde de ikke selv er interesseret i. Og det siger jeg som tilhænger af tavle, men uden at være fanatisk.
Om jeg fatter folk bruger så meget energi på andre, især når man har nok at se til selv.
dec 2009
jan 2007
Jeg mener blot at folk skal have lov at vælge selv.
Desuden mangler tavle avl at være så overbevisendene, at man kan sige, at det er den eneste rigtige måde at gøre det på. selv tavle avl har kæmpe problemer med sundheden.
Statistisk set burde det stå bedre til med stamtavle end uden, men det kan ikke bevises, og nok fordi forskellen ikke er så stor. Tror dog på tavlerne er bedre, men ikke så meget bedre at jeg vil fordømme avl uden tavle.
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.091
dec 2009
dec 2009
dec 2009
Avle for sjov