Opdragelse af hunden. {{forumTopicSubject}}
Hvad gør man, når man gerne vil opdrage en hund, til at være en rigtigt god familiehund?
Opdrager man den til at være ”vagthund”, så den kan fare i hoved på alle der kommer ind ad døren, eller skal den bare holde fri, og så vide at det er far og mor der passer på hjemme??
Der er jo mange måde man kan opdrage hunden til, nogle er gode og andre er rigtigt dårlige.
Nogle racer tænder lyndhurtigt og reagere med det samme, når far eller mor siger ”pas på” – ”kommer der nogen” – eller hvad man nu bruger.
Jeg og andre har diskuteret dette, og er kommet frem til den konklusion, at det er en rigtigt dårlig ide, at opdrage hunden på denne måde.
Da det er far og mor der nok skal passe på hjemme, og ordne de ting der skal ordnes, uden at blande hunden ind i det.
Man skal jo tænke sig rigtigt godt om, hvad man giver hunden lov til og ikke, og hvad man opfordre hunden til, da det er i sidste ende kan gå helt galt..
Man skal gøre sig helt klart fra starten, hvad er det jeg skal bruge hunden til, og kan jeg magte den opgave..
Det viser sig bare at det er de færreste, der ikke magter den opgave, der har sat i gang, desværre, og så har man selv fået et stort problem, som man ikke kan magte.
Mig selv og min hund, hjemmer her passer far på, det er far der nok skal klare de problemmer der opstår, hunden har total fri, den skal ikke opfordres til noget som helst,
Derfor for går der ingen træning i hjemmet, (den eneste træning der forgår, er at alene hjemme, renlighed, og så være stille.)
Alt andet trænen forgår uden for grunden, ude på andre arialer, hvor hunden kan udfolde sig.
Hvordan bærer du dig ad??
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Nogle af de ting som trænes hjemme, er bla. at omgåes børn og det er specielt hvad som er ok og ikke ok i forhold til børn. Og det går selvfølgelig også den anden vej rundt, så børn ved hvad er og hvad ikke er tilladt i forhold til hundene.
aug 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 61 Svar: 1.124
Dinas træning har mest foregået ude på andre arealer end hjemme.
så som : Ringtræning, alm. lydighed og træk.
Det eneste vi "træner" hjemme er små aktivitetsøvelser som high five, kravle, hvor er tommelfinger og rul rundt........
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
dog tror jeg nok at han ville passe på mig hvis han følte det blev nødvendigt, men det er ikke noget han lærer eller noget vil roser for eller fremskynder
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.407
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Lia, som jeg har nu, er mere blød og hun ville slet ikke have det godt med at skulle have ansvar. Kender også til en situation hvor det var hundens opgave at passe på og det resulterede i en stresset og usikker hund, der endte med at bide postbudet.
dec 2007
Følger: 51 Følgere: 48 Emner: 502 Svar: 3.231
Opdragelse af hunden.