{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
809 visninger | Oprettet:

Opdragelse - børnene eller hunden? {{forumTopicSubject}}

Hvem skal opdrages?

Et hjem hvor der bor en hund, størrelse underordnet. Familien har venner der ikke har hund, men til gengæld har børn, som tit kommer på besøg, og har børnene med. En eller flere af ungerne hiver hunden i hale og ører, og som svar på dette knurrer hunden af dem, eller snapper i luften.

Hvem skal opdrages? Skal hunden opdrages til at finde sig i alt, eller skal børnene opdrages til at lade hunden være i fred?

Jeg har selvfølgelig min egen mening, men den kan i få når der er kommet nogle flere synspunkter ind smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdragelse - børnene eller hunden?
  • #1   6. maj 2008 ungerne skal opdrages til at lade hunden være i fred... hvis du spørger mig,

• #2   6. maj 2008 Børnene skal opdrages. Hunden skal kunne få fred og skal ikke bruges som legetøj.

• #3   6. maj 2008 Helt klart børnene..........Hunden har jo ikke anden mulighed end at knurre eller snappe og hvem bliver aflivet når det går galt? Børnene?? Nej, vel??

• #4   6. maj 2008 det hjælper ikke noget at ungerne bare kan gøre alt ved din hund, for de skal lærer at omgåes dyr, og læse deres signaler. Det gør man ikke ved at lade dem gøre, hvad de vil. og hvad så når de kommer til en anden hund, som ikke bare lader ungerne gøre hvad de vil??

• #6   6. maj 2008 Dejligt at høre der er så mange der er enige med mig smiley

Jeg ser og hører desværre alt for tit om folk, bekendte som ikke, der mener at hunden skulle have en over snuden når den snapper efter ungerne fordi de driller den. Men det er nu engang sådan, at min hun SKAL være her, ungerne MÅ være her smiley

• #7   6. maj 2008 min hund*

• #10   6. maj 2008 Ening med de andre. Ungerne skal opdrages.

• #11   6. maj 2008 enig, børnene skal lære at have en hyggelig og rolig omgang med hunden. Det er vigtigt at forældrene stopper vild leg, hiven i øre og hale hører ingen steder hjemme., Var det min hund, havde jeg meget klart meldt fra, på min hunds vegne - jeg er kold overfor hvordan børn og forældre vil tage det. Jeg har ansvaret for min hund, og det gør jeg ved, at sørge for at hvis nogen skal kæle eller lege med min hund. ja så viser jeg hvordan han kan lide det - og deltager måske selv lidt i legen, til jeg er sikker på - de ved hvad jeg mener.
    Og min hund er altid helle når den ligger sig.

• #12   6. maj 2008 Lige præcis. Vores gamle foxterrier på 10 har snappet efter et barn én gang i sit liv. Det var så tilgengæld også fordi ungen blev ved med at hive hende i halen. Knægtens mor blev pissesur, og mente at den hund manglede opdragelse. Så bliver man altså noget kun gal på folk, når de står og kan SE at det er ungens egen skyld, og så siger at det er hunden den er galt med>.<

• #14   6. maj 2008 Selvfølgelig er det børnene der skal opdrages! Hvis de ikke bliver det kan det jo ende med at de kommer alvorligt til skade.

• #18   6. maj 2008 Børn i mit hjem, skal rette sig efter mine regler. Basta.

• #19   6. maj 2008 Jisses

Jeg synes at det er uhyggeligt at så mange lader til at synes at hunden må bide nærmest så tosset den vil, mens børnene helst skal sidde sammenkrøbet i et hjørne. Ikke så mærkeligt at der er så mange der afliver eller sælger hunden når de får børn.

HUNDEN OG BØRNENE SKAL BEGGE OPDRAGES!!!!!

Børnene skal helt klart lære at respektere hunden, men hunden skal så absolut også lære at respektere barnet, og lære at børn bider man IKKE.

Jeg har selv 5-børn, og 4 hunde. De fungerer udmærket sammen, for de har lært de få regler der er, men kommer der fremmede børn, så bliver hundene lukket væk. Jeg skal ikke risikere at mine hunde evt. skader et fremmed barn, eller at barnet ikke kan være ordentligt mod mine hunde.

Hvis man grundlæggende lærte hunden at børn er forbudt område, så at sige, og at den ALDRIG må bide et barn, så var der sikkert mange der turde at beholde deres hund- selv om de blev forældre. Jeg siger IKKE at barnet har lov til at være ondskabsfuldt, men her i huset kommer mine børn først( de skal også lære at opføre sig ordentligt )

Undskyldninger som " min hund kan ikke lide børn" synes jeg også er en dårlig undskyldning, hvis den bider et barn, for ejeren skulle forlængst ha lært hunden nogle manér.

• #20   6. maj 2008 michael: sålænge du sørger for at din hund føler sig sikker, og ikke stresser for meget op, feks. under leg - så tager du ansvar.
    Når en hund knurrer, er man allerede gået over hundens grænser - man bør endelig ikke skælde hunden ud, den har efter min mening lov til at melde fra. Og man bør respektere at den faktisk advarer og siger fra. Ligesom når vi andre snerrrer, at ungerne skal holde Kæ.. ;0)

Så både for hundens og ungernes skyld, så bør både hundeejer og forældre tage deres ansvar meget seriøst. Vilde børn, hvor forældre ikke formår at sætte grænser, kommer ikke til at lege med min hund!

Jeg har prøvet at være på en camping plads hvor 7 unger pludselig fik øje på min hund og køb løvende direkte imod os skrigende!!!! sød hund...
    jeg havde ham i snor, og råbte til ungerne at de skulle stoppe og komme en ad gangen hen og hilse på ham stille og roligt. det gjorde de så heldigvis også.... pyhh... tænkte jeg. Og vups kom der en mere ud fra toiletterne, som jeg ikke nåede at reagere på, hun kastede sine arme omkring min hunds hals, så de begge havde snuederne sammen... sammen bakkede resolut og gabte helt vildt !! han prøvede vist både at dæmpe hende og ham selv. Så jeg skyldte mig at gå imellem dem, og roste ham helt vildt. Og så fik jeg elllers en alvorlig snak med den lille "dame". Det kunne have gået helt galt, og helt uden jeg kunne nå at reagere....

• #21   6. maj 2008 Michael N- Jeg har mødt flere hundeejere, der synes at det er helt iorden at hunden bider/snapper efter mine børn hvis bare de går for tæt på ( det kan være 2-meters afstand).
    I sådan nogle tilfælde overfuser jeg både ejer og hund, for der må fandme være grænser.

• #22   6. maj 2008 Ved godt jeg ikke har sagt det, men selvfølgelig skal hunden opdrages også. Men Den skal ikke opdrages til at finde sig i at blive skubbet, sparket og trukket i. Hvad ville du sige hvis jeg kom og sparkede og skubbede til dig, og mente at det var da helt iorden?

Nej, en hund skal ikke snappe eller knurre bare fordi man kommer tæt på den. Men den skal sgu behandles ordentligt.

• #23   6. maj 2008 annika, jeg er enig med dig i at hunde skal respektere at børn er tilstede og at de skal opføre sig ordentlig overfor dem. Her var det dog et specifikt spørgsmål han stillede, hvor børnene var pestilenser - og der mener jeg det er børnene som er problemet...

men som jeg skriver længere oppe så er det både hundeejer og forældre som må tage ansvar for deres guldklumper, og hver især sørge for at mødet er godt og givtigt for begge parter. Der er da ikke noget bedre end at se dejlige unger, løbe og lege med ens store 60 kg. hund - og ungerne vinder trækkelegen hvergang.... ( tager jeg fat i rebet, så vinder samson)

• #24   6. maj 2008 Og min hund skal ikke pakkes af vejen fordi der kommer folk med børn der ikke kan respektere hunden. En ting er at han er i stuen når min mor er på arbejde, for i det tilfælde MÅ han ikke være sammen med børnene. Men udenfor arbejdstid, der skal han sgu have lov at være over det hele. Som sagt: Min hund BOR her. Han har KRAV på at være her. Hvis ikke folks unger kan behandle hunden ordentligt, så skal de ikke tage dem med...

• #25   6. maj 2008 Annika C
    Jeg kan ikke være mere enig med dig. Alle hunde og børn burde opdrages til at kunne omgåes hinanden... Hunde der ikke bor i hjem med børn , har tit svært ved at acceptere børn..Måske er de lidt bange og usikre på hvad børn er for nogle væsner......Og det samme gælder børn...

• #26   6. maj 2008 Man ser bare - desværre- mange hunde, der aldrig bliver vænnet ordentligt til børn, og derfor er utrygge ved dem. Det er HUNDEEJERENS ansvar, at fra hvalp lære hunden at umås børn. De fleste børn skal nok lære det, men jeg ser efterhånden flere og flere hunde der aldrig får det lært, fordi det er børnene der får lært at hvis hunden er der må de gå. Det er som regel dem uden børn selv der får den slags hunde ( og det er MANGE), og dem ser vi så tit i annoncer, under mere eller mindre dårlige undskyldninger, også herinde på HG. " vi har fået barn og har ikke mere tid til vores elskede vovse", er for mig en meget dårlig undskyldning. Hvis det er en normal hund, der har fået opdragelse, så den kender sin plads, så er det ikke noget problem, at også have barn.

• #27   6. maj 2008 Og dem der ikke selv har børn, har en skyldighed overfor omverenen, og også overfor deres egen hund, at vænne den til børn. Børn er ikke så sjældne i Danmark, at man ikke kan finde nogen, og lidt større børn, ville elske at blive inviteret ind til leg med en hundehvalp/unghund.

• #28   6. maj 2008 Ungerne skal opdraget til at omgå dyr, om det er hund eller kat eller hvad det er.

Hunden skal så sandelig også opdrages, den skal ikke snappe ud efter nogen eller knurre.

En hund skal opdrage på samme måde som et barn, det vil sige konsekvent. og det er lige med det samme.

• #29   6. maj 2008 Annika...

Hvor er det dog dejligt at læse dine indlæg - jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv!
    Men jeg syntes ikke der er mange herinde som deler vores mening... Jeg er flere gange herinde blevet ganske arig fordi jeg syntes folk tager det at en hund bider alt for letsindigt. En hund skal og bør ikke bide og det gør den heller ikke hvis de er godt opdraget og kender sin plads.

• #30   6. maj 2008 Henriette J- tak.
    Jeg synes nu også det er meget uhyggeligt, at hunden i den grad bliver menneskliggjort- indtil folk altså selv får børn, så bliver den istedet smidt væk......

• #31   6. maj 2008 Enig!

Forstår simpelthen ikke det med tøjet, hunde i sengen, folk som går rundt og løfter sin hund - tror de ikke den har ben!

Nej, jeg vil heller med Bailey ud i skoven, ud at svømme og træne - det er i det mindste også noget han nyder og kan lide....

• #34   6. maj 2008 hvis det ik engang er børnene der bor der så skal deres forældre da gribe in, det er da almindelig opdragelse a man ik hiver hunden i halen.

• #35   6. maj 2008 INGEN TVIVL BØRNENE!!! Dette er så forkert opførelse fra børnenes sider...!

Sabrina

• #36   7. maj 2008 Trine L

Det er naturligvis dit valg at have hund i sengen - jeg vil ikke have det.

Min mening om sagen er stadig at det er ejeren som syntes det er hyggeligt at have deres hvalpe / hunde i sengen.
    Det hunden søger er jo opmærksomhed ikke andet - hvis den for det i sengen er det klart den gerne vil være der!

Vores hund har ALDRIG været i sengen og har heller aldrig givet udtryk for at han kunne tænke sig det. Fra han var hvalp har vi altid leget med ham på gulvet - her for han opmærksomhed...

Det er muligt vores hund har fået en "streng" opdragelse men til gengæld har vi også en hund der reagerer som Ace. Bliver han hævet i halen eller slået i hovedet (dette er sket flere gange) så går han sin vej.
    Selvfølgelig udsætter jeg ham ikke for vold - hvis det går for voldsomt for sig lukker jeg ham ude og irettesætter børnene. Så simpelt er det i min verden....

• #37   7. maj 2008 I det tilfælde du nævner er det <b>forældrene</b> der burde opdrages.

Jeg bliver så harm når forældre står på sidelinien og ser til at deres afkom generer dyr, det være sig en kanin, en ko eller en hund.

Jo det er børnene vi bliver irriterede på og tænker ulidelige bæster.... men det er sådanset forældrenes ansvar at de børn er ulidelige.

Hvis det var sket i mit hjem, og forældrene bare så på... ville jeg straks få de børn væk og tale et alvorsord med dem, for selv en 1 årig kan lære hvordan man behandler dyr... de vil nemlig ikke selv bryde sig om at blive trukket i ørene, siddet på eller bidt af en voksen.

Der er desværre alt for mange forældre der enten er ligeglade eller bare ualmindeligt naive når det kommer til deres børns opførsel.

Kommentér på:
Opdragelse - børnene eller hunden?

Annonce