{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

at være hunde ejer idag (langt) {{forumTopicSubject}}

Jeg er efterhånden ved at være lidt frustreret over de mange tråpde jeg læser herinde om hvordan man skal være en god hunde ejer.

Man skal åbenbart helst være hjemmegående, for vovsen bliver ked af det når den er alene, vovsen skal luftes minimum 5 timer derudover skal den trænes hver dag og den skal også aktiveres med et par timers søgning. Så skal man også gå til træning med den 2-3 gange om ugen.
Ved godt det er lidt overdrevet men alligevel....

Dengang jeg boede hjemme havde vi en blandings hanhund og han var den rareste, nemmeste og mest fantastiske hund jeg har haft, og han kunne sagtens gå flere dage uden luftning, han var alene adskildelige timer hverdag, nogle gange op til flere gange om dagen, og vi tænkte aldrig på aktivering, selvfølgelig legede vi med ham men kun når vi gad. Han sov i sengen fik opmærksomhed når han bad om det, lærte aldrig at gå pænt i snor, men han var fantastisk, vi har aldrig haft problemer med ham.

Da jeg for nogle år siden købte en border blanding, fik jeg at vide allesteder fra at den krævede super meget, aktivering, motion og træning. nu sidder jeg med en overstimuleret hund fordi jeg var naiv og fulgte de råd jeg fik.

Synes der er blevet en hysterisk stemning omkring det at være hunde ejer, hvad er der blevet af sund fornuft og folks egen intuition????

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at være hunde ejer idag (langt)
  • #1   3. jul 2008 Jeg spørger om det samme, hvad er der blevet er den sunde fornuft ?

Jeg undre mig gevaldigt over hvordan du kan mene det er helt okay at en hund går flere dage UDEN nogen form for rigtig aktivering..
    De har behov for at blive stimuleret , få sat grænser (altså opdragelse) få brugt sine muskler via gåture osv.

hvordan kan du mene det er nutiden der er forkert på den ?

ja mange er hystieriske, MEN det er bedre end det der !

• #2   3. jul 2008 Ja sagtens, han blev glad når vi gik men han havde ikke problemer med ikke at komme på tur, så legede vi jo i haven eller noget og det havde han det fint med.

• #3   3. jul 2008 Den kom nok i haven smiley

• #4   3. jul 2008 M&J: Hvem siger han ikke blev opdraget??
    Selvfølgelig er han da blevet stimuleret, han var jo i centrum når vi var hjemme, men vi havde det bare ikke sådan at han skulle laver fodersøg hverdag, eller træne så og så længe.. vi gjorde det når det lige faldt os ind. Og han kom selvfølgelig ud ofte men det var bare ikke sårn at han død og pine skulle ud hver dag.

• #5   3. jul 2008 Vil give Maya R ret i at at en overstimuleret hund har det lige så slemt/godt som en understimuleret!!!!
    Og de overstimulerede findes der nok lige så mange af som de understimulerede smiley

• #6   3. jul 2008 folk er nok blevet mere pylret i dag..

vil så sige jeg altså går ind for de kommer ud hver dag ikke kun i have men ud for ens grund.

men vil da også sige hvis det har været et lorte vejr hele dagen med regn osv. så vil mine hunde altså helst ikke ud, så det er sket en sjælen gang eller to det har været haven,

eller hvis jeg har ligget med 40 i feber, og ikke har kunne få nogle til at lufte så er de kommet i haven.

men ser helst de kommer ud flere gange om dagen, uden for haven. vi er meget på fælleden, man kan virkelig se hvor glade de bliver når man stiller sig ved døren og er ved at gå en rigtig tur

• #7   3. jul 2008 Pernille og body... Jo han var tilfreds og tro mig hvis han var utilfreds med noget så var man ikke i tvivl!!!

Detektiv.. Ja han kom i haven, vi havde stor have.

• #8   3. jul 2008 Argh - lad dog være med at bide hovedet af folk !!!! Nu er jeg TOSSET !!!!

Min eks kærestes forældre havde en blanding mellem en golden retriever og irisk ulvehund ! Den hund var noget af det bedste i verden ! En mere glad og tilfreds hund findes IKKE !!! Den kom yderst sjælden ud og gå !! De havde stier med mark - sø osv lige hvor de boede ! Den luftede sig selv !! Han lå altid ude når døren stod åben ! Hun var så godt nok hjemmegående ! Men alligevel !!! Han manglede IKKE en gåtur ! Han blev ikke engang glad når man tog snoren frem ! Det er altså forskelligt fra hund til hund ! STOP med at skære alle over en kam !!! Jeg har endda haft en adfærdsterapeut ude igår for at se om Sofus trives ! Han var en af de mest rolige hunde - han hviler i sig selv - er glad og aktiv ! Han er bare perfekt !!! Jeg spurgte så til alt det med aktivering ! Hvilket selvfølgelig er godt ! Og ja - vi går flere ture med ham - han er med os alle steder osv.. det er ikke MIG jeg snakker om ! Men hun sagde at man kunne også stresse en hund ! Den skulle også have lov til at have fri og være HUND !!!! Alle dem der aktivere deres hund masser af timer om dagen vil jo bruge det til konkurrence osv... vores hund får åbenbart det han har brug for ! Uden alt det dersens fine noget !!! Han får gåture - er med alle steder stort set ! Leger med andre hunde hver dag ! enkle gange cykler eller ruller vi med ham ! Han kommer i skov - strand - mark osv ! Men skisme ikke HVER dag ! Så stop nu alt det der stress ! Det er blevet for "besværligt" at have hund !!!

• #9   3. jul 2008 Tror tit tingene ser lidt bedre ud på skrift smiley

Fie kommer ikke til træning og får heller ikke flere timers lufteture hver dag.

• #10   3. jul 2008 Jeg mener da også de skal ud hverdag og læse hundeavis, at de skal aktiveres og stimuleres, men mener bare at det tit bliver for ekstremt eks. var der en pige der ville høre om hun kunne anskaffe sig en hund selvom hun var væk fra den ca. 9 timer om dagen, der blev et rama skrig om at det var synd for hunden osv. og også folk der fortæller at de "kun" lufter hunden 1 1/2 time om dagen, så får de at vide at det kan man ikke det er alt for lidt osv.
    Helt ærgeligt hvad gør man hvis man har børn og alm. arbejde så er man per difination en dårlig hunde ejer.....

• #11   3. jul 2008 Tilføjelse - vi går selvfølgelig med ham flere gange om dagen HVER dag ! Og så er han i haven !!!

• #12   3. jul 2008 Lille-My : Tak fordi du satte ord på mine tanker.

• #13   3. jul 2008 Dræber - Så lidt ;o)

Men er så træt af alle de åndsvage regler efterhånden !!!

• #14   3. jul 2008 lille-my: det er lige præcis det jeg mener:-)

• #15   3. jul 2008 Nu skal der jo også tages hensyn til den enkelte race. I bund og grund er det vel et spørgsmål om at gøre hvad der fungerer for ens hund.
    Nu har jeg en hund der lider af stress, og der er det netop afstressende at han får lov at bruge hovedet.
    Men ja synes også folk havde et mer afslappet forhold til hundehold førhen.
    Den hund jeg voksede op med havde det da fint selvom den ik blev aktiveret konstant. Og den døde ik af at være alene hjemme et par timer om eftermiddagen, trods det den havde været alene hjemme mens familien var på arbejde.

• #16   3. jul 2008 Lille-My : Nogle hunde kræver selvfølgelig mere end andre. Jeg tænker fx border collie. Min dober/lab blanding vil gerne ud og løbe lidt og snuse. Spor siger hende ikke det store, men en god cykeltur er sjovt. Jeg ved hvad MIN hund kan lide og det får hun så.

• #17   3. jul 2008 Dræber - selvfølgelig ! Det er da klart ! Men mange herinde skære jo alle hunde over en kam ! Hvis bare jeg lavede ikke engang halvdelen af hvad andre gør med deres hunde herinde ville Sofus hade mig ! Han vil gerne aktiveres engang imellem ! Men ikke konstant ! Og jeg har fået bekræftet af en prof. at han har det bedste hundeliv ! Så nu er jeg rolig ! Og tager det mere afslappet !

• #18   3. jul 2008 Lille-My : Vi er meget enige smiley

• #19   3. jul 2008 Jeg er både enig og uenig. Jeg mener bestemt ikke at hunde skal gå flere dage uden nogen form for stimuli (om det så er i form af træning eller om det er en gåtur ud at snuse lidt er jo i og for sig underordnet).

Mange hunde -heriblandt labber -er gode til at tilpasse sig det man byder dem. Så kommer de aldrig ud, ja så affinder de sig med det -men det betyder LANGT fra at der er godt for hunden.

Vi havde osse hunde sådan som du beskriver det, dengang jeg var barn. Dog gik vi til træning en gang i ugen. De fleste (ikke fordi det var SÅ mange hunde vi havde) fungerede fint sådan. Men vi havde en fox-terrier (blanding?) som ødelagde hjemmet, og raserede ALT når han var adskilt fra os.
    -så osse dengang kunne manglende træning/aktivering altså give problemer.

Din nuværende hund er osse en race der behøver e del aktivering -det vil jeg give "de andre" (de der har fortalt dig det) ret i. Spørgsmålet er så HVILKEN form for aktivering, i hvilke mængder der er nødvendigt.

Jeg er enig i at folk i dag er hysteriske. Jeg mener ikke at hunde har behov for 5 timers gåtur + 2 timers træning hver dag (selvom mange sikkert vil synes det er dejligt).
    I dag er det en helt videnskab at have hund. Hunde kan nærmest ikke leve uden mindst 3 stk Nina Ottesen træ-legetøj, diverse aktivitetsbolde, et hav af aktivitetr dagen igennem, samt self helst 24 timers samvær med familien hver dag.

Nogen hunde vil naturligvis synes at dette er fedt (selvom det i mine øjne ikke er en nødvendighed), men mange hunde har altså et rigt og godt hundeliv med mindre.
    -det er så med at finde ud af hvad der passer til netop den hund man har liggende hjemme i stuen.

• #20   3. jul 2008 Steen -ikke helt rigtigt. En hund kan nu blive temmelig blød i bolden af at gå og lave ingenting. En hund uden mennesker, ville jo ikke bare ligge derhjemme og glo, de ville aktivere sig selv gennem at finde føde og nedlægge det.
    Det er så ikke muligt når de bor hos mennesker, altså er vi nødt til at give den en ande form for stimuli.
    Mad og vand kan ikke gøre det alene.

• #21   3. jul 2008 Dorte -helt enig. Vores hund fik det billige foder fra brugsen, og de blev ikke aktiveret flere timer om dagen.
    Da min bror og jeg var gamle nok, gik vi ture med hundene, samt gik til træning med dem en gang om ugen (ligeså meget for vores som for hundenes skyld).
    Derudover fik de lidt leg i haven, kaste bold på gåturen, og min bror og jeg lærte dem mere eller mindre underlige tricks når vi synes vi havde lyst (nok mere mig end min bror *G*)

Vi havde en lab/pointer-blanding, en foxterrier og en whippet mens vi boede i byen (hus med have), og sidenhen en collie og en islandsk fårehund da vi flyttede på landet.
    Vores hunde var ude det meste af dagen, og var som regel både afslappede og tilpasse om aftenen -med undtagelse af foxterrieren som havde gevaldige alene-hjemmeproblemer.

• #22   3. jul 2008 Man kan da sagtens aktivere en lab uden timelange gåture....

• #23   3. jul 2008 René -absolut enig:o)

Reiki er jo osse af en temmelig aktiv race, me det betyder bestemt ikke at han får 3 timers gåtur hver dag. Det sker at vi gør det -men så er det fordi tid og lyst lige er til det, og så slæber vi madpakke og kamera med og hygger med det.

Som regel har han dog bare fri adgang til haven (når jeg ikke er på arbejde), og får så omkring 1-1½ time om dagen + hvad det bliver til af træning og anden hygge,,,
    Her i huset står den heller ikke på træning og alskens aktivering hver dag, Han får dog foderet i haven, primært fordi han ellers æder så hurtigt at han kaster det op igen..

• #24   3. jul 2008 Pjuske -tror ikke der er snak om at man slet ikke træner/aktiverer. Min hund er glad og altid klar til en gåtur eller andet sjov -me slapper fint af selvom gåtur ikke = mange timer dagligt.
    Jeg gider godt både træne og aktivere -men mener ikke det er en nødvendighed med mange timer hver dag. Hvis man har lyst til det (og det sker det da jeg har), så vil hunden sikkert synes det er alletiders. Men jeg mener ikke at det mindsker hundens livskvalitet at den "kun" bliver gået med 1½ time på en almindelig dag:o)

Resten af tide slapper vi bare af og nyder livet:o)

• #25   3. jul 2008 Pjuske -jamen det er vi såmænd helt eig i. Jeg synes tit man ser at folk søger en hund som helst skal kræve minimum tid/pleje/aktivitet, og sådanne folk ville jeg da foreslå en tøjbamse i stedet...

Men jeg synes der er en tendens til at man nærmest ikke kan gøre nok, og man skal have enormt dårlig samvittighed his man en dag ikke lige har trænet eller turen kun blev ½ time. Og sådan ser jeg det slet ikke.

• #27   4. jul 2008 Dem som har mødt min hund Ea ville sige at hun skulle aktiveres rigtig meget. Jeg går tur med Ea 3-4 gange om dagen. Om morgen 15 min, eftermiddag 15-30 min og aften 30 min. Jeg træner ikke medhende pt andet end sofa træning. Hun leger med andre hunde så tit hun kan. Så løbertræner vi, cykler og tager på stranden 1-2 gange om ugen. Ellers hygger Ea bare med sin mor på sofaen. Vi leger dog flere gange om dagen med bamser, det elsker hun nemlig. Men Ea er en hund der selv siger til når hun vil ud at lege.

Min mors gamle Rottweiler kom ud på tur når jeg tog ham med. Så da jeg flyttede hjemmefra kom han kun på tur når jeg hentede ham og tog ham med. På et halvt år kom han nok ud på tur 2-3 gange.

Så man bestemmer vel selv hvad man vil med sin hund så, ikke alle vil gå til træning eller give den motion hverdag. Så jeg syntes det er helt fint at hunden bliver luftet i haven og man leger med den når man gider. Det skal folk da ikke hakkes ned på. For hvis alle folk skal hakkes ned bare fordi at de lige lufede hunden i haven idag eller de gik 10 mindre med den om morgen eller de ikke trænede 3 gange om ugen men kun 1 gang. Er man så en dårlig hunde ejer....? For hvis det hele skal dreje sig om hunden så har man jo ikke tid til andet end at træne, lufte, lege, motionere og alt muligt andet med hunden. Men undskyld jeg spørger: Hvornår skal hunden sove og slappe af hvis man skal nå det på en hel dag...? Og man kan heller ikke nå alle de ting når man har et fuldtids arbejde. Så jeg hygger med Ea hverdag, men det er ikke træning, leg og alt muligt andet. Vi går nogle ture og leger lidt med hendes legetøj ellers er det bare hygge. Tror heller ikke at andre ligger en plan for hvad de skal med hunden i løbet af dagen. Så Maya jeg vil godt give dig ret i det hele.

• #29   4. jul 2008 V har det sådan at i sommerferien er Loba overstimuleret hun løberrrrrrr rundt skriger konstant(Værst i varmen) Det går dog bedre nu men når det er i hverdagen då er hun tilgændgæld rolæig og dejlig.. Man kan SLERT ikke få hende ned og blive trær man kan kun køre hende op i sommerferien.. I hverdagene var hun meget træt når hun havde leget med andre hunde i to timer eller sådan.. Nu bliver hun bare opkørt af det.. Og jeg syntes også der er alttttttttttttttttttttttt for mange der har en bestemt mening om hvem der må hvad og hvordan din hund skal opdrages.. Jeg er ligeglad med andres hunde men de skal f**dme Ikke blande sig i Lobas opdragelse... DER ER mange der ikke tør skrive hvad de egenteligt gør med deres hund for så er de bange for at blive svinet til!!!

• #30   4. jul 2008 Nu finder hun tilgændgæld mange rolige stunder heldigvis...Dert gjorde hun ikke hendes første år i sommerferien stadig som hvalp...

• #31   4. jul 2008 Nej Loba kan ikke trives hvis det KUN blev haveleg.. Men nu er det jop sådan at vi har får og em er Loba oppe hos hver dag.. Hun leger med lammet som Er mindst lige så godt som en hund. Da de leger hurtigt iog sikkert det er leg ikke bare løben efter men leg.. De slsser om bolden og lammet har lært loba at svinge med hovedet..:-P

• #32   4. jul 2008 Min mor havde en rottweiler der havde gået vagt hele livet. Havde alle prøver inden for politiet og Dkk og han var have hund da min mor fik ham. Jeg tog ham dog med ud et par gange om mdr og trænede alt det han kunne for at holde ham igang, men det var da kun når jeg havde tid. Jeg havde selv 2 hunde jeg trænede på konkurance plan med og dem trænede jeg da kun 2 - 3 gange om ugen. Ea er en meget meget aktiv hund, men ting sker når jeg føler at jeg har overskud.

• #33   4. jul 2008 Hunde er fantastisk tilpasningsdygtige, og tager faktisk understimulering rigtig godt - selvfølgelig til en vis grænse.

Mange hunde hviler/sover over tyve timer dagligt. Bliver nusset, når den kommer forbi sofaen om aftenen indtil den bliver bedt om at lægge sig. Oftest lufter den sig selv i haven, men nogengange får den et kvarters gåtur om aftenen.. Den er alene otte - ti timer i døgnet.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg, det er flertallet af hunde i dagens danmark, der lever det liv.
    Ja, de er stille og rolige - men det betyder ikke, at det er det bedste for den.
    Det betyder, at den har en fantastisk tilpasningsevne.

Man skal tage udtrykket alt med måde bogstaveligt.
    Går man i den anden grøft ser man hurtigere symptomer, men jeg vil tro at på hundens sidste dag, så har livet haft samme værdi, om den har kedet sig halvt ihjel eller aldrig fået ro.

Min gamle hund var fantastisk dejlig - men også understimuleret det meste af hans liv. Han valgte at stikke af, når det blev for meget, ellers tilpassede han sig.
    Han var schæfer - højavl, men af de gamle brugslinjer. Der var gang i ham og vi legede rigtig meget med ham. Han havde adgang til haven døgnet rundt og var med os, så snart det kunne lade sig gøre. Men det var ikke nok til den type hund.
    Med årene tilpassede han sig også helt til vores liv. Men set i bakspejlet ærgrer jeg mig over, at vi ikke gav ham noget mere at rive i.

Det man skal er at finde en balance. Hvis ikke hunden kommer ud at gå hverdag, så skal der være noget andet, der erstatter. Og jeg må indrømme, at en hund, der bare ligger og ligger, den er fuldstændig intetsigende for mig. Jeg synes det er synd...
    De fleste hunde er skabt til at lave noget og bare fordi de er så gode til at tilpasse sig, så er der mange, der fuldstændig glemmer ophavet og behovene.

Vi skal huske at sætte grænserne - både i forhold til overstimulering og understimulering.

• #34   4. jul 2008 Ch:Du har ret.. Jeg kan SLET ikke finde modagumenter.. Så du MÅ simpelthen have ret.. Som altid

• #35   4. jul 2008 Min mor har heller ikke hund mere. Fik hende overtalt til at finde et nyt hjem til den hvalp dehavde købt. Den bed alle der kom ind fordi den ikke fik den opmærksomhed den skulle have. Så har sagt til hende at det er slut med at have hund nu.

• #36   5. jul 2008 Ulven...: Jeg giver heller ikke andre skylden, det er jo mit eget valg om jeg følger de råd jeg får. Jeg ved godt at det er mit ansvar at min hund er overstimuleret, jeg har bare fundet ud af at min hund, selvom der er border i ham ikke har brug for så meget motion og aktivering som jeg igennem literatur og ved at læse tråde herinde, fik fornemmelsen af.

Jeg fik at vide, når jeg spurte folk til råds om min stressede hund, at han skulle aktiveres mere, altså at han måtte være understimuleret, men har så fundet ud af at det var lige omvendt... men man lærer jo hele tiden..

Iben R: Han stresser op, bliver urolig, kan ikke ligge sig og slappe, hvis jeg hoster eller skifter stilling i sofaen springer han op og ere klar på at der skal ske noget.
    Han bliver opmærksom på alt og alle lyde og gør.
    Nu da jeg har skåret ned på ture og aktivering og prøver at fokusere mindre på ham, er han faldet lidt mere til ro, der skal mere til inden han kører op og hans krav om evig kontakt og opmærksomhed er dalet en hel del.

Kommentér på:
at være hunde ejer idag (langt)

Annonce